Problemer med opgradering til 10.5.2
Fra : steenwrem.dk

Dato : 11-12-08 13:25

Har en PowerBook pro, som kører 10.4.11, hvor jeg gerne ville prøve at
opdaterer til 10.5

Når jeg sætter dvd-en (10.5.2) og genstarter på dvd-en, får jeg at vide at
dette system ikke kan installeres på computeren???

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe??

Her lidt oplysninger:

Modelnavn: MacBook Pro 15"
Model-id: MacBookPro1,1
Processornavn: Intel Core Duo
Processorhastighed: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Antal kerner i alt: 2
L2-buffer (pr. processor): 2 MB
Hukommelse: 2 GB
Bushastighed: 667 MHz
Boot ROM-version: MBP11.0055.B08
SMC Version: 1.2f10
Serienummer: W8617CXUVWX
Sudden Motion Sensor:

Vh SteenW

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-08 13:27

steenwrem.dk skrev den 11-12-2008 13:25:
> [...]
>
> Når jeg sætter dvd-en (10.5.2) og genstarter på dvd-en, får jeg at vide at
> dette system ikke kan installeres på computeren???

Den 10.5 DVD du har fundet passer kun til den maskintype den er leveret med.

Du skal bruge butiksversionen så.

Fra : steenwrem.dk

Dato : 11-12-08 13:29

Du tror ikke at det har noget med firmvare opgradering at gøre?
Vh SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 14:09

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Du tror ikke at det har noget med firmvare opgradering at gøre?
> Vh SteenW

er den 10.5 dvd du har grå eller sort/violet med stjerner på .. ?

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 11-12-08 17:56

On 11/12/08 14.09, in article 1irsfav.1tr5me310i17swN%thomas@elements.dk,
"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote:

> er den 10.5 dvd du har grå eller sort/violet med stjerner på .. ?
>
> /thomas

Ok, den er grå!
Vh SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 18:49

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Ok, den er grå!

så er det en maskin specifik disk ... du skal købe en retail pakke ...

&thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 14:51

Nej, hvis der skal laves firmwareopdatering, gør 10.5.x installeren det,
før den starter på en installation. Dvs., du skal bruge en retail ver.
af Leopard.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 15:31

> Nej, hvis der skal laves firmwareopdatering, gør 10.5.x installeren det,
> før den starter på en installation. Dvs., du skal bruge en retail ver.
> af Leopard.

øh ... nej .. 10.5 installeren indeholder inden firmware updates ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-08 20:12

On 2008-12-11 14:51:05 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Nej, hvis der skal laves firmwareopdatering, gør 10.5.x installeren det
> , før den starter på en installation.

forkert, 10.5 installations programmet fortager ingen firmwareopdateringer.

> Dvs., du skal bruge en retail ver . af Leopard.

Dette er tilgengæld korrekt.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Lyrik

Dato : 11-12-08 15:07

Den 11.12.2008 kl. 13:28 skrev steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk>:

> Du tror ikke at det har noget med firmvare opgradering at gøre?
> Vh SteenW
,,,,,,,,,,,,,,,

Det tror jeg ikke! Jeg tror Thorbjørn har ret i det han siger. Jeg har
selv flere Mac og skulle reinstallere en af dem fra bunden. Jeg kom til at
bruge skiven fra en af de andre. De var alle Core2Duo. Men skiven kom med
samme melding som din skive gjorde. Så jeg måtte finde den tilhørende
skive.
Derimod købte jeg Leopard family versionen da jeg skulle opgradere fra
Tiger til Leopard. Den skive kan bruges til dem alle. Både stationære og
bærbar.
Jeg ved ikke hvad der var sket ved at købe en enkeltversion og så prøve
"at snyde sig til at installere den på flere maskiner?" Ud over at det var
imod reglen.

--
MvH
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-12-08 19:59

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> "at snyde sig til at installere den på flere maskiner?" Ud over at det var

Der sker ikke noget. Der er generelt ikke nogen kopibeskyttelse på Mac
OS X. Man skal jo heller ikke registrere den med et eller andet fint
serienummer udenpå pakken, som man skal med Windows. Jeg har da ofte
bare taget en cd/dvd i bunken, når en bekendt skulle have installeret et
ældre Mac OS X på en ældre Mac. Der bliver aldrig spurgt om noget.
Apples eneste sikringer mod snyd er:
1. System-dvd'er, der leveres med en Mac, er specifikke for lige præcis
den Mac.
2. Der findes opdateringsudgaver af system-dvd'erne, som kræver, der er
Mac OS X på harddisken i forvejen, før de vil installere. De lægges ved
computere, når der er kommet en ny version af Mac OS X, men hvor Apple
endnu ikke har nået at lave en modelspecifik udgave af det Mac OS X.
F.eks. købte min mor og jeg hver en MacBook Pro i november og december
sidste år. Der var en modelspecifik udgave af 10.4. Den skulle man først
installere, og derefter skulle man opgradere til 10.5. Min mor købte
også en iMac G4 for nogle år siden, hvor de samme var tilfældet.
--
Henrik Münster
Esbjerg