Firefox ser underligt ud
Fra : John V.

Dato : 23-12-08 06:56

Når jeg åbner en side i firefox, kommer den med en masse advarsler om script
der er farlige.
F.eks. på siden http://mail.tdconline.dk/ scripts fra: 207.net,
googleapis.com og flere når man går rundt på tds's sider.
Nu er det jo meget rart at være fri for alt det googlespam, men siderne
fungerer ikke rigtigt uden, f.eks. virker logout ikke hos tdc, man kan
faktisk slet ikke se knappen, andre steder hos tdc kommer jeg til en side
der ikke findes.
Hvis jeg nu tillader scripts globalt, som FF meddeler mig er farligt, hvor
farligt er det så egentlig?
Som standard forbyder FF også Flash, Microsoft Silverlight og "andre
plugins", hvad er faren ved disse især de første 2?
Vil en side der anvender knapper lavet i flash også være ubrugelig, måske
derfor tdc ikke virker rigtigt?
Under avanceret/betroet tillad <A PING.. hvad bruges dette til?

Jeg har den nyeste version af FF på Dansk, downloadet i går og bruger
AVG-antivirus, der dog er slået fra undtaget til mails.

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-08 09:05

John V. skrev:

> [...]
> F.eks. på siden http://mail.tdconline.dk/ scripts fra: 207.net,
> googleapis.com og flere når man går rundt på tds's sider.

Når du er logget ind? Jeg får ingen advarsler uden at være
logget ind.

> Hvis jeg nu tillader scripts globalt, som FF meddeler mig er farligt, hvor
> farligt er det så egentlig?

Scripts er normalt slået til, og jeg ved ikke, hvad du mener
med globalt.

> Som standard forbyder FF også Flash, Microsoft Silverlight og "andre
> plugins", hvad er faren ved disse især de første 2?

Firefox forbyder dem ikke. Der er blot ikke indbygget
understøttelse, du skal selv installere plugins til Flash,
Silverlight, PDF-filer osv. Og de er ikke specielt farlige.

> Vil en side der anvender knapper lavet i flash også være ubrugelig, måske
> derfor tdc ikke virker rigtigt?

Hvis du ikke har installeret understøttelse for Flash, kan
du naturligvis ikke bruge Flash.

> Under avanceret/betroet tillad <A PING.. hvad bruges dette til?

Hvor finder du den indstilling i Firefox? Beskriv gerne de
enkelte menupunkter, du klikker på, for at få vist
indstillingen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : John V.

Dato : 23-12-08 12:45

> Når du er logget ind? Jeg får ingen advarsler uden at være logget ind.

> Scripts er normalt slået til, og jeg ved ikke, hvad du mener med globalt.

FF har IKKE slået script til i hvertfald ikke i den version jeg har,
"globalt" er det ord der anvendes i FF, når man klikker på den i bunden af
siden fremkomne menu når programmet har blokkeret et script.

> Firefox forbyder dem ikke. Der er blot ikke indbygget understøttelse, du
> skal selv installere plugins til Flash, Silverlight, PDF-filer osv. Og de
> er ikke specielt farlige.

FireFox forbyder dem som standard, man skal selv slå det til, bare underligt
det ikke er slået til som standard.
Og jo jeg har Flash indstalleret, det virker når jeg tillader scripts, men
hvad det gør det jo også i IE6.

> [...]
>
> Hvor finder du den indstilling i Firefox? Beskriv gerne de enkelte
> menupunkter, du klikker på, for at få vist indstillingen.

Når firefox forbyder et script automatisk, klikker jeg i højre nederste
hjørne på den nu synlige knap "Indstillinger", fra den nu fremkomne menu
vælger jeg så igen "Indstillinger". På fanebladet "Avanceret", vælger jeg
underfanebladet "Betroet" her kan man sætte et hak i "<A PING...".

Man kan også få menuen frem ved at højreklikke i skærmbilledet og så vælge
noscript og ellers som ovenstående.

Men ellers er det jo smart nok, at jeg kan forbyde googleapsis.com, 207.net
og adtech.de, sikke en masse åndsvage reklamer jeg kan slippe for.

Det er den sidste nye version jeg har, hentet ned i går og den version der
anbefales at hente - på dansk, altså ikke opdateringen men den fulde
version.

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-12-08 13:32

John V. skrev:

> FF har IKKE slået script til i hvertfald ikke i den version jeg har,
> "globalt" er det ord der anvendes i FF, når man klikker på den i bunden af
> siden fremkomne menu når programmet har blokkeret et script.

Det er ikke Firefox som sådan, der blokerer. Du har selv
installeret et eller andet, der blokerer scripts, måske
udvidelsen NoScipts, som N_B_DK gættede?

> FireFox forbyder dem som standard, man skal selv slå det til, bare underligt
> det ikke er slået til som standard.

