Hvad er nu det? Apple anbefaler antivirus
Fra : Steen BJ

Dato : 02-12-08 14:19

Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
antivirusprogrammer.

Nu står verden da ikke mere

http://support.apple.com/kb/HT2550

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-08 14:51

Steen BJ wrote:
> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

1. Apple tjener penge på at sælge antivirus software.
2. Ved at anbefale flere forskellige programmer, vil evt.
virus-konstruktører blive tvunget til at sprede sig over flere
programmer, hvorved risikoen for en seriøs virkende virus endsættes.
3. Ved at melde ud, at der er antivirus software til rådighed, bliver
virus konstruktørerne gjort opmærksom på, at "Vi er rede"
4. Jo flere virtuellle og dual bootable Mac+Windows maskiner, der kommer
i brug, jo større er risikoen for at samle en eller flere vira op undervejs.

- At de anbefaler Intego og Norton kan jeg til nøds forstå, men at de
samtidig anbefaler McAfee fatter jeg simpelthen ikke!
- At de til gengæld ikke anbefaler et program som Avast! For Mac, er mig
en gåde. Avast! er noget af det bedste, man kan få overhovedet til både
Mac og PC.
- At de ikke anbefaler ClamXAV forstår jeg overhovedet ikke - i og med,
at Apple hele tiden opfordrer udviklere til at skabe opensource software
til brug for OS X.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 15:16

> 1. Apple tjener penge på at sælge antivirus software.

det er nok ikke mange basseører ...

> [...]
> 3. Ved at melde ud, at der er antivirus software til rådighed, bliver
> virus konstruktørerne gjort opmærksom på, at "Vi er rede"

mjaeh .. nok nærmere at de har ryggen fri den dag den store malware
bølge kommer og folk kommer med deres retsager fordi Apple gav dem falsk
sikkerhed ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 02-12-08 16:53

Erik Richard Sørensen wrote:
> - At de anbefaler Intego og Norton kan jeg til nøds forstå, men at de
> samtidig anbefaler McAfee fatter jeg simpelthen ikke!

Sjovt, sådan har jeg det med Norton!

Siden Peter blev købt ud har det ikke været det sammen firma.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 16:57

Bruno <x@c.d> wrote:

> Sjovt, sådan har jeg det med Norton!
>
> Siden Peter blev købt ud har det ikke været det sammen firma.

tja .. seneste udgave af NAV er faktisk ikke helt dum ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-08 19:31

Thomas von Hassel wrote:

> tja .. seneste udgave af NAV er faktisk ikke helt dum ...

Nej, det er den nemlig ikke, men jeg kan til gengæld ikke lide deres
prispolitik. - Det er jo nærmest umulig at købe en 1-brugerlicens,
medmindre man har haft en sådan fra 'gamle dage' - altså en ver. 7.x fra
systemworks 3.x...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 02-12-08 22:44

Thomas von Hassel skrev:

> tja .. seneste udgave af NAV er faktisk ikke helt dum ...
>

> /thomas

Trend Micro er jeg blitt anbefalt av PC-brukere. Skal visstnok ikke være
så tungt å dra i rundt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 15:09

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

Måske fordi folk skal fatte at malware ikke er noget der bare er på "den
ande side af hegnet" ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 12:41

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

Så kan vi snart forvente at Apple lancerer deres egen anti-virusdims.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 03-12-08 13:02

On 2008-12-03 12:40:33 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Så kan vi snart forvente at Apple lancerer deres egen anti-virusdims.

mmmm underligt... jeg ka ikke åbne linket. Måske har de fortrudt?

mvh
Anna

--

MB Pro 15", Time machine, iPhone, iPod Photo 60 GB, iPod Nano, iPod
shuffle, Airport express

--
MSN: anna. public @ mac . com
AOL chat: annabassand

Fra : Steen BJ

Dato : 03-12-08 22:15

http://macnation.newz.dk/apple-fjerner-anbefaling-af-antivirussoftware?utm_source=macnation&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-08 17:26

Flemming Rubini wrote:

> Så kan vi snart forvente at Apple lancerer deres egen anti-virusdims.

Eller laver en aftale med en af de producenter, der leverer programmer,
der også kan scanne mailboxes...

Men skal det være, så ville det dælme være rart at få noget i retning af
Avast! eller et program, der benytter 'SpeedScan' motoren....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 19:18

<snip snap snude>

.... men artikelhenvisningen er jo så en nisse-and.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-08 19:47

Flemming Rubini wrote:

> <snip snap snude>
>
> ... men artikelhenvisningen er jo så en nisse-and.

Eller en sætte-nisse. - Men uanset det er det stadig en god idé at
bruge et antivirusprogram - især, nu hvor der er mange dual-boot Mac
eller Mac med virtuelle Windows maskiner. - Så jeg vil stadig anbefale,
at man beskytter sig - ihvertfald med ClamXAV på Mac-delen og Avast!
Home på windows delen. - Og begge er jo gratis, og begge kan scanne
mailboxes, så man er så tæt på at være 1005 beskyttet, som det nok er
muligt med de vira, der kendes nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 19:57

> [...]
> Home på windows delen. - Og begge er jo gratis, og begge kan scanne
> mailboxes, så man er så tæt på at være 1005 beskyttet, som det nok er

Jeg bruger den clamme.
Hvordan synes du den klarer mailboxting (mboxfilerne), for det er jeg
til tider tilbageholdende med?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-08 20:12

Flemming Rubini wrote:

> Jeg bruger den clamme.
> Hvordan synes du den klarer mailboxting (mboxfilerne), for det er jeg
> til tider tilbageholdende med?

