Bærbar til video redigering
Fra : Nederbasse

Dato : 04-12-08 13:46

Hejsa

Jeg skal købe en bærbar Mac til videoredigering men jeg er pc bruger og har
ikke arbejdet med Mac de sidste 10 år så...
Er der nogle der kan anbefale en model som ikke er i den dyreste ende af Mac
serien

Lars

Fra : Lyrik

Dato : 04-12-08 13:59

Nederbasse forklarede:
> [...]
> ikke arbejdet med Mac de sidste 10 år så...
> Er der nogle der kan anbefale en model som ikke er i den dyreste ende af Mac
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den hvide MacBook med firewire kan bruges,(jeg har den og bruger den
til det) men blæseren kører ofte for fuld hammer.
Hvis jeg var dig ville jeg kalde "iMac" for bærbar(den mangler kun
batteriet) og helt klart tage den i stedet for.
Du får meget mere for pengene. Du får en rigtig maskine der snart
sender dine PC på pension.

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-12-08 14:06

Nederbasse <ln@noham.dk> wrote:

> [...]
> ikke arbejdet med Mac de sidste 10 år så...
> Er der nogle der kan anbefale en model som ikke er i den dyreste ende af Mac

den mindste macbook pro vil jeg tage .. større skærm end macbook,
firewire, godt grafikort. Evt. overvej at smide en hurtigere disk i
(7200 rpm istedet for 5400 rpm)

/thomas

Fra : Esben

Dato : 04-12-08 14:34

> den mindste macbook pro vil jeg tage .. større skærm end macbook,
> firewire, godt grafikort. Evt. overvej at smide en hurtigere disk i
> (7200 rpm istedet for 5400 rpm)

Også mit bud til det du efterspørger - evt. købe en brugt (gerne med
udvidet garanti) hvis det skal være endnu billigere - forskellen i
ydelse ned til en 2,33 GHz er ikke så stor....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-12-08 15:23

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Også mit bud til det du efterspørger - evt. købe en brugt (gerne med
> udvidet garanti) hvis det skal være endnu billigere - forskellen i ydelse
> ned til en 2,33 GHz er ikke så stor....

nej ikke mht. til processor .. men det nye grafikkort derimod kan godt
gøre en forskel, f.eks. når Snow Leopard kommer ud og Final Cut bliver
skrevet til at lægge flere ting over i gpu'en ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-12-08 17:54

Nederbasse skrev:
> [...]
> ikke arbejdet med Mac de sidste 10 år så...
> Er der nogle der kan anbefale en model som ikke er i den dyreste ende af Mac

Jamen, det er ikke så svært. Der er MacBook og MacBook Pro, hvor
MacBooken er den der ikke er i den dyreste ende :)

Lige i øjeblikket er der to helt forskellige MacBook modeller, hvor den
hvide er billigst, men det går nok snart over. Tag du i Humac eller
Fona og se modellerne.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-08 18:16

Hej Lars

Nederbasse wrote:
> [...]
> ikke arbejdet med Mac de sidste 10 år så...
> Er der nogle der kan anbefale en model som ikke er i den dyreste ende af Mac

Hvis du skal bruge en bærbar Mac til seriøs video- optagelse/redigering,
så _skal_ du op i en MacBook Pro og mindst en 15,4" model med en CPU på
2,5ghz eller mere og så meget RAM som muligt.

Det vil også være en god idé, hvis du samtidig anskaffer dig en rimelig
stor ekstern Firewire 400 eller 800 disk - fx. et Weiland FW400/800
kabinet med en 500-1000gb Seagate Barracuda ST3500820AS / ST31000820AS
disk med 32mb cache - evt. en af de nye specielle Seagate AV diske...

Jeg arbejde godt nok ikke med video, men en hel del med lyd. - Lyd
kræver rimelig meget, men video kan suge en computer tom for kræfter...
Selvom jeg sidder med en MacPro QuadCore 2,66ghz/9gb RAM, kan jeg godt
mærke, at det suger op mod 40% af CPU kraften, når/hvis jeg arbejder på
en 18-20gb fil i RAW Audio format....

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-08 20:58

On 2008-12-04 18:16:29 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> godt mærke, at det suger op mod 40% af CPU kraften, når/hvis jeg
> arbejder på en 18-20gb fil i RAW Audio format....

kender et par stykker de klarer sig fint med en af de hvide mac books.
13tommer skærm, 5400 spin, og final cut i nyeste version..
ikke optimalt, men det virker..
bare du bliver i eller under 25 mbit/s (hdv, DV etc..)( og vænner dig
til at vente hele tiden og længe)
Ellers køb den største og vildeste du kan.. den er for "langsom dagen efter..
Ideen med en imac ( specielt hvis der kommer nye i januar) ( der næsten
er slæb-bar, er en brandgo ide..)( hvis du vil kan du købe en inverter
og nogle bil batterier, så er den tung, men kan vel sagtens kaldes
totalt bærbar.. nu bare med et rimeligt tungt batteri

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-12-08 23:02

On 2008-12-04 18:16:29 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> ng, så _skal_ du op i en MacBook Pro og mindst en 15,4" model med en
> CPU på 2,5ghz eller mere og så meget RAM som muligt.

