/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Find selv et par fejl eller flere
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 12:16

Hold da op en gang sludder, der kommer fra Mogens Wilbert:

http://www.berlingske.dk/article/20081124/danmark/81124052/

Jesper

 
 
Carsten (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 24-11-08 12:23

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:0019c253$0$7325$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Hold da op en gang sludder, der kommer fra Mogens Wilbert:
>
> http://www.berlingske.dk/article/20081124/danmark/81124052/

Hmmm, som lægmand i denne sag så må jeg da sige at rådene lyder meget
fornuftige - hvori ligger sludderen og fejlene ?

Carsten



Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 12:28

Carsten skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:0019c253$0$7325$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> Hold da op en gang sludder, der kommer fra Mogens Wilbert:
>>
>> http://www.berlingske.dk/article/20081124/danmark/81124052/
>
> Hmmm, som lægmand i denne sag så må jeg da sige at rådene lyder meget
> fornuftige - hvori ligger sludderen og fejlene ?
>
> Carsten
>
>

F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et
kryds, hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er
en almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke
begynde at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"

Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
forbudt at gøre noget andet.

Og her, citat: " - Så længe modulvogntogene ikke kører for tæt på
hinanden, kan man roligt begive sig ud i en overhaling. Men hvis der
ligger tre lastbiler lige i numsen på hinanden, kan det være svært som
overhalende bilist at komme hurtigt ind i inderbanen igen, hvis der
kommer en anden bil med 130 km. I timen bagfra"

Hvad er problemet i det?

Jesper

alexbo (24-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-11-08 13:13


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev

> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
> forbudt at gøre noget andet.

Det kan også være en god ide i visse tilfælde, derudover skriver han.

"Som tommelfingerregel skal man gå ud fra, at lastbilchaufføren ikke har set
én. Derfor er det bedst altid at holde tilbage, siger Mogens Wilbert.
Alternativt skal man sikre sig, at man har tydelig øjenkontakt med
lastbilchaufføren og køre så langt frem foran lastbilen, at der ikke er
risiko for at blive ramt, hvis den drejer til højre."

Det lyder som et godt råd, stol ikke på at lastbilen holder tilbage.

Nu er sådan en artikel så heller ikke altid en ordret gengivelse af hvad der
egentlig er sagt.

Men under alle omstændigheder skriver han noget og overlader det ikke til
læseren at gætte sig frem.


mvh
Alex Christensen






Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 17:25

alexbo skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev
>
>> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
>> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
>> forbudt at gøre noget andet.
>
> Det kan også være en god ide i visse tilfælde, derudover skriver han.
>

Jada, men han skriver at man ikke må andet end at vente på at alle
lastbilerne har drejet til højre.

> "Som tommelfingerregel skal man gå ud fra, at lastbilchaufføren ikke har set
> én. Derfor er det bedst altid at holde tilbage, siger Mogens Wilbert.
> Alternativt skal man sikre sig, at man har tydelig øjenkontakt med
> lastbilchaufføren og køre så langt frem foran lastbilen, at der ikke er
> risiko for at blive ramt, hvis den drejer til højre."
>
> Det lyder som et godt råd, stol ikke på at lastbilen holder tilbage.
>

Helt enig.



> Nu er sådan en artikel så heller ikke altid en ordret gengivelse af hvad der
> egentlig er sagt.
>

Det må man da ikke håbe, for står da det skidt med færdselspolitiet.

> Men under alle omstændigheder skriver han noget og overlader det ikke til
> læseren at gætte sig frem.

Nej, han kommer med påstande som er direkte usande.


Jesper

blue (24-11-2008)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 24-11-08 18:01

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:001e803e$0$742$c3e8da3@news.astraweb.com:

> Det må man da ikke håbe, for står da det skidt med færdselspolitiet.

Hvorfor det? Han har ikke noget med politiet at gøre.



Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 18:35

blue skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:001e803e$0$742$c3e8da3@news.astraweb.com:
>
>> Det må man da ikke håbe, for står da det skidt med færdselspolitiet.
>
> Hvorfor det? Han har ikke noget med politiet at gøre.
>
>

Nej det er rigtigt, og at han så har været ansat som Chefpolitiinspektør
i Rigspolitiets Færdselsafdeling og har været ansat i politiet i 40
giver så åbenlyst ingen kvalifikationer.

Jesper

alexbo (24-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-11-08 18:13


"Jesper Juul" skrev

> Nej, han kommer med påstande som er direkte usande.

Jeg synes det er noget sludder du kommer med, find selv flere fejl.

mvh
Alex Christensen



Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 18:36

alexbo skrev:
> "Jesper Juul" skrev
>
>> Nej, han kommer med påstande som er direkte usande.
>
> Jeg synes det er noget sludder du kommer med, find selv flere fejl.
>

Så kan du jo hurtigt lige henvise til hvor jeg skriver noget sludder,
ligesom jeg henviste til i Berlingske indlægget?

jesper

alexbo (24-11-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-11-08 18:44


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev

> Så kan du jo hurtigt lige henvise til hvor jeg skriver noget sludder,
> ligesom jeg henviste til i Berlingske indlægget?

Ja du henviste til Berlingeren men skrev intet om hvad du mente er sludder.
Du skrev bare sludder fra Mogens se Berlingeren.

Så jeg vil bare henvise til dine indlæg, sludderet bør du nemt kunne finde.
Sludder fra Jesper se indlæg.

mvh
Alex Christensen




Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 20:10

alexbo skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev
>
>> Så kan du jo hurtigt lige henvise til hvor jeg skriver noget sludder,
>> ligesom jeg henviste til i Berlingske indlægget?
>
> Ja du henviste til Berlingeren men skrev intet om hvad du mente er sludder.
> Du skrev bare sludder fra Mogens se Berlingeren.
>

Forkert, de er senere blevet kommenteret og dokumenteret, så jeg går ud
fra du gør det samme

> Så jeg vil bare henvise til dine indlæg, sludderet bør du nemt kunne finde.
> Sludder fra Jesper se indlæg.

Prøv igen.

Jesper

Carsten (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 24-11-08 13:18

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:000f2009$0$7653$c3e8da3@news.astraweb.com...
> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
> forbudt at gøre noget andet.

Jeg kan se hvad du mener, men "sludderen" og "fejlene" opstår vist kun fordi
du ser mandens udtalelser som værende citater fra færdselsloven, og det er
det jo ikke. Det er bare alm. sund fornuft + lidt god skik som manden
pladerer for:

1) du er som cyklist taberen i næsten alle typer uheld så kør derefter !

2) de nye vogntog tager noget længere tid at overhale end tidligere så vær
ekstra opmærksom førend overhaling påbegyndes.

...men du har ret i at han bruger ord som "må man ikke" i situationer hvor
han burde skriv "bør man ikke (hvis man har sit liv og sit køretøj kært)".

Carsten

P.S. Jeg er en af dem som bare ikke fatter at højresvingsulykker overhovedet
kan ske. Hvad tænker en cyklist når han har en lastbil på sin højre side og
alligevel bare fortsætter ligeud ? (det gælder for så vidt både hvis han
holder for rødt ved siden at lastbilen eller lastbilen kører op på siden af
ham mens han kører over for grønt - i begge tilfælde ville jeg blive
holdende / stoppe op)



Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 15:32

Carsten skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:000f2009$0$7653$c3e8da3@news.astraweb.com...
>> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
>> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
>> forbudt at gøre noget andet.
>
> Jeg kan se hvad du mener, men "sludderen" og "fejlene" opstår vist kun fordi
> du ser mandens udtalelser som værende citater fra færdselsloven, og det er
> det jo ikke. Det er bare alm. sund fornuft + lidt god skik som manden
> pladerer for:
>
> 1) du er som cyklist taberen i næsten alle typer uheld så kør derefter !
>
> 2) de nye vogntog tager noget længere tid at overhale end tidligere så vær
> ekstra opmærksom førend overhaling påbegyndes.
>
> ..men du har ret i at han bruger ord som "må man ikke" i situationer hvor
> han burde skriv "bør man ikke (hvis man har sit liv og sit køretøj kært)".
>

Jep, det var det der var min pointe

> Carsten
>
> P.S. Jeg er en af dem som bare ikke fatter at højresvingsulykker overhovedet
> kan ske. Hvad tænker en cyklist når han har en lastbil på sin højre side og
> alligevel bare fortsætter ligeud ? (det gælder for så vidt både hvis han
> holder for rødt ved siden at lastbilen eller lastbilen kører op på siden af
> ham mens han kører over for grønt - i begge tilfælde ville jeg blive
> holdende / stoppe op)

jeg kan godt forstå når der er tale om de tilfælde hvor cyklister kommer
i høj fart og lastbilen pludseligt drejer til højre, men dem hvor begge
holder til rødt er sværere at forstå, jeg er ihvertfald vanvittig
forsigtig når jeg holder ved siden af en lastbil som skal til højre.

Jesper

Anders Houmark (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 24-11-08 18:53


"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:000f2009$0$7653$c3e8da3@news.astraweb.com...

> F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et kryds,
> hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er en
> almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke begynde
> at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"
>
> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
> forbudt at gøre noget andet.

