Fuld sti i vinduers titlelinje i Finder
Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 19:37

Findes der en måde at få vist fuld sti?

Det er plagsomt når fordel på tre drev er flere mapper med samme navn,
man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises

På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke
muligt på OS X (10.4.11)

Mvh
Bruno

Fra : Esben

Dato : 07-12-08 21:01

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises
>
> På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke

Jeg kan forstå du ønsker at se det umiddelbart - det ved jeg ikke
hvordan man gør.

Men du kender vel æble-klik på titelen for at se hierakiet opefter og
evt. springe op?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-08 21:08

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises
>
> På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke

Jeg kender ikke lige den mulighed, men du er vel klar over, at hvis du
holder ctrl eller cmd nede og klikker på mappesymbolet i titellinien, så
kan du se stien? Det er lidt besværligt, men man kan da klare sig
igennem på den måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-08 21:50

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises
>
> På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke

Finder -> Oversigt -> Vis linje til sti

Linjen til sti sidder herefter i bunden af oaversigtvinduet, og skifter
fremdeles når de bladre dine filer igennem.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-08 22:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Finder -> Oversigt -> Vis linje til sti
>
> Linjen til sti sidder herefter i bunden af oaversigtvinduet, og skifter
> fremdeles når de bladre dine filer igennem.

Der var endelig en, der kendte tricket. Ikke som os andre halvstuderede
røvere Det var jeg ikke klar over, at man kunne, men jeg har godt
set stien dukke op i åbne/lukke-vinduet i nogle programmer. Tak også fra
mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-08 23:01

> [...]
> røvere Det var jeg ikke klar over, at man kunne, men jeg har godt
> set stien dukke op i åbne/lukke-vinduet i nogle programmer. Tak også fra

Da jeg kendte tricket, gør det mig så til helstuderet røver? Eller er du
på vej til et karriereskifte set i bagger-spejlet?

(Som har fået en dosis TRA-isme på hjernen, af hjertet tak.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 23:14

Flemming Rubini skrev:

> (Som har fået en dosis TRA-isme på hjernen, af hjertet tak.)

Det må vist være mig. Førend jeg tager stilling til om jeg skal være
fornærmet eller beæret, kan du så ikke lige sige hvad TRA-isme egentligt
er for noget?

Hvis det blot er at du tilbeder mig som en gud vil jeg godt have nogen
jomfruer og guldsmykker leveret på adressen. Gedeofre behøves du ikke
tænke på!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 08:07

> Det må vist være mig. Førend jeg tager stilling til om jeg skal være
> fornærmet eller beæret, kan du så ikke lige sige hvad TRA-isme egentligt
> er for noget?

det er trappist uden pt. men med me.

> Hvis det blot er at du tilbeder mig som en gud vil jeg godt have nogen
> jomfruer og guldsmykker leveret på adressen. Gedeofre behøves du ikke
> tænke på!

Jeg har sendt nogle gamle fede grise, så kan I grynte til hobe.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 08:41

Flemming Rubini skrev:

> det er trappist uden pt. men med me.

trapistme? Æææh, det lyder ikke rart

> Jeg har sendt nogle gamle fede grise, så kan I grynte til hobe.

Tak tak, jeg kan forstå at du har gamle grise i hobetal på domicilet!

Jeg synes nu du er en smule fedtet .. svinefedtet...

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 17:18

> [...]
> røvere Det var jeg ikke klar over, at man kunne, men jeg har godt
> set stien dukke op i åbne/lukke-vinduet i nogle programmer. Tak også fra

Øh - er der ingen, der har observeret, at knægten bruger Mac OS X,
10.4.11?

Svarene indtil nu er forbeholdt Mac OS X, 10.5.x, tsk, tsk....

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 18:09

On 2008-12-09 17:18:29 +0100, mortenlind@gmail.com (Morten Lind) said:

> Svarene indtil nu er forbeholdt Mac OS X, 10.5.x, tsk, tsk....

ikke mit...
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 18:11

> ikke mit...

Nej, så langt var jeg ikke nået Iøvrigt tak for hjælpen med
RAMinstalleringen

M.

Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 22:58

Flemming Rubini wrote:

> Finder -> Oversigt -> Vis linje til sti
>
> Linjen til sti sidder herefter i bunden af oaversigtvinduet, og skifter
> fremdeles når de bladre dine filer igennem.

Tak alle tre. Jeg kendte godt den med og klikke på titelikonet og har
endda valgt, at få vist det særlige ikon der gør det samme fordi det så
kan gøres uden tastaturet.

Frank, det du beskriver lyder som cirka det jeg søger desværre kan jeg
ikke finde det. Muligvis fordi jeg kører med US som sprog, men jeg synes
jeg har klikket på nærmest alt. Kan det være man skal havde en nyere
OS X en min 10.4.11?

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 07-12-08 23:11

Bruno <x@c.d> wrote:

> Tak alle tre. Jeg kendte godt den med og klikke på titelikonet og har
> endda valgt, at få vist det særlige ikon der gør det samme fordi det så
> kan gøres uden tastaturet.

Høyreklikk samme sted fungerer også.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-12-08 23:32

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> ikke finde det. Muligvis fordi jeg kører med US som sprog, men jeg synes
> jeg har klikket på nærmest alt. Kan det være man skal havde en nyere

Jeg har desværre kun 10.5, så jeg kan ikke se efter. Du skal være i
Finder, og et Finder-vindue skal være aktiv. Vælge menuen, der hedder
View på engelsk. I en dansk 10.5 skal man så vælge: "Vis linie til sti".
Hvis den allerede er valgt, står der: "Skjul linie til sti". Det er i
tredje rubrik og dermed menupunkt nr. 7. Har du noget, der kunne passe
til det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 23:42

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Hvis den allerede er valgt, står der: "Skjul linie til sti". Det er i
> tredje rubrik og dermed menupunkt nr. 7. Har du noget, der kunne passe

Næsten og så alligevel ikke. Punkt 6 og 7 går på toolbaren og punkt 8
viser status, men er grået ud hvis toolbaren er vist for så vises status
altid og status er det der siger noget i retning af"x af y filer valgt.
NN GB ledige"

Det ser meget ud til det med visning af stien er en version 10.5 ting,
men tak for beskrivelsen.

Mvh
Bruno

Fra : Jesper

Dato : 07-12-08 22:02

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises
>
> På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke

I Leopard er det Oversigt -> Vis linje til sti, ved ikke om det findes i
Tiger.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-08 22:43

On 2008-12-07 19:37:07 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
> man kan nemlig ikke direkte på vinduet se hvilken mappe der så vises
>
> På windows kan man vælge, at få vist den fulde sti og det synes ikke

defaults write com.apple.finder _FXShowPosixPathInTitle -bool YES

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-12-08 22:58

> defaults write com.apple.finder _FXShowPosixPathInTitle -bool YES

Ølfabrikkens Sort Jul er dælme go.'

Jeg tror det er en narkoselæge der har lavet den, så man skal passe lidt
på.

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg tænker på det.

Nah pjat til siden. Kan man sætte den linje ind i terminalen uden at den
formatere disken )))
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-08 23:05

On 2008-12-07 22:58:25 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]
>
> Jeg ved ikke lige hvorfor jeg tænker på det.
>
> Nah pjat til siden. Kan man sætte den linje ind i terminalen uden at den

Tag chancen og prøv. Hvis du er bange for din shell kan du manuelt
skrive det ind i com.apple.finder.plist

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Jon

Dato : 07-12-08 23:32

> Tag chancen og prøv. Hvis du er bange for din shell kan du manuelt
> skrive det ind i com.apple.finder.plist

Fungerer helt etter oppskriften etter en restart av Finder.

Men jeg tror nok likevel jeg foretrekker å se stien i feltet under
vinduet, også fordi at jeg der enkelt kan dobbeltklikke på alle mapper i
stien og åpne den i vinduet direkte.

Fra : Bruno

Dato : 07-12-08 23:34

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Tag chancen og prøv. Hvis du er bange for din shell kan du manuelt
> skrive det ind i com.apple.finder.plist

Jeg turde godt - det så ikke ud til og være så farligt. Desværre synes
det ikke at havde ændret noget og jeg har endda forsøge med en genstart.

