WDS med Airport som ekstern, og WRT54G (DD~
Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-08 11:09

Jeg er ved at sætte en Airport op som WDS men jeg vil gerne lige have på
det rene, at det er vel ikke nødvendigt at bruge kabel efter dette er
sket. Jeg kan vel samtidigt bruge Airporten som bro, og trådlås router?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-08 11:40

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg er ved at sætte en Airport op som WDS men jeg vil gerne lige have på
> det rene, at det er vel ikke nødvendigt at bruge kabel efter dette er
> sket. Jeg kan vel samtidigt bruge Airporten som bro, og trådlås router?

er i færd med at læse
http://www.downloadsquad.com/2006/12/14/how-to-setup-wds-between-a-wirel
ess-router-and-an-airport-expres/
til formålet ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-08 13:19

Flemming Rubini:

> er i færd med at læse
> http://www.downloadsquad.com/2006/12/14/how-to-setup-wds-between-a-wire
> l ess-router-and-an-airport-expres/
> til formålet ...

Den vejledning lyder lidt mærkelig - eller osse er det fordi en Airport
er så gammel...

Jeg har følgende opstilling:

En router hvortil der er forbundet en AP (D-Link DWL-G700AP og/eller
Trendnet TEW-510APB). Et andet sted i huset, en Asus WL-330gE sat
op/konfiguret i repeater mode og som hænger på et søm på væggen oppe
lige under loftet.

Der er WPA på både AP og repeater.

Opstillingen skal forstærke signalet der hvor min kone sidder og
arbejder, men jag har prøvet at gå rundt i huset med en tændt bærbar, og
jeg kan se at den skifter mellem AP og repeater når sidstnæntes signal
er større end APens. Sådan skal det være, når det er WDS. Ingen kabler.

Og så ser det (for mig) ud til, at det slet ikke er WDS, men at den
Airport der er tale om her, er en "Bridge".

Det brugte vi førhen, med en Belkin d5f7330. Den kunne osse - som den
var købt - kun "bridge" med WEP, men en opdatering af dens firmware
løste det problem og så kunne den osse "snakke" WPA med APerne.

Er det ikke muligt at opdatere firmware i din Airport?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 15:01

> [...]
> løste det problem og så kunne den osse "snakke" WPA med APerne.
>
> Er det ikke muligt at opdatere firmware i din Airport?

Jeg undrer mig også over at det tilsyneladende ikke er muligt på
Airport, som bro, at køre WPA.

God idé med at bruge en ny router som repeater.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-08 17:45

Flemming Rubini:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Jeg undrer mig også over at det tilsyneladende ikke er muligt på
> Airport, som bro, at køre WPA.
>
> God idé med at bruge en ny router som repeater.

Jamen ønsker du at bruger WPA-PSK (TKIP) så skulle det være muligt efter en
firmware opdatering. Det er samme hardware.

Det er ganske få "dimser" der ikke kan.

--
"Thank God we got the convicts and they got the puritans." Australian folk
saying.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 20:45

> [...]
>
> Jamen ønsker du at bruger WPA-PSK (TKIP) så skulle det være muligt efter en
> firmware opdatering. Det er samme hardware.

Mine Airport Express var med sidste nye firmware. Og jeg kører DD-WRT på
min Linksys WRT54G.

Jeg forsøgte så med WPA, igen igen, og det kan man altså ikke. WEP kører
derimod fint.

Vil den mon ikke være sikkert nok at køre WEP sålænge man bruger
MAC-filtrering (inklusion)?

Og skal man inkludere Airport Express'erne i filtret (inklusion)?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-08 21:19

Flemming Rubini:

> Mine Airport Express var med sidste nye firmware. Og jeg kører
> DD-WRT på min Linksys WRT54G.

Det er lige gyldigt med den.

> Jeg forsøgte så med WPA, igen igen, og det kan man altså ikke. WEP
> kører derimod fint.
>
> Vil den mon ikke være sikkert nok at køre WEP sålænge man bruger
> MAC-filtrering (inklusion)?

Du behøver ikke spilde tid på MAC-filtrering. Betragt WEP som en
venlighed overfor dine nærmeste naboer - når de proper et nyt PC Card
i deres bærbar, hopper den ikke umiddelbart på dit LAN - hvor deres
computer risikerer at få besøg af de orme og vira som du måtte have.

> Og skal man inkludere Airport Express'erne i filtret (inklusion)?

Jeg har et par AP af samme kvalitet som Airport liggende i en skuffe,
i fald der skulle opstå trængsel på den kanal som jeg har valgt til
mine AP - dvs kanal 1.

Så kan jeg skabe trængsel på kanal 1 indtil de andre flytter.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 20:55

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

Taler vi om vi om en Airport Express her?

WDS er det ikke ækvivalent med bro-funktion/bridge?? Og er det hele ikke
antenneforstærker/repeater-funktion? Det lyder som du mener det er tre
forskellig ting.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-12-08 22:27

Flemming Rubini:

> Taler vi om vi om en Airport Express her?

Nej.

> WDS er det ikke ækvivalent med bro-funktion/bridge?? Og er det hele
> ikke antenneforstærker/repeater-funktion? Det lyder som du mener det
> er tre forskellig ting.

Det er ikke det samme. Et trådløs netværk benytter 802.11. Som
"distribution" - den del af forbindelsen som ikke bruger trådløs,
benyttes som regel Ethernet. Men der er en undtagelse. Når den del af
netværket, der ellers benytter Ethernet i stedet for benytter trådløs.

Så er det WDS i 802.11.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 11:47

> [...]

> det rene, at det er vel ikke nødvendigt at bruge kabel efter dette er
> sket. Jeg kan vel samtidigt bruge Airporten som bro, og trådlås router?

ja .. hvis jeg forstår dit spm korrekt. Mener der er et flueben i
Airport Admin (Allow wireless clients) som er slået til som default.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-12-08 12:25

> ja .. hvis jeg forstår dit spm korrekt. Mener der er et flueben i
> Airport Admin (Allow wireless clients) som er slået til som default.

Tak. Det ser ud til at forhindringen er at man er tvunget til at bruge
WED. Jeg mindes dog at have læst at det problem var løst.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini