Farligt at bruge Internet Explorer
Fra : Lars Raaby

Dato : 15-12-08 20:49

Lad være med at bruge Internet Explorer og skift i stedet til Firefox,
Opera eller en anden browser. For alle de brugere, som ønsker
fuldstændig sikkerhed, er dette den eneste mulighed for at beskytte sig
mod et nyt og meget alvorligt sikkerhedshul i Internet Explorer. En
patch fra Microsoft findes ikke – men hullet bliver allerede udnyttet
aktivt. De første angreb er registreret i det sydøstasiatiske område,
men de ventes også at sprede sig til Europa.

http://www.comon.dk/news/farligt.at.bruge.internet.explorer_38986.html
--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 21:27

Lars Raaby wrote:
> [...]
> udnyttet aktivt. De første angreb er registreret i det
> sydøstasiatiske område, men de ventes også at sprede sig til Europa.

Hvis avisen skrev der var gratis oksemørbrad i brugsen
ville du vel også tro på det

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-12-08 22:21

Just wrote:

> Hvis avisen skrev der var gratis oksemørbrad i brugsen
> ville du vel også tro på det

Dvs. at du har et link der afkræfter at IE5, 6, 7 og 8 er hullet og at
MS ikke har en patch?

Eller er det bare endnu et af dine klaphat-indlæg?

Jesper Poulsen

Fra : John

Dato : 16-12-08 01:14

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at du har et link der afkræfter at IE5, 6, 7 og 8 er hullet

Nogle af os savner måske links, der fastslår, at FF virkelig er mere sikker
end IE:

"Den øverste sikkerhedschef i Mozilla Corp, Window Snyder... har tidligere
sagt, at det ikke er muligt at bygge en helt sikker browser":
http://www.computerworld.dk/art/49377?cid=4&q=firefox+ikke+sikker&sm=search&a=cid&i=4&o=0&pos=1

"Mozilla har identificeret 10 sikkerhedshuller i Firefox 3.0. Alle 10 huller
betegnes som 'høj-prioritet' ":
http://www.computerworld.dk/art/46011?cid=4&q=firefox+hul&sm=search&a=cid&i=4&o=9&pos=10

> og at
> MS ikke har en patch?

Hvis du ellers kan få luft:

" "Der kan forventes en rettelse ... i løbet af denne uge," fortæller Morten
Juul Nielsen, sikkerhedsansvarlig, Microsoft Danmark ":
http://www.computerworld.dk/art/49430/microsofts-sikkerhedsfolk-sendt-paa-overarbejde?a=block&i=205&pos=1

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-12-08 02:13

John skrev:

> Nogle af os savner måske links, der fastslår, at FF virkelig er mere sikker
> end IE:

Nogle af os har længe kendt de links - det gælder også dig.

Secunias side om Firefox 3.x:
http://secunia.com/advisories/product/19089/?task=statistics
7 advisories, 1 unpatched - den er "not critical".

Secunias side om IE7:
http://secunia.com/advisories/product/12366/?task=statistics
33 advisories, 10 unpatched, den alvorligste af dem er
"extremely critical".

> "Den øverste sikkerhedschef i Mozilla Corp, Window Snyder... har tidligere
> sagt, at det ikke er muligt at bygge en helt sikker browser":
> [...]

Men det betyder jo ikke, at alle er lige usikre.

De har jo ikke ret meget valg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : John

Dato : 16-12-08 18:25

> Nogle af os har længe kendt de links - det gælder også dig.

Jojo.. det gi'r et øjebliksbillede, men hvad med endnu ikke fundne huller?

Her FF-lappegrejerne fra forgangne måned:

"November 13, 2008 (Computerworld) Mozilla Corp. on Wednesday patched 11
vulnerabilities in Firefox 3.0 -- and 12 bugs in the older Firefox 2.0 --
that could be used to compromise computers and steal information"
http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&articleId=9120123

FF er da en fint alternativ til IE. Ikke uden fejl, men Mozilla-folkene er
tilsyneladende ganske kvikke til at lappe sikkerheds-hullerne. Fred være med
det. Jeg anfægter blot, at den skulle være mere sikker end IE.

IE er til gengæld stadig den mest benyttede, derfor naturligvis også den
mest angrebne, og følgelig er der flere gode samt onde kræfter, der leder
efter huller.

John

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-12-08 18:15

On Tue, 16 Dec 2008 18:25:23 +0100, John wrote:

> FF er da en fint alternativ til IE. Ikke uden fejl, men Mozilla-folkene er
> tilsyneladende ganske kvikke til at lappe sikkerheds-hullerne. Fred være med

> det. Jeg anfægter blot, at den skulle være mere sikker end IE.

Det kommer også en del an på, hvilken synesvinkel man anlægger på at være
sikker. Er det antallet af problemer, er det graden af sikkerhedsbrud
(hvordan den så defineres) eller er det...?

Her er endnu en måde at se på sikkerheden:

FF 3 på 0,5 år 8 Secunia advisories -- dvs. ~ 1,3 per md.

IE 7 på 2,2 år 33 Secunia advisories -- dvs. ~1,3 per md

Opera 9 på 2,5 år 21 Secunia advisories -- dvs. 0,7 per md

Alt efter ens ståsted kan den vendes og drejes. Fra et Opera-ståsted vil
man sikker sige, at så er Opera mest sikker. Men er den så det? Måske er
det fordi, de bare ikke har fundet "resten". Hvem ved. Fra et FF-ståsted
vil man sikkert sige, at IE har mange flere endnu uhåndterede problmer. Fra
et IE-ståsted vil man sikkert sige, det er fordi, IE er mest udbredt og
derfor findes der flere. Osv. osv.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : John

Dato : 17-12-08 19:51

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

> Det kommer også en del an på, hvilken synesvinkel man anlægger på at være
> sikker. Fra et Opera-ståsted vil
> man sikker sige, at så er Opera mest sikker.

Jeg ville ikke føle mig mere (eller mindre) tryg med FF eller Opera, men
foretrækker dog IE6 (7'eren finder jeg sløv) plus Maxthon 1.6. Smag og
behag, ikke?

Obs: Microsoft har i dag kl 19:00 udsend patch til det meget omtalte
sikkerhedshul i IE.

John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-12-08 20:57

John skrev:

> Jeg ville ikke føle mig mere (eller mindre) tryg med FF eller Opera

Jeg er tryg ved Opera. Jeg har hørt om og hjulpet folk der har
fået alskens snavns ind via IE. Jeg har endnu ikke hørt om én der
har oplevet det samme med Opera.

--
Bertel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-12-08 21:59

John wrote:

> foretrækker dog IE6 (7'eren finder jeg sløv) plus Maxthon 1.6. Smag og

IE6 overholder så bare ikke W3C.

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 17-12-08 22:12

On Wed, 17 Dec 2008 21:58:58 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> IE6 overholder så bare ikke W3C.

HVordan mener du overholder W3C?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-12-08 22:17

Christian Bohr-Halling wrote:

> HVordan mener du overholder W3C?

W3C-kode kan se mærkeligt ud i IE6.

Jesper Poulsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-12-08 08:03

Jesper Poulsen skrev:

> W3C-kode kan se mærkeligt ud i IE6.

Det er muligt at kode fejlfri HTML som ser sær ud i enhver
browser.

--
Bertel

Fra : John

Dato : 17-12-08 16:54

> det betyder jo ikke, at alle er lige usikre.

Ikke destomindre er der lystig gang i lappegrejerne, ikke kun for IE, men
også FF:

"December 17, 2008 (IDG News Service) Mozilla issued eight patches for its
Firefox Web browser, three of which fix problems classified as critical.

The patches come after security experts recommended using a browser other
than Microsoft's Internet Explorer 7 and older versions of IE due to a
dangerous vulnerability. Microsoft is due to release an emergency patch for
that problem today":

http://www.computerworld.com/action/article.do?command=viewArticleBasic&taxonomyName=security&articleId=9123679&taxonomyId=17&intsrc=kc_top

John :)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 17-12-08 17:08

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>http://secunia.com/advisories/product/12366/?task=statistics
>33 advisories, 10 unpatched, den alvorligste af dem er "extremely

så varer det ikke længe før alle skifter til K- Meleon
http://secunia.com/advisories/product/18580/?task=statistics
0 advisories, 0 unpatched ....

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 07:59

Jesper Poulsen wrote:

> Dvs. at du har et link der afkræfter at IE5, 6, 7 og 8 er hullet og at
> MS ikke har en patch?

Det har jo været kendt siden IE kom frem, at den var
sårbar. Jeg har endnu det føste angreb tilgode

> Eller er det bare endnu et af dine klaphat-indlæg?

Jow jow smartass

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-12-08 20:09

On Mon, 15 Dec 2008 20:48:37 +0100, Lars Raaby wrote:

> Lad være med at bruge Internet Explorer og skift i stedet til Firefox,
> Opera eller en anden browser. For alle de brugere, som ønsker
> fuldstændig sikkerhed, er dette den eneste mulighed for at beskytte sig

Tror endnu ikke en fuldstændig sikker browser findes, om den nogensinde
kommer til at gøre det. Der kan være tale om mere eller mindre usikre, men
alle vil højst sandsynligt på et eller anden niveau have
sikkerhedsproblemer.

Fra : John

Dato : 16-12-08 20:14

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse

> Tror endnu ikke en fuldstændig sikker browser findes

Præcis min pointe :)

John

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 16-12-08 20:36

> [...]

> kommer til at gøre det. Der kan være tale om mere eller mindre usikre, men
> alle vil højst sandsynligt på et eller anden niveau have

Den kommer aldrig til at findes. I hvert fald ikke i længere tid ad gangen.
Er en browser endelig sikker, skal spasmagerne nok finde på nye
narrestreger, og først når disse narrestreger er afsløret, kan der gøres
noget ved det. Logik for burhøns!