Skærmfri maskine...?
Fra : Esben

Dato : 11-12-08 10:49

Lancerer lige en ny tråd i håb om mere feedback:

Er der nogen der har erfaring med at køre skærmfri maskiner (10.4 pt)?
Der er mange programmer (fx Toast) der ikke vil køre hvis der ikke har
været skærm på når de blev startet og jeg kan ikke skifte opløsning på
deres virtuelle skærm i Remote Desktop.

Har nogen en løsning hvor man ikke jævnligt er nødt til at koble en
skærm på?

Har prøvet at sætte DVI-VGA adapter på men det snyder den ikke - nu
overvejer jeg at putte en adapter på VGA-stikket også...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-08 11:16

Esben skrev den 11-12-2008 10:48:
> [...]
>
> Har prøvet at sætte DVI-VGA adapter på men det snyder den ikke - nu
> overvejer jeg at putte en adapter på VGA-stikket også...

Bare et gæt. Hvad med sådan en lille KVM-løsning? Den må jo snyde med
skærmen når der ikke kigges på lige netop DEN maskine...

/Thorbjørn

Fra : Esben

Dato : 11-12-08 11:31

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Bare et gæt. Hvad med sådan en lille KVM-løsning? Den må jo snyde med
> skærmen når der ikke kigges på lige netop DEN maskine...

KVM? ikke med...!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 14:46

Esben wrote:

> KVM? ikke med...!

Én skærm til to eller flere computere, - men som jeg lige har skrevet,
så løser det ikke problemet...

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 11-12-08 18:25

> Én skærm til to eller flere computere, - men som jeg lige har skrevet,
> så løser det ikke problemet...

AH, en switchbox...!

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 16:02

Esben skrev:

> KVM? ikke med...!

KVM er sådan en dims så KeyboardVideoMouse kan deles mellem flere maskiner.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 14:43

Esben wrote:
> [...]
>
> Har prøvet at sætte DVI-VGA adapter på men det snyder den ikke - nu
> overvejer jeg at putte en adapter på VGA-stikket også...

Hej Esben. - Jeg har godt nok ikke en løsning, men jeg kan sige, jeg har
et lign. problem med en MDD Dual 1ghz med både 10.4.11 og 10.5.5. Den
kører sammen med min MacPro med fælles skærm via en KVM. Nogle gange -
vel ca. 7 ud af 10 gange - nægter MDD'eren at starte op, hvis ikke jeg
har skiftet KVM'en til den, før jeg trykker på startknappen. - Hvis jeg
ikke har skiftet, og så skifter til den for at bruge den til et given
job, står den bare med blå skærm, og så er der kun en
tvangsnedlukning/genstart, der hjælper.

Modsat kan jeg så sige, at jeg nogle gange har måttet starte en
Quicksilver med 10.4.11 uden skærm - til brug via netværket. - den
starter næsten altid uden problem, men svigter ca. 1 ud af vel omk. 20
gange. - Ved start i OS 9.2.2 på QS'eren har der aldrig været problemer...

Mit gæt er, at det må være et softwareproblem i OS X, - men hvor..-(?

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-12-08 16:04

Esben:

> [...]
>
> Har prøvet at sætte DVI-VGA adapter på men det snyder den ikke - nu
> overvejer jeg at putte en adapter på VGA-stikket også...

Jeg har sådan en "VGA snyder" som sidder på min PowerMac G3 Gossamers VGA
udgang, ganske vist med Mac OS 9.

Det virker fint. Ingen skæm, tastatur eller mus. Bare boksen og en
ekstern SCSI kabinet.

Den kom vist nok sammen med et avanceret grafikkort i sin tid.

Men hvis du er lidt fingernem kan du nok lave een selv. Der skal bare
krydses nogle ledninger.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-12-08 16:22

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Men hvis du er lidt fingernem kan du nok lave een selv. Der skal bare
> krydses nogle ledninger.

Første hit på Google:

<http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/vga2rgb/interfacing.html#vga_nomi
nitor>

: VGA card and no monitor
:
: Sometimes there is need to boot-up a computer without monitor
: attached. Most computer systems work nicely without monitor, but some
: system for soem reason might not boot up properly without the monitor.
: For example some systems with TV outputs still need you to have the
: monitor attached when you boot up the system, for the TV output to
: start workign properly.
:
: VGA monitor "emulation" circuit can be built by connecting VGA
: connector pin 11 to pin 5 with piece of wire. In this way the VGA card
: gets color monitor ID from this special adapter and you can boot your
: computer to color monitor mode when there is no real VGA monitor
: attached. I have had quite good experience in using this circuit, but
: it is possible that this simple trick does not work with every system.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Esben

Dato : 11-12-08 18:25

> [...]
> : attached. I have had quite good experience in using this circuit, but
> : it is possible that this simple trick does not work with every system.

Nu har den jo DVI og ikke VGA, men måske kan den snydes med DVI-adapter
PLUS noget i VGA-stikket

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad