hvordan laves en nem genvej med højre muse~
Fra : samir

Dato : 08-12-08 01:29

hej,

hvordan kan jeg lave en nem genvej via højre museklik får en menu op i
stilen af:
ny txt fil
ny word fil
ny excel
ny osv.

samir

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-08 14:09

samir wrote:
> hvordan kan jeg lave en nem genvej via højre museklik får en menu op i
> [...]

Kontrolpanen 'NuFile' er én mulighed, der udvider systemets kontextuelle
menu, så man kan tilføje netop sådanne genvee til at oprette nye
standardsider i div. programmer. Virker fint på Leopåard, selvom den
ikke er opd. siden april 2006.

En anden - og nok den bedste mulighed - er 'Finderpop'. den kan det
samme som 'NuFile', men desuden endnu mere og den udvider den
kontextuelle menu endnu mere med nogle meget nyttige features som fx.
hierakisk menu ved klik direkte på en mappe m.m.m.

BEMÆRK. Begge må ikke være installeret samtidig, da den ene kan blokere
helt eller devis for den anden. - Så jeg vil prioritere 'Finderpop' som
det gørste - og bedste - valg.

En meget stor fordel ved FP er, at man kan lave fler forskellige
standardsider til hvert sit formål, og så lægge en henvisning i en
mappe, der hedder 'Finderpop Items Folder' og starte templatefilen
direkte fra kontext menuen. - Og så er brugerfladen på Finderpop nu også
på dansk...

FinderPop 2.1.2 (beerware)
Get a Mac OS X preference pane with various features.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10771147

NuFile 2.0 (freeware)
'new file' item for Finder contextual menus
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28946

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 08-12-08 15:22

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> hej,
>
> hvordan kan jeg lave en nem genvej via højre museklik får en menu op i
> [...]

Dropper det, og tenker at det er (var) en Windows-sedvane.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 16:22

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> hej,
>
> hvordan kan jeg lave en nem genvej via højre museklik får en menu op i
> [...]

Jeg vælger applicationen (evt. starter den op)

og ofte vha. brug af genvejen til spotlight.

De særligt vigtige ting har jeg placeret på funktionstasterne vha.
"Onekey" <http://www.macupdate.com/info.php/id/10879/one-key>

Docken spejler placeringen af funktionstasternes genveje.
[Hos mig: F1 Mail, F2 MacSoup, F3 Pages, F4 Firefox, F5 iTunes, F6
Textedit, F7 HP48, F8 Spaces, og Apples defaults etc. F13 Safari]

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 18:03

On 2008-12-08 16:22:15 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]
> [Hos mig: F1 Mail, F2 MacSoup, F3 Pages, F4 Firefox, F5 iTunes, F6
> Textedit, F7 HP48, F8 Spaces, og Apples defaults etc. F13 Safari]

Hvis du vil, kan du også lave en henvisning til et utal af filer, som
du gemmer i "alle vinduer" og låser dem ( plus du laver dem til såkaldt
standart layout)
Disse filer vil fordi de er låste+standartlayout åbne "en ny" fil, og
så sparer du overnikøbet et højre klik.
Disse filer kan også ligges på skrivebordet, som du så kan højre klikke
på ( hvorfor egentlig det ) og der bede filen om at åbne med det
program der har skabt den..
Tilbage til det der med at ligge filerne i "alle viduer"
1. lav dine filer
2. lig dem på skrivebordet
3 åbne et vikårligt vindue
4 kig på dette og se at der ovre i venstre side ( alt efter
systemversion står en masse ting, herunder home/dit navn/ eller hvad du
nu har fundet på..
5. tag alle de filer du har lavet og lig dem over under f.eks dokumenter
6. tryk på en af dem. Så skulle programmet gerne åbne, og du slipper
for at højreklikke, selv om at du vist nok godt kan

at låse og lave standartlayout vælg en fil, æble i den, eller hvis du
insisteret så brug højreklik og find vis info. inde i filens info
vindue vælge du at låse den og gøre den til et standart layout
Det tager op imod 12 sekunder pr fil, og så slipper du for at installere soft..
PS
når filerne er låst, vil de altså åbne i kopi. Det kan du vælge at
bruge "smart" ved at kalde filen noget, du altid skal bruge . f.eks
samirs tanker, da et klik på den fil, altid vil blive til samirs tanker
- kopi ( copy)
På den måde vil filen være parat til , f.eks at skrive samirs tanker -
08122008 !?

Ellers er finderpop en fin løsning..

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 19:04

<ecozyz> wrote:

<Fin instuktionsmanual>

> æble i den,

Jeg har lige en ting dog: hvad betyder ovenstå.?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-12-08 22:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> <ecozyz> wrote:
>
> <Fin instuktionsmanual>

> Jeg har lige en ting dog: hvad betyder ovenstå.?

Vælg objekt, tast æble-I.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-08 01:44

On 2008-12-08 22:00:46 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Vælg objekt, tast æble-I.

tak, jeg var lige ved at sende en tegning, med noget der hedder post
danmark. men så kom du til min hjælp..
Har pilet med mac for længe, begynder jeg at tro ( siden 90)..

http://www.deglesider.dk/vgw/super/resuæst.do?twoFieldName=Flemming+Rubini....fejl..