Hvorfor er skille du lige ved 2.5GHz, er det noget du gætter på?

2.4GHz med en 7200rpm disk er imho et bedre valg end eks 2.5GHz med en
std 5400rpm disk. Flaskehalsen vil være disk i/o ikke CPU'en.

Mange vil iøvrigt fint kunne klare sig med en hvid macbook og en hurtig
ekstern disk.

og til spørgeren hvorledes definerer du "seriøs"? Hvilken applikation
har du i sinde at arbejde i?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Nederbasse

Dato : 08-12-08 08:40

SNIP

> og til spørgeren hvorledes definerer du "seriøs"? Hvilken applikation har
> du i sinde at arbejde i?
>

> --
> mvh. Morten Reippuert Knudsen

Dem der skal bruge den har talt om Adobe Premiere / Afetr Effects
Til at starte med vil der noget blive brugt noget freeware Mac 'noget', jeg
kan ikke huske hvad det hedder

Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 10:40

> [...]

> Dem der skal bruge den har talt om Adobe Premiere / Afetr Effects
> Til at starte med vil der noget blive brugt noget freeware Mac 'noget', jeg

iMovie ?

/thomas

Fra : Nederbasse

Dato : 08-12-08 13:54

> iMovie ?
>
> /thomas

Nemli' ja

Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-12-08 13:56

On 08/12/08 10.39, Thomas von Hassel wrote:

> iMovie ?

Tror da Apple er ked af at du kalder iMovie freeware ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 14:00

> Tror da Apple er ked af at du kalder iMovie freeware ;)

det er freeware sålænge du bruger den version der følger med maskinen
.... hvis du køber pakken løst så er det ikke længere ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-12-08 17:47

> det er freeware sålænge du bruger den version der følger med maskinen
> ... hvis du køber pakken løst så er det ikke længere ..

Det er selvfølgelig en strid om ord, men freeware som sådan er vel
programmer, der altid er gratis. Selv om et program følger gratis med
som en pakkeløsning f.eks. med en ny computer, så bliver det pågældende
program vel ikke freeware. Masser af pc'er er leveret med MS Word.
Derfor er det jo ikke freeware. Stort set alle computere leveres med et
styresystem. Derfor er hverken Windows eller Mac OS X vel freeware.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Freeware>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 09-12-08 16:33

> [...]
> Derfor er det jo ikke freeware. Stort set alle computere leveres med et
> styresystem. Derfor er hverken Windows eller Mac OS X vel freeware.

Hmm.....jeg har da købt masser af pc´ere til mine kvinder og venner, og
Word er s´gu´ aldrig fulgt med.

Det er derimod MS Works.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-08 23:21

> Hmm.....jeg har da købt masser af pc´ere til mine kvinder og venner, og
> Word er s´gu´ aldrig fulgt med.
>
> Det er derimod MS Works.

Jeg er da ret overbevist om, at jeg har set pc'er annonceret med Word,
men det er godt nok ikke et emne, jeg interesserer mig ret meget for.
Jeg kan blot konstatere, at stort set alle pc-brugere har Word. Jeg har
endda indtryk af, at de har MS Office. I hvert fald er sådan noget som
PowerPoint meget udbredt. Samtidig ved jeg, at de samme mennesker ikke
kunne drømme om at ofre bare $25 på et shareware-program. Jeg må altså
konkludere, at de har fået programmerne meget billigt og sandsynligvis
gratis.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 23:25

> [...]
> kunne drømme om at ofre bare $25 på et shareware-program. Jeg må altså
> konkludere, at de har fået programmerne meget billigt og sandsynligvis

eller "lånt"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 01:05

Thomas von Hassel wrote:

> eller "lånt"

Skal vi sende Absalon efter dem..-)?

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 01:04

Henrik Münster wrote:

> [...]
> kunne drømme om at ofre bare $25 på et shareware-program. Jeg må altså
> konkludere, at de har fået programmerne meget billigt og sandsynligvis

Det er, som Morten skriver, kun MS Works, der normalt følger med. Men af
og til er der forskellige firmaer, der som kampagnetilbud reklamerer
med, at man får 'en gratis MSOffice' med ved køb af en computer. - Jeg
mener, der lige nu kører en kampagne hos wupti.com, hvor man får en fuld
MSO2007 med for 800kr., hvis man køber en af deres tilbudsmaskiner...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-12-08 09:53

Morten Lind skreiv:

> Det er derimod MS Works.
>
> M.

Du snakker om misvisende navn på et produkt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 10:00

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> Morten Lind skreiv:

> Du snakker om misvisende navn på et produkt.

det er ikke nu vi skal snakke om AppleWorks vel ? ;)

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-12-08 13:06

Thomas von Hassel skreiv:

> det er ikke nu vi skal snakke om AppleWorks vel ? ;)
>
> /thomas

AppleWorked ville i så fall være en mer treffende benevnelse.
;)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 13:57

Thomas von Hassel wrote:

> det er ikke nu vi skal snakke om AppleWorks vel ? ;)

Pas på Thomas... Snorre er en stakkels 'tvangs-konvertit', der græder
hver eneste dag, han går på arbejde, fordi han er tvunget til at bruge
M$.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 11-12-08 16:35

Erik Richard Sørensen skrev:

> Pas på Thomas... Snorre er en stakkels 'tvangs-konvertit', der græder
> hver eneste dag, han går på arbejde, fordi han er tvunget til at bruge
> M$.
>
> mvh. Erik Richard

Jeg græder dog ikke, men jeg får rett nok ofte hodepine av å måtte
streve med dette ubehjelpelige styresystem som kalles Windows.

Om XP med Office 2003 er bedre enn Mac OS 9.2.2 med AppleWorks 6, som
jeg hadde inntil for fem år siden, er vanskelig å si.

Mac OS X 10.4 med Office X eller NeoOffice hadde i alle fall mange
fortrinn foran boksen fra Hell som nå har inntatt mitt kontor. (Men den
nye 22" skjermen er god. Den virker nydelig med min gamle 12" PowerBook
som dette er skrevet på også.)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-12-08 17:03

Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> wrote:

> Om XP med Office 2003 er bedre enn Mac OS 9.2.2 med AppleWorks 6, som
> jeg hadde inntil for fem år siden, er vanskelig å si.

helt klart .. jeg hvis det var valget så tog jeg XP ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-12-08 13:55

Snorre Berg wrote:
> Morten Lind skreiv:
>
> Du snakker om misvisende navn på et produkt.

1-0! - Var det ikke nok, I lammetævede vore stakkels små piger den anden
aften.?

Men bortset fra det, så er 'MSWorks' rent faktisk den gamle MSWorks 4,5,
hvor tekstdelen er skiftet ud med det, der svarer til Word2000 - et
ganske hæderligt program - faktisk den Word ver., der kører bedst på
Windows...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-12-08 13:54

Nederbasse wrote:
> SNIP
>
> Dem der skal bruge den har talt om Adobe Premiere / Afetr Effects
> Til at starte med vil der noget blive brugt noget freeware Mac 'noget', jeg
> kan ikke huske hvad det hedder

Det, der følgr med, er iLife pakken med iMovie og iDVD. - Adobes
Premiere og AfterEffects vil meget gerne have masser af CPU kraft og
masser af RAM. - Men en god idé især for nybegyndere at starte med
iMovie/iDVD for at komme ind i, hvordan principperne virker. - Så en MBP
omk. 2,5ghz med max RAM vil stadig være det mest ideelle.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-12-08 14:00

> [...]
> iMovie/iDVD for at komme ind i, hvordan principperne virker. - Så en MBP
> omk. 2,5ghz med max RAM vil stadig være det mest ideelle.

Jeg vil næsten sige at ambitiøse nybgeundere skal starte med Final Cut
Express ... iMovie er ret restriktiv hvis du gerne vil videre med enten
Final Cut Pro eller Premiere ..
/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 01:29

On 2008-12-08 14:00:08 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg vil næsten sige at ambitiøse nybgeundere skal starte med Final Cut
> Express ... iMovie er ret restriktiv hvis du gerne vil videre med enten
> Final Cut Pro eller Premiere ..
> /thomas

Enig, og når man er i gang med FinalCut express kigger man formegenlig
aldrig i retning af Premiere med mindre man skal klippe på en PC.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 06:52

> Enig, og når man er i gang med FinalCut express kigger man formegenlig
> aldrig i retning af Premiere med mindre man skal klippe på en PC.

Premiere kan være en fordel hvis du bruger After Effects ... siges det

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-08 07:24

> Premiere kan være en fordel hvis du bruger After Effects ... siges det

Ellers hvis du gerne vil have at dine videoer er søgbare når de ender på
nettet (CS4 versionen kan "forstå" engelsk tale og skrive det ud som
søgbare metatags).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-12-08 11:08

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Enig, og når man er i gang med FinalCut express kigger man formegenlig
> aldrig i retning af Premiere med mindre man skal klippe på en PC.

FCE er dobbelt så dyr, men er den dobbelt så god?

--
SB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 11:09

Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> wrote:

> FCE er dobbelt så dyr, men er den dobbelt så god?

ja ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-08 15:15

> ja ..

På hvilke punkter?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 15:18

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> På hvilke punkter?

Du har fuldt kontrol over dine edits ... faktisk er det bare Final Cut
Pro uden alle de fancy funktioner, b.la. er der ikke understøttelse af
alle de profesionelle HD formater som der er i FCP ... og så får du
heller ikke resten af Final Cut Studio.

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-12-08 16:36

> [...]
> Pro uden alle de fancy funktioner, b.la. er der ikke understøttelse af
> alle de profesionelle HD formater som der er i FCP ... og så får du

Ah, jeg troede du mente at Final Cut Pro var dobbelt så god som
Premiere.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-12-08 18:58

Franz Berliner skrev:

> Ah, jeg troede du mente at Final Cut Pro var dobbelt så god som
> Premiere.

det var det jeg mente, ja.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 19:47

> Ah, jeg troede du mente at Final Cut Pro var dobbelt så god som
> Premiere.

nej, FCE er dobbelt så god som iMovie :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 09-12-08 13:07

Snorre Berg wrote:

> FCE er dobbelt så dyr, men er den dobbelt så god?

Du må tænke på Snorre, at der altid er et par stykkr her i gruppen, der
er såååå kloge, at de tror, de véd alt omkring videoredigering på både
den ene og den anden platform.

Jeg véd ikke meget om video, men jeg kan da læse indenad og se, at PCE
sat op mod Premiere + AfterEffects er som ...hm - at kaste perler for
svin. FinalCut Express når iflg. professionelle brugere ikke Premiere +
AfterEffects til sokkeholderne.

Og er man i forvejen vant til at bruge de store programmr på den ene
platform, går man altså ikke ned i produktionskvalitet - bare, fordi man
skifter platform. - Desuden er, - såvidt jeg kan se, - crossgrade prisen
på fx. CS3/CS4 billigere end at gå ud og købe FCE.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-12-08 13:43

> Du må tænke på Snorre, at der altid er et par stykkr her i gruppen, der
> er såååå kloge, at de tror, de véd alt omkring videoredigering på både
> den ene og den anden platform.

Det er der vist ingen der har sagt. Det eneste jeg har sagt er at hvis
det er nybegynder så kan de kaste sig ud i FCE istedet for iMovie. Hvis
de derimod allerede er kendt i enten Premiere eller lign. så er det
naturlig vis ingen idé.

> [...]
> sat op mod Premiere + AfterEffects er som ...hm - at kaste perler for
> svin. FinalCut Express når iflg. professionelle brugere ikke Premiere +

og det er heller ikke meningen ..

> [...]
> skifter platform. - Desuden er, - såvidt jeg kan se, - crossgrade prisen
> på fx. CS3/CS4 billigere end at gå ud og købe FCE.

Den eneste grund til at jeg nævner FCE er at OP nævner at de vil bruge
noget "freeware noget" (altså iMovie)) inden de har råd til andet ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 18:13

On 2008-12-09 11:07:43 +0100, Snorre Berg <snorrebergfake@gmail.com> said:

> FCE er dobbelt så dyr, men er den dobbelt så god?

Final Cut Express? Den koster da omkring en tusse, imho er der intet
andet værktøj der tilnærmelsesvis giver blot lignende kvalitet for
pengene.

Du mener vist den fulde Final Cut Studio pakke som er langt mere end et
redigerings program som eks Premiere. Final Cut Studio giver i mine
øjne også ufattelig meget for pengene efter at Apple har dumpet prisen
på deres Pro produkter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Snorre Berg

Dato : 09-12-08 19:04

> [...]
> redigerings program som eks Premiere. Final Cut Studio giver i mine øjne
> også ufattelig meget for pengene efter at Apple har dumpet prisen på

Det var det jeg ønsket å høre. ;)

Min arbeidsgiver har innført PC over hele linja, men jeg har tenkt å
investere i et skikkelig «hjemmekontor».

Filmredigering er et helt nytt arbeidsområde for meg. Spennende, men det
frister ikke å lære det på undermåls ustyr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-08 01:27

On 2008-12-08 08:40:11 +0100, "Nederbasse" <ln@noham.dk> said:

> SNIP

> Dem der skal bruge den har talt om Adobe Premiere / Afetr Effects
> Til at starte med vil der noget blive brugt noget freeware Mac 'noget', jeg
> kan ikke huske hvad det hedder

Hvorfor kaste sig over en mac når du alligevel skal bruge programmer
der opfører sig pænere (Premiere) på en PC? Når det er sagt vil jeg
mene at i til klipning bør kigge på apples Final cut produkter frem for
Premiere.

Med Aftereffects er du over i kategorien effekter ikke klipning, her er
en stationær med masser af ram, hurtig disk i/o og mange kerner sagen.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen