ny i mac verdenen: Hvilken generation macb~
Fra : Michaelbs

Dato : 09-12-08 22:46

Jeg er PC bruger men har besluttet mig for en bærbar Macbook pro.

Når jeg kigger i den Blå Avis kan jeg se, at mange, der har den næstnyeste
generation macbook pro gerne vil opgradere til den nyeste og sælger relativt
billigt.

Mit spørgsmål:
Hvad er forskellen å den nye macbook pro (fra september?) og den næstnyeste
generation?

Tillægsspørgsmål: På windows kan man kun bruge mere end 3gb ram, hvis man
har et 64 bit styresystem.

Hvordan er det med Mac? Hvor mange GB Ram kan Mac's OS håndtere?

mvh Michaelbs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 23:00

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> [...]
>
> Mit spørgsmål:
> Hvad er forskellen å den nye macbook pro (fra september?) og den næstnyeste

Lidt hurtigere processor, et grafiksystem som får mange roser og et nyt
hardware design som jeg personligt synes er det hele værd ..

Dermed ikke sagt at generationen før ikke er en meget kapabel maskine

> Tillægsspørgsmål: På windows kan man kun bruge mere end 3gb ram, hvis man
> har et 64 bit styresystem.
>
> Hvordan er det med Mac? Hvor mange GB Ram kan Mac's OS håndtere?

På alle nyere Apple bærbare er du alligevel begrænset til 4GB ram ialt,
men jeg har f.eks. en MacPro stående som kan adressere 10GB ram .. så
det er ikke noget problem. Dog skal din applikation også være skrevet så
den kan adressere dem, f.eks. er Photoshop stadig 32bit på Mac og kan
udnytte mere end ~3GB

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 09-12-08 23:09

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Lidt hurtigere processor, et grafiksystem som får mange roser og et nyt
> hardware design som jeg personligt synes er det hele værd ..
>
> Dermed ikke sagt at generationen før ikke er en meget kapabel maskine

Takker for svaret.

> [...]
> det er ikke noget problem. Dog skal din applikation også være skrevet så
> den kan adressere dem, f.eks. er Photoshop stadig 32bit på Mac og kan

Photoshop er kun i 32bit til Mac.. jamen Mac's styresystem er vel også
32bit(?) så ville det ikke være omsonst at lave det i 64bit til mac?
Gælder samme problem med kun at kunne udnytte max 3gb også for Lightroom og
Aperture til Mac?

mvh Michaelbs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 23:21

> [...]

> Takker for svaret.

> Photoshop er kun i 32bit til Mac.. jamen Mac's styresystem er vel også

Der er dele af 10.5 der er 64bit .. f.eks. er Lightroom 2 64bit og kan
udnytte mere ram ..

<http://www.apple.com/macosx/technology/64bit.html>

Fra : Jon

Dato : 10-12-08 09:01

> [...]

> 32bit(?) så ville det ikke være omsonst at lave det i 64bit til mac?
> Gælder samme problem med kun at kunne udnytte max 3gb også for Lightroom og

MAc OS er i sine sentrale deler 64 bits, og kan selv adressere mer enn
3GB RAM. Med versjon 10.6 (like om døren i løpet av 2009) vil det i det
store og hele være rent 64 bits. Men det er også - i alle fall frem til
nu - laget bakoverkompatibelt, slik at 32 bits applikasjoner kan kjøres
uten problemer, og uten performance hits. Derimot kan en 32 bits
applikasjon ikke selv adressere mer enn 3 GB RAM. Du kan altså utmerket
godt ha flere 32 bits applikasjoner kjørende på en Mac Pro med 10 GB
fysisk minne (og langt mer virtuelt, selvsagt). Hver av dem kan da "tro"
at den har inntil 3GB til rådighet.

Jeg vet ikke om dette gjelder Litghtroom og Aperture, men jeg tror (!)
de er 64 bits. Sjekk det, enten på produktsidene eller via brukere her.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-08 01:18

On 2008-12-09 23:09:01 +0100, "Michaelbs"
<mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> said:

> Photoshop er kun i 32bit til Mac.. jamen Mac's styresystem er vel også
> 32bit(?) så ville det ikke være omsonst at lave det i 64bit til mac?

kernel fungerer i såvel 32 som 64 bit, Cocoa og C programmer kan være
64bit, Carbon programmer begrænset til 32bit. Mac OS X er ikke
hysterisk mht at afvikle 32 og 64bit kode side om side.

