sokkel til brusevæg
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-11-08 16:17

Hej

Jeg har et badeværelse, hvor jeg havde tænkt mig noget brusevæg og
dør..

Pga. faldet i rummet og for at undgå vand i at komme ud af
brusekabinen.. Skal der laves en kant på ca. 10cm i højden.. Hvordan
ville i gøre dette eller andre forslag hvis man vil have brusevæg op?
Umildbart er det måske lidt klodet med en kant på 10x10 og så en
glasvæg på midten af denne?? snavs osv?

| bad afløb
| afløb

|------------\
\
\dør
\________________

Sådan er badeværelset ca....
indhakket er selve brusehjørnet, og den skråvæg er dørhullet til
rummet...
Der er unidræn afløb i brusehjørne, og afløb i midt i rummet inde ved
den lange væg.

Der skal så laves en væg der går 90grader ud for den lange væk, og en
dør der åbner ind måd hjørnet i brusehjørnet...

Hvordan ville i væk gøre? Selve betonunderlaget falder ned til afløbet
midt i rummet, og derfor kan man nok ikke sådan lige umildbart fx have
døre og vægge gå direkte til gulv..

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-08 06:50

> Pga. faldet i rummet og for at undgå vand i at komme ud af
> brusekabinen.. Skal der laves en kant på ca. 10cm i højden..

Hvis den ikke står på en "højderyg" vil der komme til at stå vand - ikke
godt.

Hvor skiller faldet mod de 2 afløb ?

Jeg ville hænge en glasvæg på væggen og med "støttefod" mod gulv og loft
således at der var lidt friplads under til vandet. Ligeledes ville jeg hænge
døren på væggen og lade den åbner mod den faste væg.

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-11-08 04:44

On 25 Nov., 06:49, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Hvis den ikke står på en "højderyg" vil der komme til at stå vand - ikke
> godt.
>
> Hvor skiller faldet mod de 2 afløb ?

Ja der er selvfølgelig fald ned til unidræet også, skiller sådan ca..
der hvor væggen skal være...

> Jeg ville hænge en glasvæg på væggen og med "støttefod" mod gulv og loft
> således at der var lidt friplads under til vandet. Ligeledes ville jeg hænge
> døren på væggen og lade den åbner mod den faste væg.

Godt forslag det vil jeg lige tænke over... Men hvad med vådrumssikrig
af brusekabine hvis man ikke har de 10cm kant?
Det er måske lovlidt nok at reste af huset lægget 1,5cm over det
højeste pukt i badeværelset?

Har dog lige snakket med en klarmester, der mener der skal være en
kant eller noget til sådan en væg. Ellers kommer der vand på resten af
gulvet.. Men ka da godt se det måske ikke gør så meget der sprøjter
noget vand ud under glasset.

Fra : Carsten Keller

Dato : 25-11-08 14:17

--

Det Anders mener er at den skal stå _præcist_ på "højderyggen". Hvis der
kommer fald ned mod din nye væg fra brusekabinen bliver det noget skrammel.

Keller

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-08 17:42

> [...]

> af brusekabine hvis man ikke har de 10cm kant?
> Det er måske lovlidt nok at reste af huset lægget 1,5cm over det

Hele gulvet skal vådrumsikres - ellers giver det imho ikke meningen med 2
afløb ... Og også 10cm op af væggene.

Laver du ikke nogen væg så skal der vådrumsikres 50cm (eller er det 60cm ?)

Men gå på biblioteket efter "by og byg anvisning 200 - vådrum" - Der er gode
illustrationer i.

> [...]
> kant eller noget til sådan en væg. Ellers kommer der vand på resten af
> gulvet.. Men ka da godt se det måske ikke gør så meget der sprøjter

Nu har du ikke mål på skitsen, men hver påpasselig med at det ikke bliver
for småt/trangt med ekstra mur og dør. Dernæst at der er meget ekstra
rengøring ved en glasdør (specietl hvis man har meget kalk).

Har du overvejet at bygge en skillevæg i glassten ?

Du har skrevet klinker til gulvet men hvad med resten ? Jeg vil nok forelå
fliser eller glasmosaik i brucenicen og måske også videre ud på den øverste
væg. Afhænigt af underlaget af væggene kan der også laves lovligt "bare" med
en malingsbehandling men jeg ville tage noget mere solidt

Hvordan ser resten af den påtænkte indretning ud - hvad skal der være plads
til - toilet? en eller to håndvaske? håndklædetører ?

Vi har i et lille badeværelse med skæve vinkler lavet en skillevæg i lægter
og vådrumsgips - og der er så vinyl på. Det er valgt da det er midt på
1.salen i et gammelt hus der vil "arbejde" lidt i stormvejr. Det stolede jeg
ikke på at andre materialer ville forblive tætte

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-11-08 06:45

On 25 Nov., 14:17, "Carsten Keller" <c...@no-more-swen.iha.dk> wrote:

> [...]
> Man vi måske kunne leve med lidt bagfald på ydersiden, hvis det ikke er et

Det klart., Ikke det største problem, da der ikke er lavet
vådrumssikrig eller klinker endnu. Så der ka justeres med nyt beton og
fliseklæber