Backup/Ghost af komplet installation inkl.~
Fra : Brian Vestergaard

Dato : 14-12-08 22:10

Kan man ikke lave en backup/ghost af en komplet iMac installation, hvor
der både er OSX + Vista ?

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 14-12-08 22:26

Brian Vestergaard skrev:
> Kan man ikke lave en backup/ghost af en komplet iMac installation, hvor
> der både er OSX + Vista ?

Kan du ikke bruge Diskværktøj til at lave et diskbillede af HELE disken?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-12-08 01:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du ikke bruge Diskværktøj til at lave et diskbillede af HELE disken?

Det kan han godt, men en sådan image vil ikke kunne tilbagekopieres og
gøre maskinen bootable, hvis man af en eller anden grund for behov for
at omformattere disken - eller sætter en større disk i...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 03:36

On 2008-12-15 01:34:01 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> gøre maskinen bootable, hvis man af en eller anden grund for behov f or
> at omformattere disken - eller sætter en større disk i...

jo, man skal blot huske at bless'e sine partitioner efter man har kørt
image(ene) tilbage.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-12-08 07:56

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> jo, man skal blot huske at bless'e sine partitioner efter man har kørt
> image(ene) tilbage.

Jeg forstår ikke helt. Hvis man har kopieret HELE disken (og ikke de
individuelle partitioner) er det så ikke inklusiv bless-ning und alles?

Gemmes der information udenfor selve disken, og i så fald, hvad?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 19:20

On 2008-12-15 07:56:05 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg forstår ikke helt. Hvis man har kopieret HELE disken (og ikke de
> individuelle partitioner) er det så ikke inklusiv bless-ning und alles?
>
> Gemmes der information udenfor selve disken, og i så fald, hvad?

Jeg kan ikke på stående fod huske om det gemmes på disken, partitionen
eller i firmware på henholdsvis PPC (openfirmware) og Intel (EFI)
hardware.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 05:48

> Det kan han godt, men en sådan image vil ikke kunne tilbagekopieres og
> gøre maskinen bootable, hvis man af en eller anden grund for behov for
> at omformattere disken - eller sætter en større disk i...

det kan man nu faktisk godt ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 13:59

Thomas von Hassel wrote:

> det kan man nu faktisk godt ..

Tja, Thomas, nu har jeg efterhånden prøvet adskillige backup programmer,
der kan både clone, synche osv. til både disk og image. - Alle de nævnte
kan lave bootable kloner og synche til en bootable klon. Og sjovt nok er
det endnu ikke lykkedes for mig at klone en image tilbage og gøre den
bootable, - hverken med

- CarbonCopy Cloner
- SuperDuper
- Backuplist+
- RSyncX
- Synchronize! Pro X
- Silverkeeper
- Intech QuickBack

Hverken fra en anden bootable systemdisk eller fra installerings
DVD'erne til både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x.

Men såsnart man starter op på fx. en klon på en ekstern disk og kloner
tilbage, er der ingen problemer med ovennævnte programmer... - problemet
er, at en stor del af de usynlige og for systemet væsentlige dele ikke
kopieres med, når der laves image filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 14:05

> [...]
> er, at en stor del af de usynlige og for systemet væsentlige dele ikke
> kopieres med, når der laves image filer.

Tja .. jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 16:13

> [...]
> er, at en stor del af de usynlige og for systemet væsentlige dele ikke
> kopieres med, når der laves image filer.

Det kan være det er det der blessning der mangler. Det må godt nok have
været træls at gå igennem alle de procedurer, for at lave en klon. Kan
du ikke spørge MRP hvad bless er, jeg tør ikke fordi dit scenarie ligner
noget vi så mange andre har prøvet før. Jeg tror vi må have ud af MRP
hvad bless er )

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-08 16:43

Flemming Rubini skrev den 15-12-2008 16:13:

> noget vi så mange andre har prøvet før. Jeg tror vi må have ud af MRP
> hvad bless er )

"bless" er den voodoo-kommando som svinger døde høns så bootrommen kan
lide smagen af partitionen når den skal starte.

Se hvordan de klåwe bliver endnu klåwere på

http://developer.apple.com/DOCUMENTATION/DARWIN/Reference/ManPages/man8/bless.8.html

:)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-08 17:43

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> lide smagen af partitionen når den skal starte.
>
> Se hvordan de klåwe bliver endnu klåwere på

Hmm....er det ikke meningen, at vi dødelige /også/ skal kunne følge med,
eller er vi bare blevet elitære allesammen?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-12-08 18:46

Morten Lind skrev:

> Hmm....er det ikke meningen, at vi dødelige /også/ skal kunne følge med,
> eller er vi bare blevet elitære allesammen?

Jeg kan forstå at du ikke lurede at jeg heller ikke fatter en bjælde af
HVORDAN det virker :)

Det ved Morten sikkert - så må vi håbe han forklarer det så selv Morten
i Kæret kan følge med O:)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-12-08 17:33

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> du ikke spørge MRP hvad bless er, jeg tør ikke fordi dit scenarie ligner
> noget vi så mange andre har prøvet før. Jeg tror vi må have ud af MRP

Hvad betyder "blessing" i denne forbindelse?

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 17:46

> Hvad betyder "blessing" i denne forbindelse?

man er åbenbart blessed (velsignet) når man er en støvlebar.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-12-08 16:41

Erik Richard Sørensen skrev den 15-12-2008 13:58:

> [...]
> - Intech QuickBack
>
> Hverken fra en anden bootable systemdisk eller fra installerings
> DVD'erne til både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x.

Jeg bemærker Diskværktøj ikke står i listen selvom det var det jeg talte
om. Er det for at se om jeg er vågen?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-12-08 17:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg bemærker Diskværktøj ikke står i listen selvom det var det jeg talte
> om. Er det for at se om jeg er vågen?

Kunne vi gennemgå et scenarie?

1) Vi laver et image. Fx diskbillede, rimeligt, standard, fra disk0,
hvor Macintosh HD liggger som disk0s2.

2) Hvordan bless'er du imaget?

Sådan:

bless "Machintosh HD" --setBoot

?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 18:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg bemærker Diskværktøj ikke står i listen selvom det var det jeg talte
> om. Er det for at se om jeg er vågen?

Næh, det er det nu ikke. - Der er så mange programmer, der kan lave
diskimages, - så jeg kunne også have nævnt Roxio Toast... - Desuden er
Diskværktøj ikke jst det mest pålidelige program - end ikke til at lave
en ganske almindelig image af en mappe, hvis en sådan indeholder
ukorrente filformater.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-12-08 18:51

> [...]
> Diskværktøj ikke jst det mest pålidelige program - end ikke til at lave
> en ganske almindelig image af en mappe, hvis en sådan indeholder

Jamen, jamen, jamen, Erik, hele tråden STARTEDE med at jeg nævnte
Diskværktøj som en mulighed til at kopiere _DISKEN_ og så er det da
noget underligt noget at sige at det kan den IHVERTFALD ikke fordi 117
_ANDRE_ programmer ikke kan.

Og så at sige at Diskværktøj ikke kan lave et image af en mappe, er da
mildest talt en gang "Goddag Mand. Økseskaft!".

Kan du ikke se det?

Jeg har stor respekt for din viden om hisset og hint, men hvis du gerne
vil modsige mig, kan du så i det mindste ikke gøre mig den tjeneste at
gøre det ordentligt?

/Thorbjørn

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-12-08 19:19

> [...]
>
> Jeg har stor respekt for din viden om hisset og hint, men hvis du gerne
> vil modsige mig, kan du så i det mindste ikke gøre mig den tjeneste at

Hvis ikke det er 'ordentlig' at sige, at Diskværktøj er upålidelig, når
det gælder om at lave images, så véd jeg ikke, hvad ordentlig er.! -
Og uanset hvad, så vil selv en harddisk blive opfattet af Diskværktøj
som en 'mappe', når den skal lave en image, - så der er altså ingen
forskel på, om du i Diskværktøj vælger at oprette en image af en mappe
eller en disk.

Og jeg nævner specifikt de syv programmer, fordi de vel nok er de mest
brugte på Mac set på verdensplan og samtidig er kendt for at være lavet
sådan, at de med en rimelig grad af pålidelighed skulle kunne lave
bootable klons først og fremmest på eksterne diske, men også i form af
at kunne lave bootable imagefiler, - hvis man vel at mærke har en anden
systemdisk at boote fra. Install medier er ikke nok, da der jo skal være
indstillingsfiler tilstede for at kloningen kan foregå den anden vej
igen....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 15-12-08 20:24

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvis ikke det er 'ordentlig' at sige, at Diskværktøj er upålidelig, når
> det gælder om at lave images, så véd jeg ikke, hvad ordentlig er.! -

Nej, det er ikke ordentligt. Vi snakker om at lave en komplet
harddiskkopi, ikke om at arkivere foldere.

Herudover vil jeg gerne høre hvad du mener med upålidelig, og diverse
rygter tæller ikke. Hvad har DU været ude for af upålideligheder i
forbindelse med Diskværktøjs afbildning af en hel harddisk?

> Og uanset hvad, så vil selv en harddisk blive opfattet af Diskværktøj
> som en 'mappe', når den skal lave en image, - så der er altså ingen

Du har valgt HELE disken i Diskværktøj og valgt "Nyt billede"?

SÃ¥ tror jeg du tager fejl.

> [...]
> systemdisk at boote fra. Install medier er ikke nok, da der jo skal være
> indstillingsfiler tilstede for at kloningen kan foregå den anden vej

Er det nu jeg skal sige at jeg har hørt i diverse nyhedsgrupper at de er
upålidelige og at mange har problemer med dem?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 15-12-08 22:39

> [...]
> rygter tæller ikke. Hvad har DU været ude for af upålideligheder i
> forbindelse med Diskværktøjs afbildning af en hel harddisk?

- "The application '-\ unexpectedly quit..."
- "Diskværktøj sluttede uventet" og "Handlingen kunne
ikke udføres på grund af en uventet fejl '\= -xxxx
og må lukke ned"
- "Der er ikke plads nok på disc0 til, at handlingen kan
gennemføres"
- "Disken "xxxxxxxx" kan ikke kopieres, da den er i brug"
- "Diskværktøj kan ikke oprette en image af disken disc0,
da den er i brug"

Vil du også ha' dem på japansk, kinesisk og arabisk......?

> Du har valgt HELE disken i Diskværktøj og valgt "Nyt billede"?

Hvad ellers?

> SÃ¥ tror jeg du tager fejl.

Nej, det gør jeg ikke!

> Er det nu jeg skal sige at jeg har hørt i diverse nyhedsgrupper at de er
> upålidelige og at mange har problemer med dem?

Nej, men det er selvfølgelig op til dig selv, - men det her er
selvoplede ting på nu mere end 15 forskellige maskiner med mere end 25
clean installs af 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x.

Desuden har jeg ikke et eneste sted skrevet, at de nævnte programmer er
fejlfrie. - Indtil nu er der mig bekendt ikke skrevet et program til et
hvilket som helst system, der er _100%_ fejlfri. Men det er programmer,
der gennem årene har vist sig at være _mindst_ fejlbehæftede!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 20:30

> [...]
> systemdisk at boote fra. Install medier er ikke nok, da der jo skal være
> indstillingsfiler tilstede for at kloningen kan foregå den anden vej

Jeg laver images med disk util. et par gange om ugen på en god uge ...
jeg ingen problemer med at dumpe dem tilbage på maskiner ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 20:52

On 2008-12-15 19:18:36 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ave bootable klons først og fremmest på eksterne diske, men også i
> form af at kunne lave bootable imagefiler

Jeg er ret sikker på at Apples egne værtøjer er de mest udbredte og at
der genereres og tilbageskrives flere images med dem end med de
værktøjer du nævner. Ingen af de værktøjer du nævner her egner sig til
deployment i støre skalaer.
Det eneste af de værktøjer som du finder i et lab er CCC.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 19:45

On 2008-12-15 13:58:45 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> - Intech QuickBack
>
> Hverken fra en anden bootable systemdisk eller fra installerings
> DVD'erne til både 10.3.x, 10.4.x og 10.5.x.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre hvis man kloner korrekt. At du
muligvis gør noget forkert er ikke ensbetydnde med at det ikke kan lade
sig gøre. Jeg gør det eks. flere gange om ugen, til tider mange gang om
dagen uden problmer.

Jeg kan nævne at jeg har gjort det med følgende værktøjer.

- CCC
Selvindlysende - virker hver gang og er nem at have med at gøre i marken.

- rsync:
Jeg har eks rsyncet en live server's OS til en anden partition, blesset
distination partition og rebootet. Der er intet der hindrer dig i at
lave samme trick til et diskimage som du efterfølgende gør klar til asr.

- Diskværktøj + asr + protonpack (fattigmands netværksinstall):
Laver imaget med diskværktøj, gør det asr ready, multicaster det med
protonpack, boot target fra OS DVD, køre multicasten ind med asr gennem
Diskværktøj fra OS DVD.

- Deploystudio (smart værktøj til deployment og imageing som kan bruges
fra såvel netbootserver som en lokal flytbar disk):
Deploystudio er det værktøj jeg gennem snart tre år har brugt på mit
arbejde. Det kan alt hvad man drømmer om og mere til, herunder også
image NTFS partioner, skrive imaget til disk og gøre disken bootbar.
deploystudio er en scriptet fronted til apples gængse tools: asr,
diskutil, dd, installer osv.Deploystudio er udviklet hos et fransk
datter selskab af Apple. Internt anvender apple selv Delploystudio til
deployment. <http://deploystudio.com>.

vrøvl.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-12-08 18:15

Thomas von Hassel skrev:

> det kan man nu faktisk godt ..

Argh! Det skulle jeg have vist inden jeg sendte bonussønnens MacBook
til rep i dag. Jeg forsøgte at lave et image af Windows-partitionen
med Acronis True Image Home 11 fra Windows, imens der var bootet til
denne, men det ville programmet ikke, da disken indeholdte en ukendt
partitionstype, eller noget i den stil (OS X-partitionen), så jeg
opgav og satsede på, at ServicePartner ikke piller ved disken.

Havde jeg vist, at det bare kunne gøres med diskværktøjet, så havde
jeg da gjort det.

Er der et billedformat, som er smartere at vælge end andre? (altså,
komprimeret, skrivebeskyttet, læse/skrive eller dvd/cd master).
De formater forvirrer mig altid.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-12-08 23:59

On 2008-12-14 22:09:30 +0100, Brian Vestergaard
<mail2brianvestergaard@gmail.com> said:

> Kan man ikke lave en backup/ghost af en komplet iMac installation, hvor
> der både er OSX + Vista ?

jo det kan gøres med asr
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 01:31

Brian Vestergaard wrote:
> Kan man ikke lave en backup/ghost af en komplet iMac installation, hvor
> der både er OSX + Vista ?

Jo, hvis din Vista kører virtuelt - altså ikke på egen partition, - kan
du fx. bruge Backuplist+ 6.1. Den tager det hele med og OS X bliver
endda bootable på klonen. - Jeg har lige gjort det med en MBP 2,2ghz. -
SuperDuper skulle kunne gøre det samme, hvis Vista ligger som en
'virtual machine' på din Mac disk. - Nogle kan lide SD, andre ikke.
SuperDuper skulle bruge en RSync motor, men det er ihvertfald ikke samme
RSync motor, der sidder i den, som også sidder i Backuplist+. - Jeg
foretrækker selv Backuplist+ fremfor SuperDuper...

Hvis din Vista er bootable, skal du gøre det inde fra Vista med fx.
NortonGhost eller lignende program til Windows, - men de kan så til
gengæld ikke lave backup af din Mac disk. Disse programmer til windows
kan normalt kun klone C og D drev.

Backuplist+ 6.1 http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671
SuperDuper! 2,5 http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22126

mvh. Erik Richard