BootCamp - repartitionering
Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 00:38

I den gamle BootCamp Assistant, prøveversionen til Tiger, kunne man
repartitionere partitioner til hhv MacOS og Windows. Den option synes at
være forsvundet.

Er der nogen der ved hvordan man klare det, når man lige har installeret
Windows på en 32 G stor partition [ntfs], og når allerede opdateringen
til SP3 meddeler at der mangler 4 G plads for at kunne foretage
opdateringen?

Bortset, naturligvis, ved at slette delingen, og derefter begynde
forfra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-08 00:43

> [...]
> Windows på en 32 G stor partition [ntfs], og når allerede opdateringen
> til SP3 meddeler at der mangler 4 G plads for at kunne foretage

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=466996

Kunne det være løsningen?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 00:53

Martin Johansen [6000] skrev:

> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=466996
>
> Kunne det være løsningen?

Der står "Release Candidate" i teksten. Dvs det er ikke den endelige
version, og det er ikke sikkert det gælder for den. Men det er da
forsøget værd.

Kan du ikke lige fortælle Per og os andre hvilke Googlesøgeord du har
brugt til at hitte det?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-08 01:11

> Der står "Release Candidate" i teksten. Dvs det er ikke den endelige
> version, og det er ikke sikkert det gælder for den. Men det er da
> forsøget værd.

Det virker.

Jeg havde problemet med min XP Prof og Boot Camp.. kunne ikke forstå jeg
ikke kunne få SP3 ind.

Damen havde de samme problemer.

> Kan du ikke lige fortælle Per og os andre hvilke Googlesøgeord du har
> brugt til at hitte det?

Boot Camp SP3 søgte jeg på.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 01:02

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=466996
>
> Kunne det være løsningen?

Det kunne være løsningen på det umiddelbare problem, men ikke på hvordan
man repartitionerer Windows-partitione, som man kunne i Tiger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-08 01:12

> Det kunne være løsningen på det umiddelbare problem,

Det _er_ løsningen.

> men ikke på hvordan
> man repartitionerer Windows-partitione, som man kunne i Tiger.

Desværre må jeg være svar skyldig - jeg kan ikke umiddelbart se
funktionen.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 09:34

> Det _er_ løsningen.

Jeg skal bare først have prøvet den igennem. Jeg kan i hvert fald se at
partitionen har brugt 4,13 GB, og at der er 27,76 tilbage ...

> Desværre må jeg være svar skyldig - jeg kan ikke umiddelbart se
> funktionen.

Det kan jeg heller ikke, så derfor begynder jeg nok med at slette
partitionen, oprette en på 50 GiB, og reinstallere XP Pro og BullGuard,
ændre i regexp og opgradere.

Det burde sikre at partitionen er stor nok til hvad jeg måtte få brug
for [undervisning og udvikling på Windows-platformen, herunder brug af
projektor, ved boot ind i netop Windows].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 19:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> for [undervisning og udvikling på Windows-platformen, herunder brug af
> projektor, ved boot ind i netop Windows].

Løsningen for repartitionering BootCamp partitionen ligger her:

<http://twocanoes.com/winclone/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 00:50

Per Rønne skrev:
> [...]
> Windows på en 32 G stor partition [ntfs], og når allerede opdateringen
> til SP3 meddeler at der mangler 4 G plads for at kunne foretage

Kan du ikke lige kort fortælle hvordan du har fyldt en 32 Gb disk op med
XP inden du nåede til ServicePack 3?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 01:12

> Kan du ikke lige kort fortælle hvordan du har fyldt en 32 Gb disk op med
> XP inden du nåede til ServicePack 3?

Det undrer mig også - såre. Der er kun installeret BullGuard ud over XP
opdateringer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 08:43

> Det undrer mig også - såre. Der er kun installeret BullGuard ud over XP
> opdateringer ...

hvor meget plads er der fri hvis du tager en info på disken ?

jeg har nemlig et par SP3 updates som nægeter at installere selvom der
er et par hunderede Gb fri på diskene ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 09:34

> hvor meget plads er der fri hvis du tager en info på disken ?

Det fremgår af et andet indlæg, jeg lige har skrevet.

> jeg har nemlig et par SP3 updates som nægeter at installere selvom der
> er et par hunderede Gb fri på diskene ...

Absurd.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 01-12-08 12:49

On Mon, 01 Dec 2008 00:43:18 +0100, Martin Johansen [6000]
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

> http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=466996
>
> Kunne det være løsningen?
,,,,,,,,,,,,,,,
Selvfølgelig!
Windows står til at vurdere diskpladsen udfra terminologien "Bootdir".Så
vurderer den at OSX partitionen er = med dette "Bootdir" sted hvor der
skal bootes fra, hvorefter den siger:"Ikke plads her Bøv!" Når det ændres
til C:(backslash-hvor er den iøvrigt på tastaturet?) Så går den ind og
vurderer pladsen på det rigtige drev.

--
Hilsen
Jens

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 01-12-08 13:03

On Mon, 01 Dec 2008 12:49:14 +0100, Jens "Lyrik" Bech <lyrik@heaven.dk>
wrote:

> [...]
> ændres til C:(backslash-hvor er den iøvrigt på tastaturet?) Så går den
> ind og vurderer pladsen på det rigtige drev.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Man kan jo også takle det fra en anden side for at checke om det er den
rigtige løsning.:
Du lader VMWARE mounte bootcamppartitionen på OSX skrivebordet.
Så tager du opdateringerne fra den virtuelle maskine. Her kan den ikke
fejlvurdere bootpartitionen, skulle jeg i hvert fald tro, idet den styres
til c-drevet af den virtuelle maskine. Ja det regner jeg med i hvert
fald. Et forsøg værd i al fald.

--
Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-12-08 13:30

Den 01.12.2008 kl. 09:34 skrev "Per Rønne" <per@rqnne.invalid>:

> Absurd.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
SP3 kræver BootCamp opgradering version 2.1 til Windows XP, som du må
hente her
http://support.apple.com/kb/index?page=search&src=support_site.kbase&fac=Downloads&q=boot%20camp%20update%202.1
Den er .exe så den skal køre i XP/SP3

--
Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 15:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> SP3 kræver BootCamp opgradering version 2.1 til Windows XP, som du må
> [...]

Det lykkedes nu ellers for mig at få det klaret; bagefter er jeg dog
røget ind i 'visse problemer'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-12-08 22:22

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> SP3 kræver BootCamp opgradering version 2.1 til Windows XP, som du må
> [...]

Hmmm... Det ser ud til at min fuldt opdaterede 10.5'er mener at 2.0 er
ny nok Boot Camp. Har du et forslag til hvorfor Apple ikke skubber den
ud til menigmand?

Fra : Lyrik

Dato : 02-12-08 22:36

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hmmm... Det ser ud til at min fuldt opdaterede 10.5'er mener at 2.0 er ny
> nok Boot Camp. Har du et forslag til hvorfor Apple ikke skubber den ud
> til menigmand?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Måske fordi den slet ikke eksisterer? Eller hvilket svar foretrækker du?
Jeg kan forsøge at give dig nogle stykker:
Det er et Windowsprogram og derfor irrelevant for OSX.
For ikke at opskræmme folk som har tillid til Macs opdateringer?
Eller det er for at du skal have noget at forundre dig over?

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 08:58

> [...]
>
> Hmmm... Det ser ud til at min fuldt opdaterede 10.5'er mener at 2.0 er
> ny nok Boot Camp. Har du et forslag til hvorfor Apple ikke skubber den

Som jeg læser det kræver den at pågældende program afvikles i Windows
XP SP2 /inden/ opgradering til SP3. Man begynder som tilforn med at
installere Windows XP SP2, medmindre man slipstreamer til en XP SP3
CD-ROM.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 02-12-08 17:18

Den 02.12.2008 kl. 15:17 skrev "Per Rønne" <per@rqnne.invalid>:

> http://support.apple.com/kb/index?page=search&src=support_site.kbase&fac
> =Downloads&q=boot%20camp%20update%202.1
>
> Det lykkedes nu ellers for mig at få det klaret; bagefter er jeg dog
> røget ind i 'visse problemer'.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå men du opgraderede vel alligevel? Hvad er det for problemer?
Vil du høre om mit uløste problem?

Jeg har et program som hedder "Power Chess" fra Sierra. Det kan KUN! køre
i Windows 95, for det laver en "ulovlig programafvikling" i XP. Det skal
køre på en FAT partition, muligvis en fat16. Men Fat32 skal naturligvis
prøves.

Jeg skal køre det i VMWARE i en virtuel maskine. Men W95 kræver en
bootdiskette som installerer CD-driver til W95 install-skiven. Fra den
skal man inddele disken med FDISK og formattere med format C: /S

Så første problem:
Hvordan får jeg en virtuel diskette der er installerbar fra et Mac
skrivebord? De bootdisketter som ligger på nettet ender på boot95a.exe og
kan altså ikke laves til en virtuel disk som VMWARE kan køre med.

Næste problem:
Min W95 er en Upgrade version som kræver Windows 3.1, som jeg engang havde
på disketter, men som jeg ikke mere har.

Hvordan løser jeg dette næste problem?

Jeg må og skal løse det fordi intet skakprogram kan erstatte PowerChess.
Det foregår på følgende måde:

Man spiller mod skakprogrammet "The King". Bagefter kommer skakprogrammet
"The Queen" på banen og hun har en af USA's bedste kvindestemmer! Hun
kommenterer det parti man har spillet med "The King", hun ler ofte og
kommer med forslag til bedre varianter som man ser på brættet under en
gennemgang der kan styres i udførlighed! Det er som at overvære en
udførlig analyse med opmuntring og råd til forbedring.
Bedste kommentarer kommer til åbningen "Italiensk" hvor man skal mestre
gevinst i alle varianter hvor "The King" laver minimale åbninghsfejl!
Kan man det så vinder man "en pose guld" og går videre til næste
åbningsvariant i "Italiensk".

