Hvordan organiserer du DIT stylesheet?
Fra : Jahirah

Dato : 29-11-08 23:22

Hejsa allesammen,

Jeg har et bredt spørgsmål til alle dem der arbejder med
stylesheets...

Jeg har ofte fundet mig selv spundet så langt ind i ID's og
slasses at opdelingen i mit stylesheets blev håbløst rodet, og
som konsekvens har jeg brugt frygtelig lang tid på at gå og tænke
over måder at organisere mine stylesheets på, så de henholdsvis
bliver nemmere at rette men også mere logisk tilgængelige.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
du organiserer dit stylesheet.
Hvordan deler du classes og ID's op? Laver du grupperinger afh.
af element "proximity" på skærmen? Måske alfabetisk?

Personligt er jeg en af de "kreative" frem for matematiske
tænkere, så struktur er det der er svært for mig - deraf mit
spørgsmål :)
Jeg synes også det kunne være spændende, og evt. en lille hjælp
til andre folk der kun lige er begyndt. End god vane kan være
alletiders at indøve og er som regel nemmere når den kommer med
fra starten!

//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-08 23:49

Jahirah skrev:

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
> du organiserer dit stylesheet.

Opbygget som hjemmesiden: først overordnede elementer som fx
html, body og diverse bokse i den rækkefølge de vises på
siden. Så følger elementer i boksene, fx h1, p osv. og
herefter egenskaber til elementerne, fx styling af links, en
rød tekstfarve osv.

Desværre er jeg ikke altid lige god til at holde formatet,
når jeg tilføjer nye stilklasser, de havner oftest sidst i
filen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-11-08 01:15

"Jahirah" <jahirah@gmail.com> skrev

> Jeg har ofte fundet mig selv spundet så langt ind i ID's og
> slasses at opdelingen i mit stylesheets blev håbløst rodet,

Velkommen i klubben!

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
> du organiserer dit stylesheet.
> Hvordan deler du classes og ID's op? Laver du grupperinger afh.
> af element "proximity" på skærmen? Måske alfabetisk?

Lad mig starte med hvordan jeg _forsøger_ at gøre når jeg begynder.

Jeg starter med body-erklæringen.
Dernæst elementer som p, h1, h2, table, img osv.

Dernæst klasser og til sidst ID'er.

MEN:
Efterhånden nosser jeg mere og mere rundt i det. Så forsøger jeg at smide
klasserne og ID'erne i alfabetisk orden.
Men også dette går galt, når der måske er 2-3 elementer som jeg mener er
beslægtet.
Eks. hvis klasserne "gumpetung" og "dingdang" ligger inde i <div
id="et_helt_tredje_navn">.

Dertil kommer når jeg vil definere at en <p> skal have et andet udseende,
når det ligger inde i en div med en bestemt klasse.

Mine CSS-filer fylder typisk omkring 30 kb, så det bliver hurtigt
uoverskueligt.

Hjælpen har jeg dog lige ved hånden. Jeg bruger Topstyle Lite.
http://www.bradsoft.com/topstyle/tslite/

Ude til højre kan man under fanebladet "selectors" se alle erklæringerne i
struktureret form. Dvs. først de overordnede elementer, dernæst klasser og
ID'er i alfabetisk orden. Et klik på elementer på listen, og den scroller
automatisk op eller ned til det sted i filen hvor det står.

Skærmdump af TS-Lite:
http://chartbase.dk/privat/tslite.jpg

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-08 06:40

Philip Nunnegaard wrote:

> Hjælpen har jeg dog lige ved hånden. Jeg bruger Topstyle Lite.
> http://www.bradsoft.com/topstyle/tslite/

Jeg ikke CSS haj, men tillad mig at gøre opmærksom på FF med Web developer
samt DOM inspector.

I web developer er der f.eks. en 'view CSS', som ved klik viser det aktuelle
CSS, der er brugt på et givet element.

Samtidig kan man rette on the fly, så man kan foretage afpudsninger, og se
resultatet med det samme.

En anden indfaldsvinkel er DOM inspectoren.
Her kan man under de enkelte elementer vælge at se de CSS rules, der gælder,
inklusive FF's egen default.

Der er også en funktion der hedder view computed style, hvor alle properties
bliver listet op med de værdier FF har fundet ud af ud fra det samlede sæt
af CSS regler.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-11-08 14:37

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> [...]
> samt DOM inspector.
>
> I web developer er der f.eks. en 'view CSS', som ved klik viser det

Har har selvfølgelig Webdeveloper.
Men rette CSS'en on the fly i FF... Det har jeg ikke fundet ud af hvordan
man gør. Mangler muligvis et plugin til det.

DOM-inspector kender jeg ikke andet end af navn.

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-11-08 17:01

Philip Nunnegaard wrote:

> Har har selvfølgelig Webdeveloper.
> Men rette CSS'en on the fly i FF... Det har jeg ikke fundet ud af hvordan
> man gør. Mangler muligvis et plugin til det.

Jeg har kun de 2 plugin's.
I min FF er der et menupunkt i toolbar'en, CSS, og herunder er der et punkt,
der hedder edit CSS.
Her kommer der et lille vindue frem, hvor man kan rette i CSS'en.

Selvfølgelig bliver det ikke gemt, så man skal copy/paste det baglæns, men
man kan sidde og feinschmecke på det i stedet for at rette i CSS, gemme,
reloade osv.

> DOM-inspector kender jeg ikke andet end af navn.

Hvad kan man sige andet end: "DOM inspectoren er nok den største 'guldmine'"
til undersøgelse af hjemmesider.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-11-08 17:33

> [...]

> punkt,
> der hedder edit CSS.
> Her kommer der et lille vindue frem, hvor man kan rette i CSS'en.

Ååååh... Den havde jeg helt svedt ud. Måske fordi jeg ikke kunne se hvad jeg
skulle med det vindue, før jeg nu forsøgte at trække i kanten mellem siden
og edit-css-rammen, så jeg rent faktisk kunne se at der stod noget CSS-kode.

Skærmdump:
http://chartbase.dk/privat/edit_css.jpg

> Hvad kan man sige andet end: "DOM inspectoren er nok den største
> 'guldmine'"
> til undersøgelse af hjemmesider.

Aner stadig ikke hvad det kan. Har lige prøvet at installere det og
genstartet min browser, men jeg får ikke noget særligt ud af det. Måske
fordi jeg ikke ved hvad det kan.
Jeg ville nok heller ikke kunne finde ud af at bruge en kaffemaskine, hvis
ikke jeg vidste at den var til at brygge kaffe med.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-11-08 20:28

Philip Nunnegaard wrote:

> http://chartbase.dk/privat/edit_css.jpg

Så vidt jeg husker er defaultindstillingen, at der åbnes en kolonne i
venstre side af brovservinduet og med den indlæste css vist.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-12-08 07:10

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> jeg skulle med det vindue, før jeg nu forsøgte at trække i kanten mellem
> siden og edit-css-rammen, så jeg rent faktisk kunne se at der stod noget

Sådan ser min slet ikke ud:
<http://w-o-p-r.dk/images/ff.edit.css.png>
Jeg husker ikke om jeg på noget tidspunkt har ændret i standard
instillinger.

> [...]
> Jeg ville nok heller ikke kunne finde ud af at bruge en kaffemaskine, hvis
> ikke jeg vidste at den var til at brygge kaffe med.

Jeg har prøvet at lave et lille eksempel her:
<http://w-o-p-r.dk/images/ff.dom.css.png>
Det er fremkommet ved at åbne DOM inspector'en, bruge find funktionen og
klikke på den første 'Seneste hittips'.
Ovre i højre side har jeg skiftet til CSS 'Style Rules'

Hvis man i højre side skifter om til Computed style, vises en meget
detaljeret oversigt over de faktisk omregnede style properties.

Det var kun et eksempel på brug i relation til CSS.
På samme måde kan man bruge den i forbindelse med Javascript, ved at skifte
om til Javascript object.

Ok, kaffe kan den ikke lave

Stig Johansen

Fra : Jahirah

Dato : 30-11-08 02:15

Jahirah wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
> du organiserer dit stylesheet.
> Hvordan deler du classes og ID's op? Laver du grupperinger afh.
> af element "proximity" på skærmen? Måske alfabetisk?

Jeg FORSØGER at holde mig til en meget streng struktur i mine
stylesheets, men ofte fejler det da jeg ærlig talt er noget af en
ged til at gruppere objekter logisk - det har jeg endda på papir...
xD
Jeg kan godt forsvare mine grupperinger som sådant, men sammenligner
man med den brede befolkning er jeg måske én af 5% der ville
gruppere en flok objekter på en lidt erh....abstrakt måde ;P

Jeg starter gerne med html og body selvfølgelig...
Dernæst foretrækker jeg at få det praktiske på plads - pseudo
classes som links, eller småting som clear eller andre enkeltstående
styles.

Som regel grupperer jeg de individuelle grund konstruktions divs med
evt. relaterede nestede divs, såsom at "ul.menu li a" ville være at
finde sammen med menu konstruktions-div'en.

Denne metode bringer dog til stadighed en frygtelig masse styles ned
over hovedet på mig, som jeg ikke ANER hvor jeg skal placere.
Frygtelig forvirrende, og det ender gerne med et rodet stylesheet
selvom jeg ofte gør hvad jeg kan for at rydde op jævnligt.

Jeg har dog overvejet simpelthen at gruppere alting alfabetisk, hvor
forbogstavet er afgørende, og der hvor bogstav 2 normalt ville være
afgørende, så ville jeg i stedet for kigge på relationer i de
resterende styles.... Tjoeh mulighederne er mange...

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-11-08 18:39

On 30 Nov., 02:14, Jahirah <jahi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> afgørende, så ville jeg i stedet for kigge på relationer i de
> resterende styles.... Tjoeh mulighederne er mange...

Det har jeg også overvejet indenfor selve elementerne, og også gjort.
Problemet er lidt, at det ikke altid passer ind funktionsmæssigt.
F,eks, så vil jeg gerne have alt hvad der hedder farvelægning for sig,
fordi det har ikke som sådan betydning for selve layoutet, og derfor
kan placeres et sted, man nemt kan skippe forbi.

Men noget a la

background/background-color
color

font-size
font-family

border

margin
padding

Det er sådan de faste sammensætninger, og under alle omstændigheder
farve øverst, margin/padding nederst. Fordelen er naturligvis, det
skal være nemt at finde hver del, og ikke mindst det er nemt at se, om
en egenskab allerede optræder.

Selve elementerne grupperes så i den rækkefølge de ligger i HTMLen -
så nogenlunde. Men jeg indsætter gerne remarks i formen
/* --------------------------------*/
/* REMARK */
/* ------------------------------- */

for at fortælle, hvad der er indholdet, f.eks. styles specielt til
søgefelter, eller styles specielt til foldeud-script, som kun optræder
på visse sider.

Jeg har opgivet at holde alt fuldstændigt strict efter de principper.
Det vil simpelthen tage for lang tid, fordi man måske lige "plugger
noget hurtigt på"... og så glemmer det, når det virker, ikke får
flyttet det på plads.

Der er nogle, som har så stort et sheet, de er nødt til at lave
indholdsfortegnelse. Jeg er ikke nået dertil endnu, men jeg kan godt
se, jeg er på vej, at noget må gøres for overskueligheden. Problemet
er bare, det fylder ad hækkenfeldt til med indholdsfortegnelse og
remarks.

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin

Dato : 30-11-08 05:12

Jahirah wrote:
> [...]
> til andre folk der kun lige er begyndt. End god vane kan være
> alletiders at indøve og er som regel nemmere når den kommer med

Jeg har flere (nogle gange mere end 7) stylesheets som bliver importeret
af "main" stylesheetet.

screen.css
reset.css
ie6_screen.css
ie7_screen.css

Det er ihvertfald de 4 jeg altid har.

I min screen.css, der har jeg det sat op lidt ligesom html.

Hvis min HTML ser således ud

<ul>
</ul>

Så ville min screen.css se nogenlunde sådan her ud

div#page {}
div#header {}
div#header ul {}
div#header ul li {}
div#header ul li.first {}
div#header ul li.last {}
div#content {}
div.2column {}
div.left {}
div.right {}

Altså så man har samme indrykninger som i HTML'en, og let kan finde hvor
de forskellige er henne i både CSS og HTML'en.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-08 11:08

Jahirah skrev:

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
> du organiserer dit stylesheet.

Jeg tror ikke at man kan lave et stylesheet der er strengt logisk
opbygget hele vejen igennem. Det kan lade sig gøre med små
projekter, men ikke med store.

Jeg starter med body og derefter de indbyggede tags der skal
styles.

Derefter kommer det der er generelt på tværs af klasser.

Derefter anbringer jeg erklæringere i blokke der logisk hører
sammen, f.eks. alt til menuen. Disse blokke kommer i samme
rækkefølge som de dukker op i HTML-koden. Den slags blokke
adskilles fra hinanden med to linjeskift og en overskrift som
denne her:

   /* Menuen: */

Nærtbeslægtede erklæringer står uden mellemrum, andre inden for
samme blok har en tom linje mellem sig.

Der er et vigtigt princip jeg også bruger (så vidt muligt) som
ikke har noget med den foregående struktur at gøre: Alt det der
er ens, skal (helst) erklæres samme sted). Du kan se et eksempel
her:

   /* Diverse indholdskasser */
   .spalte, .enspalte, .fuldbredde, .medlemmer, .skillestreg {
      float: left;
      margin: 0;
      padding: 0.5em;
   }
   .spalte {
      width: 45%;
      display: table;
   }
   .enspalte { width: 30em; }
   .fuldbredde, .medlemmer, .skillestreg {   width: 98%; }
   .skillestreg {
      text-align: center;
      font-weight: bold;
   }

Først laver jeg en fælles gruppering med alle de fælles
erklæringer, og derefter kommer de individuelle.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-08 14:37

Jahirah skrev:
> [...]
> over måder at organisere mine stylesheets på, så de henholdsvis
> bliver nemmere at rette men også mere logisk tilgængelige.

Jeg har såmænd ikke tænkt så meget over det, men
min generelle betragtning er, at hvis man ikke
kan overskue sine class'es og id'er er det nok fordi
der er for mange af dem.

Og så måske fordi vi ikke gider tænke i afledede
selektorer:

I stedet for at give markører i sidefoden
classes og id, kunne man tænke
#sidefod address a
#sidefod address
#sidefod img

for at tage noget fra min egen sidefod. På
den måde håndterer du sidehoved, sidefod
navigation og artikel i 3-4 forskellige
grupper.

Det der er fælles kan samles i
* {
margin:0;
border:0;
padding:0;
font-family:wehatever;
font-size:whatever;
}

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jahirah

Dato : 30-11-08 21:53

Nu vi er ved stylesheets, også selvom emnet er lidt off topic -
ville jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig hvor forskellen
i at bruge "div#navbar" i forhold til "#navbar"?

De bliver jo angivet pr. samme navn i div'en right?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-11-08 22:46

Jahirah skrev:

> ville jeg høre om der er nogen der kan fortælle mig hvor forskellen
> i at bruge "div#navbar" i forhold til "#navbar"?

div#navbar virker kun hvor der er en #navbar inden i en <div>.
#navbar alene virker også hvis den kun er i en <p>.

Hvis alting er i div'er, kan man ikke se forskel.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-11-08 23:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> div#navbar virker kun hvor der er en #navbar inden i en <div>.
> #navbar alene virker også hvis den kun er i en <p>.

div#navbar har også højere specificitet (vægt)
end #navbar. Det har snydt mig et par gange, så
jeg /forsøger/ at være konsistent.

div#wrapper {color:red;   }
#wrapper {color:green;   }

vil gøre forgrundsfarven rød.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-12-08 05:32

On Sun, 30 Nov 2008 22:46:14 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>div#navbar virker kun hvor der er en #navbar inden i en <div>.

Altså et div-element med id navbar:

- ikke et element med id navbar inde i et div-element.

>#navbar alene virker også hvis den kun er i en <p>.

Enig.

>Hvis alting er i div'er, kan man ikke se forskel.

Jeps.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 30-11-08 23:01

On 30 Nov 2008 20:52:34 GMT, Jahirah <jahirah@gmail.com> wrote:

> [...]
>i at bruge "div#navbar" i forhold til "#navbar"?
>
>De bliver jo angivet pr. samme navn i div'en right?

Der er ingen forskel - bortset fra, at det måske er nemmere at huske,
hvad den første er, når man læser sit stylesheet.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-08 01:33

Jørn Andersen skrev:

> Der er ingen forskel

Se mit svar samt Jørgens uddybning.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-12-08 05:33

On Mon, 01 Dec 2008 01:32:56 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Se mit svar samt Jørgens uddybning.

Ja, det var et for overfladisk svar, jeg gav.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Kragh

Dato : 01-12-08 16:02

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan DU gør det, når
> du organiserer dit stylesheet.
> Hvordan deler du classes og ID's op? Laver du grupperinger afh.
> af element "proximity" på skærmen? Måske alfabetisk?

Jeg plejer at lave det på på følgende måde:
\* Main *\
body {...
img {...
a {...
h1 {...
h2 {...
h3 {...
+ de øvrige faste elementer der altid indgår.

\* Opbygning *\
..contentframe {...
..menuframe {...
..topframe {...
+ de øvrige elementer til designet af siden.

\* contentframe *\
..contentframe span {...
..contentframe span.colorblue {...
..contentframe img {...
+ de øvrige elementer der skal bruges til at vise indholdet af siden.

\* menucontent *\
..menuframe ul {...
..menuframe li {...
..menuframe a {...
..menuframe a:hover {...
+ de øvrige elementer der er i min menuframe.

\* topframe *\
..topframe .banner {...
+ de øvrige elementer i topframe.

Hvis jeg har andre elementer på siden, fx en div til nyheder, laves der en
klasse under "opbygning" og så får den også sit eget område med overskrift
længere nede på siden.
Alle de felter jeg har holdes i alfabetisk orden.

> [...]
> til andre folk der kun lige er begyndt. End god vane kan være
> alletiders at indøve og er som regel nemmere når den kommer med

Hvis jeg har brug for at teste noget så sætter jeg det altid nederst i mit
stylesheet indtil det skal bruges permanent.
Jeg plejer at bruge dette på alle mine sider, og har kun et stylesheet, da
det er lettere at overskue.
Jeg har lavet en macro i TextPad således at når jeg trykker på en af
elementerne under "opbygning" så hopper den selv ned til min overskrift
længere nede på siden.
Derfor er det let at overskue alle elementer på siden.

Christian

Fra : Jahirah

Dato : 02-12-08 02:55

Christian Kragh wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ..menuframe {...
> ..topframe {...
> + de øvrige elementer til designet af siden.
>
> \* contentframe *\
> ..contentframe span {...
> ..contentframe span.colorblue {...
> ..contentframe img {...
> + de øvrige elementer der skal bruges til at vise indholdet af siden.
>
> \* menucontent *\
> ..menuframe ul {...
> ..menuframe li {...
> ..menuframe a {...
> ..menuframe a:hover {...
> + de øvrige elementer der er i min menuframe.

Det var præcis et "draft" som dit jeg gik og ledte efter :) Logisk, ligetil
men mest af alt ikke noget jeg selv har komponeret! Så længe jeg bare kan
følge stilen er alting godt...

Ville du have noget imod hvis jeg adopterer dit layout? :)

Et andet spørgsmål mht til CSS...

Nu har jeg siddet og mentalt savlet over den viden jeg efterhånden har
tilranet mig gennem Jørgen's bøger om webdesign, XHTML og CSS.
Der er dog stadig to ting som jeg ikke helt har fundet svar på, da jeg ikke
har læst bøgerne som sådan i et langt stræk (det rækker min hukommelse og
koncentration desværre ikke til).

Det ene soørgsmål går på, om ID's ALTID trumfer classes? /hvilket virker mest
naturligt) Og trumfer ID's XHTML predefinerede tags som p, ul, body etc?

Det andet spørgsmål er vedrørende IE Conditional Comments...
Jeg sidder med en hjemmeside som har en frygtelig margin visning i venstre
side af div#content - men KUN i IE.

For at løse problemet skriver jeg:

<!--[if [if gte IE 6]]>
???
<![endif]-->

"???" skulle gerne erstattes af noget andet, en anden class lavet specielt til
IE - men skriver jeg classes direkte i head som her?:

div#content p { margin-left:15px; }

...eller importerer jeg et externt stylesheet med @import?

Fra : Christian Kragh

Dato : 02-12-08 15:46

> Ville du have noget imod hvis jeg adopterer dit layout? :)

Velbekomme, spis nu ikke det hele på en gang.
Du, og alle andre, bruger bare løs.
Det er bare min måde at overskue evt. problemer på...

> [...]
> mest
> naturligt) Og trumfer ID's XHTML predefinerede tags som p, ul, body etc?

ID'er trumfer altid klasser.
desuden trumfer klasser og ID'er altid de faste elementer.
Ellers ville det være umuligt at lave et stylesheet.

#test {
font-size: 10px;
}
p {
font-size: 200px;
}

Hvis det sidste element i dit stylesheet trumfer så måtte min paragraf blive
200px stor, men da id overtager bliver teksten kun 10px.
Hvis man vælger at have 2 af de samme elementer efterfulgt af hinanden er
det den sidste der gælder
#test {
font-size: 10px;
}
#test {
font: normal normal normal 14px verdana;
}

> Jeg sidder med en hjemmeside som har en frygtelig margin visning i venstre
> [...]

Præcis
<!--[if [if gte IE 6]]>
div#content { margin: 0px 0px 0px -20px; }
<![endif]-->

Du skal bare sætte det ind i dit dokument efter dit stylesheet.

> ..eller importerer jeg et externt stylesheet med @import?

Det kan man også gøre, men når det er sådan en lille kode ville jeg hellere
bruge

<!--[if [if gte IE 6]]>
<link rel="stylesheet" href="iestyle.css" type="text/css" media="screen"
/>
<![endif]-->

Christian

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-08 23:57

Jahirah skrev:

> Jeg sidder med en hjemmeside som har en frygtelig
> margin visning i venstre side af div#content - men
> KUN i IE.

Må vi se den?

> For at løse problemet skriver jeg:

> <!--[if [if gte IE 6]]>
> ???
> <![endif]-->

Jeg har lavet hjemmesider siden 1997, og har naturligvis
lavet noget mellem IE4 og NN4, men har aldrig lavet noget
mellem IE6 og IE7 og Firefox.

Hvad er problemet?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jahirah

Dato : 03-12-08 06:07

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Må vi se den?

Jeg lover at jeg uploader den når der er lidt mere styr på det
grundliggende i CSS'en.

Den bliver ved med at lave krumspring da den oprindelig var
udformet som et template, så jeg skulle fortsætte et allerede
begyndt stylesheet - men ærlig talt...
Den ged der har siddet og kodet det må have slået hovedet eller
sovet i timen. Han/hun spænder ben for sig selv konstant ved at
kode alt for mange classes og id's sammen :S Sikke et rod *suk*

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-08 00:07

Jahirah skrev:

> Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan
> DU gør det, når du organiserer dit stylesheet.

Jeg starter altid med strukturen, og laver først menu
og indhold. De fleste sider indeholder topbar, logo,
menu, indhold og footer.

Når det er på plads, skruer jeg designet ned over det
hele med css, det kan være baggrundsbilleder til
topbaren, formatering af menuen, hvordan links skal
se ud i brødteksten og så videre.

Jeg bruger meget The CssZengarden Way [1] - enkel
struktur og et væld af muligheder. Skal der rettes i
designet, skal det kun gøres ét sted.

[1] http://csszengarden.com

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : ScooterGrisen

Dato : 02-12-08 13:44

Du kan prøve og se min kildekode hvis du vil se hvordan jeg gør det.

http://mentos.wep.dk/
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/css/stylesheet.css

classes bruges til ting som findes flere gange på samme side.
Det kunne være hvis du har 20 billeder du gerne vil have en border på
og bestemt størrelse så brug classes.

id bruges til ting som kun findes et sted på din side.
F.eks dit hoved logo på hjemmeside. Hvis du bruger id'en mere end en
gang så får du en fejl når du validrere så det meget smart.

Kender du CSS valideringen : http://jigsaw.w3.org/css-validator/
ellers prøv den. den kan give dig forslag til diverse ting hvis du har
lavet det forkert.
Og HTML validering : http://validator.w3.org/

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 06:45

Jahirah wrote:
> [...]
> til andre folk der kun lige er begyndt. End god vane kan være
> alletiders at indøve og er som regel nemmere når den kommer med

Jeg deler det op sådan, at der findes en række "logiske" stylesheets -
findes der f.eks mange forskellige a-styles, har jeg ganske enkelt et
stylesheet der hedder a.css, som indeholder alle a-styles. Hovedstrukturen
kan man holde i "skeleton.css" osv osv. Opsplitning er en virkelig god ide,
hvis man har problemer med for store og for rodede stylesheets.

Samtidig har jeg lavet et lille program, jeg med jævne mellemrum kører, der
tjekker om diverse styledefinitioner nu rent faktisk bruges, så jeg hele
tiden kan luge ud og kun koncentrere mig om dem der bruges. Det er mig en
gåde, hvorfor sådan en funktionalitet ikke er standard i diverse
udviklingsværktøjer.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-12-08 07:15

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev

> [...]
> hele tiden kan luge ud og kun koncentrere mig om dem der bruges. Det er
> mig en gåde, hvorfor sådan en funktionalitet ikke er standard i diverse

Jeg tror nu heller aldrig at en sådan funktionalitet bliver implementeret i
programmer som Notepad eller beslægtede teksteditorer (som f.eks.
Notepad++).

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 08:06

Philip Nunnegaard wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev

> Jeg tror nu heller aldrig at en sådan funktionalitet bliver
> implementeret i programmer som Notepad

Ja, bruger også notepad som primære udviklingsværktøj, og har så en stribe
egenudviklede hjælpeværktøjer. Jeg bliver stadig forbløffet når jeg ser
hjemmesideprogrammer, deres primære force ser her anno 2008 stadig ud til at
have noget at gøre med at spamme koden så meget som muligt til med
propietære tags eller ligegyldig dobbeltkonfekt, samt ikke at kunne fortolke
kode korrekt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-12-08 07:27

David Konrad udtrykte præcist:
> Det er mig en
> gåde, hvorfor sådan en funktionalitet ikke er standard i diverse
> udviklingsværktøjer.

Borlands Delphi havde sådan een - noget i den retning i hvert fald.
Ulempen er helt klart, at det er umuligt at planlægge fremad -
deklarationer og implementeringer af funktioner blev ganske enkelt
fjernet - gerne lige efter man havde siddet og skrevet dem.
Hokus Pokus - All gone - Så kan man sidde og skrive nøjagtigt det samme
een gang til - denne gang huskede man så at putte noget udkommenteret
kode der ikke skulle bruges, ind i funktionen, så den fik lov at
overleve den automatiske oprydning.
Det er ikke altid fikst med automatisk oprydning.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 08:10

Birger Sørensen wrote:
> David Konrad udtrykte præcist:
>
> Borlands Delphi havde sådan een - noget i den retning i hvert fald.

?? Nej, det er vist ikke korrekt. Der ligger i udviklingsmiljøet en
indikation af, om en funktion benyttes, men kun på delphi-kode niveau.

> [...]
> fik lov at overleve den automatiske oprydning.
> Det er ikke altid fikst med automatisk oprydning.

OK. Det kan være jeg tager fejl - hvilken delphi og hvilken funktionalitet
taler du om? Bruger selv Delphi 6 dagligt, den dag i dag, til private formål
(såsom utilities til hjemmesideudvikling).

Fra : Birger Sørensen

Dato : 05-12-08 13:57

David Konrad formulerede spørgsmålet:

> [...]
> taler du om? Bruger selv Delphi 6 dagligt, den dag i dag, til private formål
> (såsom utilities til hjemmesideudvikling).

Det var i 3'eren - og noget tid siden.
Der blev ryddet op ved hver kompilering.
Som et selvstændigt værktøj havde det nok været mere anvendeligt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-12-08 16:13

Birger Sørensen wrote:

> David Konrad formulerede spørgsmålet:
>
> Det var i 3'eren - og noget tid siden.
> Der blev ryddet op ved hver kompilering.
> Som et selvstændigt værktøj havde det nok været mere anvendeligt.

Hmm.. har selv brugt poly/turbopascal siden '84-'85 samt Delphi 1..7 + Kylix
1..3, og bruger det stadig.
Den opførsel du beskriver forekommer mig ubekendt.

Men det er vist OT her.

Stig Johansen

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 18:12

Stig Johansen wrote:

> [...]
> + Kylix
> 1..3, og bruger det stadig.
> Den opførsel du beskriver forekommer mig ubekendt.

Ja - det gør også mig lidt forvirret. 3'eren var jo den helt store gode
Delphi-version, udover 6'eren. Så jeg står i vildrede mht om jeg har overset
en funktionalitet, og det vil så sige i 10 år eller mere, eller mon ikke
Birger mener at det autogenererede i klasser fjernes??

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-12-08 06:11

David Konrad wrote:

> Ja - det gør også mig lidt forvirret. 3'eren var jo den helt store gode
> Delphi-version, udover 6'eren.

Netop 3'eren har jeg brugt til et helt HRM system, samt et Webbaseret
indkøbsbestillingssystem til Post DK.
Jeg tæller normalt ikke LOC's med jeg mener HRM systemet var oppe på 55.000+
Under disse udviklinger har jeg ikke haft problemer med D3 - heller ikke med
de andre versioner.

Stig Johansen

Fra : David Konrad

Dato : 08-12-08 18:28

Stig Johansen wrote:

> [...]
> Jeg tæller normalt ikke LOC's med jeg mener HRM systemet var oppe på
> 55.000+ Under disse udviklinger har jeg ikke haft problemer med D3 -

Hvad mener du med "LOC's"???

Historisk : Jeg synes Delphi 1 var brilliant. Det var det gode gamle BP
omsat tl windows. 2'eren var skod, men 3'eren det helt rigtige. Så forsvandt
Hejlsberg, og 4 var stort set ubrugelig, 5 eksisterer nærmest ikke, og så
kom 6 som færdigstøbt maskine der stadig kan praktisk talt alt, her mange år
efter. 7'eren havde kedelige fejl, men var OK med sin indbyggede webdebugger
osv, og så kender jeg faktisk ikke mere til hvad der er sket på den front.
Men jeg bruger stadig Delphi 6 dagligt til private formål - lige fra at
lægge tal sammen til at konvertere til at gøre det, der er mere besværligt i
andre sprog, hvor jeg så først gør det i D6, og så oversætter koden til
f.eks PHP bagefter.

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-12-08 13:26

Vi er lidt ude på OT-overdrevet, emn

> Hvad mener du med "LOC's"???

_L_ine(s) _O_f _C_ode - ikke at forveksle med den samlede mængde af
kildetekst, deriblandt kommentarer osv.

> Historisk : Jeg synes Delphi 1 var brilliant.
Ja, jeg lavede et projekt til AIG Europe bseret på D1.

[snip en masse ting]
> i D6, og så oversætter koden til f.eks PHP bagefter.

Ja, på et eller andet tidspunkt, så kan man nok det samme i PHP, som vi
andre har kunnet den sidste halve snes år.

Stig Johansen

Fra : DADK

Dato : 20-12-08 04:29

Stig Johansen wrote:

> [snip en masse ting]
>
> Ja, på et eller andet tidspunkt, så kan man nok det samme i PHP, som
> vi andre har kunnet den sidste halve snes år.

Der er nu masser af ting du kan i PHP som ikke kan lade sig gøre i Delphi 6.
Jeg opfatter D6 som et sandkassemiljø, hvor jeg så porterer til de mere
farlige sprog, PHP eller javascript-frameworks. I øvrigt har sidstnævnte jo
efter nærmest at være lagt i graven udviklet sig koloenormt, og blevet
uendelig stærkt.

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-12-08 15:10

DADK wrote:

> Der er nu masser af ting du kan i PHP som ikke kan lade sig gøre i Delphi
> 6.

Når du siger 'du', er det så mig?

Jeg kan ikke forestille mig noget som helst man kan i PHP, som jeg ikke har
kunnet i Delphi de sidste 12 år, snarere tværtom - har du nogle eksempler ?

Jeg ser bort fra, at Delphi/Kylix er begrænset til Windows x86 samt Linux
x86.

Stig Johansen

Fra : DADK

Dato : 22-12-08 20:52

Stig Johansen wrote:

> Når du siger 'du', er det så mig?
>
> Jeg kan ikke forestille mig noget som helst man kan i PHP, som jeg
> ikke har kunnet i Delphi de sidste 12 år, snarere tværtom - har du
> nogle eksempler ?

Eksponere outputtet live fra en apache-server.

> Jeg ser bort fra, at Delphi/Kylix er begrænset til Windows x86 samt
> Linux x86.

Jeg kender helt ærlig intet til Kylix. Jeg bruger Ubuntu selv, men bruger så
C.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-12-08 00:34

DADK wrote:

> Eksponere outputtet live fra en apache-server.

Vælg File|New|Web server application
Kryds af om det skal være ISAPI Apache 1.x eller Apache 2.x

> Jeg kender helt ærlig intet til Kylix. Jeg bruger Ubuntu selv, men bruger
> så C.

Det er også indtil videre skrinlagt.
Det var et forsøg på at tilføre commercial strength quality til Linux, men
Linux folket mener alt skal være gratis, så no business.

Det er lidt synd, for der er rigtig mange applikationer der er lavet i
Delphi, og ville kunne portes stort set med en recompile.

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-12-08 02:05

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Jeg kan ikke forestille mig noget som helst man kan i PHP, som jeg
> ikke har kunnet i Delphi de sidste 12 år, snarere tværtom - har du
> nogle eksempler ?

Eftersom både PHP og Delphi er Turing-komplette sprog, er der ingen
forskelle i hvad man /kan/. Det er snarere et spørgsmål om hvor let
det er. Umiddelbart har jeg dog lidt svært ved at forholde mig til
Delphi som et server-side sprog, men det er godtnok også ved at være
12 år siden jeg har rodet med det sidst.

--
/Wegge

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-12-08 06:43

Anders Wegge Keller wrote:

> Eftersom både PHP og Delphi er Turing-komplette sprog, er der ingen
> forskelle i hvad man /kan/. Det er snarere et spørgsmål om hvor let
> det er.

Det var præcis min pointe.
Hvor let det er, afhænger af hvorvidt komponenter er tilgængelige eller ej,
eller om man skal skrive dem selv.

> Umiddelbart har jeg dog lidt svært ved at forholde mig til
> Delphi som et server-side sprog, men det er godtnok også ved at være
> 12 år siden jeg har rodet med det sidst.

Det er muligvis 'kun' 11 år siden jeg lavede systemet til 'Posten', og der
var der ikke nogle standardkomponenter.
Typiske Delphi kodere var desktop applikationer, så det var på ingen måde
åbenlyst at man kunne bruge det serverside programmering.
Jeg måtte selv bygge mit ISAPI framework ud fra diverse oplysninger 'out
there'.

Det var Delphi 3, men siden da har Delphi, ligesom så meget andet fået en
masse faciliteter indbygget.[1]

Nogle af disse er netop Webserver faciliteter, men det afhænger af hvilken
version (type) man har.

Et af hovedfokuspunkterne i Delphi 6 var netop Web(service) applikationer.
Skal man lave en Webservice (SOAP over HTTP), kaster man bare en wsdl ind i
importeren, og vupti har man fundamentet for både client og server.

Jeg er 100% sikker på det var med i Delphi 6, for jeg lavede utallige
demoer, eller rettere proof of concept(XML/SOAP/XSLT/OXTA), til hhv.
Økonomistyrelsen og VTU/ITST.

Med fare for en religionskrig, kunne jeg passende spørge:
Hvor nemt er det i PHP at:
1) Lave en webservice ud fra en given wsdl ?
2) Jeg har bemærket at database funktioner tilsyneladende er
produktspecifikke, så hvor nemt er det at skifte fra mySQL til PostgreSQL,
Oracle, DB/2, Firebird eller ?

[1] Her er det mindste eksempel jeg lige kunne finde.
Man laver en ny action i actionhandleren i et webmodule, herefter
dobbeltklikket, om man får kode- 'skallen' serveret.
<kode>
procedure TtoolsWebModule.toolsWebModulemd5Action(Sender: TObject;
Request: TWebRequest; Response: TWebResponse; var Handled: Boolean);
VAR
getMD5 : STRING;
begin
IF NOT (( Request.ContentFields.Values['submit'] = 'Get MD5 hash' ) OR
(Request.ContentFields.Values['no'] = '4')) THEN BEGIN
Response.StatusCode := 404 ;
Response.Content := '404 Not found MD5 Check Javascript' ;
Exit ;
END;
Response.ContentType := 'text/plain' ;
getMD5 := Request.ContentFields.Values['Getmd5'] ;
Response.Content := StrMD5(getMD5);
end;
</kode>

Stig Johansen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 23-12-08 10:56

Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> writes:

> Med fare for en religionskrig, kunne jeg passende spørge:
> Hvor nemt er det i PHP at:
> 1) Lave en webservice ud fra en given wsdl ?

Jeg har ingen anelse, men en hurtig googling finder da et par
værktøjer, der kan oversætte en WSDL til en PHP class. Jeg har aldrig
selv brugt den slags, så jeg ved ikke hvor overbevisende de virker.

> 2) Jeg har bemærket at database funktioner tilsyneladende er
> produktspecifikke, så hvor nemt er det at skifte fra mySQL til
> PostgreSQL, Oracle, DB/2, Firebird eller ?

Hvis man holder sig til PDO, så er det rimeligt ligetil, men desværre
har det store flertalaf dem der skriver PHP kode ikke det ringeste
grundlag for det, så det jabber afsted med det mysql-specifikke.

--
/Wegge

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-12-08 12:55

Anders Wegge Keller wrote:

> Jeg har ingen anelse, men en hurtig googling finder da et par
> værktøjer, der kan oversætte en WSDL til en PHP class. Jeg har aldrig
> selv brugt den slags, så jeg ved ikke hvor overbevisende de virker.

Det er ikke en diskussion jeg gider at bruge tid på.
Som nævnt, så har 'vi' kunnet lave den slags siden årtusindeskiftet med et
par klik med musen og en slat kode.

> Hvis man holder sig til PDO, så er det rimeligt ligetil, men desværre
> har det store flertalaf dem der skriver PHP kode ikke det ringeste
> grundlag for det, så det jabber afsted med det mysql-specifikke.

Kender ikke PDO, men når du nu nævner mySQL, så har den traditionelt hverken
været en enterpriseclass database, ej heller været 'gratis' til kommercielt
brug - derfor kan det måske undre mig lidt at 'man' skaber så stærke
bindinger.

Stig Johansen