> Gælder samme problem med kun at kunne udnytte max 3gb også for
> Lightroom og Aperture til Mac

Såvel Apparture som lightroom er 64bit på Mac OS X og kan håndtere mere
ram. PHotoshop er skrevet i carbon API'et og derfor kun 32bit.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Michaelbs

Dato : 10-12-08 10:34

> [...]
> hardware design som jeg personligt synes er det hele værd ..
>
> Dermed ikke sagt at generationen før ikke er en meget kapabel maskine

Men jeg har fået oplyst (af en, der gerne vil sælge sin 4md gamle macbook
pro, at eneste forskel på næstnyeste og nyeste macbook pro er medfødt antal
ram samt harddisk størrelse. Næstnyeste skulle også være med den nye
pegeplade og LED skærm. Er det forkert?

Er sådan en her et godt køb?:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57744999

mvh Michaelbs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 13:02

> [...]

> pro, at eneste forskel på næstnyeste og nyeste macbook pro er medfødt antal
> ram samt harddisk størrelse. Næstnyeste skulle også være med den nye

LED skærmen ja, dog mat og ikke blank ..... trackpad'en på den nye er
anderledes end sidste generation ... den er større og klikfunktionen er
andeledes.

> Er sådan en her et godt køb?:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57744999

maskinen er fin .. prisen er måske lidt høj. Jeg vil nok sige omkring
10k er mere rimelig for de specs ..

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 10-12-08 14:53

> LED skærmen ja, dog mat og ikke blank ..... trackpad'en på den nye er
> anderledes end sidste generation ... den er større og klikfunktionen er
> andeledes.

Ok. Til fotobrug er det vel en fordel med mat skærm? Jeg har aldrig forstået
hvorfor en skaærm skal kunne reflektere sådan..

> maskinen er fin .. prisen er måske lidt høj. Jeg vil nok sige omkring
> 10k er mere rimelig for de specs ..
>
> /thomas

Hvad begrunder du 10k beløbet i?

Skal man have den nye med samme specs, skal man jo have den helt store
pengepung frem.

mvh Michaelbs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 15:09

> [...]

> Ok. Til fotobrug er det vel en fordel med mat skærm? Jeg har aldrig forstået
> hvorfor en skaærm skal kunne reflektere sådan..

der er folk i begge lejre som siger at mat/blank er det eneste rigtige
... jeg har selv en ny macbook med blank skærm og selvom man skal vende
sig til det så har jeg ingen problemer .. heller ikke med foto .. men
det er meget indiviueldt.

> Hvad begrunder du 10k beløbet i?
>
> Skal man have den nye med samme specs, skal man jo have den helt store
> pengepung frem.

ja, jeg havde overset at den var fyldt op med ram ... så er det nok ok

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 21:15

> LED skærmen ja, dog mat og ikke blank ..... trackpad'en på den nye er
> anderledes end sidste generation ... den er større og klikfunktionen er
> andeledes.

Findes også i blank. Og det fremgår ikke af nedenstående annonce hvad
den er.

> maskinen er fin .. prisen er måske lidt høj. Jeg vil nok sige omkring
> 10k er mere rimelig for de specs ..

) Lad mig sige det på denne måde, har man råd så køb den til 10.000
og kom videre. Jeg selv ville max give 8.200-8.500. Med studierabat kan
du få en ny for 14.000 minus 6%. Du skal være op,mærksom på at
grafikkortet er en tikkende fejlmulighed.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 21:45

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Findes også i blank. Og det fremgår ikke af nedenstående annonce hvad den
> er.

de er sjældne ... 95% er matte ..

Fra : Michaelbs

Dato : 10-12-08 22:45

"Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> du få en ny for 14.000 minus 6%. Du skal være op,mærksom på at
> grafikkortet er en tikkende fejlmulighed.

Ja, du har vist ret. Jeg kom lige til at se at Fona sælger restlageret af
den til 11.499kr
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800522260

Så nu vakler jeg lidt mellem denne og så den nye Macbook 2.4ghz, som jeg kan
købe for 10.200 kr fra ny.

Hmmm..??

mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 23:34

> [...]

> http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800522260
>
> Så nu vakler jeg lidt mellem denne og så den nye Macbook 2.4ghz, som jeg kan

Netop. Skærmen er helt sikkert blank. Et nyt batteri koster forskellen,
så alene på det forsikringsmæssige, har du svaret med mindre som jeg
allerede har nævnt at sælger besinder sig. Jeg strøg selv afsted til
FONA.

(Jeg havde faktisk en aftale med en sælger at netop ovenstående maskine
dog med mat skærm til 8.200,- og opdagede at han handlede videre, trods
en specifik aftale indgået en fredag om at hente mandag.
Den var ikke solgt mandag. Jeg havde købt den, hvis ikke jeg havde været
tvunget ud i at skulle hele proceduren igennem igen.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michaelbs

Dato : 10-12-08 23:42

> [...]
> Den var ikke solgt mandag. Jeg havde købt den, hvis ikke jeg havde været
> tvunget ud i at skulle hele proceduren igennem igen.)