Det er aldrig blevet eftergjort! Alene hendes stemme og kommentarer, kan
udvirke en hyggelig og fornøjelig aften.

Jeg må og skal have en brugbar Windows 95 i virtuel maskine! Kan man låne,
købe, stjæle en færdig W95 VMWARE version?

Det virker åndssvagt på mig at man hver især skal installere virtuelle
maskiner på VMWARE når selv samme maskiner kunne sælges fiks og færdige!
Lige til at downloade og klar til brug! Især W95, W98 som er svære at gå
til.

--
MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 18:06

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Hvad er det for problemer?

Programmer der ikke kan istalleres [Gyldendals Røde Ordbøger].

Programmer der ikke kan klare testen af original CD [Oxford English
Dictionary].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 02-12-08 21:59

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Programmer der ikke kan istalleres [Gyldendals Røde Ordbøger].
>
> Programmer der ikke kan klare testen af original CD [Oxford English
> Dictionary].
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vi tager løsningerne på den sidste som det første:
v3.x under Macintosh OSX and Linux

This alt.english.usage message states that "two of my customers have told me
that [they] were able to get OED version 3.0 to run on a Mac using Microsoft's
Virtual PC product. In fact they both told me they got it to work without
any special settings and the installation was easy."

An OSX user writes (11/2006): "I just installed v3.0 onto a MacBook Pro (via
Daemon Tools [with] Safedisk emulation checked, after applying
Safedisc2Cleaner v1.20 to the SCRfrsh.exe infection) running Windows XP on
Parallels Desktop. It works well. A Windows 'print to pdf' program delivers
results to my OSX desktop via the OED 'Print' command."

Another OSX user writes (4/2007): "I installed v3.1 [Release 2 dated 2005]
in Parallels Desktop on machines configured with Windows XP and Windows
Vista, and immediately ran the new [2007 v3.1.1] OUP software patch. I was
asked to enter my CD-ROM sticker number, and everything works. This is
great. No need for dual boot."

The same user also experimented with Apple's Boot Camp. He installed OED
v3.1 Release 2 (using 2005 disks) under Windows Vista, and then applied the
2007 v3.1.1 software patch. "Everything works, as expected."

Another OSX user was upgraded for free from v3.0 after complaining to OUP-US
Customer Service about authentication problems: "v3.1.1 (2007 disks) works
very nicely . on my Apple Powerbook, running Windows XP Professional via
BootCamp."

http://www.serve.com/xywwweb/oed.shtml#mac3

MvH

Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 08:58

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Vi tager løsningerne på den sidste som det første:

Jamen, jeg har skam da tidligere fået det til at fungere, og det
fungerer fint under Parallels, efter en lille firmware-opdatering. Det
kørte også under VPC, med brug af et virtualCD disk image.

Jeg er nu overbevist om at jeg har fundet /the culprit/. Paragon
ntfs-understøttelse skal være fjernet når man danner en BootCamp
partition [det viste sig også at Windows ikke vises i Startdisk, lige
som Boot Camp i Windows kontrolpanel ikke åbnes].

Derudover skal man køre det program du har nævnt af hensyn til SP3,
inden man opgraderer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 03-12-08 20:16

Per Rønne skrev:

> [...]
> kørte også under VPC, med brug af et virtualCD disk image.
>
> Jeg er nu overbevist om at jeg har fundet /the culprit/. Paragon

Som hedder "synderen" på dansk.

HTH :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-12-08 22:33

Lyrik skrev:
> Jeg har et program som hedder "Power Chess" fra Sierra. Det kan KUN!
> køre i Windows 95, for det laver en "ulovlig programafvikling" i XP. Det

Windows 98's CD'erne kan man boote fra. Kan du ikke bruge sådan en i
stedet? Forskellen til 95 er beskeden.

> Hvordan får jeg en virtuel diskette der er installerbar fra et Mac
> skrivebord? De bootdisketter som ligger på nettet ender på boot95a.exe
> og kan altså ikke laves til en virtuel disk som VMWARE kan køre med.

Du har forsøgt at spørge Google om "vmware windows 95 boot diskette" og
du fik ikke noget fornuftigt ud af det?

> Næste problem:
> Min W95 er en Upgrade version som kræver Windows 3.1, som jeg engang
> havde på disketter, men som jeg ikke mere har.

Så må du jo også google efter et par Windows 3.1 disketter.

> [...]
> gevinst i alle varianter hvor "The King" laver minimale åbninghsfejl!
> Kan man det så vinder man "en pose guld" og går videre til næste

Nåh, det er sådan et pjatprogram. Troede du spillede RIGTIG skak.

Der er xboard/winboard uovertruffent...

> [...]
> maskiner på VMWARE når selv samme maskiner kunne sælges fiks og færdige!
> Lige til at downloade og klar til brug! Især W95, W98 som er svære at gå

Det skyldes primært at Microsoft gerne vil have du 1) giver dem alle
dine penge og 2) de ikke er interesseret i at sælge gamle ting.