Nu får Apple konkurrence
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-11-08 14:46

Sony Vaio er landet. F.eks Z-serien med Windows Vista Business

http://tinyurl.com/627ojy

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 15:14

> Sony Vaio er landet. F.eks Z-serien med Windows Vista Business
>
> http://tinyurl.com/627ojy

Apple har da altid haft konkurrence, også fra små mini notes. Det eneste
der er lidt smart med Z serien her er at de har indbygget 3G wireless

Men hvad koster den ?

Og Apple har mht. hardware design et skridt foran de andre med de nye
Alu Books ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-08 00:28

Thomas von Hassel:

> Apple har da altid haft konkurrence, også fra små mini notes. Det
> eneste der er lidt smart med Z serien her er at de har indbygget 3G
> wireless ...

Den har IEEE 1394 og et bedre tastatur, der udnytter bredden.

> Men hvad koster den ?

Kun 17.999,- kr.

> Og Apple har mht. hardware design et skridt foran de andre med de nye
> Alu Books ...

Jeg fik lov til at holde en Z serie i hånden i Fona i dag. Den vejer
ikke særlig meget. Alu... Sony bruger skam kulfiber!

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-11-08 07:57

> Thomas von Hassel:

> Den har IEEE 1394 og et bedre tastatur, der udnytter bredden.

> Kun 17.999,- kr.

se det faldt kæden jo lidt af igen ....

> Jeg fik lov til at holde en Z serie i hånden i Fona i dag. Den vejer
> ikke særlig meget. Alu... Sony bruger skam kulfiber!

kulfiber shumulfiber ... :)

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-11-08 17:05

Thomas von Hassel:

<snip>

> se det faldt kæden jo lidt af igen ....

Tja! Som svaret på spørgsmålet, om hvad den yacht koster: more than
you can afford, since you ask

> kulfiber shumulfiber ... :)

Fona havde osse en FW-serie:

http://tinyurl.com/5sd3ca

: Udført i magnesium
:
: Det tynde kabinet er udført i en slidstærk og letvægts
: magnesiumlegering, så FW-serien bevarer sin lethed og leverer
: kraftig beskyttelse mod stød og knubs.

Man må håbe den ikke bliver for varm...

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 17:39

Thomas von Hassel:

>snip>

> se det faldt kæden jo lidt af igen ....

Du skal medregne Apples OS X opgraderingspolitik.

Hvis du medregner hvad det har kostet, at holde Apples Mac OS X
opdateret sammenlignet med f.eks Windows XP Pro siden 2001, det år
hvor begge OS udkom, og at tendens fortsætter med OS X (fra 10.5) og
Vista, så vil du spare 4 x 1.500,- kr (OS X 10.0 -> 10.4 minus een,
idet jeg ikke medregner prisen på den første version der kommer med
computeren) på de udgifter, som det sandsynligvis vil koste dig at
købe en MBP i forhold til en Sony Vaio.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 17:50

> [...]
> idet jeg ikke medregner prisen på den første version der kommer med
> computeren) på de udgifter, som det sandsynligvis vil koste dig at

Det er vist første gang der er nogen der har klandret apple for at
opdatere deres styresystem .. derudover er der jo ingen der tvinger dig
til at opdatere ... f.eks. er 10.4 stadig et fint fint system ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 18:04

Thomas von Hassel:

> Det er vist første gang der er nogen der har klandret apple for at
> opdatere deres styresystem .. derudover er der jo ingen der tvinger dig
> til at opdatere ... f.eks. er 10.4 stadig et fint fint system ...

Læs forudsætningerne igen. Det medregner til og med 10.4. Med Microsoft
koster det ikke 1.500,- kr pr gang.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 18:11

> Thomas von Hassel:

> Læs forudsætningerne igen. Det medregner til og med 10.4. Med Microsoft
> koster det ikke 1.500,- kr pr gang.

Det er stadigvæk et dumt argument, faktisk ved jeg ikke hvad du vil med
det ?

Men jeg siger igen, at Microsoft fra 2001 til 2007 ikke opdaterer deres
OS nævneværdigt er ikke et plus i min bog ...

At Apple gør det betyder jo ikke at man absolut skal følge med
opdateringener. Jeg kender mange som bare kører deres maskine i bund med
det OS der nu engang følger med. Efter 3-4 år er den alligevel afskrevet
og så får de en ny, men det nye system ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 18:57

Thomas von Hassel:

> Det er stadigvæk et dumt argument, faktisk ved jeg ikke hvad du
> vil med det ?

TCO.

> Men jeg siger igen, at Microsoft fra 2001 til 2007 ikke opdaterer
> deres OS nævneværdigt er ikke et plus i min bog ...

Hva'? Den skal du vist undersøge nærmere:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

> [...]
> bund med det OS der nu engang følger med. Efter 3-4 år er den
> alligevel afskrevet og så får de en ny, men det nye system ...

Ha ha. Jeg bruger f.eks en IBM Thinkpad T23, der kom i juli 2001 og den
har Windows XP Pro - helt opdateret. Det går fint.

Begge OS bliver selvfølgelig løbende opdateret. Det er ikke et
spørgsmål om at de ikke opdaterer, men at Apple ta'r sig alt for godt
betalt for det, hver gang.

Og Windows XP Pro bliver stadig opdateret - gratis! Der er fuld support
til og med april 2009. Og du kan bruge den seneste IE fra Microsoft.
Med OS X 10.3.9, der kom så sent som i slutningen af 2003 er du henvist
til Safari 1.3 og den kan du ikke benytte til f.eks Danske Bank
Netbank.

Apple praktiserer helt klart det, der går under betegnelsen Planned
Obsolescence:

http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Hos Apple bliver du rent ud sagt snydt.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-11-08 20:40

Axel Hammerschmidt skrev:

> Apple praktiserer helt klart det, der går under betegnelsen Planned
> Obsolescence:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
>
> Hos Apple bliver du rent ud sagt snydt.

Man blir deriomot ikke snytt for en skikkelig brukeropplevelse.

Windows derimot er for koprofage.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 21:50

> Thomas von Hassel:

> TCO.

Du betaler mere for support på din windows installation end du betaler
for at købe updates til OS X

> Hva'? Den skal du vist undersøge nærmere:
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_XP

jaja .. jeg snakker ikke om service packs ..

> [...]
>
> Begge OS bliver selvfølgelig løbende opdateret. Det er ikke et
> spørgsmål om at de ikke opdaterer, men at Apple ta'r sig alt for godt

Det kommer jo an på om folk mener at det de penge værd at smide penge
efter den upgrade .. og det ser det jo ud til at folk gerne vil ?

> [...]
> Netbank.
>
> Apple praktiserer helt klart det, der går under betegnelsen Planned

Snydt ? .. jeg har ikke noget imod at betale for nye features ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-08 10:54

Thomas von Hassel:

> Du betaler mere for support på din windows installation end du betaler
> for at købe updates til OS X

Du sammenligner æbler med pærer.

> jaja .. jeg snakker ikke om service packs ..

Det er i øvrigt længe siden der kom en patch til OS X 10.3.9 på Apple
Software Update. De der kommer er sikkerhedspatches til Apples Quicktime
- der i åbenbart er fyldt med sikkerhedshuller.

Jeg tvivler stærkt på der ikke osse er sikkerhedshuller i 10.3.9 som ikke
længere bliver patchet.

> Det kommer jo an på om folk mener at det de penge værd at smide penge
> efter den upgrade .. og det ser det jo ud til at folk gerne vil ?

Pointen er, at du er nød til at anskaffe og betale for en "upgrade" med
Apples OS. Som sagt kan du ikke længere bruge browseren i OS X 10.3.9 -
Safari v1.3 - til noget fornuftigt.

Alt det andet li'r kan godt undværes.

> Snydt ? .. jeg har ikke noget imod at betale for nye features ..

Som sagt har du ikke samme valg muligheder med Apple som med Microsoft.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 11:05

> Du sammenligner æbler med pærer.

Det gør du sådan set også :)

> [...]
> - der i åbenbart er fyldt med sikkerhedshuller.
>
> Jeg tvivler stærkt på der ikke osse er sikkerhedshuller i 10.3.9 som ikke

Den seneste security update jeg kan finde til 10.3.9 er postet den 14/11
2007 ... så det er da ikke fordi Apple bare lader stå til selvom både
10.4 og 10.5 er udgivet ..

> Pointen er, at du er nød til at anskaffe og betale for en "upgrade" med
> Apples OS. Som sagt kan du ikke længere bruge browseren i OS X 10.3.9 -
> Safari v1.3 - til noget fornuftigt.

Hvis det er det det kommer an på så kører Firefox 2 fint under 10.3.9

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-08 22:48

Thomas von Hassel:

> [...]

> Den seneste security update jeg kan finde til 10.3.9 er postet den
> 14/11 2007 ... så det er da ikke fordi Apple bare lader stå til selvom

Den seneste update til Windows XP kom 2. tirsdag i november - altså
sidste måned!

Det skulle ikke undre mig, om Apple var holdt op med at
sikkerhedsopdatere 10.3.9 - uden at sige noget.

Slyngler!

Sjovt nok kommer der stadig løbende opdateringer til Office 2004 til OS X
- fra Microsoft!

<snip>

> Hvis det er det det kommer an på så kører Firefox 2 fint under 10.3.9

Den bliver ikke supportet til Aktivcard af Danske Bank.

Nej, bortset fra Office 2004 og generøse Microsoft, så ville OS X 10.3
være værdiløs.

Take that, Apple!

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-12-08 23:00

On 01/12/08 22.47, Axel Hammerschmidt wrote:

> Den bliver ikke supportet til Aktivcard af Danske Bank.

Supporterer de IE 3/4/5 eller, hvad det nu var man kørte under Windows
3.11? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-11-08 20:01

> Thomas von Hassel:

> Læs forudsætningerne igen. Det medregner til og med 10.4. Med Microsoft
> koster det ikke 1.500,- kr pr gang.

Leoparden koster 999 kr.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 21:34

Niels Jørgen Kruse:

<snip>

> Leoparden koster 999 kr.

Windows XP SP3 er gratis.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 22:47

Axel Hammerschmidt skrev:

> Windows XP SP3 er gratis.

Hvor?

Jeg har ikke set noget sted hvor man kunne få gratis XP-licenser...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-08 10:40

Look what the cat dragged in - =?UTF-8?B?VGhvcmJqw7hybiBSYXZuIEFuZGVyc2Vu?
=:

> Hvor?
>
> Jeg har ikke set noget sted hvor man kunne få gratis XP-licenser...

Der skal selvfølgelig stå "Windows XPs SP3".

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 23:21

> Niels Jørgen Kruse:

> Windows XP SP3 er gratis.

Tilføjer den nogen funktioner, eller er det blot en
sikkerhedsopdatering?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 23:43

Henrik Münster skrev:

> Tilføjer den nogen funktioner, eller er det blot en
> sikkerhedsopdatering?

SP2 tilføjede en brandmursfacilitet til XP. Det var en virkeligt
mærkbar forskel. SP3 har jeg ikke bemærket noget særligt til.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 08:35

> SP2 tilføjede en brandmursfacilitet til XP. Det var en virkeligt
> mærkbar forskel. SP3 har jeg ikke bemærket noget særligt til.

forkert .. Firewall har altid været der .. SP2 slog den bare til som
default ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 17:25

Thomas von Hassel skrev:

> forkert .. Firewall har altid været der .. SP2 slog den bare til som
> default ..

Ahva?

Der tror jeg du husker forkert, beklager.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 19:19

> Ahva?
>
> Der tror jeg du husker forkert, beklager.

Der har altid været firewall, men SP2 fik den slået til som standard,
den blev omdøbt, og fik en plads i Windows Security Center .. det blev
også nemmere at styre exceptions osv.

<http://www.microsoft.com/windowsxp/using/security/internet/sp2_wfintro.
mspx>

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 23:21

Thomas von Hassel skrev:

> Der har altid været firewall, men SP2 fik den slået til som standard,
> den blev omdøbt, og fik en plads i Windows Security Center .. det blev
> [...]

Ok, set fra menigmands side så KOM der en Firewall med SP2 som faktisk
beskyttede mod infektioner.

Jeg har prøvet at have en XP på nettet der nåede at blive inficeret
inden den kunne NÃ… at opgradere til SP2.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-12-08 15:42

> Jeg har prøvet at have en XP på nettet der nåede at blive inficeret
> inden den kunne NÅ at opgradere til SP2.

Samme her.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-12-08 22:23

Morten Lind skrev:

> Samme her.

Jah, man er lidt på spanden når det er.

NÃ¥, siden har jeg anskaffet mig en bette hjemmerouter :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 01-12-08 19:55

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ahva?
>
> Der tror jeg du husker forkert, beklager.

Ahjo... Ihvertfald i XPPro SP2 er firewall slået til pr. default. - Her
stod den til 'Medium', som åbenbart er standard...

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-11-08 23:41

Axel Hammerschmidt skrev:
> Niels Jørgen Kruse:
>
> <snip>

> Windows XP SP3 er gratis.

så får man Windows Explorer, Registry og Blue Screen of Death med på kjøpet.

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 15:55

> Windows XP SP3 er gratis.

Mac OS X, 10.5.1, 10.5.2, 10.5.3, 10.5.4 & 10.5.5 er også gratis.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 22:56

> Det er vist første gang der er nogen der har klandret apple for at
> opdatere deres styresystem .. derudover er der jo ingen der tvinger dig
> til at opdatere ... f.eks. er 10.4 stadig et fint fint system ...

Jeg har nu også tænkt lidt af det samme. Jeg er meget positiv overfor
Apple og vil nødig sige noget grimt om Apple, men: Steve Jobs er så
stolt over, at Mac OS X hele tiden bliver fornyet, mens Windows står
stille. Det er jo meget godt, men det koster altså os brugere kr.
1.000,- hver gang. Så kan man selvfølgelig lade være med at opgradere,
men man risikerer hurtigt at mangle nogle funktioner, eller at visse
programmer og udstyr kræver nyeste Mac OS X. Apple er f.eks. meget
hurtig til at kræve det for deres egne produkter. Man bliver også udsat
for massiv reklame for de nye funktioner, så man slet ikke vil undvære
dem. Desuden er computeren lidt af en hobby for mig, så selvfølgelig
skal jeg have det nyeste styresystem
Med Windows har man indtil for ganske nyligt haft XP. Det havde
kørt i årevis, uden at man havde skulle ofre en øre på det. Det er da en
fordel. Man lærer jo systemet rigtig godt at kende. Det bliver opdateret
med sikkerhedspakker osv., så helt uændret er det jo ikke. Ens hardware
bliver vel heller ikke så hurtigt forældet, når styresystemet er det
samme.
Ikke at jeg vil bytte, men på en måde synes jeg, det er en
fordel, at Windows ikke konstant skal opdateres. Det minder lidt om, da
jeg beklagede mig til min bilhandler over, at den nye model, som jeg
ventede på, hele tiden blev udsat. Han sagde også, at jeg skulle være
glad for, at jeg stadig kørte rundt i den aktuelle model, selv om den
var 6-7 år gammel. Mange konkurrenter blev fornyet meget hurtigere.
Havde jeg købt en af dem, havde jeg kørt rundt i den gamle model.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-08 11:04

Henrik Münster:

> [...]
> undvære dem. Desuden er computeren lidt af en hobby for mig, så
> selvfølgelig skal jeg have det nyeste styresystem

Altså! Min point var, at 17.999,- for en Caio - jeg mener en Vaio -
er ca det samme som du kommer til at betale over tid når du køber en
high end MBP.

Så kan man altid diskutere "lækkerhedsfaktoren" og der står Sony bestemt
ikke tilbage overfor Apple.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 11:07

> Henrik Münster:

> Altså! Min point var, at 17.999,- for en Caio - jeg mener en Vaio -
> er ca det samme som du kommer til at betale over tid når du køber en
> high end MBP.

Du er stadig ikke tvunget til at opdatere .. så det er et hyptotetisk
argument .. Derimod kan du, hvis du er virksomhed, indregne tid til
opsætning og daglig vedligehold ..

> Så kan man altid diskutere "lækkerhedsfaktoren" og der står Sony bestemt
> ikke tilbage overfor Apple.

smag og behag er forskellig ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 13:05

> Altså! Min point var, at 17.999,- for en Caio - jeg mener en Vaio -
> er ca det samme som du kommer til at betale over tid når du køber en
> high end MBP.

En high-end MacBook Pro koster da kr. 18.000,- i runde tal. Det har mine
da kostet. Det er selvfølgelig også billigt i forhold til min TiBook,
der kostede kr. 30.000,- i 2002.

> Så kan man altid diskutere "lækkerhedsfaktoren" og der står Sony bestemt
> ikke tilbage overfor Apple.

Jeg er bare så træt af Sony. Det begyndte for mange år siden, da jeg
lånte et musikanlæg fra Sony af min svoger til et vagtværelse, da jeg
arbejdede udenbys. Det var dog det værste billige skidt. Små primitive
stik og tynde ledninger til højttalerne. Kabinettet var noget tyndt
spånplade og desuden var bassen røget, så det lød ret sært. Prisen har
sikkert også været derefter, men sådan noget billigt skidt passer ikke
til Sonys image som et kvalitetsmærke. Det er vel derfor, Apple holder
sig fra at lave produkter i de laveste prisklasser.
For nogle få år siden købte vi en Sony transistorradio med cd og
kassette til et børneværelse. Den så lækker ud og kostede kr. 1.600,-.
Den var bare helt umulig at betjene. Der var ikke noget med tænd/sluk og
den slags logiske knapper. Knapperne hed noget med source og den slags,
og der var ur indbygget, så den begyndte altid at spille ved midnat,
uden at nogen kunne finde ud af at slå den fra. Den skulle have to slags
batterier: D og AA. De store kunne undværes, hvis man brugte lysnet, men
de små var til radioens hukommelse. Ellers glemte den stationerne.
Det stod i skarp kontrast til en lignende Philips radio, vi
købte til det andet børneværelse nogle år tidligere. Den er let at
betjene, knapperne er få og logiske, den husker stationerne i den
digitale tuner uden batterier, og den har fungeret upåklageligt i
årevis. Sonyens antenne er knækket og brugsanvisningen er blevet væk.
Det her minder mig om, at vi skal have smidt det skidt ud, for vi kan
ikke finde ud af at bruge den. Og jeg overdriver ikke. Det er ikke
engang logisk, hvordan man tænder radioen. Jeg kan garantere, at jeg er
præsident for foreningen AMS: Aldrig Mere Sony.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 16:03

> [...]
> engang logisk, hvordan man tænder radioen. Jeg kan garantere, at jeg er
> præsident for foreningen AMS: Aldrig Mere Sony.

Hæ, hæ.....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 16:25

> Aldrig Mere Sony.

Jeg må lige skynde mig at sige at jeg er stor Sony fan. Har et sony
bravia fladskærms fjernsyn i den bedre ende som jeg er meget glad for ..
derudover PS3 som er i en finish og kvalitet, også hardware mæssig, som
er oppe i Apple klassen. Tror du har købt for billigt ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 18:59

> [...]
> derudover PS3 som er i en finish og kvalitet, også hardware mæssig, som
> er oppe i Apple klassen. Tror du har købt for billigt ;)

Min svogers stereo-rack var sikkert noget billigt skidt. Det undrer mig
så, at Sony vil lave sådan noget. Vores transistorradio, eller hvad
sådan en hedder nu om dage, kostede kr. 1.600,-. Det synes jeg er en pæn
pris for sådan en. Den virker såmænd også til at være i god kvalitet.
Den er bare så kompliceret, at den er umulig at betjene. Jeg holder
netop meget af produkter, hvor der er kælet for oplevelsen ved at bruge
dem, som Apple og B&O f.eks. typisk gør. Derfor er den Sony radio det
stik modsatte af, hvad jeg kan lide. Vi skulle selvfølgelig ikke have
købt den, men i butikken er det svært lige at overskue det hele.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 19:19

> Min svogers stereo-rack var sikkert noget billigt skidt.

Jeg ville aldrig købe Sony Hifi udstyr ... :)

> [...]
> stik modsatte af, hvad jeg kan lide. Vi skulle selvfølgelig ikke have
> købt den, men i butikken er det svært lige at overskue det hele.

Jeg køber aldrig noget blot ved at vandre ind i en butik .. ikke når det
koster mere end et par hundrede kr ....

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 22:14

> Jeg køber aldrig noget blot ved at vandre ind i en butik .. ikke når det
> koster mere end et par hundrede kr ....

Jeg har også lært lektien. Det er trods alt ved at være nogle år siden.
Måske 4-5 år siden. I dag er internettet langt mere omfattende med
mulighed for at studere produkter, se priser på netbutikker osv. Så kan
man være langt bedre informeret, når man skal se på noget i en butik.
Jeg tror det var en lørdag, hvor jeg var inde på gågaden med min
kone. Hun er sådan lidt mere til de hurtige beslutninger. Og ærligt
talt, jeg kan ikke se, man kan finde et mere respekteret mærke end Sony,
og jeg synes også at kr. 1.600,- burde sikre en et ordentlige produkt.
De fleste giver 3-400,- kr. for en transistor. Hvis man går ind til en
Mercedes-forhandler og køber en bil til kr. 800.000,-, så forventer man
vel også en ordentlig bil, selv om man ikke har lavet research.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-11-08 20:35

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
> idet jeg ikke medregner prisen på den første version der kommer med
> computeren) på de udgifter, som det sandsynligvis vil koste dig at

Spørsmålet er hvor meget man er villig til å betale for å slippe Windows.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 21:42

Look what the cat dragged in - Snorre Berg:

<snip>

> Spørsmålet er hvor meget man er villig til å betale for å slippe
> Windows.

Hvis det var spørgsmålet, var der ikke være noget der hed Bootcamp.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Peter BP

Dato : 28-11-08 11:48

> Thomas von Hassel:

> Den har IEEE 1394 og et bedre tastatur, der udnytter bredden.

> Kun 17.999,- kr.

Hehehehe... vi tager to! ;)

> Jeg fik lov til at holde en Z serie i hånden i Fona i dag. Den vejer
> ikke særlig meget. Alu... Sony bruger skam kulfiber!

Det er skam mams. Sony er dog på min blacklist. Hvorfor iøvrigt betale
18 af "de store" for en Vista maskine? Lyder som selvpineri for mig.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 00:34

> Den har IEEE 1394 og et bedre tastatur, der udnytter bredden.

Udnytter bredden? Et tastatur har da den størrelse, et tastatur har.
Hvis det når helt ud til kanten, så er det fordi, computeren er mindre
og altså at skærmen er mindre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 17:19

Look what the cat dragged in - Henrik Münster:

> Udnytter bredden? Et tastatur har da den størrelse, et tastatur
> har. Hvis det når helt ud til kanten, så er det fordi, computeren
> er mindre og altså at skærmen er mindre.

Nej. På em Macbook Pro bruges en del af bredden (på kabinettet) til
højtalerer på hver side af tastaturet. Det betyder, at bredden på
tastaturet er mindre end den ellers kunne have været. Det er dårlig
design.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 17:29

> [...]
> højtalerer på hver side af tastaturet. Det betyder, at bredden på
> tastaturet er mindre end den ellers kunne have været. Det er dårlig

Nix, det er godt design .. 1: tastaturet har den samme størrelse som det
"løse" alu keyboard, både mht. bredde og tast størrelse .. dvs. folk som
bruge begge dele stort set ingen omstilling har ...

2: Den plads på siden giver et fint holdpunkt til hænderne .. jeg har
aldrig kunnet udstå f.eks. 12" powerbooken's keyboard der nemlig gik til
kant

3: større keyboard er ikke nødvendigvis bedre ..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 18:09

Thomas von Hassel:

<snip>

> 3: større keyboard er ikke nødvendigvis bedre ..

Tastaturet på en bærbar er altid for lille. Størrelse er her den begrænsede
resource. Hvorfor tror du ellers de kan sælge dockingstations og eksterne
tastaurer til en bærbar?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-11-08 18:18

> [...]
> resource. Hvorfor tror du ellers de kan sælge dockingstations og eksterne

Ikke på hhv. macbook og macbook pro ... faktisk er det nøjagtigt samme
taster og samme størrelse, afstand mellem tasterne etc. etc. som på det
externe tastatur ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-11-08 21:40

Thomas von Hassel:

> Ikke på hhv. macbook og macbook pro ... faktisk er det nøjagtigt
> samme taster og samme størrelse, afstand mellem tasterne etc. etc.
> som på det externe tastatur ...

Dette er et rigtigt tastatur:

http://www.geocities.com/jszybowski/keyboard/

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 23:21

> Dette er et rigtigt tastatur:
>
> http://www.geocities.com/jszybowski/keyboard/

Kedeligt! Det her er meget bedre:

<https://www.keyboardforblondes.com/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 03:27

Henrik Münster wrote:

> Kedeligt! Det her er meget bedre:
>
> <https://www.keyboardforblondes.com/>

Det var dog noget af det mest afskyelige....rigtig fimset og af alle
farver - lyserød.. - Havde den endda så været over i en pæn mørk
bordeaux, - men LYSERØD.................!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 16:14

> Det var dog noget af det mest afskyelige....rigtig fimset og af alle
> farver - lyserød.. - Havde den endda så været over i en pæn mørk
> bordeaux, - men LYSERØD.................!!!
>
> mvh. Erik Richard

Joe, men du er jo heller ikke lyshåret, vel?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 16:41

Morten Lind wrote:

> Joe, men du er jo heller ikke lyshåret, vel?

Jo..... lys grå.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 18:27

Axel Hammerschmidt skrev:

> Tastaturet på en bærbar er altid for lille. Størrelse er her den begrænsede
> resource. Hvorfor tror du ellers de kan sælge dockingstations og eksterne
> tastaurer til en bærbar?

For at kunne skille tastatur og skærm ad?

Jeg kunne godt arbejde med MacBook tastaturet, men jeg ville ikke bryde
mig om at have skærmen så langt nede og fremme, på et skrivebord.

Herudover understøtter de fleste maskiner at have en MEGET større skærm
på dockingstationen end maskinen har selv.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 30-11-08 18:48

On 30/11/08 18.26, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Herudover understøtter de fleste maskiner at have en MEGET større skærm
> på dockingstationen end maskinen har selv.

Det ville jo også se dumt ud, hvis en 13,3" MacBook havde en 24" skærm ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 19:57

> Det ville jo også se dumt ud, hvis en 13,3" MacBook havde en 24" skærm ;)

Det har min da ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 22:56

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det har min da ...

Har du også en hvid hest, der er brun?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 00:49

> Har du også en hvid hest, der er brun?

Jeg har en MacBook på 13" sat på en dock, der igen bl.a. er sat på et
24" Apple Cinema Display, der sidder på væggen over mit faste tastatur
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 00:52

Per Rønne skrev:

> Jeg har en MacBook på 13" sat på en dock, der igen bl.a. er sat på et
> 24" Apple Cinema Display, der sidder på væggen over mit faste tastatur

Hvordan kan du se hvad der er på skærmen når dokken og Macbook sidder på
den? Hva'?

(Det der humor ER ikke nemt, hva? )

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 01:01

> Hvordan kan du se hvad der er på skærmen når dokken og Macbook sidder på
> den? Hva'?
>
> (Det der humor ER ikke nemt, hva? )

He-he, det er vist ved at være sengetid. Jeg kom til at tænke på den
gamle vittighed med spørgsmålet: Hvilken farve havde Christian d. 4.'s
hvide hest? Det er lidt i stil med: Hvilken størrelse skærm har en 13,3"
MacBook? Hvis den har en 24" skærm, som Per foreslår, så kan det jo ikke
være en 13,3" MacBook. På samme måde kan en hvid hest heller ikke være
brun.
OK, jeg skal nok gå i seng nu
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 01:12

> [...]
> størrelse skærm har en 13,3" MacBook? Hvis den har en 24" skærm, som Per
> foreslår, så kan det jo ikke være en 13,3" MacBook. På samme måde kan en

Det var den ikke desto mindre, stort set. Hvis du tænker på den han red
over den gamle grænse på.

De måtte minsandte /male/ den til lejligheden .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-12-08 03:33

Henrik Münster wrote:

> [...]
> MacBook? Hvis den har en 24" skærm, som Per foreslår, så kan det jo ikke
> være en 13,3" MacBook. På samme måde kan en hvid hest heller ikke være

Du mener vel Christian X's hvide hest?

> OK, jeg skal nok gå i seng nu

Ja, det er da vist på tide.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 09:12

> Du mener vel Christian X's hvide hest?

Han er vel ikke den eneste konge, der har haft en hvid hest:

<http://www.bredalsparken.dk/~soren-kretzschmer/danmarks_magtfulde_regen
ter_-_6.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 17:30

Henrik Münster skrev:

> Han er vel ikke den eneste konge, der har haft en hvid hest:
>
> <http://www.bredalsparken.dk/~soren-kretzschmer/danmarks_magtfulde_regen
> ter_-_6.html>

Hmmm... Hvor mange FORSKELLIGE hvide heste mon de så har haft?

Frem med luppen!

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 01-12-08 20:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hmmm... Hvor mange FORSKELLIGE hvide heste mon de så har haft?
>
> Frem med luppen!

Jeg har godt nok ikke brugt luppen her, men jeg véd fra min historiske
viden, at på et tidspunkt sidst i Chr. IV's regeringsperiode var der ca.
65 lipitzanere i staldene. - og det er faktisk dem, der stadig danner
grundstammen i den danske stamgren af den opr. østrigsk-ungarske hvide
lipitzaner. - PÃ¥ et tidspunkt omk. slutningen af Den Store Nordiske Krig
- ca. 1725 var der kun 3-4 tilbage. Og omk. 1750 kom der igen nogle
stykker til Danmark fra Wien, som blev krydset ind med de danske. - og
det er den stamme, vi stadig har herhjemme. - men hvormange, der er nu,
tør jeg ikke sige....

Christian X's 'hvide hest' var en såkaldt hvid skimmel af Oldenborg
racen. At den skulle være helt hvid, skulle have noget at gøre med, at
han på et tidspunkt skulle have lovet, at han ville byde 'de tabte
lande' velkommen hjem ved at ride fra København og ned over grænsen på
en hvid hest. - Faktum er dog, at han kun red fra et par kilometre nord
for Kongeåen og ca. lige så langt på den anden side på selve
Genforeningsdagen. - og for at det skulle være en helt hvid hest, blev
den skimlede _kalket_ hvid og ikke malet, som mange stadig tror. - Meget
af det her omkring genforeningen véd jeg dels fra historien, dels fra
min fader, der gennem mange år var næstformand i den lokale grænseforening.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 16:40

> Har du også en hvid hest, der er brun?

Dét har Per helt bestemt - for dét havde Christian X. (Som til gengæld
ikke havde Mac OS X ).

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 17:35

Morten Lind skrev:

> Dét har Per helt bestemt - for dét havde Christian X. (Som til gengæld
> ikke havde Mac OS X ).

Men det får Frederik X måske?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 17:47

> Men det får Frederik X måske?

Apple kunne godt finde på at forære ham en MacBook Pro, når han starter
i 1. klasse ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 17:54

Per Rønne skrev:

> Apple kunne godt finde på at forære ham en MacBook Pro, når han starter
> i 1. klasse ...

Æh, skal han gå den om da?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 18:15

> Æh, skal han gå den om da?

Jeg tænkte på Christian XI; den kommende Frederik X har forlængst fået
en sådan forærende af Apple ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 18:59

> Jeg tænkte på Christian XI; den kommende Frederik X har forlængst fået
> en sådan forærende af Apple ;-(.

På et tidspunkt når vi vel til Mac OS XI. Til den tid passer det måske
til vores konge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 19:14

> På et tidspunkt når vi vel til Mac OS XI. Til den tid passer det måske
> til vores konge.

Hvad skal uniXL mon stå for?

For mig kan vi da bruge MacOS X 10.50.5 om 30 år ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 22:14

Jeg tænkte selvfølgelig på kongens nummer i romertal. Den næste skulle
gerne hedder Frederik X, og efter ham kommer Christian XI, hvis alt går
efter planen. Måske det ville passe til Mac OS' nummer.

> Hvad skal uniXL mon stå for?

Unix L?

> For mig kan vi da bruge MacOS X 10.50.5 om 30 år ...

Så langt når vi nok ikke. Computere tæller jo anderledes, så f.eks.
10.15 kommer før 10.2. Så skulle Apple være startet med 10.01, så vi nu
var på 10.05 i stedet for 10.5. Efter 10.9 bliver de nødt til at gå til
XI, hvis de da ikke finder på noget helt nyt. Det kan vi jo også være
ligeglade med, for til den tid er vi for længst pensionerede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 22:23

> Computere tæller jo anderledes, så f.eks.
> 10.15 kommer før 10.2.

Nej, 'punktummet' skal du tænke på som 'ciffer-separatoren'; det er det
tegn der adskiller hvert ciffer.

Så:

10.1.1
10.2.1
10.9.0
10.10.0
10.10.5
10.15.0

Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 22:33

> Nej, 'punktummet' skal du tænke på som 'ciffer-separatoren'; det er det
> tegn der adskiller hvert ciffer.

Nu bruger du fremmedord igen >

> Så:
>
> 10.1.1
> 10.2.1
> 10.9.0
> 10.10.0
> 10.10.5
> 10.15.0

Og det kan en computer finde ud af? Det er jo en klassisk brøler, at man
kalder sine filer for billede1, billede2 osv. Når man når til
billede400, så ligger de hulter til bulter, fordi billede3 kommer lige
efter billede299.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 00:04

> [...]
> kalder sine filer for billede1, billede2 osv. Når man når til
> billede400, så ligger de hulter til bulter, fordi billede3 kommer lige

Åh, det er dén sortering du taler om. Så hedder det:

Billede00001, Billede00002 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-08 00:35

> Åh, det er dén sortering du taler om. Så hedder det:
>
> Billede00001, Billede00002 ...

Netop, men Apple har jo netop ikke kaldt det Mac OS X 10.01, 10.02,
10.03, 10.04 og 10.05, men derimod 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 og 10.5.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-08 09:31

> Netop, men Apple har jo netop ikke kaldt det Mac OS X 10.01, 10.02,
> 10.03, 10.04 og 10.05, men derimod 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 og 10.5.

Her blander du to ting sammen; hvordan man sorterer i alfabetiske
lister, og hvordan numrene skal læses.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 18:03

> Men det får Frederik X måske?

Måske

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 20:12

On 2008-11-30 18:08:37 +0100, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> [...]
> resource. Hvorfor tror du ellers de kan sælge dockingstations og eksterne

Fordi brugerne vil have et fuldt numerisk keyboard og/eller have løftet
deres skærm op i en ergonomisk passende højde eller længere væk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 20:10

On 2008-11-30 17:18:33 +0100, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> [...]
> højtalerer på hver side af tastaturet. Det betyder, at bredden på
> tastaturet er mindre end den ellers kunne have været. Det er dårlig

Jeg vil nødigt have at tasterne bliver større eller der kommer større
mellemrum imellem dem. Jeg vil også nødigt undvære pladsen til på siden
af tastaturet.
Jeg er ved at få fnat hvergang jeg skal skrive et eller andet på eks en
12" powerbook eller en Thinpad x model hvor tastaturet går helt ud til
kanten. Det føles som om mine fingre falder "ned" når jeg skal ramme
eks tabulator tasten.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 22:56

> [...]
> højtalerer på hver side af tastaturet. Det betyder, at bredden på
> tastaturet er mindre end den ellers kunne have været. Det er dårlig

Mange andre har svaret fornuftigt, så det slipper jeg for
Det er en udbredt skrøne, at bærbare computere har mindre tastatur. Det
har de normalt ikke. Prøv selv at måle med en lineal. Selve
hovedtastaturet med bogstaver måler stort set det samme på alle
computere. Der er en bestemt størrelse taster og afstand mellem dem, der
passer til folk i almindelighed. Det ville være helt skørt, hvis Apple
gjorde tasterne større og trak hele tastaturet 5 cm ud for at fylde
MacBook Pro i bredden. Så skulle man sidde og sprede fingrene meget mere
end på alle andre tastaturer.
Når mange pc'er umiddelbart ser ud til at have større tastatur,
skyldes det, at der har flere taster. Apple fjerner mange af tasterne på
der bærbare som led i den minimalistiske Apple-filosofi. Det er f.eks.
delete-tasten, det numeriske tastatur etc. Apple gør også piletasterne
mindre og fjerner et par funktionstaster, der findes på begge sider af
mellemrumstasten. Det er en af grundene til, at det er rart at have et
eksternt tastatur hjemme. Desuden kan man lave en ergonomisk set bedre
arbejdsplads, og man undgår at hælde cola i computeren, men rammer
normalt kun det forholdsvis billige tastatur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 28-11-08 23:07

Axel Hammerschmidt skrev:
> Sony Vaio er landet. F.eks Z-serien med Windows Vista Business
>
> http://tinyurl.com/627ojy

Hehe.... ikke her.... Købte en Vaio TZ , ligner meget TT modellen på
Sony dk's side, for et par år siden i Thailand....

Den ligger nu og flyder i en skuffe, egentlig synd for det er en fin
lille maskine.

Men den fik jo konkurrence, og blev overhalet af en MB Air, Imac 24",
Mac Mini & Iphone....

Stakkels Sony..

// Kim

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-12-08 16:17

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Mac OS X, 10.5.1, 10.5.2, 10.5.3, 10.5.4 & 10.5.5 er også gratis.

XP kom i 2001. På det tidspunkt var vi på 10.1. XP brugerne har ikke
betalt noget i support opgraderinger siden da. Det har vi til gengæld
for .x opgraderinger.

Og Linux brugere er sluppet helt gratis...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-12-08 16:27

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> XP kom i 2001. På det tidspunkt var vi på 10.1. XP brugerne har ikke
> betalt noget i support opgraderinger siden da. Det har vi til gengæld
> for .x opgraderinger.

Det kan jeg stadig ikke se noget galt i. Velkommen til en kapitalistisk
verden hvor man kan slippe afsted med at få folk til at betale for nye
versioner af styresystemet. Dem der græder over det kan lade være med at
købe.

> Og Linux brugere er sluppet helt gratis...

Tid er ikke gratis ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 18:29

> [...]
> verden hvor man kan slippe afsted med at få folk til at betale for nye
> versioner af styresystemet. Dem der græder over det kan lade være med at

Der er heller ikke noget "galt" i det. Der er vel heller ikke noget galt
i, at Windows Vista virker som det virker. Vi diskuterer jo bare fordele
og ulemper ved det to systemer. Steve Jobs er så stolt af, at Mac OS X
udvikler sig, mens der kun har været en version af Windows i syv år. Det
er da rigtigt, at det er rart med udvikling, men det er da en ulempe, at
vi har skullet betale for fire opgraderinger, mens Windows XP-brugerne
ikke har skullet have penge op af lommen. Ret skal være ret. Windows
skal have lidt ros for at være billig på den måde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 01-12-08 17:47

> XP kom i 2001. På det tidspunkt var vi på 10.1. XP brugerne har ikke
> betalt noget i support opgraderinger siden da. Det har vi til gengæld
> for .x opgraderinger.
>
> Og Linux brugere er sluppet helt gratis...

Øh - kan vi ikke skelne mellem opdateringer og opgraderinger?

Mac OS X, 10.4 til Mac OS X, 10.5 er en opgradering, der betales for.

Mac OS X, 10.4.11 er en opdatering, der er gratis.

Windows XP er et styresystem, der koster penge.

Windows XP servicepacks er opdateringer, der er gratis.

Altså: Mac OS er opgraderet fem gange siden 2001. Windows XP er ikke
opgraderet siden 2001. Nu opgraderet til Windows Vista(maaaaaaange år
efter.).

Derudover er Windows XP opdateret tre gange siden 2001.

Eller er det mig, der ikke forstår en bønne af det, det hele handler om?

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-12-08 23:14

Morten Lind:

<snip>

> Eller er det mig, der ikke forstår en bønne af det, det hele handler
> om?

Det er bestemt en mulighed

Se på det på denne måde: OS X og Windows XP (Pro) konkurerer på det
samme marked. De er stort set ens med hensyn til funktionalitet - set
over tid, fordi de begge (er nød til at) opdateres løbende efter
behovene. Kald det hvad du vil, resultatet bliver det samme.

Købte du en computer med XP i 2001 har dette ikke kostet dig noget. Købte
du een med OS X dengang har du i mellem tiden betalt 4 x 1.500,- kr.
Under de samme forudsætninger.

Hvis du så regner med at det fortsætter på samme måde de næste 6 - 7 år,
skal du lægge ca 6.000,- kr (minus nogle renter, men renten er trods alt
ret lav sammenlignet med tiden under Anker Jørgensen - dengang var den
over 20 pct pa) oven i prisen på en high end MBP. Så bliver prisen idag
på 17.999,-kr for en Vaio ikke større end prisen på en (high end) MBP.

Og Vaio'en vejer dertil kun 1,3 kg.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 23:37

Axel Hammerschmidt skrev:

> Købte du en computer med XP i 2001 har dette ikke kostet dig noget. Købte

Dette er med garanti kun fordi Microsoft ikke kunne få Longhorn færdigt.

Desuden solgte - og sælger - XP jo fint.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-08 00:35

> Dette er med garanti kun fordi Microsoft ikke kunne få Longhorn færdigt.
>
> Desuden solgte - og sælger - XP jo fint.

Men vel kun fordi, folk tvinges til at få den med, når de køber ny
computer. Der er vel ikke det store salg i XP i løs vægt. Jeg har lidt
svært ved at se, hvem kunderne skulle være.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-12-08 00:49

Henrik Münster skrev:

> Men vel kun fordi, folk tvinges til at få den med, når de køber ny
> computer. Der er vel ikke det store salg i XP i løs vægt. Jeg har lidt
> svært ved at se, hvem kunderne skulle være.

Folk tvinges som sådan ikke. Du kan bare købe en uden operativsystem.

Der var skam salg i det dengang det var nyt - men hovedparten af de
eksisterende maskiner er jo solgt mens XP har været det aktuelle
operativsystem, så din pointe er lidt forfejlet, synes jeg ...

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-08 01:09

> [...]
> eksisterende maskiner er jo solgt mens XP har været det aktuelle
> operativsystem, så din pointe er lidt forfejlet, synes jeg ...

Det er ikke en pointe, men et spørgsmål. De fleste køber mig bekendt
computer med styresystem. Alle mærke-computere, som man f.eks. kan købe
i Fona, sælges vel med styresystem? Jeg ved godt, at nørder kan gå ind i
specialbutikker og købe en computer mere eller mindre i smådele og selv
sammensætte den. Jeg vil dog gætte på, at det kun er en mindre del af
computerne, der bliver solgt på den måde. Når man taler med folk om
f.eks. at lægge Windows på en Mac, så er det også mit indtryk, at mange
har en Windows liggende hjemme i skuffen. Jeg gik derfor ud fra, at de
fleste eksemplarer, der sælges af Windows, sælges med en computer. Hvem
skulle købe dem i løs vægt? De er jo også ret dyre, eller var det i
hvert fald før Vista kom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-08 12:38

Henrik Münster:

> [...]
> der sælges af Windows, sælges med en computer. Hvem skulle købe
> dem i løs vægt? De er jo også ret dyre, eller var det i hvert fald

Dyre og dyre. Jeg har købt 2 XP Pro FPP (Fuld Packet Product) i løs
vægt i Fona. De var begge opgraderinger. Koster ca det halve af hvad
Tiger koster.

Der er blevet solgt mange XP som OEM licenser fra f.eks Zitech. I
starten blev de solgt sammen med en mus - altså ud fra den
betragtning, fra Zitech, at så overholder de licensbetingelserne.
Senere droppede Zitech musen.

En Windows OEM licens er bundet til den hardware den er solgt sammen
med. Det har selvfølgelig i ovennævnte tilfælde kun betydning når
XPen efterfølgende er blevet "aktiveret" på en computer. Men det
kunne lige så godt være en computer der oprindeligt kom med Windows
98 eller Me som een manden selv har sammensat.

En OEM koster heller ikke så meget som Tiger.

En FPP kan flyttes, men kun være aktiveret på een computer (ad
gangen).

Du kan osse købe Vista som OEM.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-08 12:57

> Dyre og dyre. Jeg har købt 2 XP Pro FPP (Fuld Packet Product) i løs
> vægt i Fona. De var begge opgraderinger. Koster ca det halve af hvad
> Tiger koster.

Ja NU! Men nu er XP jo også en gammel model. Den officielle pris for
Windows XP bare for et års tid siden var kr. 2.500,- eller noget i den
stil.

> [...]
>
> En OEM koster heller ikke så meget som Tiger.
>
> En FPP kan flyttes, men kun være aktiveret på een computer (ad

Ja ja, men så bøjer man jo også reglerne lidt. Indtil for nylig kostede
MS Office jo også over kr. 4.000,-, hvis man skulle købe det uden nogen
form for rabat. Alle pc-brugere bruger MS Office, og jeg tvivler meget
på, at de har givet så meget for det. De fleste vil ikke engang give kr.
100,- for et shareware-program. De har fået det bundled med computeren
eller til venindepris i forbindelse med computerkøb. Nu har Microsoft så
lavet en Home & Student edition til lav pris, så nu kan man godt købe MS
Office billigt. Priserne ændrer sig hele tiden, men taler vi ikke om
forskellen på at bruge hhv. Mac og Win fra 2001 til nu?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-12-08 19:41

Henrik Münster:

> Ja NU! Men nu er XP jo også en gammel model. Den officielle pris for
> Windows XP bare for et års tid siden var kr. 2.500,- eller noget i den
> stil.

Nej, de er købt for flere år siden.

<snip>

> Ja ja, men så bøjer man jo også reglerne lidt.

Nej, det er helt efter "reglerne".

> Priserne ændrer sig hele tiden, men taler vi ikke om
> forskellen på at bruge hhv. Mac og Win fra 2001 til nu?

Mener du fremover? Vi kunne selvfølgelig studere hønselort

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 01:27

> Henrik Münster:

> Nej, de er købt for flere år siden.

Det forstår jeg ikke. Jeg har da jævnligt set priser for Windows, og
normalprisen for en Windows XP har da været over kr. 2.000,-, før Vista
kom frem. Hvis du kunne købe Windows XP Pro for kr. 500,-, så må det da
være et eller andet tilbud eller en opgradering. Det er da ikke
normalprisen. Eller er prislisterne slet ikke sandfærdige?

> Nej, det er helt efter "reglerne".

Nu tænkte jeg mere på reglerne for diskussionen her. Man er jo nødt til
at sammenligne ens produkter. Man kan jo ikke tage en fuld version af
det ene produkt og sammenligne med prisen på opgradering af et andet
produkt. Ellers kan man jo også sige, at Mac OS X er gratis. Det følger
jo bare med, når man køber en Mac.

> Mener du fremover? Vi kunne selvfølgelig studere hønselort

Nej. Som jeg skriver, mener jeg bagover. Gik diskussionen ikke på, at
Macbrugere har skullet købe adskillige nye versioner af Mac OS X, mens
Windowsbrugere har kunnet køre helt gratis i syv år og stadig være på
nyeste Windowsversion. Så talte vi om, at det selvfølgelig er en fordel,
at Mac OS X bliver udviklet, men det er en ulempe, at det koster penge
at følge med i de nye versioner.
I dag har situationen ændret sig markant med fremkomsten af
Vista. Den findes i et væld af versioner til forskellige priser, og
mange kan slet ikke lide Vista, men vil nedgradere til XP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-08 18:36

Henrik Münster:

> [...]
> 500,-, så må det da være et eller andet tilbud eller en
> opgradering. Det er da ikke normalprisen. Eller er prislisterne

For godt et år siden kunne du købe XP Home i Kvickly Xtra, bl.a her i
Slagelse for 499,- kr. Der stod opgradering på æsken, men nogle
postings i dk.*.windows nyhedsgruppen kunne oplyse, at det (i deres
tilfælde) var en fuld OEM version. Jeg ville nu ikke selv købe Home.

Jeg har selv købt en Windows 2000 Pro (opgradering) i Fredgaard dengang
firmaet var ved at fusionere med Fona til 99,95 kr, nedsat fra 1.699,-
kr.

Så ja, du kan da godt gør en fordelagtig handel med MS.

Ligeledes har jeg købt MS Office "æsker" med studierabat der lå i
"rodekurve" i butikker, bl.a en der sælger spilsoftware i Roskilde, for
en "hund" og hvor jeg så sendte skemaet i æsken ind til Microsoft - i
Holland tror jeg det var - og så fik en CD tilsendt, efter MS havde
spurgt i en e-mail om jeg ikke ville ha' en nyere version, da den
version der svarede til den i "æsken" ikke længere var tilgængelig.

Det er sket med både en MS Office XP (2002) med 2 licenser, samt en MS
Offive 2004 licens til Mac OS - PPC versionen.

Vi - min kone og/eller jeg - opfydte naturligvis licensbetingelserne og
kunne sende den erklæring, der lå i æskerne behørig underskrevet af
uddannelsesinstitionerne til MS i Holland.

> [...]
> opgradering af et andet produkt. Ellers kan man jo også sige, at
> Mac OS X er gratis. Det følger jo bare med, når man køber en Mac.

So what?

Det - at OSet følger gratis med - gælder osse Windows, når man køber en
PC med Windows.

> [...]
> af Vista. Den findes i et væld af versioner til forskellige priser,
> og mange kan slet ikke lide Vista, men vil nedgradere til XP.

Altså! Hvis du vil *vide* hvad der sker fremover må du ty til
hønselort. Men du kan lave et godt gæt på det ved at studere hvad der
er sket hidtil. Det er bl.a sådan de gør på Institut for
Fremtidsfoorskning.

Ja, du kan ovenikøbet få lov til at vælge mellem XP og Vista i nogle
tilfælde. Men så er Windows - som "platform" - da endnu mere
fordelagtig.

Du kan ikke nøjes med at bruge Safari v1.3 som man er nød til at holde
sig til med OS X 10.3.9 - der kom i slutningen af 2003 - idag, mens du
får den aller seneste version af Apples browser til Windows versioner
der stammer helt tilbage fra 2001.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-12-08 18:48

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> ...samt en MS Offive 2004 licens til Mac OS - PPC versionen.

Det er en MS Office 2001 til Mac OS - PPC.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one."

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-08 00:18

> [...]
>
> Jeg har selv købt en Windows 2000 Pro (opgradering) i Fredgaard dengang
> firmaet var ved at fusionere med Fona til 99,95 kr, nedsat fra 1.699,-

Jeg har hørt om en, der fik et helt nyt Nikon spejlreflekskamera for 1
krone ved at ligge i kø med sin sovepose i fem dage foran Bingo Foto.
Skal vi så deraf konkludere, at Canons spejlreflekskameraer er alt for
dyre, for de koster fra kr. 4.000,- og opefter?
Her er jo tale om helt exceptionelle tilbud og "rodekasser" med
rester. Det er et rent held, hvis man lige falder over sådan et tilbud,
når man har brug for produktet. Hvis man lige står og skal bruge Windows
til en computer, kan man jo ikke regen med at falde over sådan et
tilbud. Det kan derfor ikke bruges til at vurdere, hvad prisen for
Windows er.
Alt hvad jeg spørger om er derfor, hvad Windows koster eller
kostede før Vista. Men sandheden er måske, at der ikke er nogen, der
køber Windows til normalpris?

> [...]
> hønselort. Men du kan lave et godt gæt på det ved at studere hvad der
> er sket hidtil. Det er bl.a sådan de gør på Institut for

Øh - skriver jeg ikke, at jeg netop IKKE taler om fremtiden, men om
udviklingen af Mac OS X og Windows i de seneste 7-8 år?

> [...]
> sig til med OS X 10.3.9 - der kom i slutningen af 2003 - idag, mens du
> får den aller seneste version af Apples browser til Windows versioner

Jeg forstår heller ikke, hvorfor du siger mig imod. Jeg har da netop
sagt, at det er en fordel ved Windows, at man ikke har skullet betale
for nye styresystemer og lære at bruge dem i mange år.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-12-08 01:41

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Skal vi så deraf konkludere, at Canons spejlreflekskameraer er alt for
> dyre, for de koster fra kr. 4.000,- og opefter?

Næppe, men nogle gange kan man altså godt være heldig...

> [...]
> til en computer, kan man jo ikke regen med at falde over sådan et
> tilbud. Det kan derfor ikke bruges til at vurdere, hvad prisen for

En af mine venner kom for nogle år siden (OS 8.x dagene) forbi det
daværende AUCComputerMac. I deres rodekasse fandt han en komplet Adobe
Photoshop 4.04DK opg. CD på 11 sprog til den nette sum af _50kr._! - Så
vi fik vore dengang PhS 3.05 opg. til 4.0.4 for e flad halvtredser..-)

Jeg prøvede også, om jeg kunne nå at få en XP Home, da Quickly havde
dem, men de var væk. - I den store butik her på Vesterbro torv havde de
kun fået 3 stk. og i den endnu større ude i Åbyhøj havde de i alt 10 stk....

> Alt hvad jeg spørger om er derfor, hvad Windows koster eller
> kostede før Vista. Men sandheden er måske, at der ikke er nogen, der
> køber Windows til normalpris?

En retail Windows XP Home Edition kostede 2195kr. - en XP Student
License kostede 1295kr., XP Pro kostede 2695kr.. - OEM versionen af XP
Home koster ved samkøb 895kr., og en XP Pro/SP3 koster i samkøb 1249kr..
- En XP Pro 10-bruger licens kostede 9895kr.. - Det er de priser, jeg
lige har og kan huske... - Jeg har i øvrigt lige købt en Parallels 3.x +
XPPro/SP3 3-bruger for i alt 1728kr. til den MBP, jeg har færdiggjort.

Kigger man rundt på div. køb&salg-grupper ligger brugtpriserne for
retail ver. af XP og XPPro mellem 800-1000kr., mens OEM versioner sælges
for ca. 5-600kr., - trods det, det er hamrende ulovligt...

- En Vista Home OEM får du smidt i nakken for ca. 4-500kr. og en retail
får du nemt for under en tudse....

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 02-12-08 22:29

Axel Hammerschmidt skrev:

> En OEM koster heller ikke så meget som Tiger.

Det skulle da bare mangle.

> En FPP kan flyttes, men kun være aktiveret på een computer (ad
> gangen).
>
> Du kan osse købe Vista som OEM.

Bra om man må ha den, men ellers er Vista noe folk betaler penger for å
slippe å drages med.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-12-08 01:42

> Men vel kun fordi, folk tvinges til at få den med, når de køber ny
> computer. Der er vel ikke det store salg i XP i løs vægt. Jeg har lidt
> svært ved at se, hvem kunderne skulle være.

Af en hustand på 2 personer dækker vi 100%.

Har købt en hver i løs vægt.

Visse programmer laves ikke til OS X..