Surt show.
Vlle du købe den nye macbook alu (unibody) 2.4ghz? Macworlds tests viser at
den performer så godt som på højde med den mindste nye Macbook pro
(unibody), hvis du kunne købe førstnævnte til reduceret pris (1300kr rabat +
taske til 350kr gratis med) ?
mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 00:29

> [...]

> den performer så godt som på højde med den mindste nye Macbook pro
> (unibody), hvis du kunne købe førstnævnte til reduceret pris (1300kr rabat +

Lidt svært at tyde hvad du mener.

Kan du få studierabat hos Apple, kan du også få det hos FONA, med lidt
venlig tilgang til sælger. Dvs. du skal sammenligne 11.500 minus 6% med
unibody til 14.000 minus 6% og evt. andre fordele. Til Jul kan du
formentlig få en iPod smidt i nakken hos Apple, hvis du er stud. oven i
hatten, og så bliver rabatten væsentlig hvis man har brug for disse
mersalgs ting. Det har man meget meget sjældent.

Som sagt den gamle (alu) som sælges som ny hos FONA, ville jeg hellere
købe såfremt skærmen er mat, end den nye unibody hvor skærmen kun fåes
blank. Dette matches af en brugtpris på 8.200-8.500 for en fem måneder
gammel tilsvarende med mat skærm.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 00:39

> [...]
> hatten, og så bliver rabatten væsentlig hvis man har brug for disse
> mersalgs ting. Det har man meget meget sjældent.

Jeg kan ikke få studierabat. Rabatten kommer i stand ved at købe den af en,
der har fået den som gave og ikke ønsker den. Han videresælger den så med
rabat og kvittering, naturligvis. Det er derfor kun Macbook alu 2.4, jeg kan
få rabat på.

mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 01:06

> [...]

> rabat og kvittering, naturligvis. Det er derfor kun Macbook alu 2.4, jeg kan

Jamen så er regnestykket enkelt, De realistiske rammer er mellem disse
to tal:

A = 11.500 hos FONA,
B= samme brugt, min pris 8.200
(og det var en 2,5 GHz, mat, 4Gb RAM. Mindre kan også gå an).

Hvad skal du give for gaven?

Held og lykke!

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 01:07

> [...]

> A = 11.500 hos FONA,
> B= samme brugt, min pris 8.200
> (og det var en 2,5 GHz, mat, 4Gb RAM. Mindre kan også gå an).

Aktuel DBA annonce til sammenligning. Bemærk billedet der fint viser at
der er tale om en blank skærm.
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57824686

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 01:29

> [...]

10200kr inkl tasken til 350kr.

mange tak.

> Aktuel DBA annonce til sammenligning. Bemærk billedet der fint viser at
> der er tale om en blank skærm.
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57824686

Ja det er så den, der koster 9999kr ved Fona lige nu.

mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 04:55

> [...]

> 10200kr inkl tasken til 350kr.

> mange tak.

> Ja det er så den, der koster 9999kr ved Fona lige nu.

Jamen for sørens da, den er også sat ned.

Der er ingen grund til at bruge 1.500,- kr. ekstra for den større.
Du ville få for 1.500 kr. ekstra udstyr, men du har ikke brug for det.
Den er udmærket som den er den, "lille". Den pris er din reference.

Ingen tvivl hos mig hvis den var mat, slet ikke, så var det afsted til
FONA. Men jeg tror ikke de har flere med mat skærm.

Men jeg ville holde fast i at den skal være mat. Ikke lade sig påvirke
at hele "verden" er gået over til bling bling.

I øvrigt, så er tiden vist inde til at vi lige sikre os, at det er den
rigtige maskine til dig.
Fortæl lidt om hvad du skal bruge den til, hvor, og med hvilke type
programmer. Om den skal bruges til fremvisning af produkter, eller
programmeres på etc.
I hvilket miljø du primært bruger den, Windows eller Mac.
Og du er vild med foto og film etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 04:56

> [...]

Du ville få for 1.500 kr. ekstra udstyr, men du har ikke brug for det.
Den er udmærket som den er den, "lille". Den pris er din reference.

Ingen tvivl hos mig hvis den var mat, slet ikke, så var det fsted til
FONA. Men jeg tror ikke de har flere med mat skærm.

Men jeg ville holde fast i at den skal være mat. Ikke lade sig påvirke
at hele "verden" er gået over til bling bling.

I øvrigt, så er tiden vist inde til at vi lige sikrer os, at det er den

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 04:56

> [...]

programmeres på etc.
I hvilket miljø du primært bruger den, Windows eller Mac.
Om du er vild med foto og film etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 11:07

> [...]
> programmeres på etc.
> I hvilket miljø du primært bruger den, Windows eller Mac.

Den skal bruges til at fotografere "tethered" med. Dvs når jeg er på fotojob
kan jeg vha usb kabel forbinde kamera til laptop, skyde, så billedet kommer
direkte på skærmen med det samme, så jeg kan evaluere lyssætning mm.

Så skal den bruges til billedbehandling i Lightroom og Photoshop.

Så skal den bruges til alm. brug.

Den skal transporteres meget.

Sidstnævnte gør, at jeg nok hælder mest til macbook alu (nyeste) 2.4, som
jeg kan købe til 10200kr. Den er mindre, lettere, har aluminiums kabinet
skåret i eet stykke.
Den har DDR3 ram og forbedret pegeplade system. Den performer mindst på
højde med Fonas billige Macbook pro til 9999kr (gammel model).

mvh Michaelbs

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-12-08 11:17

Michaelbs skrev den 11-12-2008 11:06:

> [...]
> fotojob kan jeg vha usb kabel forbinde kamera til laptop, skyde, så
> billedet kommer direkte på skærmen med det samme, så jeg kan evaluere

Vær opmærksom på at man kan få SD-kort som kan afsende billederne
trådløst til din maskine. Det kunne evt være en fordel hvis kabler er
noget rod?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 11:24

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Vær opmærksom på at man kan få SD-kort som kan afsende billederne
> trådløst til din maskine. Det kunne evt være en fordel hvis kabler er
> noget rod?

EyeFi kort ? .. det er vist ikke en løsning i det her tilfælde :)

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 11:41

> EyeFi kort ? .. det er vist ikke en løsning i det her tilfælde :)
>
> /thomas

Nej man kan få en wifi sender, man kan skrue på siden af kameraet (canon 1ds
mk III) og en jeg hælder til har ikke wifi, men det er heller ikke aktuelt,
da denne canon wifi sender koster latterligt meget.

mvh Michaelbs

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 16:01

Thomas von Hassel skrev:

> EyeFi kort ? .. det er vist ikke en løsning i det her tilfælde :)

Hvorfor ikke? Er billederne for store? Eller noget?

Der er altid noget man ikke ved :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 16:10

> Hvorfor ikke? Er billederne for store? Eller noget?
>
> Der er altid noget man ikke ved :)

EyeFi kortet er meget smart .. men jeg fornemmer at vi er ovre i den
lidt mere "pro" ende af skalaen ..

/thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 17:02

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvorfor ikke? Er billederne for store? Eller noget?
>
> Der er altid noget man ikke ved :)
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt om eyefi. Det lyder da helt
vanvittigt godt.
Filerne fra kameraet er på ca 25mb pr stk.

mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 16:53

> [...]

> kan jeg vha usb kabel forbinde kamera til laptop, skyde, så billedet kommer
> direkte på skærmen med det samme, så jeg kan evaluere lyssætning mm.

Så mat.
Jeg har en fotokammerat der ikke vil kunne vurdere lyssætning på en
blank.

> Så skal den bruges til billedbehandling i Lightroom og Photoshop.

Så mat.
Okay så kan du have glæde af den større model.

> Den skal transporteres meget.

Så unibody, eller en solid rygsæk. Den tidligere er skrøbeligere.
Lægge mærke til at du blander navnene. Den massive hedder unibody. Den
tidligere hedder alu. Jeg forstår først nu at det er en Unibody du har
fået tilbudt.

(Jeg forventer alvorlige kondenseringsproblematiker i Unibodyen hvis den
skal skifte meget fra inde til udendørs i det forholdsvis kolde nord.
Jeg har tidligere set massive metal gadgets ligne noget der har fået
vand indvendigt. Markarbejde betyder altid(!) transport i bilens kolde
baggagerum, vigtigst når du komme udefra.)

> Sidstnævnte gør, at jeg nok hælder mest til macbook alu (nyeste) 2.4, som
> jeg kan købe til 10200kr. Den er mindre, lettere, har aluminiums kabinet
> skåret i eet stykke.

Så er det en unibody. Og det er den du kan få brugt/privat?

> Den har DDR3 ram og forbedret pegeplade system. Den performer mindst på
> højde med Fonas billige Macbook pro til 9999kr (gammel model).

Så enkelt er det ikke. Der er et eller andet helt galt. Som de har
kompenseret ved den hurtigere RAM.
Den var synligt kvikkere til tekstbehandling fx bladre tusinde sider,
ændre font etc.

Billeder er lækre på den blanke, jeg nød at se bryllupsbilleder, røde
Ferraier etc. men forskellen var ligesom en pumpet TV-fladskærm også
Panasonics nye TV, der i øvrigt har en halvblank skærm. Men jeg er
alligevel sikker på, at du ikke ville kunne arbejde med den blanke i
marken.

