Hvor skaffer jeg FireWire kabel til ny MBP~
Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-11-08 02:33

Kære alle,

Jeg har fået en sprit-ny 15" MBP og vil nu gerne overføre og redigere
mine videoer fra min Sony Handycam HDR-HC1E HDV Cam.

Sony'en har et af de små "nogenlunde" almindelige Firewire stik, jeg
tror det er et 4-pins, det er ikke de helt store og almindelige - man
fik en adapter med i gamle dage da de første iPods kørte med FireWire
på både Mac og PC.

Men min nye 15" MBP har et helt nyt type FireWire stik, som jeg ikke
aner hvad hedder. Kan nogen poste et par links til butikker (helt DK,
SHG.dk, Proshop eller lign) der har disse kabler, så jeg kan komme til
at redigere al min video på min nye Mac :)

Eller ... i det mindste fortælle hvad hulen de nye typer stik i MBP'en
hedder, og hvad et sådant kabel kan hedde. "4 pins mini-firweire til
xxx-pins yyy firewire" eks.? :)

Jeg er vild forvirret over hvorfor de gamle firewire stik nu ikke var
gode nok, men det var vel et plads-issue og så er det for mit vedk.
OK :)

KH,
THomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-11-08 11:50

In article
<4fc88a18-2c3d-42a8-b0ef-ac5be58b0bbf@j35g2000yqh.googlegroups.com>,
Thomas Boelskifte <thomas.boelskifte@gmail.com> wrote:

> [...]
> SHG.dk, Proshop eller lign) der har disse kabler, så jeg kan komme til
> at redigere al min video på min nye Mac :)

Mon ikke det er Firewire 800?

AV-connection har næsten alt:
http://www.av-connection.com/

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 15:16

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> In article
> <4fc88a18-2c3d-42a8-b0ef-ac5be58b0bbf@j35g2000yqh.googlegroups.com>,

> Mon ikke det er Firewire 800?

Jo, netop. Som navnet antyder, er det dobbelt så hurtigt som det
hidtidige FireWire 400. Det er altså ikke pladsproblemer, der er årsag
til skiftet.

> AV-connection har næsten alt:
> http://www.av-connection.com/

Det var da et godt link. De har en smart lille adapter, man kan sætte i
stikket i sin MacBook Pro, og så passer det gamle FireWire-kabel i den
anden ende. Der er både en udgave til 4- og til 6-bens stik. Det er
ellers ikke enormt let at finde FireWire adaptere, så man kan sætte sit
udstyr i en ny MacBook Pro. Ikke engang Apple Store har det. Jeg fandt
et 1,8 meter kabel hos Pro-Shop, men det er ærligt talt lidt klodset,
når harddisken står lige ved siden af computeren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 11:54

On 2008-11-30 10:33:08 +0100, Thomas Boelskifte
<thomas.boelskifte@gmail.com> said:

> Men min nye 15" MBP har et helt nyt type FireWire stik, som jeg ikke
> aner hvad hedder.

Det er 9pins til Firewire 800. Du skal blot have et bapel med 4pin
(firewire 400 ex strøm) i den ene ende og 9pin i den anden ende.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-11-08 14:39

> Det er 9pins til Firewire 800. Du skal blot have et bapel med 4pin
> (firewire 400 ex strøm) i den ene ende og 9pin i den anden ende.

Hvis man har en ekstern harddisk med både FW800 og FW400 kan man
forbinde i en kæde med det gamle kabel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 18:19

> Hvis man har en ekstern harddisk med både FW800 og FW400 kan man
> forbinde i en kæde med det gamle kabel.

ja

/thomas

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-11-08 19:33

On Nov 30, 11:54 am, Morten Reippuert Knudsen <s...@reippuert.dk>
wrote:

> Det er 9pins til Firewire 800. Du skal blot have et bapel med 4pin
> (firewire 400 ex strøm) i den ene ende og 9pin i den anden ende.

Åhh hvor føler jeg mig flov. Naturligvis er det bare FW 800!

Så du mener, at køber jeg et FW800 (9-pins) <> FW 400 (de små som det
her http://img.skitch.com/20081201-1tedce6p2ypjndrmhyjuuhtwr2.png)
er jeg kørende med at overføre video fra min Sony Handycam til min
MBP?

Det med overførsel til Firwire-diske er jeg ligeglad med lige nu, skal
have set på det senere, lige nu kører jeg med nogle terabyte USB2 men
når jeg skal til at redigere min dokumentar skal der selvfølgleig
noget mere til :)

De kærligste hilsner, og mange tak ...
Thomas