iPhone 2.2 software
Fra : Søren

Dato : 30-11-08 06:29

Kan se der er kommet en opdatering til iPhone 2.2. Har set at der er nogen
der klager over batterilevetiden efter opdatering.

Er det et gennerelt problem og er der andre ting der gør at man ikke skal
opdatere ?

Søren

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 15:16

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> Kan se der er kommet en opdatering til iPhone 2.2. Har set at der er nogen
> der klager over batterilevetiden efter opdatering.

Det er min opfattelse, at batterilevetiden umuligt kan bliver værre.

> Er det et gennerelt problem og er der andre ting der gør at man ikke skal
> opdatere ?

Jeg har ikke haft problemer, og der er nogle nye småting, som er meget
rare.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 30-11-08 18:10

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i en meddelelse

> Det er min opfattelse, at batterilevetiden umuligt kan bliver værre.

> Jeg har ikke haft problemer, og der er nogle nye småting, som er meget
> [...]

OK - Jeg faldt bare over denne artikel :
http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8518723&tstart=0#8518723

Kan man komme tilbage til V. 2.1 ved at vælge gendan i iTunes, hvis det
viser sig at der er problemer med 2.2 ?

Søren

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 20:25

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> OK - Jeg faldt bare over denne artikel :
> http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=8518723&tstart=0#8518723

Jeg synes, det er sådan lidt blandet, hvad folk mener. Jeg har ikke
umiddelbart mærket nogen forskel, men skal jeg være på den sikre side,
skal jeg faktisk lade min iPhone op hverdag. Lader jeg den være tændt en
hel dag og natten med, så løber den tør dagen efter, og det er jo ikke
hensigtsmæssigt. Jeg synes endda ikke, jeg bruger den ret meget. Jeg tør
ikke tænke på, hvis jeg havde en bus- eller togtur på arbejde hver dag
og ville se podcast eller høre musik undervejs.

> Kan man komme tilbage til V. 2.1 ved at vælge gendan i iTunes, hvis det
> viser sig at der er problemer med 2.2 ?

Jeg ved det faktisk ikke. Der står, at den vender tilbage til
fabriksindstillingerne, og det er vel v. 2.0. Det er dog ikke mit
indtryk, at der er noget særligt bøvl med v. 2.2. Hver gang der kommer
en opdatering til Mac OS X er der jo også altid nogle, der har problemer
med den. Som regel er det en forsvindende lille procentdel, og i så fald
kan man ikke tale om et generelt problem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 30-11-08 20:11

> Det er min opfattelse, at batterilevetiden umuligt kan bliver værre.

He he det er da ren snak. Hvor lang tid kan du holde liv i den på en
opladning ?

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 20:45

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> He he det er da ren snak. Hvor lang tid kan du holde liv i den på en
> opladning ?

Jeg vil sige ca. halvandet døgn. Lader jeg den op natten over og går med
den hele dagen og natten med, så løber den tør i løbet af næste dag. Om
morgenen advarer den typisk om, at der nu kun er 20% batteri tilbage.
Det går jo ikke. Man skal jo kunne stole på sin telefon. Derfor er jeg
nødt til at lade den op hver dag. Det kunne da godt være, den rent
faktisk advarer i god tid, så man kunne klare sig igennem dagen. Jeg har
bare ikke nerver til at satse på det.
Jeg synes endda ikke, jeg bruger min iPhone ret meget. Det sker
da, jeg har lidt tid til overs, hvor jeg sidder med den og læser et
eller andet, surfer på nettet eller måske spiller et lille spil. Det er
dog ikke hver dag. Jeg taler heller ikke vildt meget i telefon. Det er
mest kortvarige opslag i kalenderen eller adressbogen nogle få gange om
dagen.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på dem, der har en togtur på
måske en halv eller hel time til og fra arbejde. Kan de sidde med deres
iPhone og høre musik, se podcast eller andre film eller måske læse
ebøger eller hjemmesider? Eller hvad med alle de, der brokkede sig
højlydt over, at der ikke var nok med i Telias abonnement. Man fik
indtryk af, at de sendte masser af SMS'er og talte i telefon i flere
timer hver dag. Det må da være helt umuligt uden at lade sin iPhone op
flere gange om dagen. Hvad er andres erfaringer?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 21:13

> Jeg vil sige ca. halvandet døgn. Lader jeg den op natten over og går med
> den hele dagen og natten med, så løber den tør i løbet af næste dag. Om
> morgenen advarer den typisk om, at der nu kun er 20% batteri tilbage.