Mvh
Bruno

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 08:26

Bruno <x@c.d> wrote:

> Jeg turde godt - det så ikke ud til og være så farligt. Desværre synes
> det ikke at havde ændret noget og jeg har endda forsøge med en genstart.

Tjek lige at du står i Finder, CMD+N, og se efter om ikke at der i
toppen af vinduet nu står fx Julemandens disk/Gaver til
Flemming/Lamborghini

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 08:39

Flemming Rubini skrev:

> Tjek lige at du står i Finder, CMD+N, og se efter om ikke at der i
> toppen af vinduet nu står fx Julemandens disk/Gaver til
> Flemming/Lamborghini

Driller IT-chefen dig med den slags tiltag?

Eller er der julegratialer på bedding?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 08:53

> Driller IT-chefen dig med den slags tiltag?
>
> Eller er der julegratialer på bedding?

Det er jo december, så vi kan ligeså godt sætte ild i granet og fortælle
små historie samtidigt

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 08:26

> Tag chancen og prøv. Hvis du er bange for din shell kan du manuelt
> skrive det ind i com.apple.finder.plist

Hi hi, det var da sjovt, ligesom at kælke ned af en for stor bakke. Det
er grimt, men nøj hvor har jeg savnet den mulighed. Tak.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 17:31

> Ølfabrikkens Sort Jul er dælme go.'

> Jeg tror det er en narkoselæge der har lavet den, så man skal passe lidt
> på.

> Jeg ved ikke lige hvorfor jeg tænker på det.

Hæ, hæ..... Go´ værkstedshumor

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 23:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> defaults write com.apple.finder _FXShowPosixPathInTitle -bool YES

Oho! Det virker bedårende - der takkes! Har været forvirret mere end
een gang.

Og skal man bruge stien i Terminal.app, kan man bare hive ikonen ved
siden af ind i vinduet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 01:33

On 2008-12-07 23:40:12 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Oho! Det virker bedårende - der takkes! Har været forvirret mere end
> een gang.
>
> Og skal man bruge stien i Terminal.app, kan man bare hive ikonen ved
> siden af ind i vinduet.

i "gamle" dage var der en Terminal.app service menu entry der kunne den
slags
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 29-12-08 15:57

Man kan også vælge at bruge det lille værktøj ved navn OnyX, som har en
GUI til alt muligt terminal-halløj. Det er gratis og særdeles effektivt.

Nicolai

In article <493c50cc$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 16:12

Nicolai Gideon skrev:
> Man kan også vælge at bruge det lille værktøj ved navn OnyX, som har en
> GUI til alt muligt terminal-halløj. Det er gratis og særdeles effektivt.

Du skal lige sætte din Newswatcher op til at SKRIVE at den sender i UTF-8 :)

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 29-12-08 16:44

In article <4958e8d3$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Du skal lige sætte din Newswatcher op til at SKRIVE at den sender i UTF-8 :)

Ja, det skal jeg da! Tak for det ;) Jeg tester lige ved at skrive en
Nattergalene-sangtekst her:

A æ ue å a ø
Ue i a å

Er det til at forstå?

Nicolai

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 16:49

Nicolai Gideon skrev:
> In article <4958e8d3$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Ja, det skal jeg da! Tak for det ;) Jeg tester lige ved at skrive en
> [...]

Næh. Prøv dk.test. Robotten derinde er utrættelig :)

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 29-12-08 17:45

In article <4958f152$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ThorbjΩrn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> NΨh. PrΩv dk.test. Robotten derinde er utrΨttelig :)

Nu har jeg prΩvet og testet og rodet og raget... Alle encodings er sat
til Unicode UTF-8, og ΨΩ¨ ser stadig besynderlige ud... Hvad g¨r der
galt?

Er det stadig lige ¨ndsvagt?

/nico

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-12-08 00:48

Nicolai Gideon skrev:

> Nu har jeg prΩvet og testet og rodet og raget... Alle encodings er sat
> til Unicode UTF-8, og ΨΩ¨ ser stadig besynderlige ud... Hvad g¨r der
> galt?
>
> Er det stadig lige ¨ndsvagt?

Ja. Enten skal du sørge for at der kommer en korrekt tegnsætlinie med,
eller også skal du holde dig til ISO-Latin-1 :)

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 30-12-08 01:17

In article <495961a9$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

<klippeklippeklippe>

> Ja. Enten skal du sørge for at der kommer en korrekt tegnsætlinie med,
> eller også skal du holde dig til ISO-Latin-1 :)

Prøv lige at kigge her:

http://storengo.googlegroups.com/web/utf-8.jpg?gda=cGYkhzsAAACaDNsyQ-Vcth
_JESG8p690pE8IZ-nNZLDiTh799-EpqGewjT7p5UdmCy96V9VVBqwGRdr3QrylPkw2aRbXD_g
F&gsc=M9J9KxYAAACBtAtgybAafgWlQYoy7j4TS7ibph5ftdNh9K_-frBgDg

Skal det ikke se sådan her ud?

nico

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 30-12-08 01:08

In article <4958f152$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
ThorbjΩrn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

Tabula rasa: Hvor sΨtter jeg Newswatcher til at "skrive", at den sender
UTF-8?

Nico

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-12-08 01:51

Nicolai Gideon skrev:

> Tabula rasa: Hvor sΨtter jeg Newswatcher til at "skrive", at den sender
> UTF-8?
>

> Nico

Ingen anelse. Jeg bruger Firefox, og dine bogstaver går efterhånden
fuldstændig i spunk.

BLÅBÆRGRØD :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-08 02:00

Nicolai Gideon <gideon.on.juicenet@gmail.com> wrote:

> Tabula rasa: Hvor sΨtter jeg Newswatcher til at "skrive", at den sender
> UTF-8?

Jeg er lige ved at sige: Lad være. Det kan godt være, unicode er
fremtiden, men det er endnu ikke laveste fællesnævner, og det er godt at
bruge den på nettetn. Hvad er det, almindelig ISO-latin-1 ikke kan?
Men ellers, så mener jeg at huske, at det er noget med MIME.
Prøv simpelthen at sætte hak ud for, at den skal sende med MIME, hvis
der ikke er det.

<http://smfr.org/mtnw/docs/Mime.html>
<http://smfr.org/mtnw/docs/Preferences.html#Send_Messages_with_Encoding>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-08 02:06

In article <1isqnz4.c9ic66mjdthkN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> Men ellers, så mener jeg at huske, at det er noget med MIME.
> Prøv simpelthen at sætte hak ud for, at den skal sende med MIME, hvis

Nu er det ikke værre, end at jeg også har en MT-NewsWatcher liggende i
skuffen, så jeg kan da lige prøve, hvad der sker, når jeg skriver
"blåbærgrød".

Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-08 02:14

> Nu er det ikke værre, end at jeg også har en MT-NewsWatcher liggende i
> skuffen, så jeg kan da lige prøve, hvad der sker, når jeg skriver
> "blåbærgrød".

QED
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 30-12-08 12:54

In article <henrik-28156B.02060430122008@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> Nu er det ikke værre, end at jeg også har en MT-NewsWatcher liggende i
> skuffen, så jeg kan da lige prøve, hvad der sker, når jeg skriver
> [...]

Af al den blåbærgrød jeg har set online, er det her den lækreste. Mon
jeg kan gøre kunsten efter?

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-12-08 19:20

Nicolai Gideon <gideon.on.juicenet@gmail.com> wrote:

> Af al den blåbÜrgrød jeg har set online, er det her den lÜkreste. Mon
> jeg kan gøre kunsten efter?

Som sagt, prøv at slå MIME til i Preferences.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nicolai Gideon

Dato : 29-12-08 16:49

In article <gideon.on.juicenet-6578DF.16433629122008@news.sunsite.dk>,
Nicolai Gideon <gideon.on.juicenet@gmail.com> wrote:

> In article <4958e8d3$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

Det var da sært.... jeg må lige prøve igen.