Billeder fungerer også bedre på den matte af grunde jeg ikke kan sætte
ord på. Jeg gætter på at grafikkortet er mindre støjende i den gamle,
gætter jeg. MRP antyder der er noget med driverne, måske er det det.

Prisen er der derimod intet i vejen med. Det er lige før jeg vil sige du
kan bytte lige over med mig. Da min kommer til at stå stationært
alligevel Og så alligevel ikke. Kigger jeg på min skærm nu, virker
det ensfarvede tastaturlayout meget roligt på alu'en, i modsætning til
de sorte på unibodyen. Det sorte må give noget rod mht.
farvevurderingen, det burde have været gråt.

Sikke et snakkehoved jeg er med dette køb, men jeg er helt oppe at køre
over at jeg hævede mit eget kvalitetsniveau mht. maskinvalg ved at gøre
som ovenstående, en mat Pro

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:18

> [...]

> Panasonics nye TV, der i øvrigt har en halvblank skærm. Men jeg er
> alligevel sikker på, at du ikke ville kunne arbejde med den blanke i

RETTET:

Billeder er lækre på den blanke, jeg nød at se bryllupsbilleder, røde
Ferraier etc. men forskellen var ligesom en pumpet TV-fladskærm OVERFOR
det perfekte nye Panasonics TV, der i øvrigt har en halvblank skærm.

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 23:42

> [...]
>
> Lægge mærke til at du blander navnene. Den massive hedder unibody. Den
> tidligere hedder alu. Jeg forstår først nu at det er en Unibody du har

Ok. Humac kalder også unibody modellen for alu.
For at skære det helt ud:
Denne kan jeg købe til 10.200 (og så får jeg en taske til 350kr med):
http://shop.humac.dk/pi/MacBook_2_4GHz_Core2_13_ALU_12926_.aspx

Ulempe: jeg kan ikke for et beskedent beløb (353kr) opgrader den medfødte
5400 omdrejninger HD til 7200 modellen.

Den er oppe mod denne, som Fona har på tilbud: den er helt nede i 9500kr
nu!:

http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800522250

Udgangspunktet var at finde ud af fordele og ulemper ved de 2.
er macbook pro'en fx bygget dårligere og er mere sårbar og kan vrides mm i
forhold til unibodyen? Det må den vel være, men hvor slemt er det? Det er jo
ikke plastik ligesom de gamle macbooker.

Så er der 2.5ghz modellen til 10999kr i fona:
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800522260

Og endelig har de faktisk også tilbud på den NYE macbook pro: (13199kr)
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=0800522770

Jeg vægrer mig ved at komme over 10000kr men hvis den vitterligt er totalt
overlegen, kunne man da overveje det...

Hvad siger eksperterne?

mvh Michaelbs

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-12-08 00:25

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> "Flemming Rubini" <012008fr@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ok. Humac kalder også unibody modellen for alu.

Okay det anede mig.

Dit emne handler om Macbook Pro.

Men din gavecomputer er en Macbook!

Slet ikke sjov til billedearbejde.

Jeg synes du skal holde fast i at få så meget Macbook _Pro_ til pengene
som de kan skaffe dig.

Apple MB133 som den hedder hos FONA, er early 2008 modellen ligesom min.
MBP er forkortelsen for Macbook Pro. MBP 15" 2,4 GHz er den mindre af
to. Spiller ingen rolle. Men du skal til at tage stilling til om du kan
leve med en mat eller ej.
Du har alt for mange valgmuligheder, med mindre du har sat dig for den
skal være mat, så er feltet snævert, eller kun brugt. Det er smart at
snævre sine valg ind.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 17:48

> [...]

> programmeres på etc.
> I hvilket miljø du primært bruger den, Windows eller Mac.

Øh - det er da ikke en larmeklasse, du taler til - vi forstår det godt
første gang

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:54

> Øh - det er da ikke en larmeklasse, du taler til - vi forstår det godt
> første gang

Pokkers, man kan ikke rette stavefejl mere, hvis folk bruger Macsoup
news checker scriptet til at kører døgnet rundt med korte
tjekintervaller. Jeg bruger selv fem minutter. Men kører det sjældent.
Og prøver derfor at rette stavefejl indenfor to

Jeg må sidde på mine hænder og se efter stavefejl inden jeg sender det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 18:12

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg bruger selv fem minutter.

