Ja det er rigtigt at det er et spændende produkt med mange
muligheder for et bedre ballanceret miljøregnskab.
Vi kender da lidt til metoden med VC-17 bundmalingen; men det er
så tyndt et lag at der ikke er meget tilbage efter en sæson.
Med epoxybehandlingen er det mange kilo kobber der lægges på
fladen.
Je der er mange holdninger til ethvert produkt; men det kan bero
på at dem der skriver negativt om virkningen ikke har fået
forudsætningerne med, og det fremgår heller ikke af videoen
eller beskrivelsen.
Når bunden er pålagt og hærdet af så skal bunden slibes let med
sandpapir/smergel således at kobberpartiklernes overflade bliver
blotlagt og ikke er sovset ind i epoxy.
Når båden kommer i vandet vil denne kobberoverflade sulfatere og
det er denne kobbersulfat der er aktiv.
Den holder i mange år og når man synes at overfladen ikke er ren
ved optagningen af båden så afskylles og børstes overfladen for
slim og der slibes igen således at et nyt lag kobber kommer frem.
Jeg kender flere der har udført behandlingen for snart mange år
siden og bådene er rene i bunden når de kommer op.
En af bådene en 41 fods Swan kommer kun op hvert femte år og den
er hver gang flot i bunden uden slim og rurer.
Det er muligt at benytte det i DK, Værfter påfører det bl.a. og
de er jo pålagt div. regler fra myndighederne.
Produktet kan købes fra den danske leverandør af West epoxy.
Udledningen til vandmiljøet er betydeligt lavere end de
bundmalinger der normalt anvendes. De bløde selvpolerende
afgiver desuden bindemidlet til vandet.
Der er ikke megen fortjeneste for sælger i et produkt som kun
skal påføres hvert 25 år; men produkter der i sammensætningen
skal påføres hvert år er ret så profittable.
Mvh/Harding
Claus b.p. <cbp33@hotmail.com> skrev:
>
>"Harding Larsen (slet 35HR3)"
><harding@35HR3larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12272724470.0694677248507674@dtex
>t.news.tele.dk...
>> Hvem tænker ikke at foråret må være
>>på vej selvom sneen daler ned nu.
>>
>> Se dette link og især application videoen.
>>
>>
http://www.coppercoat.com/applicatio n.htm
>>
>> Med en sådan behandling kan
>>sejlsæsonen blive noget længere og
>> forårsarbejdet lettere i de næste mange år.
>>
>Spændende! - Men det er vel ikke
>muligt at benytte i DK med den
>nuværende og
>kommende miljølovgivning...
>Man burde vel inddrage hele
>miljøregnskabet i godkendelsen af sådan et
>produkt, for hvis 10 liter af
>produktet kan holde en 30 fods båd nogenlunde
>fri for rurer mv. i 10 år, frem for de
>nuværende produkters 1-2 års
>udskiftningsfrekvens, så burde der jo
>lovligt kunne være 10 gange så meget
>aktivstof i dette produkt. Samtidig er
>det jo kendt af alle andre end af
>miljømyndighederne at en u-tilgroet
>båd bruger meget mindre brændstof => CO2
>som en der ikke er det. Mon det virker
>lige så godt under danske forhold som
>de hævder? Der er i hvert fald
>adskillige i dette forum der ikke deler
>begejstringen for coppercoat og
>lignende produkter.:
>
http://www.cruisersforum.com/forums/f1
>24/coppercoat-antifouling-8458.html
>Jeg har nu allerede købt bundmaling
>til den kommende sæson, for
>omstændighederne gjorde jo at båden
>måtte blive på land i år.
>
>Mvh. Claus