Indvendig beklædning af isoleret redskabsr~
Fra : Anders Sørensen

Dato : 22-11-08 01:03

Hej

Jeg har bygget en carport med tilhørende redskbsrum på ca.5.2 x 5.4m.
Det er isoleret med 150 mm flamingo i gulvet, og får 120 mm ivæggene
og 145 mm på loftet.

Jeg skal have rummet beklædt indvendigt, men hvad er den bedste
og/eller billigste løsning?
Jeg har tænkt på vandfast krydsfiner, er det helt ved siden af?
Hvor tykke skal de være og hvor købes de billigst?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 22-11-08 07:10

Efter mange tanker skrev Anders Sørensen:

> Jeg har tænkt på vandfast krydsfiner, er det helt ved siden af?

Hvis det er indvendigt behøver det vel ikke at være vandtæt, eller...?

> Hvor tykke skal de være og hvor købes de billigst?

Ved ikke hvor du bor, men vi kørte til Tyskland og købte i nærheden af
Fördepark hos et byggefirma der hedder Max Bahr, mener jeg; der var
tale om en art spånplader; dog ligesom lakerede med meget store spåner

De var måske 12 mm tykke og og med not (hedder det dét?) så de kunne
sættes sammen.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ole V Jensen

Dato : 22-11-08 18:05

Hans Paulin <me@privacy.net> wrote:

> der var
> tale om en art spånplader; dog ligesom lakerede med meget store spåner

De hedder OSB-krydsfinerplader.

mvh
Ole-J

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-11-08 23:29

Ole V Jensen skrev:

> De hedder OSB-krydsfinerplader.

Okay
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : CC

Dato : 22-11-08 09:37

"Anders Sørensen" skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har tænkt på vandfast krydsfiner, er det helt ved siden af?
> Hvor tykke skal de være og hvor købes de billigst?

Vælg en eller anden form for træbeklædning, der er egnet til normaltætte
inde områder.
Dette kan fx. være 15 mm krydsfiner, 19 mm spånplader, 9 mm profilbrædder
andre brædder på klink,
15 mm MDF plader eller gipsplader.

Hvis rummet ikke er opvarmet vil jeg fravælge mdf og gipsplader
(luftfugtigheden bliver for høj).

Se reklameaviser fra byggevaremarkeder, profilbrædder er ofte på tilbud
ellers må du sammenligne m2 priser.
(bor du tæt ved grænsen til Sverige eller Tyskland, så skulle der kunne
hentes noget billigt her - også isolering)

Jeg går ud fra at der er vindpap på ydersiden af isoleringen, så skal du
huske dampspærre på indersiden.
(Det er den løsning jeg ville foretrække). Husk el-installationer til lys og
stikkontakt.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-11-08 11:38

CC skrev:

> (bor du tæt ved grænsen til Sverige eller Tyskland, så skulle der
> kunne hentes noget billigt her - også isolering)

"Man" siger at isolering ikke er billigere i Tyskland...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Andersen

Dato : 22-11-08 11:59

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> huske dampspærre på indersiden.
> (Det er den løsning jeg ville foretrække). Husk el-installationer til lys

Jeg har brugt nogle 60 cm gulvspånplader sat på lodret, som jeg har malet
med en god maling glans 25. De har holdt nu i mange år og bevæger sig kun
meget lidt.
Har sat alukraft under pladerne.
jeg har så en varmluftblæser til at stå om vinteren for lige at holde det
frostfrit, men heller ikke mere.
Husk at der skal være isoleret tag (dobbelt plastplader eller lign.) for
ikke at få kondens regnvejr når det er frostvejr.
/Erik

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-08 08:26

> [...]
> Husk at der skal være isoleret tag (dobbelt plastplader eller lign.) for
> ikke at få kondens regnvejr når det er frostvejr.

Er en dob. plastplade (dem med luft imellem?) nok for at undgå kondens? Har
nemlig en carport der burde blive revet ned og bygget igen, men gider ikke.
Og der er loftet det der irriterer mest. Skuret i carporten har nemlig
kondens under de der rillede plastplader mange bruger som tag og det er
irriterende.

Kan det betale sig at begynde at "lappe" en gammel carport, fra 50'erne,
eller bør jeg tage fat om roden, og bygge om?

Jakob

Fra : TG

Dato : 25-11-08 05:48

On Nov 25, 8:26 am, ".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Kan det betale sig at begynde at "lappe" en gammel carport, fra 50'erne,
> eller bør jeg tage fat om roden, og bygge om?

Jeg ville ikke vælge en db. plast-plade, men der er måske lige så
meget fordi nogle naboer er meget glade for fyrværkeri, og det har
kostet mig en del huller i plast-trapez-pladerne.. Jeg valgte i stedet
et stål-tag, med anti-kondens belægning og det virker. Så det vil jeg
også anbefale, det tager godt nok lidt lys, men i en carport kommer
der såmænd en del lys ind fra siden, så det synes jeg ikke er et
problem..

Om det kan svare sig at lappe på en carport fra 50'erne, kommer vel
først og fremmest an på hvilken stand den er i. Hvis den er bygget
fornuftigt, og vedligeholdt genem tiden, burde det jo ikke være noget
problem. Men hvis træværket er dårligt, kan det vel ikke betale sig at
"lappe" ret meget, og næppe et helt tag

/TG

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-08 16:36

<<<
[...]

Tror jeg må erkende at mit skur og carport bør rives ned og genopbygges. Vil
nødigt ud i nye planker, maling og loft, og så er fundamentet alligevel ikke
helt godt. Tak for forslage med stålpladerne, har du et link til sådan
nogen?

Jakob

Fra : Anders Sørensen

Dato : 27-11-08 17:43

On Sat, 22 Nov 2008 01:02:40 +0100, Anders Sørensen
<anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har tænkt på vandfast krydsfiner, er det helt ved siden af?
>Hvor tykke skal de være og hvor købes de billigst?

Tak for alle svarene.

Huset er et træhus med 1 på 2 bræddebeklædning med vindpap under.
Taget er Benders betontagsten uden undertag.

Der kommer dampspærre mellem loft og isolering, og også mellem
indvendig vægbeklædning og isolering.

Jeg overvejer lige nu vådrumsgips, selv om en har frarådet det pga.
faren for at slå hul i det med en trillebør eller lign.

Jeg kender godt til problematikken med at skrue noget fast i gips, men
der kan fås så mange smarte plugs og lignende til fastgørelse i gips.