/Fem/ minutter?! - Uha - tænk, hvis Thorbjørn ku´ nå at mobbe fem gange,
uden jeg var opmærksom

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 18:23

Morten Lind skrev:

> /Fem/ minutter?! - Uha - tænk, hvis Thorbjørn ku´ nå at mobbe fem gange,
> uden jeg var opmærksom

Det gør jeg da som regel flere gange dagligt... Du opdager det bare ikke :)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 18:32

> Det gør jeg da som regel flere gange dagligt... Du opdager det bare ikke :)

Når først slusen er åben, kan jeg godt følge med dig, men jeg er jo ikke
så priviligeret som du, så mine daglige 6 timer og 39 minutter
(eksklusiv spise- & kaffetid) er dedikeret min lommepengeadministrator,
der synes, at jeg bør "arbejde" i det tidsrum.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 18:51

Morten Lind skrev:

> Når først slusen er åben, kan jeg godt følge med dig, men jeg er jo ikke

Jaja, den er god med dig. Du må bare stå op noget før, så.

> så priviligeret som du, så mine daglige 6 timer og 39 minutter
> (eksklusiv spise- & kaffetid) er dedikeret min lommepengeadministrator,
> der synes, at jeg bør "arbejde" i det tidsrum.

Det er da også ufint. Det synes jeg også du skal tage op til næste
lønforhandling.

Jeg har overvejet om det er med vilje at JEG er placeret næstlængst fra
kaffeautomaten...

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:02

> Jaja, den er god med dig. Du må bare stå op noget før, så.

Ja, klokken 04:00/04:30 er s´gu´ for sent

> Det er da også ufint. Det synes jeg også du skal tage op til næste
> lønforhandling.

Jeg vil straks indsende dit udmærkede forslag til de centralt placerede
lønforhandlere, der på dette område vil skrupskide på, hvad du og jeg
mener

> Jeg har overvejet om det er med vilje at JEG er placeret næstlængst fra
> kaffeautomaten...

/Det/ tror jeg helt bestemt - du er lettere at opdage, når du skal gå
langt - he.....

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 19:09

Morten Lind skrev:

> Ja, klokken 04:00/04:30 er s´gu´ for sent

Åbenbart! Du må lære at køre med kaffedrop.

> Jeg vil straks indsende dit udmærkede forslag til de centralt placerede
> lønforhandlere, der på dette område vil skrupskide på, hvad du og jeg
> mener

De vil især blæse på det fordi de ikke forhandler for mig, og nu har du
jo levet med det andet i årevis.

> /Det/ tror jeg helt bestemt - du er lettere at opdage, når du skal gå
> langt - he.....

Tro mig, er nem at opdage alligevel. Er ikke en af de mindste, eller
tysteste.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 19:28

> Tro mig, er nem at opdage alligevel. Er ikke en af de mindste, eller
> tysteste.

OK - så under jeg dig din aftensmad i fred - "ses" i morgen

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-08 01:20

On 2008-12-10 10:33:44 +0100, "Michaelbs"
> [...]

> medfødt antal ram samt harddisk størrelse. Næstnyeste skulle også være
> med den nye pegeplade og LED skærm. Er det forkert?

Den gamle har osgå LED skærm, den er heldigvis ikke glossy.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-08 23:17

> [...]

> Mit spørgsmål:
> Hvad er forskellen å den nye macbook pro (fra september?) og den næstnyeste

At du kan vælge kun at købe med blank skærm. Der er ikke andre valg.
Hvilket er et manglende valg, såfremt du skal bruge den bærbare i
marken.
Anvendt som stationær kan man jo sætte en mat skærm til.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-12-08 01:14

On 2008-12-09 22:46:11 +0100, "Michaelbs"
> [...]

> sælger relativt billigt.
>
> Mit spørgsmål:
> Hvad er forskellen å den nye macbook pro (fra september?) og den

tastatur: fortrækker det nye
unibody chasis: det nye burde være bedre
glossy skærm frem for mat skærm: den gamle er klart at fortrække
nvidia chipsæt frem for intel chipsæt: drivere at fortrække på den gamle.

> Tillægsspørgsmål: På windows kan man kun bruge mere end 3gb ram, hvis
> man har et 64 bit styresystem.
>
> Hvordan er det med Mac? Hvor mange GB Ram kan Mac's OS håndtere?

nuværende version: 32GB, 32bit applikationer kan dog ikke håndtere så meget.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 12:15

On 2008-12-09 22:46:11 +0100, "Michaelbs"
> [...]

> Når jeg kigger i den Blå Avis kan jeg se, at mange, der har den
> næstnyeste generation macbook pro gerne vil opgradere til den nyeste og

Hej Michael, jeg har ikke læst hele tråden igennem, så det er muligt at
jeg blot gentager noget, som andre allerede har skrevet om, og i så
fald beklager jeg.

Men sagen er, at der er nogle af de forgående serier af MacBook Pro med
Intel processor, som har problemer med lodningerne af komponenterne på
motherboardet. Det handler vist nok om, at Apple skulle være med på
miljø-bølgen, og derfor begyndte de at bruge loddetin uden bly, og det
har givet en del problemer.

Prøv selv at søge på sagen, det handler om nogle bestemte serier, hvor
der er mange fejl.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Michaelbs

Dato : 11-12-08 12:50

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> givet en del problemer.
>
> Prøv selv at søge på sagen, det handler om nogle bestemte serier, hvor der

Tak for info. Det er godt at vide.
mvh Michaelbs

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 12:54

Michaelbs <mbsFjernDette@FjernOgsÂDettemichaelbennati.dk> wrote:

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Tak for info. Det er godt at vide.

Det er også en sandhed med modifikationer ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 15:38

On 2008-12-11 12:54:17 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det er også en sandhed med modifikationer ...

Nej... i min søns firma har de tre stk. MacBook Pro'er med de omtalte
lodningsproblemer, og selv om de kun er et og et halvt år gamle, så har
Apple ikke villet reparere dem på garantien, da der kun ydes et års
garanti til firmaer.

Og Apple skal ha' ca. 6000,- kroner pr. stk. for at reparere dem, men
de har fundet et andet firma som kan efterlodde dem for 2000 kr. pr.
stk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 15:55

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>
> Og Apple skal ha' ca. 6000,- kroner pr. stk. for at reparere dem, men
> de har fundet et andet firma som kan efterlodde dem for 2000 kr. pr.

produktions uge ? model nummer ? link til flere rapporter ? .. hvilken
specifk fejl ?

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 16:21

On 2008-12-11 15:55:27 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> produktions uge ? model nummer ? link til flere rapporter ? .. hvilken
> specifk fejl ?

Jeg har ikke tid til at tjekke op på alt det du ønsker, jeg ved bare,
at de købte dem hjem fra Mac Store i USA før end den pågældende model
kom til Danmark, og hvis sagen har din interesse, så må du selv søge
ydeligere oplysninger via Google...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 17:03

> [...]

> at de købte dem hjem fra Mac Store i USA før end den pågældende model
> kom til Danmark, og hvis sagen har din interesse, så må du selv søge

klart .. det er bare den "gamle" historie om at "denne model er fyldt
med fejl" Hvis det var tilfældes så havde apple lavet et recall program
som f.eks. de har gjort med iMac G5

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 17:07

> klart .. det er bare den "gamle" historie om at "denne model er fyldt
> med fejl" Hvis det var tilfældes så havde apple lavet et recall program
> som f.eks. de har gjort med iMac G5

nu er jeg lidt sløj idag .. men har de chekket om de evt. falder ind
under denne:;

<http://support.apple.com/kb/TS2377>

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 18:03

On 2008-12-11 17:07:04 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> nu er jeg lidt sløj idag .. men har de chekket om de evt. falder ind
> under denne:;
>
> <http://support.apple.com/kb/TS2377>

Jeg er ret sikker på at de har forsøgt alt, problemet er at de ikke
kunne/ville vente til den kom her til landet, så de købte maskinerne i
den amerikanske Apple Store, og derfor er der ikke nogen af de danske
forhandlere som vil kendes ved maskinerne. Og toldmæssigt er det ret
bøvlet, at skulle sende maskinerne en tur til reparation i USA og
tilbage igen.

Og så er der en begrænset garanti, når Apple sælger til firmaer.

Men de har fået maskinerne repareret på et privat værksted, og nu
bliver de nok solgt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 18:49

> [...]

> forhandlere som vil kendes ved maskinerne. Og toldmæssigt er det ret
> bøvlet, at skulle sende maskinerne en tur til reparation i USA og

Nu skal jeg ikke dømme folk, men det var nok ikke det smarteste at gøre

> Og så er der en begrænset garanti, når Apple sælger til firmaer.

1 års garanti .. tja, det er vel ikke værre eller bedre end så mange
andre prudcetner ..

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 21:05

On 2008-12-11 18:49:17 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Nu skal jeg ikke dømme folk, men det var nok ikke det smarteste at gøre

De er blevet repareret hos et firma, der bl.a. laver en del af de
forsikrings garantier, som går ud over den normale garanti og
reklamationsret.

> 1 års garanti .. tja, det er vel ikke værre eller bedre end så mange
> andre prudcetner ..

Det med et års garanti + et års reklamationsret gælder kun for
forbrugerkøb. d.v.s. når en erhvervsdrivende sælger en vare til en
privat person, og 12 måneders garanti er det mest normale, når
erhvervdrivende handler med hinanden.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 21:10

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> De er blevet repareret hos et firma, der bl.a. laver en del af de
> forsikrings garantier, som går ud over den normale garanti og
> reklamationsret.

må man være så fræk at spørge hvad de hedder ?

