ny i mac; issue med indstillinger, standar~
Fra : samir

Dato : 02-12-08 11:55

Hej gruppe,

først og fremmest tak for hurtig respons på mine nybegynder issues.
har nogle flere spørgsmål til jer.

1. Når jeg åbne fra MacOSX volume på skrivebordet, så åbner den i den
sti som jeg havde ånent sidst.
Hvordan tvinger jeg den til at åbne op i roden med samtlige
underfoldere foldet sammen??

2. I Finder, hvordan kan jeg lave æble-O om til at det er retur der
åber filen/folderen?

3. Jeg elsker at browse rundt med firefox mere flere vinduer åbne. I
windows kan man tvinge dåsen til at lade være med grupere vinduer så
man bare kan bruge alt-tab til blade i de enkelte firefox vinduer. I
mac æble-tab jeg først til firfox. Derefter bladrer jeg med æble<.
Så hvordan kan jeg tvinge finder til at lade være med gruppere...?

4. imail: Jeg er koplet op på en IMAP-mailserver og har en masse
underfolder. Jeg ville så mægtig gerne kunne klikke på postbakkemenuer
og skrive fx jesper og så skal den stille sig ned til den postfolder
der hedder jesper... men det kan imail måske ikke?

5. JEg har ofte brug for lige at lave et hurtigt .txt dokument på
skrivebordet. I windåse var det bare om at højreklikke og vælge ny
filetxt dokument. men i mac... how to?

det var alt for nu - håber i kan hjælpe.

samir

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 11:12

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> Hej gruppe,

Hej Samir

Du må undskylde, men jeg kan ikke lade være med at trække på
smilebåndet, når jeg ser dine indlæg. Du er helt tydeligt meget vant til
at bruge Windows, og du vil gerne have de samme tastaturgenveje til at
virke på en Mac. Det kan man desværre ikke. Mac OS X er et helt andet
styresystem, og det bruges på en noget anderledes måde. Vi der bruger
Mac OS X foretrækker det frem for Windows, men derfor kan man jo godt
finde nogle genveje og metoder, der faktisk er hurtigere og nemmere i
Windows. Der er jo ingen styresystemer, der er perfekte. Jeg vil prøve
at besvare dine spørgsmål, så godt jeg kan.

> [...]
> sti som jeg havde ånent sidst.
> Hvordan tvinger jeg den til at åbne op i roden med samtlige

Når du står i Finder, kan du gå ned i menuen Finder og vælge
Indstillinger. Her kan du vælge, hvor nye vinduer skal åbne. Det mest
praktiske er normalt hjemmemappen. Mac OS X er jo et Unix-system, og det
er meningen, man kun skal arbejde i sin hjemmemappe. Man skal ikke rode
rundt ude i roden og lægge filer der. Hvis man er en avanceret bruger,
kan man selvfølgelig godt lave noget fornuftigt derude, men det er
normalt ikke noget, man gør dagligt.

> 2. I Finder, hvordan kan jeg lave æble-O om til at det er retur der
> åber filen/folderen?

Det har jeg ikke hørt om. Så skulle det være et tredjeparts program.
Prøv at lade dine Findervinduer blive vist i kolonner. Det er enormt
praktisk, for så kan man hurtigt køre op og ned i mapper og undermapper.
Man kan bare gøre det med piletaster. Skal du flytte filer eller mappen,
kan du bare åbne to vinduer og så trække fra det ene til det andet.

> [...]
> mac æble-tab jeg først til firfox. Derefter bladrer jeg med æble<.
> Så hvordan kan jeg tvinge finder til at lade være med gruppere...?

Med gruppere mener du så at åbne i faneblade i stedet for i et nyt
vindue? Det kan man slå fra i indstillinger under faneblade. Det kan nu
ellers være smart at bruge faneblade. Det var noget, som IE var meget
længe om at få, så du har måske ikke brugt det før?

> [...]
> og skrive fx jesper og så skal den stille sig ned til den postfolder
> der hedder jesper... men det kan imail måske ikke?

Det kan man faktisk godt. Det kræver bare, at postkasserne er foldet ud.
Hvis underpostkasserne er foldet sammen, virker det ikke.

> 5. JEg har ofte brug for lige at lave et hurtigt .txt dokument på
> skrivebordet. I windåse var det bare om at højreklikke og vælge ny
> filetxt dokument. men i mac... how to?

Ikke direkte. Under programmenuen (den med programmets navn) er der et
punkt, der hedder Tjenester. Her kan forskellige programmer lægge
funktioner ind, der kan bruges i andre programmer. Som standard er der
en for TextEdit, så man kan åbne den med den valgt tekst. Det er da lidt
derhenad. Ellers kan du jo bare vælge, at TextEdit altid skal vises i
Docken, og så er det jo lige så hurtigt at klikke på TextEdits ikon.
--
Henrik Münster
Esbjerg