Bookingsystem - SQL tjek for dobbeltbookni~
Fra : Kasper Brøckner

Dato : 30-11-08 16:31

Jeg er ved at lave en form for booking system i ASP – et simpelt
system, men jeg er stødt ind i lidt problemer.

Problemet er at jeg skal tjekke for forskellige ting:
1.   Er der møder på den valgte dag (Ja/nej)
2.   Hvis Nej (dagen er tom) så bookes der bare en post i
databasen.
… ovenstående HAR jeg styr på, det er det næste der er problemet.
3.   Hvis Ja, så skal der tjekkes for om det møde man booker er i
konflikt med de møder der ligger på dagen.

Jeg kommer lige med et eksempel:

Dagen er ”10-11-2008” og der ligger 2 møder på dagen:
Møde 1: fra kl. 9-10
Møde 2: fra kl. 15-16

Jeg prøver at booke følgende møder der ligger på samme dag, men
er ”dobbeltbookninger”
Møde 3: fra kl. 9-16.
Møde 4: fra kl. 7-9
Møde 5: fra kl. 14-18

Det vil sige at disse møder influerer på begge møder på dagen, og
systemet skal komme til en fejl side.

Jeg har problemer med at lave forespørgslen der laver dette tjek.

SELECT * FROM MOEDER
WHERE (DAG = ’MoedeDag’)
AND (Fra > MoedeFra AND TIL >= MoedeTil
OR TIL <= MoedeFra AND TIL <= MoedeTil)

Jeg har fået det til at fungere 100% fint når der kun er ET MØDE
på dagen i forvejen, men problemet kommer hvis der er MERE end et
møde på dagen.

Jeg har efterhånden stirret mig blind, og kan sgu ikke komme
videre.

Jeg har prøvet at sætte forskellige scenarier op for den dag der
skal bookes på, altså om forespørgslen skal bruge
udelukkelsesmetoden, eller omvendt. Det kan også være at det skal
løses på en anden måde. Jeg har rodet lidt med arrays – men jeg
er ikke 100% stiv i SQL og kommer til kort over hvordan jeg skal
løse dette.

Håber der er et kvikt hoved der kan hjælpe mig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : multi-sitemaster-cms~

Dato : 30-11-08 10:57

> [...]
> løse dette.
>
> Håber der er et kvikt hoved der kan hjælpe mig.

Du kan lave en count sådan her

Select count from DB as antal where .....

Derved kan du tjerkke om posten er "optaget"

Håber det hjælper ;)