lydindgang mikrofon
Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 05-12-08 23:16

Jeg prøver at indtale et lydspor på Imovie via mikrofon. Lydinstillingen i
system står fint, der er skruet op for lydstyrken på mikrofonen, den er sat
i indgangen bag på maskinen. Men jeg kan ikke få imovie til at optage lyd,
når jeg tænder for mikrofonknappen på skærmen. I System under lyd kan jeg
heller ikke få liv i de streger, der skal indikere lydstyrke for mikrofon.

Er der nogen, der kan give et fif??

Gode hilsener
Svend Erik Jørgensen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-12-08 00:17

Svend Erik Jørgensen wrote:
> [...]
> heller ikke få liv i de streger, der skal indikere lydstyrke for mikrofon.

Hvilken computer - PowerMac, G5, MacPro, PowerBook, MacBook/Pro?
Hvilken mikrofon - dynamisk eller kondensator?

PowerMac / PowerBook
Her skal du bruge et specielt stik til mikrofonen - en såkaldt
'langhalset' 3,5mm minijack, da disse maskiner har mikrofontilslutningen
inderst i stikket, mens linieindgangene sidder yderst. Det betyder, du
ikke kan bruge en alm. mikrofon, men skal have enten en original Apple
ECM mikrofon eller en apple kompatibel - fx. en "Jabra Power Macintosh
AV". På nogle af de nyeste powerBook er der slet ingen mulighed for at
tilslutte en ekstern mikrofon, medmindre der er en step-up trafo på, der
omformer signalet fra de normale ca. 2.2mv/1000ohm, der er på en mic,
til et liniesignal på 150mv/37kohm.

G5 / MacBook / Macbook Pro / MacPro
Det samme gælder for alle de nye Mac, der er ingen decideret mikrofon
indgang, så her er en step-up trafo en must-have dims.

Dvs., at du skal have fat i fx. en Griffin iMic for at kunne bruge en
alm. dynamisk eller kondensatormikrofon.

Du kan lave en 'work-around', hvis du har en kassettebåndoptager med
std. mikrofonindgang + et adapterstik fra 3,5mm til 6,3mm.

- Sæt et kabel med en 3,5mm stereo minijack til computerens linieindgang
og de to phono stik til båndoptagerens PLAY OUT udgang.
- Sæt mikrofonen i båndoptagerens venstre indgang*), sæt et bånd i og
sæt båndoptageren til REC+PAUSE.
- Juster båndoptagerens indgangssignal til -10db
- I kontrolpanelet 'Lyd' vælger du 'Eksten LINE IN'
- Sæt kontrolpanelets gainniveau, så den aldrig kommer op i det røde felt.
- Bliver det nødvendig at justere signalets indgangsniveau, så juster
den på båndoptageren.

- Og så skulle det bare være at sætte iMovie til at optage lydsporet fra
liniesignalet...

- Husk at båndoptageen skal være så langt væk fra mikrofonen som muligt,
så du ikke får motorstøj med...

*) Hvis der er separate indgange for venstre og højre kanal, er venstre
kanal ofte lavet sådan, at den tager både venstre og højre, når der ikke
sidder to mikrofoner i stikkene. - sætter du den derimod i højre, vil du
kun få den indtalte lyd i højre kanal.

mvh. Erik Richard