> [...]
> forbrugerkøb. d.v.s. når en erhvervsdrivende sælger en vare til en
> privat person, og 12 måneders garanti er det mest normale, når

Det ved jeg godt ... du fik det bare til at lyde som om Apple tager
røven på folk ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 20:20

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og så er der en begrænset garanti, når Apple sælger til firmaer.

Øh, er du sikker på det i dette tilfælde. Der er jo tale om en væsentlig
medfødt fejl. Jeg ville lige høre med Apple igen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-12-08 23:36

On 2008-12-11 18:03:26 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> den amerikanske Apple Store, og derfor er der ikke nogen af de danske
> forhandlere som vil kendes ved maskinerne.

Der er worldwide garanti på apples bærbare produkter.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:30

> klart .. det er bare den "gamle" historie om at "denne model er fyldt
> med fejl" Hvis det var tilfældes så havde apple lavet et recall program
> som f.eks. de har gjort med iMac G5

Det gør Apple bare ikke uden videre. Faktisk er du nødt til at tage
højde
for, at Apple ikke spytter ud med alvorlige fejl i en serie. De først
annoncerede fejl medfører larm, at noget sprutter, eller flimrer skidt.
Så er der alle de andre ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 17:32

> [...]
> for, at Apple ikke spytter ud med alvorlige fejl i en serie. De først
> annoncerede fejl medfører larm, at noget sprutter, eller flimrer skidt.

Hvis der er en fejl i en serie så plejer Apple faktisk fint at anerkende
det... men så skal det vitterligt være en hel serie, beviseligt, og ikke
bare brokhoveder på et forum ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 17:48

> Hvis der er en fejl i en serie så plejer Apple faktisk fint at anerkende
> det... men så skal det vitterligt være en hel serie, beviseligt, og ikke
> bare brokhoveder på et forum ...

ROFL

Selvfølgelig kan Apple ønske at gå så stille med dørene, at kun de
der kan mærke det får skiftet deres udstyr.

Jeg kan fx huske timing problemer på en 7200. Havde man ikke maskinen i
netværk ville man ikke opdage det. Og det var svært at identificere, men
burde være nemt for en Applekonstruktør. Så de brugere havde jo ikke et
problem. Eller strømstikket på en 5300. Eller skærmkablet på en iBook.
Eller ... der er mange flere eksempler. Men det er ligesom med DASH-fly;
der er produceret mange. De kan jo ikke kalde hele serier hjem, der er
jo ikke tale om ratstammen i en bil. (Den blev vist ikke kaldt hjem før
der skete ulykker, sidespring.) Der er derfor en naturlig
interessekonflikt melem hvad Apple melder ud og hvad der faktisk er
galt.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 18:15

On 2008-12-11 17:31:32 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Hvis der er en fejl i en serie så plejer Apple faktisk fint at anerkende
> det... men så skal det vitterligt være en hel serie, beviseligt, og ikke
> bare brokhoveder på et forum ...

Det her er ikke brok, det er netop nogle MacBook Pro 17-Inch, 2.4GHz.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 18:49

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det her er ikke brok, det er netop nogle MacBook Pro 17-Inch, 2.4GHz.

jeg mener ikke dig specifikt ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 20:25

> jeg mener ikke dig specifikt ...

men det er altså noget brok du kommer med

Hvor ellers skulle folk komme frem med deres frustrationer, når Apple er
så længe om at komme på banen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-12-08 21:14

On 2008-12-11 20:24:56 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Hvor ellers skulle folk komme frem med deres frustrationer, når Apple er
> så længe om at komme på banen.

Hmm... du skal ikke ha' ondt nogen i denne sag, softwareingeniører
tjener ret godt, og de har for længst købt en stabel af de helt nye
MacBook Pro'er, og de er dælme lækre.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 21:20

> [...]

> Hmm... du skal ikke ha' ondt nogen i denne sag, softwareingeniører
> tjener ret godt, og de har for længst købt en stabel af de helt nye

Det var nu også mest for at forælle TvH, at han kan hente værdifulde
hints om kvalitetsissues, når man som supporter rammer muren med sine
maskiner ... det er ikke nok at stole på Apple.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 21:29

> [...]

> hints om kvalitetsissues, når man som supporter rammer muren med sine
> maskiner ... det er ikke nok at stole på Apple.

oh jeg stoler heller ikke udelukkende på Apple. Jeg stoler heller ikke
på discussions.apple.com eller MacFixit eller de andre udelukkende ...

Det er bare hvis man kun følger med i f.eks. brok trådene på diverse
fora så kan man hurtigt komme til at tro at produkt X er noget skrammel.
Hvornår har du sidst set en anti-brok tråd ?

/thomas