Eblehus og se på iTouch og iPhone
Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-12-08 23:32

Jeg afprøvede ovenst. i dag mhp. at se om skærmtastaturet ville lægge
sig ned på langs, når man ønsker dette. Det lykkedes ikke, men jeg blev
oplyst at det kun sker når de er på Nettet.

Har man ikke fuld kontrol over dette?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-12-08 23:58

On 02/12/08 23.32, Flemming Rubini wrote:
> [...]
> sig ned på langs, når man ønsker dette. Det lykkedes ikke, men jeg blev
> oplyst at det kun sker når de er på Nettet.

Nej. Safari og ellers kun 3. parts applikationer understøtter keyboard i
landscape mode.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 00:05

> Nej. Safari og ellers kun 3. parts applikationer understøtter keyboard i
> landscape mode.

Tak. Jeg bemærkede også at skærmen ikke kunne betjenes med en pen.
Er der udviklet en særligt pen til formålet?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-12-08 20:29

On Dec 2, 3:05 pm, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> Tak. Jeg bemærkede også at skærmen ikke kunne betjenes med en pen.
> Er der udviklet en særligt pen til formålet?

http://www.thinkgeek.com/gadgets/cellphone/a31f/

Der findes sikkert andre, men jeg har ikke undersøgt markedet. Jeg
foretrækker at bruge fingrene.

--
Michael Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 09:32

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> http://www.thinkgeek.com/gadgets/cellphone/a31f/

Tak. Fint link

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 10:56

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Tak. Fint link

Men iPhone og iPod Touch er jo netop beregnet til at blive betjent med
fingrene. Det er jo en del af tanken bag dem. En pen er noget løst
noget, som ligger og roder og bare ender med at blive væk. Derfor er
brugen af pen bevidst valgt fra, og man har udviklet en anden type
skærm, så fingrene kan bruges. Jeg synes også, det er bøvlet at bruge en
pen. Jeg fandt ud af, at på en Palm og en Nintendo DS kan man faktisk
bruge hjørnet af en negl i stedet for en pen. Hvis man ikke skal skrive
meget, men bare lige klikke på nogle menuer, er det faktisk hurtigere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 11:21

> Men iPhone og iPod Touch er jo netop beregnet til at blive betjent med
> fingrene.

Og en pen virker netop slet, slet ikke på en iPhone ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-08 12:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og en pen virker netop slet, slet ikke på en iPhone ...

med mindre den er lavet så den har de samme elektriske egenskaber som en
menneskelig finger ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 12:36

> med mindre den er lavet så den har de samme elektriske egenskaber som en
> menneskelig finger ..

Og det har en Palm-pen altså ikke.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 12:38

> Og det har en Palm-pen altså ikke.

Nemlig. Men geekpennen skulle angiveligt have det.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 11:58

> [...]
> bruge hjørnet af en negl i stedet for en pen. Hvis man ikke skal skrive
> meget, men bare lige klikke på nogle menuer, er det faktisk hurtigere.

Kunderne, "de er skøre, Gallerne!" vil have bling!!!! Og resistive
teknologi i trykfølsomme skærme ligner, billeder pakket ind i cellofan.
Prisen for at være det som jeg kalder ægte trykfølsom, er lidt ringere
lysgennemtrængelighed i skærmmaterialet. Men fordelen er altså at man
kan bruge neglene (siden af pegefingrerne), og kombineret med et
skærmtastatur i landskabsposition, så vil det være det optimale
ergonomisk set, for de fleste

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-08 15:49

> http://www.thinkgeek.com/gadgets/cellphone/a31f/

> Der findes sikkert andre, men jeg har ikke undersøgt markedet. Jeg
> [...]

Og det er fingrene, den er beregnet til - en pen vil være absurd, men
Flemming skal nok prøve den i virkeligheden(?).

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 16:30

> Og det er fingrene, den er beregnet til - en pen vil være absurd, men
> Flemming skal nok prøve den i virkeligheden(?).

Nu er mit interessefelt måske et andet end I har gættet. I får et hint
vha. dette billede, bare får at nævne en ting:

http://gigtforeningen.dk/files/Viden%20om%20gigt/Leddegigt/Gigtknuder.jp

Der kan desuden være mange andre grunde til, at man kan kan ønske
forskellige betjeningsmuligheder af brugergrænsefladen (og ofte i
samtidig skiftesvis brug). Jeg kan nævne et par få: funktionshæmning
mht. syn, følesans, og kontrol af muskelbevægelser, rystelser, hurtig
udtrætning, formindsket smertetærskel etc.

Sidstnævnte er især aktuelt ved betjening af trykfølsomme skærme.

Og ja, Eblehuset.dk havde både iPhone og iTouch udstillet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 03-12-08 16:43

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> rystelser, hurtig
> udtrætning, formindsket smertetærskel etc.
>
> Sidstnævnte er især aktuelt ved betjening af trykfølsomme skærme.

OK - så er jeg med, og så forstår jeg meget bedre

I de tilfælde ville jeg ikke vælge en iPhone.

Jeg kender det iøvrigt selv - søndag morgen på toilettet, efter en lidt
hårdhændet løverdag, kan morgensmæssen til kæresten godt tage langt tid,
fordi man hele tiden skal slette fejltastninger

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 19:01

> Jeg kender det iøvrigt selv - søndag morgen på toilettet, efter en lidt
> hårdhændet løverdag, kan morgensmæssen til kæresten godt tage langt tid,
> fordi man hele tiden skal slette fejltastninger

I din alder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 04-12-08 04:46

> I din alder?

I min alder kan nogle dage godt være hårdhændede, ja

M.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-04-09 17:14

> Jeg kender det iøvrigt selv - søndag morgen på toilettet, efter en lidt
> hårdhændet løverdag, kan morgensmæssen til kæresten godt tage langt tid,
> fordi man hele tiden skal slette fejltastninger

Ja, jeg kender godt det med, at man er så forelsket, at man ikke kan
morgenskide uden at skulle sende 4-5 SMSer ind til hende i soveværelset...

- Mikael

Fra : Morten Lind

Dato : 02-04-09 23:35

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Ja, jeg kender godt det med, at man er så forelsket, at man ikke kan
> morgenskide uden at skulle sende 4-5 SMSer ind til hende i soveværelset...
>

> - Mikael

He, he

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 01:27

> [...]

> sig ned på langs, når man ønsker dette. Det lykkedes ikke, men jeg blev
> oplyst at det kun sker når de er på Nettet.

Nej, det bestemmer programmet. Safari kan lægges ned, så man kan se
brede hjemmesider, og derfor kan tastaturet også. SMS-programmet, iCal
og Adressebog kan ikke lægges ned, så det kan deres tastaturer heller
ikke. De forskellige programmer fra App Store varierer også i den
henseende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 03-04-09 05:28

On 2008-12-02 23:32:16 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> [...]
> sig ned på langs, når man ønsker dette. Det lykkedes ikke, men jeg blev
> oplyst at det kun sker når de er på Nettet.

Det kommer i den nye opdatering.

Hilsen Henrik