Jeg sætter den når jeg går i seng oven på min DAB clock-radio med iPod
indtag øverst. Radioen står på natbordet ved sengen - passende løsninge
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 30-11-08 21:39

> indtryk af, at de sendte masser af SMS'er og talte i telefon i flere
> timer hver dag. Det må da være helt umuligt uden at lade sin iPhone op
> flere gange om dagen. Hvad er andres erfaringer?

OK det virker pænt kikset. det virker ærligt talt som om Apple har ofret
for meget på design alteret.

En ipod touch har da vist noget bedre batterilevetid trods alt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 23:21

> OK det virker pænt kikset. det virker ærligt talt som om Apple har ofret
> for meget på design alteret.

Det er som man tager det. Ville du foretrække en større og tungere
iPhone eller en iPhone med færre funktioner? Det er jo sådan, det hænger
sammen. Jeg har spekuleret på, om konkurrende telefoner med lige så stor
skærm og samme funktioner har en væsentlig bedre batteritid? Min gamle
mobil kunne næsten holde en uge, men det var også med en lille monokrom
skærm osv.
Hvis man filosoferer lidt over det, så er det hele et spørgsmål
om forventning. Vi har vænnet os til, at mobiltelefoner kan holde i
dagevis på en opladning. Vi accepterer til gengæld gladeligt, at en
bærbar computer kun holder tre timer. Jeg har en opladelig græstrimmer.
Den kan køre et kvarter på en opladning. Det er ikke andet en vane og
forventning.
Hvis man skal se på det reelle behov, så har man basalt set brug
for, at en telefon kan holde en dag. Langt de fleste kan lade den op i
løbet af natten, uden det er til mindste gene. Det har Per Rønne f.eks.
lige nævnt, at han gør. Alternativt sidder man måske på et kontor hele
dagen, hvor man kan have den stående i en dock. Personligt sidder jeg
ofte ved computeren det meste af aftenen og skriver her i gruppen. Der
plejer jeg gerne at sætte min iPhone til computeren. Så egentlig er det
ikke den store ulempe, når man bare har sat sine forventninger efter
det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 01-12-08 19:20

> Det er som man tager det. Ville du foretrække
>en større og tungere

Helt klart ja. Jeg vil æde min hat på at var den 1 mm tykkere var
problemet løst. Jeg synes helt sikkert de er gået længere med designet
end teknikken kan bære. Hvis man vil have noget supertyndt må man vente
til batteriteknologien kan leve op til det.

Jeg synes din reference til andre telefoner er god. Det er præcis det
man skal sammenligne med. Min Nokia der har en rimelig stor skærm (1/3)
af en iPhone holder LÆNGE på batteriet. Det er jo også smallere, lavere
og tyndere end iphonen så sammenligningen er nok ikke så skæv når det
kommer til stykket. Den har også strømædende bluetooth, gprs, klar
farveskærm og så videre.

> om forventning. Vi har vænnet os til, at mobiltelefoner kan holde i
> dagevis på en opladning.

Præcis korrekt. Det er jo en telefon, så det er rimeligt naturligt at
sammenligne med andre telefoner. Det slipper den meget ringe fra.

> Hvis man skal se på det reelle behov, så har man basalt set brug
> for, at en telefon kan holde en dag. Langt de fleste kan lade den op i
> løbet af natten, uden det er til mindste gene.

Helt uenig.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 21:26

> Præcis korrekt. Det er jo en telefon, så det er rimeligt naturligt at
> sammenligne med andre telefoner. Det slipper den meget ringe fra.