Og han har da ret? Når man som cyklist kommer op til en lastbil der skal
svinge til højre, skal man ikke køre op langs siden af den, og så køre lige
ud før lastbilen, og dermed bremse lastbilen i sin fremkørsel.
Lastbilen skal ind og lukke af så cyklister ikke kan presse sig op på siden
af den, men i små kryds kan det være temmelig svært, når det så kommer til
svinget bagefter. Derfor er de jo nok nødt til at holde en del ude fra
kanten.. Men derfor skal man som cyklist ikke køre op langs siden alligevel.
Jeg er fuldstændig enig, og synes det er nogle fornuftige ting ham Mogens
siger.

> Og her, citat: " - Så længe modulvogntogene ikke kører for tæt på
> hinanden, kan man roligt begive sig ud i en overhaling. Men hvis der
> ligger tre lastbiler lige i numsen på hinanden, kan det være svært som
> overhalende bilist at komme hurtigt ind i inderbanen igen, hvis der kommer
> en anden bil med 130 km. I timen bagfra"
>
> Hvad er problemet i det?

Det er nok ikke præcis det han har sagt. Jeg har selv lige været i en
avisartikel, og halvdelen af hvad jeg havde sagt var drejet over på noget
som jeg ikke kunne genkende, og nogle hårde facts var der rodet totalt rundt
i. Jeg fortalte, at jeg havde fået 8stk stk af en vare til test, og at min
kammerat også havde fået 8 varer.. Altså i alt 16 varer. I avisen står der,
at jeg havde fået 16 kasser.. Og det her er varer som alle kender, og ved at
der ligger masser af i hver kassse.. Så det er laaangt overdrevet.

Dét jeg tror han har sagt, og som journalisten ikke har fået skrevet ned er,
at hvis man som langtsomtkørende bag en lastbil, vil til at overhale, så
skal man sørge for at kigge ordentligt efter for biler bagfra.. Fordi det jo
ikke kan nytte noget at man overhaler med 110, når hastighedsgrænsen ligger
på 130km/t... Jeg gætter bare, men jeg tror mere på at han har sagt noget
lignende dét.

Mvh Anders



Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 20:13

Anders Houmark skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:000f2009$0$7653$c3e8da3@news.astraweb.com...
>
>> F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et kryds,
>> hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er en
>> almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke begynde
>> at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"
>>
>> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
>> samtlige lastbiler er drejet til højre, ja faktisk skriver han at det er
>> forbudt at gøre noget andet.
>
> Og han har da ret? Når man som cyklist kommer op til en lastbil der skal
> svinge til højre, skal man ikke køre op langs siden af den, og så køre lige
> ud før lastbilen, og dermed bremse lastbilen i sin fremkørsel.

Nej han har ikke ret, han kan anbefale at man ikke gør det, men han
skriver at man ikke må.

> Lastbilen skal ind og lukke af så cyklister ikke kan presse sig op på siden
> af den, men i små kryds kan det være temmelig svært, når det så kommer til
> svinget bagefter. Derfor er de jo nok nødt til at holde en del ude fra
> kanten.. Men derfor skal man som cyklist ikke køre op langs siden alligevel.
> Jeg er fuldstændig enig, og synes det er nogle fornuftige ting ham Mogens
> siger.

Ja, men det er ikke ulovligt at gøre noget andet.

>
>> Og her, citat: " - Så længe modulvogntogene ikke kører for tæt på
>> hinanden, kan man roligt begive sig ud i en overhaling. Men hvis der
>> ligger tre lastbiler lige i numsen på hinanden, kan det være svært som
>> overhalende bilist at komme hurtigt ind i inderbanen igen, hvis der kommer
>> en anden bil med 130 km. I timen bagfra"
>>
>> Hvad er problemet i det?
>
> Det er nok ikke præcis det han har sagt. Jeg har selv lige været i en
> avisartikel, og halvdelen af hvad jeg havde sagt var drejet over på noget
> som jeg ikke kunne genkende, og nogle hårde facts var der rodet totalt rundt
> i.

Det må man håbe er tilfældet i begge citater for andet vil ikke være så
heldigt.

> Jeg fortalte, at jeg havde fået 8stk stk af en vare til test, og at min
> kammerat også havde fået 8 varer.. Altså i alt 16 varer. I avisen står der,
> at jeg havde fået 16 kasser.. Og det her er varer som alle kender, og ved at
> der ligger masser af i hver kassse.. Så det er laaangt overdrevet.
>
> Dét jeg tror han har sagt, og som journalisten ikke har fået skrevet ned er,
> at hvis man som langtsomtkørende bag en lastbil, vil til at overhale, så
> skal man sørge for at kigge ordentligt efter for biler bagfra.. Fordi det jo
> ikke kan nytte noget at man overhaler med 110, når hastighedsgrænsen ligger
> på 130km/t... Jeg gætter bare, men jeg tror mere på at han har sagt noget
> lignende dét.

Det må man virkelig håbe.


Jesper

Christian B. Andrese~ (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-11-08 04:45

On Nov 24, 12:28 pm, Jesper Juul <jesperj...@gmail.com> wrote:
> Carsten skrev:
>
> > "Jesper Juul" <jesperj...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:0019c253$0$7325$c3e8da3@news.astraweb.com...
> >> Hold da op en gang sludder, der kommer fra Mogens Wilbert:
>
> >>http://www.berlingske.dk/article/20081124/danmark/81124052/
>
> > Hmmm, som lægmand i denne sag så må jeg da sige at rådene lyder meget
> > fornuftige - hvori ligger sludderen og fejlene ?
>
> > Carsten
>
> F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et
> kryds, hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er
> en almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke
> begynde at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"
>
> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
> samtlige lastbiler er drejet til højre,

Det er da heller ikke dumt. Det samme vil jeg skam lære mine børn.

> ja faktisk skriver han at det er forbudt at gøre noget andet.

Nej han gør ikke.

> Og her, citat: " - Så længe modulvogntogene ikke kører for tæt på
> hinanden, kan man roligt begive sig ud i en overhaling. Men hvis der
> ligger tre lastbiler lige i numsen på hinanden, kan det være svært som
> overhalende bilist at komme hurtigt ind i inderbanen igen, hvis der
> kommer en anden bil med 130 km. I timen bagfra"
>
> Hvad er problemet i det?

At man så vil kunne risikere at have en idiot som ikke kan holde
afstand liggende bagved én mens man overhaler de 2 sidste.


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.

Jesper Juul (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 24-11-08 15:37

Christian B. Andresen skrev:
> On Nov 24, 12:28 pm, Jesper Juul <jesperj...@gmail.com> wrote:
>> Carsten skrev:
>>
>>> "Jesper Juul" <jesperj...@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:0019c253$0$7325$c3e8da3@news.astraweb.com...
>>>> Hold da op en gang sludder, der kommer fra Mogens Wilbert:
>>>> http://www.berlingske.dk/article/20081124/danmark/81124052/
>>> Hmmm, som lægmand i denne sag så må jeg da sige at rådene lyder meget
>>> fornuftige - hvori ligger sludderen og fejlene ?
>>> Carsten
>> F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et
>> kryds, hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er
>> en almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke
>> begynde at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"
>>
>> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
>> samtlige lastbiler er drejet til højre,
>
> Det er da heller ikke dumt. Det samme vil jeg skam lære mine børn.
>
>> ja faktisk skriver han at det er forbudt at gøre noget andet.
>
> Nej han gør ikke.
>

Jo han gør, læs selv citatet

>> Og her, citat: " - Så længe modulvogntogene ikke kører for tæt på
>> hinanden, kan man roligt begive sig ud i en overhaling. Men hvis der
>> ligger tre lastbiler lige i numsen på hinanden, kan det være svært som
>> overhalende bilist at komme hurtigt ind i inderbanen igen, hvis der
>> kommer en anden bil med 130 km. I timen bagfra"
>>
>> Hvad er problemet i det?
>
> At man så vil kunne risikere at have en idiot som ikke kan holde
> afstand liggende bagved én mens man overhaler de 2 sidste.

Jeg kan stadig ikke se problemet med at der kommer en anden med 130 km/t
når man vel selv kører ca. deromkring?

Jesper

Johan Holst Nielsen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 25-11-08 16:00

Jesper Juul wrote:
>>> F.eks. citat: "Man skal være yderst opmærksom, når man holder i et
>>> kryds, hvor der er risiko for højredrejende lastbiler. Hvad enten det er
>>> en almindelig lastbil eller et modulvogntog må man som cyklist ikke
>>> begynde at foretage sig noget, før lastbilen er forbi,"
>>>
>>> Han plæderer jo faktisk for at man skal vente med at køre lige ud indtil
>>> samtlige lastbiler er drejet til højre,
>>
>> Det er da heller ikke dumt. Det samme vil jeg skam lære mine børn.
>>
>>> ja faktisk skriver han at det er forbudt at gøre noget andet.
>>
>> Nej han gør ikke.
>>
> Jo han gør, læs selv citatet

Nej... det er dig der misforstår "må" som om det er en lovoverskridelse.
Sådan opfatter jeg ikke citatet.

> Jeg kan stadig ikke se problemet med at der kommer en anden med 130 km/t
> når man vel selv kører ca. deromkring?

Nu er det langt fra alle der overhaler med 130km i timen? På de 130 km/t
strækninger jeg kører på - ser jeg tit folk i overhalingssporet med
105-120 km/t.

Og selvom man har loven på sin side - er det ikke altid fedt at have en
liggende og kysse kofangeren bagved.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

N/A (24-11-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-11-08 15:37



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste