nem måde at lave ny ren installation af Ma~
Fra : samir

Dato : 03-12-08 10:42

Hej,

jeg har prøvet at finde lidt om det på nettet.

men det virker ikke som om, at de nye macbooc (MacOSX Leopard) er
udstryrret med en boot-up feature der tillader at den laver en ny ren
OS installation ud fra en skjult partition?

kunne være fikst hvis der lå en skjult partitoin hvorfra man kunne
lave en ny ren installation..

nogen der har kendskab til sådan noget? eller hvordan reinstallere man
nemmest hvis man ikke installtions cd'erne i nærheden..

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 19:06

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> nogen der har kendskab til sådan noget? eller hvordan reinstallere man
> nemmest hvis man ikke installtions cd'erne i nærheden..

Nu vil jeg nødig virke hellig og sige, at en Mac aldrig går i stykker.
Selvfølgelig kan den det. Det er nu ikke mit indtryk, at der er et stort
behov for at reinstallere. Jeg har haft Mac siden 1995, og jeg har
aldrig haft brug for det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-12-08 19:34

> [...]
> Selvfølgelig kan den det. Det er nu ikke mit indtryk, at der er et stort
> behov for at reinstallere. Jeg har haft Mac siden 1995, og jeg har

Det havde jeg med min nye Macbook.

Jeg har installeret Leopard og den opførte sig meget mærkeligt over tid
- ville ikke sove og gjorde andre underlige ting.

Så geninstallerede jeg og alle problemer forsvandt - det var som at få
ny Mac.

Det er nu snart et år siden og den kører stadig som efter
installationen. Aner virkelig ikke hvad der var gået galt under første
installation, men sund var den ikke.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 23:56

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er nu snart et år siden og den kører stadig som efter
> installationen. Aner virkelig ikke hvad der var gået galt under første

OK, det kan være nødvendigt en gang imellem. Men reformaterede du
harddisken, eller lagde du bare en systemdisk i drevet og bad den
installere? Hvis det var det sidstnævnte, var det så ikke ret let? Har
man så brug for en skjult partition med et styresystem på?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-12-08 21:07

Henrik Münster skrev:

> Selvfølgelig kan den det. Det er nu ikke mit indtryk, at der er et stort
> behov for at reinstallere. Jeg har haft Mac siden 1995, og jeg har
> aldrig haft brug for det.

Du er atypisk - du køber bare en ny og tørrer den syge mac af på dine
stakkels, omsorgssvigtede og underernærede børn.

Fy!

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 23:56

> Du er atypisk - du køber bare en ny og tørrer den syge mac af på dine
> stakkels, omsorgssvigtede og underernærede børn.

Underernærede er de dæleme ikke
Jeg har haft Mac i mange år. Nogle af dem har jeg haft i over fire år.
Jeg husker da min TiBook, som er blevet opgraderet fra vist nok 10.2 og
hele vejen til Mac OS X 10.5, hvor jeg har lavet "archive and install"
hver gang uden at slette eller formatere harddisken. Den har kørt
upåklageligt. Når jeg lader børnene eller nogen andre overtage mine
gamle Mac, så passer jeg dem jo stadig. Jeg har aldrig haft brug for at
reformatere en harddisk.
Ved de tidlige version af Mac OS X benyttede jeg mig dog nogle
gange af et lille trick med at installere et nyt styresystem oveni det
eksisterende. Så blev systemfilerne installeret på ny, men mine
dokumenter, programmer og andre personlige ting var urørte. Jeg tror
såmænd også, jeg har gjordt det på klassisk Mac OS før OS X. Det er
enormt smart, men man ser det ikke omtalt mange steder.
Man skal ikke være blind for, at mange måske reformaterer og
nyinstallerer uden grund. De får et problem, de ikke umiddelbart kan
løse, og vælger så at slette hele harddisken og installere systemet
forfra. Bagefter skriver de om det på nettet. Det er jo ikke
ensbetydende med, at det var nødvendigt. Der var måske en simplere
løsning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-12-08 21:05

samir skrev:

> men det virker ikke som om, at de nye macbooc (MacOSX Leopard) er
> udstryrret med en boot-up feature der tillader at den laver en ny ren
> OS installation ud fra en skjult partition?

Nej.

> nogen der har kendskab til sådan noget? eller hvordan reinstallere man
> nemmest hvis man ikke installtions cd'erne i nærheden..

Enten laver du en backup der kan, men det er installationsdvd'erne du
skal have fat i.

Har du allerede smadret OS X'en?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-12-08 21:37

On 03/12/08 18.41, samir wrote:
> men det virker ikke som om, at de nye macbooc (MacOSX Leopard) er
> udstryrret med en boot-up feature der tillader at den laver en ny ren
> OS installation ud fra en skjult partition?

Det er de ikke.

> kunne være fikst hvis der lå en skjult partitoin hvorfra man kunne
> lave en ny ren installation..

Jeg synes det er VILDT irriterrende, når der er sån' en restore
partition som spiser af disken, men dig om det.

> nogen der har kendskab til sådan noget? eller hvordan reinstallere man
> nemmest hvis man ikke installtions cd'erne i nærheden..

Det gør man ikke.

Det er totalt utestet og jeg har ingen grundlag for at vide om det vil
virke, men det burde i princippet være muligt at lave en ekstra
partition på din disk, klone en installationsdisk dertil og lave den
bootable. Om det vil virke tør jeg ikke sige. OS X dør heldigvis ikke så
tit, så jeg har ikke haft lejlighed til rigtig at rode med den slags
siden jeg skiftede fra Windows.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 21:51

> [...]
> bootable. Om det vil virke tør jeg ikke sige. OS X dør heldigvis ikke så
> tit, så jeg har ikke haft lejlighed til rigtig at rode med den slags

Eller mere enkelt, at have en disk til formålet, evt. med flere
systemer. (Brugte det til Classic-ting)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-08 21:54

> [...]

> nogen der har kendskab til sådan noget? eller hvordan reinstallere man
> nemmest hvis man ikke installtions cd'erne i nærheden..

Du kan altid lave et image af din disk og have den liggende .. så kan du
bare køre det image tilbage ...

/thomas

Fra : samir

Dato : 03-12-08 15:30

On 3 Dec., 21:05, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Har du allerede smadret OS X'en?
>
> --
>    Thorbjørn Ravn Andersen  "...plus... Tubular Bells!"

smadret og smadret er så meget sagt .. hehe... har bare testet lidt
forskelligt af og fundet det setup jeg vil have fremover...