Det er ikke bare en telefon .. folk misforstår det bare ... du kan ikke
sammenligne en alm. dum telefon med en dims som har en kæmpeskærm og en
ret heftig ARM processor ..

/thomas

/thomas

Fra : jagge

Dato : 02-12-08 00:53

> Det er ikke bare en telefon .. folk misforstår det bare ... du kan ikke
> sammenligne en alm. dum telefon med en dims som har en kæmpeskærm og en
> ret heftig ARM processor ..

jeg har heller ikke haft en pda der har så ringe batterilevetid som den
har, så også som PDA scorer den meget ringe.

Det er jo det der er problemet. Den bliver markedsført som fantastisk
til multimedie og specielt film, men det er jo pænt ligegyldigt hvis den
er flad efter en film.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-12-08 00:55

> jeg har heller ikke haft en pda der har så ringe batterilevetid som den
> har, så også som PDA scorer den meget ringe.

hvilke PDA'er har det været ?

> Det er jo det der er problemet. Den bliver markedsført som fantastisk
> til multimedie og specielt film, men det er jo pænt ligegyldigt hvis den
> er flad efter en film.

Jeg ved hvem der siger den er flad efter en film ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 04:21

> Hvad er andres erfaringer?

Jeg synes, det virker, som om, batteritiden er blevet bedre?

I begyndelsen holdt min også kun et døgn til halvandet - nu holder den
altså to og et halvt døgn.

Men om det er fordi, jeg måske bruger den mindre intensivt, skal jeg
ikke kunne sige - jeg synes, mit forbrug/brug er det samme.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 09:47

> [...]
>
> Men om det er fordi, jeg måske bruger den mindre intensivt, skal jeg
> ikke kunne sige - jeg synes, mit forbrug/brug er det samme.

Jeg bruger nok min ganske meget, dog ikke som telefon men som pda; som
ordbog, leksikon, regnemaskine, til læsning af avis - og så naturligvis
som kalender og til e-mail.

Om aftenen er batteriet normalt halvt brugt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 10:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> som kalender og til e-mail.
>
> Om aftenen er batteriet normalt halvt brugt.

Det er nok det samme som med min. Hvis du ikke lader den op om natten,
så er batteriet vel også ved at være godt fladt næste morgen. Jeg vil da
tro, at den i hvert fald advarer om, at der kun er 20% tilbage. Så kan
den ikke holde ret længe, hvis du går i gang med at bruge den som
vanligt i løbet af dagen. Så den skal faktisk lades op dagligt, hvis man
ikke vil gå og være nervøs for, om den løber tør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 11:17

> Det er nok det samme som med min. Hvis du ikke lader den op om natten,
> så er batteriet vel også ved at være godt fladt næste morgen.

Det er det.

> Jeg vil da tro, at den i hvert fald advarer om, at der kun er 20% tilbage.

Den advarsel kommer.

> Så kan den ikke holde ret længe, hvis du går i gang med at bruge den som
> vanligt i løbet af dagen. Så den skal faktisk lades op dagligt, hvis man
> ikke vil gå og være nervøs for, om den løber tør.

Og lader man den op på natbordet, befinder den sig også om natten, hvor
den bør være ... skulle nogen ringe en op ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 11:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og lader man den op på natbordet, befinder den sig også om natten, hvor
> den bør være ... skulle nogen ringe en op ...

Der er godt nok ikke nogen der skal ringe til mig om natten ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 13:11

> Der er godt nok ikke nogen der skal ringe til mig om natten ...

Og da slet ikke om at din mor lige er blevet hastelindlagt, og per
helikopter flyttet til Rigshospitalet?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 13:29

> Og da slet ikke om at din mor lige er blevet hastelindlagt, og per
> helikopter flyttet til Rigshospitalet?

nu er min mobil et firma nummer ... i så fald vil de ringe på privat
nummeret ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 14:02

> nu er min mobil et firma nummer ... i så fald vil de ringe på privat
> nummeret ..

Selvfølgelig, men det er så også min private iPhone der står oven på min
DAB-clockradio og bliver opladet, mens jeg sover ... med en 'fastnet'
IP-telefon på væggen over hovedet.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jespero

Dato : 01-12-08 16:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Selvfølgelig, men det er så også min private iPhone der står oven på min
> DAB-clockradio og bliver opladet, mens jeg sover ... med en 'fastnet'
> IP-telefon på væggen over hovedet.

Du sover både med livrem og seler

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 16:39

jespero <jesper@spamhulfoto.dk> wrote:

> Du sover både med livrem og seler

Jeg har telefon i alle rum i lejligheden, bortset fra i entré og på
altan. Det vil sige sovekammer, dagligstue, spisestue/kontor,
spisekøkken og badeværelse. Jeg trak ganske simpelt de nødvendige kabler
[også til højttalere og ethernet] da jeg flyttede ind, og de går alle
ind i FullRates router; jeg betaler altså kun et i øvrigt ganske
beskedent beløb for den faktiske brug.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 17:40

Per Rønne skrev:

> spisekøkken og badeværelse. Jeg trak ganske simpelt de nødvendige kabler

Badeværelse? Du har set "Tre mand og en baby"?

ELler er det bare fordi den kun ringer TO gange inden telefonsvarereren
går i gang?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 17:47

> Badeværelse? Du har set "Tre mand og en baby"?
>
> ELler er det bare fordi den kun ringer TO gange inden telefonsvarereren
> går i gang?

Det er rart at kunne tage telefonen når man er i bad, eller er i gang
med det, man ellers foretager sig sådant et sted. Uden våd at skulle ud
og finde en telefon.

Derudover har jeg arbejdet som vikar, herunder tilkaldevikar på en lokal
skole. Så skulle jeg gerne kunne tage telefonen mens jeg stod under
bruseren.

Har du slet ingen praktisk sans?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 18:59

> [...]
>
> Derudover har jeg arbejdet som vikar, herunder tilkaldevikar på en lokal
> skole. Så skulle jeg gerne kunne tage telefonen mens jeg stod under

Jeg synes altså, det er nemmere med et par trådløse telefoner, man bare
kan tage med sig rundt. Man slipper for at trække kabler rundt i
hjemmet, og det er faktisk rart at tale i en telefon uden ledning. Selv
om vi har et par traditionelle telefoner, tager jeg dem nødigt. Det er
rart at slippe for ledningen, så man kan gå lidt rundt, mens man taler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 19:14

> Jeg synes altså, det er nemmere med et par trådløse telefoner, man bare
> kan tage med sig rundt.

Jeg har en enkelt trådløs telefon, med headset, og det er den jeg
foretrækker at tale i; så kan man også gå rundt i lejligheden mens man
taler.

Men det er altså yderst besværligt at rende rundt med sådan en stor
tingest på sig; iPhonen er tilstrækkeligt besværlig!

> Man slipper for at trække kabler rundt i hjemmet,

Det ordnes let når det gøres mens man flytter ind. Man sørger fra
starten med at bore de nødvendige huller mellem stuerne ...

> og det er faktisk rart at tale i en telefon uden ledning.

Kun med headset!

> Selv om vi har et par traditionelle telefoner, tager jeg dem nødigt. Det
> er rart at slippe for ledningen, så man kan gå lidt rundt, mens man taler.

Derfor beder jeg altid når jeg tager 'den nærmeste' telefon om lidt tid
til at tage den trådløse [medmindre jeg er i badeværelset]. Med headset!

Så har man begge hænder fri til at foretage sig hvad man i øvrigt vil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 22:14

> [...]

> til at tage den trådløse [medmindre jeg er i badeværelset]. Med headset!
>
> Så har man begge hænder fri til at foretage sig hvad man i øvrigt vil.

Vi startede også med en enkelt trådløs telefon, men det var slet ikke
nok. Nu har vi tre telefoner og to opladere. Det er B&O's trådløse
telefoner, så de deler telefonbog. Det er bare enormt smart. På den måde
er der som regel en trådløs telefon i nærheden, når den ringer, selv om
der nogle gange på mystisk vis ligger både to og tre telefoner på
børneværelserne ovenpå. Derfor har vi to traditionelle telefoner, så vi
altid ved, hvor der er en telefon, og så vi kan høre, når den ringer. Vi
er jo to voksne og to børn og har et hus med kælder, stue og førstesal.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 22:23

> [...]
> altid ved, hvor der er en telefon, og så vi kan høre, når den ringer. Vi
> er jo to voksne og to børn og har et hus med kælder, stue og førstesal.

Ja, og jeg er enlig, og har boet i mit gamle barndomshjem, 2,5 værelser,
arvet fra mine forældre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 22:33

> Ja, og jeg er enlig, og har boet i mit gamle barndomshjem, 2,5 værelser,
> arvet fra mine forældre.

Da jeg var værnepligtig i Søværnet havde vi en ung officer, der boede i
Nyboder. Der er ret småt med plads. Han spøgte gerne med, at han havde
fire telefoner i sin lejlighed. Hvis han satte sin stol et bestemt sted
midt i rummet, kunne han nå dem alle fire uden at rejse sig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 00:04

> [...]
> fire telefoner i sin lejlighed. Hvis han satte sin stol et bestemt sted
> midt i rummet, kunne han nå dem alle fire uden at rejse sig.

Man kan da lige så godt sætte de telefoner op man har, og det er altså
praktisk både at have en telefon ved sengen, på skrivebordet, i
dagligstuen hvor man ser tv, på spisepladsen i køkkenet og i
badeværelset - så man ikke behøver rejse sig for at tage den.

Jeg ringer altid fra den trådløse med headset ... eller fra iPhonen,
hvis det er til mobilnummer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 22:29

Per Rønne skrev:

> Det er rart at kunne tage telefonen når man er i bad, eller er i gang
> med det, man ellers foretager sig sådant et sted. Uden våd at skulle ud
> og finde en telefon.

Det er nok der jeg er så gammeldags at jeg mener at så må de vente lidt.
Men i "Tre mand og en baby" FÃ…R de netop telefon i brusenichen fordi
de to ikke var tilfredse med den tredie ikke tog den når han var i bad.

Det er altsammen et spørgsmål om prioriteter.

> Derudover har jeg arbejdet som vikar, herunder tilkaldevikar på en lokal
> skole. SÃ¥ skulle jeg gerne kunne tage telefonen mens jeg stod under
> bruseren.
>
> Har du slet ingen praktisk sans?

Æh, næh. Jeg har kun een telefon og ingen mobil. Så behøver man ikke
være helt så praktisk... Telefonen havde Vis-nummer en overgang men det
holdt op med at virke - det var ellers et fikst supplement til en
telefonsvarer uden vis-nummer.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 00:04

> [...]
> være helt så praktisk... Telefonen havde Vis-nummer en overgang men det
> holdt op med at virke - det var ellers et fikst supplement til en

Lyder som noget fra forrige århundrede .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 16:43

jespero <jesper@spamhulfoto.dk> wrote:

> Du sover både med livrem og seler

Og pyjamas (hvis nogen véd, hvad det er ).

M. (Undskyld, Per ).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 21:26

> [...]
> måske en halv eller hel time til og fra arbejde. Kan de sidde med deres
> iPhone og høre musik, se podcast eller andre film eller måske læse

Jeg har brugt den som ipod på en tog tur frem og tilbage til kbh. Inkl.
lidt gps i kbh's gader, 10-12 telefon samtaler på gennesnitmligt 10
minutter, push email etc. og jeg havde stadig godt med batteri da jeg
landede hjemme igen.

Men jo, den skal helst lades hver aften .. men det er jo ikke bare en
telefon, men det misforstår folk ...

/thomas

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 01-12-08 15:07

jagge wrote:

> He he det er da ren snak. Hvor lang tid kan du holde liv i den på en
> opladning ?

Min overlever en weekend uden noget der ligner problemer, der er stadig
min. 1/3 tilbage mandag morgen.
Den bliver dog ikke brugt vanvittig meget i løbet af weekenden... :)

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams