powerbook 5300cs starter ikke
Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-12-08 08:50

Hej
Så har jeg endnu engang købt en gammel svend. Først startede den fint,
og børnene var ellevilde for os 9 spil der var på. Anden gang jeg skulle
bruge den (den havde stået tændt) vågnede den af dvale og kom straks med
en batteriadvarsel. Herefter gik den i stå.
Jeg har prøvet en del med batteri ud og reset knap.
Strømforsyningen er kold, hvilket tyder på et problem der. Hvis der ikke
kommer strøm ind i maskinen vil lader så være kold? En nokialader fx er
jo varm (bruger strøm) selvom der ikke er sluttet en telefon til.

Nogen forslag?

--
Henrik Enslev (2500)
henslev snawel a gmail punktum com

Fra : Esben

Dato : 14-12-08 11:51

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> kommer strøm ind i maskinen vil lader så være kold? En nokialader fx er
> jo varm (bruger strøm) selvom der ikke er sluttet en telefon til.

Har du resat power manager? Kan du starte uden batteri?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-12-08 12:26

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Har du resat power manager? Kan du starte uden batteri?
>
> vh esben
>
> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Det er den med æble alt p r. Det har jeg prøvet, men da den slet ikke
reagerer, kan den ikke nulsætte noget. Den starter hellerike uden
batteri.
De første par gange jeg prøvede efter at den slukkede, knirkede det lidt
fra højtaleren, som når man krøller en plastikpose.

Fra : Jon

Dato : 14-12-08 13:54

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Det er den med æble alt p r.

Nei. Det er reset Parameter RAM som har den forkortelsen.
Se her: <http://support.apple.com/kb/HT1431?viewlocale=en_US>

> [...]
> De første par gange jeg prøvede efter at den slukkede, knirkede det lidt
> fra højtaleren, som når man krøller en plastikpose.

/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-12-08 21:22

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Nei. Det er reset Parameter RAM som har den forkortelsen.
> Se her: <http://support.apple.com/kb/HT1431?viewlocale=en_US>

OK, tak for det. Når jeg åbner bagklappen på comp. er der på låget
indikeret hvad de forskellige porte er til. Der er også en indikation af
"det lille hul til chipsen", men hullet og knappen findes ikke på min
computer. Mit syn er ikke hvad det var da jeg var 20, men jeg har kigget
meget godt efter og pudset brillerne. Derimod er der ved siden af
videoporten en lille umbacoskrue, men den kan ikke presses nogen steder,
jeg har prøvet.

Fra : Jon

Dato : 14-12-08 22:51

> [...]

> meget godt efter og pudset brillerne. Derimod er der ved siden af
> videoporten en lille umbacoskrue, men den kan ikke presses nogen steder,

Såvidt jeg husker er altså hullet ikke tykkere enn en binders (paper
clip) i rett tilstand. Ellers er det vel sikkert ti år siden jeg så en
5300, så jeg er redd jeg ikke kan hjelpe i så fall.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 01:40

Jon wrote:

> Såvidt jeg husker er altså hullet ikke tykkere enn en binders (paper
> clip) i rett tilstand. Ellers er det vel sikkert ti år siden jeg så en
> 5300, så jeg er redd jeg ikke kan hjelpe i så fall.

Din hukommelse er nu ganske god endnu. - Min er åbenbart værre. -
Jeg forvekslede PB5300 med 500 i kabinet, men PB 5300 og PB 190 er samme
kabinet, hvilket jeg burde huske, da jeg selv har kørt med en 190 i en
hel del år... Det er rigtig, - det er et meget lille hul, og det sidder
ikke, som jeg skrev ved siden af strømstikket, men neden under det VGA
stik, der også er på både PB 190 og 5300... Jeg har lige sendt de
forskellige servicemanualer til henrik. Dér er det lidt nemmere at se,
hvad man skal kigge efter.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 00:39

Henrik Enslev wrote:

> [...]
> meget godt efter og pudset brillerne. Derimod er der ved siden af
> videoporten en lille umbacoskrue, men den kan ikke presses nogen steder,

'Reset' sidder lige nedenunder VGA stikket til ekstern skærm, - og det
er en meget lille dims... - Jeg har de forskellige servicemanualer til
en PB5300, så jeg sender dem lige til dig.

mvh. erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-08 13:56

Henrik Enslev wrote:

> Det er den med æble alt p r. Det har jeg prøvet, men da den slet ikke
> reagerer, kan den ikke nulsætte noget. Den starter hellerike uden
> batteri.

