Find nummer i rækken af resultater
Fra : Lars L. Christensen

Dato : 25-07-01 22:38

Hejsa

Jeg har en PostgreSQL-database, hvori jeg har en masse poster. Disse består af bl.a. et ID-felt og et dato-felt.

Jeg henter dem ud af databasen med:

select id,titel,date from db_referater where titel like '%$seek%' or emne like '%$seek%' order by date

$seek er et fritekst-søgningsord.

Lad os forestille os, at der er 12 poster med datoen 2001-05-06. Posterne er fortløbende, så første post er defineret som nr 1, og
post nr.. 12 er nr 12. I post nr. 7 er det ønskede ord "Fluff".

Hvordan finder jeg ud af, at den post, jeg henter frem, er nr. 7 fra datoen 2001-05-06??

Håber I kan forstå, hvad jeg mener :)

Skal lige tilføjes, at det hele bliver implementeret i PHP, derfor x-postet til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php

mvh
Lars Christensen

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-07-01 06:44

"Lars L. Christensen" <lars@odense.kollegienet.dk> wrote in message
> select id,titel,date from db_referater where titel like '%$seek%' or emne
like '%$seek%' order by date
> Hvordan finder jeg ud af, at den post, jeg henter frem, er nr. 7 fra
datoen 2001-05-06??

id'en står i "id", præcist som titlen står i "titel", datoen står i "date"
osv.

Hvis det generelt er det, at hente data fra en database i PHP der er
problemet, er du velkommen til at spørge om dette i PHP-gruppen.
Der er en dansk tutorial om det på fx. webcafe.dk, som du gerne må læse på
først.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 26-07-01 11:23

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse news:Q6O77.295$V53.35996@news000.worldonline.dk...
> [...]
> datoen 2001-05-06??
>
> id'en står i "id", præcist som titlen står i "titel", datoen står i "date"

Klart klart...

> [...]
> problemet, er du velkommen til at spørge om dette i PHP-gruppen.
> Der er en dansk tutorial om det på fx. webcafe.dk, som du gerne må læse på

Jeg har ingen problemer med at hente og indsætte data i tabellen, manipulere med data etc. under PHP.

Spørgsmålet skal vist omformuleres lidt...

Haves af data:

id dato
1 2001-06-07
2 2001-06-07
3 2001-06-10
4 2007-06-10
5 2001-07-07
6 2001-07-07
7 2001-07-07
8 2001-07-07
9 2001-07-07

Hvordan finder jeg ud af, at post nr 7 er den 3. post i rækkes med datoen 2001-07-07?

Er det nemmere at forstå?

mvh
Lars

Fra : Jonas Delfs

Dato : 26-07-01 11:58

"Lars L. Christensen" <lars@odense.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet skal vist omformuleres lidt...
>
> Haves af data:
>
> id dato
[snip noget data]

> Hvordan finder jeg ud af, at post nr 7 er den 3. post i rækkes med datoen
2001-07-07?

Jeg _tror_ ikke det kan klares i SQL, men du kan vel kode dig ud af det i
PHP?
Du kunne lave et array med datoen som key, som du så inkrementerer hver gang
den samme dato kommer ud.

> Er det nemmere at forstå?

Ja.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Martin

Dato : 30-07-01 15:30

On Thu, 26 Jul 2001 12:58:24 +0200, "Jonas Delfs"
<jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

> [...]
>PHP?
>Du kunne lave et array med datoen som key, som du så inkrementerer hver gang

Er lige med på en lytter her.... og stiller lige et ?

inkrementerer, hvilken funktion er det vi taler om her??

--
Bye for now Martin
http://wizprod.com - Billigt webdesign findes her

Fra : Jonas Delfs

Dato : 30-07-01 16:15

"Martin" <martini@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> inkrementerer, hvilken funktion er det vi taler om her??

Ingen funktion. At inkrementere betyder at forhøje - og i dette tilfælde
forhøje med en.
Fx.

$dato = '2001-07-07'; // Være den dato fra db
$array[$dato]++;

--
Mvh./Best Regards | Jonas Delfs, http://delfs.dk

"hehe ikke set en standart i min kode før, hvad er det for nogle dimser?" -

Fra : Martin

Dato : 30-07-01 20:01

> [...]
>forhøje med en.
>Fx.
>
>$dato = '2001-07-07'; // Være den dato fra db

Hø... kunne være man skulle tage sig lidt sammen og lære alle de dyre
ord