Jeg har aldrig haft problemer med det. - Lige da jeg havde installeret
den på en QS dual 1,8ghz, fangede den en af de her adressebogsvirus, men
siden da har jeg overhovedet ikke haft _én_ eneste PC virus på nogen af
mine OS X maskiner. - Førhen - uden ClamXAV - fik jeg gennemsnitligt 1-2
om måneden. - Så det må da vist siges, den gør det rimelig godt...

ClamXAV nåede da også at fange en macrovirus på min WinXP, inden jeg fik
aktiveret Avast! Home. - jeg gjorde den fejl, jeg downloadede Avast
direkte til Windows og ikke til Mac'en og installerede den derfra, men
da min WinC disk var aktiveret i ClamXAV, blev viruset fanget af den.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 23:56

> [...]
> direkte til Windows og ikke til Mac'en og installerede den derfra, men
> da min WinC disk var aktiveret i ClamXAV, blev viruset fanget af den.

Jeg har brugt ClamXav i årevis. Jeg har bare sat den til at give besked
om virus og andet malware, men ikke at gøre noget ved det. Der var
engang en stor skandale med Virex, der slettede hele mailbokse, når der
var en mistænkelig e-mail. Det var ikke så godt. Jeg skal derfor ikke
have noget af at sætte programmet til automatisk at slette noget.
ClamXav har kun fundet nogle phishing-ting hos mig, og de har
alle være i e-mail. ClamXav har så advaret om, at det så ud til at være
en del af en mailboks, så man skulle tænke sig om, før man sletted det.
Jeg har godt aldrig gjort noget ved det. Phishing er vist ikke så
farligt. Det er bare nogle, der forsøger at lokke ens dankortnummer ud
af en. Det ødelægger ikke computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-08 00:48

Henrik Münster wrote:

> [...]
> var en mistænkelig e-mail. Det var ikke så godt. Jeg skal derfor ikke
> have noget af at sætte programmet til automatisk at slette noget.

Ja, mon ikke. - det var Virex 7.x, - og vi var mange, der forlod det
primære betateam, da de fuldstændig overhørte alle advarsler og endda
sendte en alpha2 ver. på markedet som 'Final edition'. - Siden da har
jeg frarådet alle at bruge Virex - eller VirusScan, som den nu hedder
til både Mac og PC. Førhen hed den jo Virex til mac og McAfee VirusScan
til windows.... - Men som jeg skrev forleden, så bruger jeg stadig Virex
6.1 på mine to Os 9.2.2 maskiner, og det kører godt.

> [...]
> Jeg har godt aldrig gjort noget ved det. Phishing er vist ikke så
> farligt. Det er bare nogle, der forsøger at lokke ens dankortnummer ud

Samme opsætning her. - Og det er jo noget af det rigtig gode ved CAV, -
Den siger til - også, hvis den er i tvivl om, om det nu er en virus,
hishing, backoffice eller noget helt fjerde, og så er det ligesom op til
brugeren at vurdere, og filen/vedhænget er troværdigt eller ikke....

Og så gælder reglen... "Hvis du er i tvivl, så slet det uden at åbne det!"

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 03-12-08 15:22

Steen BJ wrote:
> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

Hmm. De ser ud til at have fjernet artiklen igen.

Mvh Jonas

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 16:26

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hmm. De ser ud til at have fjernet artiklen igen.

We're sorry.

We can't find the article you're looking for.

Please return to the Apple Support homepage.
=

Måske skrevet af en ung, overivrig praktikant?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-08 15:30

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

Iflg..:
http://talkback.zdnet.com/5208-12691-0.html?forumID=1&threadID=54911&mes
sageID=1039379&start=-9942

Drejer det sig om en gammel artikel fra 2002. Altså ikke noget nyt.
Skribenten gætter så at den er fjernet da man opdagede hvor gammel den
var i forbindelse med opdatering af arktikelnummeret.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Peter BP

Dato : 03-12-08 16:03

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Nu er Apple gudhjælpemig begyndt at anbefale, at vi installerer
> antivirusprogrammer.
>
> Nu står verden da ikke mere
>
> http://support.apple.com/kb/HT2550

Velnok bare for at booste julesalget for en trængt software branche.

Men det sænker min tillid til Apple et hak yderligere; det er på tide at
hive pløkkerne op og begive sig imod Ubuntu.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 16:34

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Men det sænker min tillid til Apple et hak yderligere; det er på tide at
> hive pløkkerne op og begive sig imod Ubuntu.

Som forudset i branchen: Når Apple bliver for udbredt mister mærket sit
eksklusivitets-stempel, og så går avantgarden videre til systemer, der
kan opretholde dens odeur af - élite ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Snorre Berg

Dato : 04-12-08 00:20

Per Rønne skrev:

> Som forudset i branchen: Når Apple bliver for udbredt mister mærket sit
> eksklusivitets-stempel, og så går avantgarden videre til systemer, der
> kan opretholde dens odeur af - élite ...

Jeg håper på en feinschmeckervariant av Solaris. Det hadde vært fett.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 03-12-08 21:50

On 03/12/08 16.02, Peter BP wrote:
> Men det sænker min tillid til Apple et hak yderligere; det er på tide at
> hive pløkkerne op og begive sig imod Ubuntu.

Ska' vi nu ikke lige se OM og HVORNÅR Mark drengen får skruet den der
fantastiske brugergrænseflade (som ikke er brun) sammen til Ubuntu. Jeg
kunne sån' nogelunde leve med det nu, men jeg gider simpelthen ikke
spilde min tid på at fikse noget der er så grimt og på mange måder
hænger fast i forældede metaforer.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-12-08 21:59

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Men det sænker min tillid til Apple et hak yderligere

eh ... hvorfor dog ?

/thomas