Det er måske flueknep på ord, men der er en stor
betydningsforskel. Firefox forbyder ikke Flash eller andet.

Når de ikke er "slået til" som standard, så er det fordi,
der er tale om selvstændige programmer. Flash kræver et
program og et plugin fra Adobe, og Silverlight kræver et
program og et plugin fra Microsoft. Firefox kan ikke bare
medlevere alle den slags programmer og plugins. Dels skal
man have tilladelse af producenterne, og dels ville det
betyde, at hver enkelt bruger skulle downloade nogle meget
større filer - også selvom de måske allerede havde
programmerne og plugin'erne installerede.

> Og jo jeg har Flash indstalleret, det virker når jeg tillader scripts, men
> hvad det gør det jo også i IE6.

Jeg forstår ikke lige ovenstående. Hvis du har Flash
installeret i Firefox, så er det din NoScript, eller hvad du
nu har installeret, der blokerer. Hvis det fungerer som i
IE6, hvad er problemet så?

> [...]
> vælger jeg så igen "Indstillinger". På fanebladet "Avanceret", vælger jeg
> underfanebladet "Betroet" her kan man sætte et hak i "<A PING...".

Det er som sagt ikke Firefox selv, der har den mulighed. Det
er en udvidelse, du har installeret.

> [...]
>
> Det er den sidste nye version jeg har, hentet ned i går og den version der
> anbefales at hente - på dansk, altså ikke opdateringen men den fulde

Dine problemer [1] stammer ikke fra Firefox, men fra den/de
udvidelser, du har installeret samt de plugins, du ikke har
installeret.

[1] Og problemet er nok, at du ikke ved, hvad udvidelsen
gør, eller hvordan du bruger den. Hvis du fortæller herinde,
hvad udvidelsen hedder, kan andre sikkert hjælpe dig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : John V.

Dato : 25-12-08 09:59

> [...]
>
> [1] Og problemet er nok, at du ikke ved, hvad udvidelsen gør, eller
> hvordan du bruger den. Hvis du fortæller herinde, hvad udvidelsen hedder,

Jeg har givet en nærmere beskrivelse af hvad jeg har og har deaktiveret, i
indlægget fra N_B_DK.

John

Fra : John S. Thomsen

Dato : 26-12-08 13:52

Kim Ludvigsen wrote:

> Firefox forbyder dem ikke. Der er blot ikke indbygget understøttelse, du
> skal selv installere plugins til Flash, Silverlight, PDF-filer osv. Og
> de er ikke specielt farlige.

Hvis man glemmer at holde sine plugins opdateret, så er de i al fald
specielt farlige.

Tag f.eks.
http://secunia.com/advisories/33221/

Citat:
Adobe Flash Player for Linux SWF Processing Vulnerability
Release Date: 2008-12-18
Critical: Highly critical

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 19:43

John S. Thomsen wrote:

> http://secunia.com/advisories/33221/

Ganske imponerende, eftersom det plugin aldrig får
administratorrettigheder

Jesper Poulsen

Fra : N_B_DK

Dato : 23-12-08 10:15

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
> Når jeg åbner en side i firefox, kommer den med en masse advarsler om
> script der er farlige.

Måske fordi du har installeret Noscript ?

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : John V.

Dato : 25-12-08 09:56

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> "John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
>

> Måske fordi du har installeret Noscript ?

Jeg har ikke noScript installeret. De eneste udvidelser jeg har er Adobes
pdf reader, Flashplayer, Avg (der er delvis deaktiveret), Java og
googletoolbar.
Følgende er også deaktiveret: Sotlink SWF decompiler, SnagIt og Windows
Messenger.
Det hele virker også som det skal i Internet explorer.

Nå, jeg laver det bare om så scripts er tilladt globalt, formodentlig det
samme som IE gør, og da jeg aldrig kommer på "farlige" sider alligevel går
det nok.

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-12-08 19:22

John V. skrev:

> Jeg har ikke noScript installeret. De eneste udvidelser jeg har er Adobes
> pdf reader, Flashplayer, Avg (der er delvis deaktiveret), Java og

Jeg har ikke Google Toolbar installeret, så jeg ved ikke, om
det er den, der driller. Og jeg ved ikke, om
betalingsversionen af AVG (hvis det er den, du har) kan
drille ...

> Nå, jeg laver det bare om så scripts er tilladt globalt

.... men Firefox selv og de andre udvidelser indeholder ikke
en funktion til at tillade scripts globalt. Så start med at
tjekke indstillingerne i udvidelserne Google Toolbar og AVG
(hvis det er betalingsversionen). Du kan evt. prøve at
deaktivere dem og se, om ikke scriptadvarslerne ophører.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-12-08 19:45

John V. wrote:

> googletoolbar.

Prøv at skille dig af med det sikkerhedshul og se om det ikke gør sagen
markant bedre.

Jesper Poulsen