Nej, det er PRAM. Powermanageren resettes ved at bruge en udrettet
papirklips og trykke den lille knap ind, der sidder i et lille hul ved
siden af strømstikket bag på PB'en.

> De første par gange jeg prøvede efter at den slukkede, knirkede det lidt
> fra højtaleren, som når man krøller en plastikpose.

Av - lyder som et print, der er futtet af, men om det er i den ved
batteriet eller i selve strømforsyningen, tør jeg ikke sige...

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 14-12-08 13:47

> [...]

> kommer strøm ind i maskinen vil lader så være kold? En nokialader fx er
> jo varm (bruger strøm) selvom der ikke er sluttet en telefon til.

Bare at jeg tror du er på sporet av i det minste én kritisk faktor. Som
du sier, en strømforsyning som faktisk fungerer, vil være varm (lunken)
når den er koblet til, og i alle fall når den leverer strøm.

Ellers er jeg jo mest imponert over at den gamle maskinen fungerer.
5300-serien var, for å si det pent, ikke Apples "Greatest Hour".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-12-08 13:47

Henrik Enslev wrote:
> [...]
> kommer strøm ind i maskinen vil lader så være kold? En nokialader fx er
> jo varm (bruger strøm) selvom der ikke er sluttet en telefon til.

Sikringen eller printet i selve strømforsyningen er formentlig stået af:
- Med lidt snilde kan du skille den ad, - den er limet sammen, - og
forsigtigt løfte selve omformer og print op og se på sikringen, som den
er nærmest sort. Find en tilsv. sikring hos fx. Brick og sæt den i
istedet for. - Hm, hvis jeg husker ret, så er sikringen loddet på, så
man skal være meget præcis og omhyggelig, når man udskifter den... - Og
ja, hvis det er computeren vil strømforsyningen være ganske svagt lun. -
du kan også prøve at sætte et øre ned til den, - hvis den er OK, vil der
være en svag, men konstant summetone.

Alternativt kan man købe en uorginal strømforsyning til svjh. 249kr. hos
fx. Brinck med variabel spænding fra 3,3v til 9v/1,8-2,1amp. Denne
strømforsyning kan dog ikke bruges som oplader, kun som ekst.
strømforsyning.

www.batterier.dk har eller kan skaffe både batterier og
strømforsyninger/opladere til de gamle powerBooks.

Alternativt mener jeg at huske, at det er samme strømforsyning/oplader,
der bruges på PB 500/1700/2300/3400 serien.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Enslev

Dato : 14-12-08 21:22

> [...]
> fx. Brinck med variabel spænding fra 3,3v til 9v/1,8-2,1amp. Denne
> strømforsyning kan dog ikke bruges som oplader, kun som ekst.

Ifgl strømforsyningen og oplysninger på nettet bruger denne comp 24 V,
hvilket er den højeste spænding på nogen mac, så en 9 volts vil næppe
gøre noget godt.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-12-08 01:03

Henrik Enslev wrote:
> Ifgl strømforsyningen og oplysninger på nettet bruger denne comp 24 V,
> hvilket er den højeste spænding på nogen mac, så en 9 volts vil næppe
> gøre noget godt.

Ja - Det fandt jeg også lige ud af... - Jeg kom til at kigge i mine
servicemanualer... - du skulle nu gerne have fået en kopi af dem.

mvh. Erik Richard