Ekstern DVD brænder
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 15:18

Hej gruppe,

Jeg er interesseret i en DVD brænder til USB2 (alternativt Firewire 400).

Den skal bruges til min Macbook (late 2007 model).

Hvad bør man kigge efter som bare virker 112% her gang og hele tiden?
Designet er vigtigt, men funktionalitet kommer først.

Den skal bruges til brænding af backup på DVD RW både plus og minus.
Duallayer er ikke et krav.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 16:23

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> Designet er vigtigt, men funktionalitet kommer først.
>
> Den skal bruges til brænding af backup på DVD RW både plus og minus.

OK, så er der kun _én_ model, der kan blive aktuel. - Det lille portable
DVD drive fra LaCie. - Det er ganske enkelt et fænomenalt drev. - Jeg
har selv en sådan, og den kører bare uden videre og uden strømforsyning
på alle de maskiner, jeg hidtil har prøvet det på - lige fra en gl. PM
9600 med FW+USB PCI kort over en Beige G3, QuickSilvr, MDD, MacPro,
Pismo, IBook.........

Drevet findes i to udgaver - en USB og en FW400 version. - Vælg
Firewire. Det er det hurtigste og sikreste. - Og så er den altså ikke
ret meget større - ca. 1 cm på hvert led - end et gammeldaws CD
hylster. http://www.lacie.com/us/products/range.htm?id=10037

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-11-08 17:07

In article <492ac6e1$0$24411$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> på alle de maskiner, jeg hidtil har prøvet det på - lige fra en gl. PM
> 9600 med FW+USB PCI kort over en Beige G3, QuickSilvr, MDD, MacPro,

Hvorfor ikke Plextor?
http://www.plextor.be/products/px-810uf.asp?choice=PX-810UF

Jeg synes alt jeg har haft af Plextor har været bundsolidt, og denne
model har både USB2 og Firewire.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 18:19

Kurt Brixen wrote:
> [...]
> http://www.plextor.be/products/px-810uf.asp?choice=PX-810UF
>
> Jeg synes alt jeg har haft af Plextor har været bundsolidt, og denne

Jeg véd ikke med de nyeste modeller fra dem, men tidl. har man ikke
kunnet bruge Plextor drev, hvis man samtidig ville have et drev, der kan
boote en Mac. - Jeg har prøvet flere både SCSI og IDE drev, - ingen af
dem har kunne boote mine maskiner, men jeg har sagtens kunnet bruge dem
sammen med fx. Toast Titanium til brænding.

Men ingen tvivl om, at plextor drev er blandt de bedste rent teknisk og
kvalitetsmæssigt.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 17:49

> [...]
> på alle de maskiner, jeg hidtil har prøvet det på - lige fra en gl. PM
> 9600 med FW+USB PCI kort over en Beige G3, QuickSilvr, MDD, MacPro,

Se det lyder jo tiltalende... den koster ca. 800,- hos Getmore kan jeg
se, selvom jeg helst ikke handler der, men det kan jeg jo måske blive
nødt til

> Drevet findes i to udgaver - en USB og en FW400 version. - Vælg
> Firewire. Det er det hurtigste og sikreste.

Jeg vil også helst have FW, men det kvier mig da FW er udelukket på de
nye Macbooks - omvendt er der jo DVD brænder indbygget i disse, så det
er måske omsondst at tænke i de baner.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 18:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Se det lyder jo tiltalende... den koster ca. 800,- hos Getmore kan jeg
> se, selvom jeg helst ikke handler der, men det kan jeg jo måske blive
> nødt til

Køb den så direkte hos LaCie...

> Jeg vil også helst have FW, men det kvier mig da FW er udelukket på de
> nye Macbooks - omvendt er der jo DVD brænder indbygget i disse, så det
> er måske omsondst at tænke i de baner.

Ellers gør som jeg har gjort til et par af ine venner. - En 13 mdr.
gammel 2.2ghz 15,4" MacBook Pro med alt orig. tilbehør til under 9000kr.
inkl. eftersyn på værksted og forsigtig forsendelse! - Jeg indrømmer
blankt, at det er sjældent, jeg har haft noget så lækkert mellem
fingrene. - den står her, fordi jeg skal sætte den op for dem. De er
begge svagtseende som jeg selv, så den skal sættes lidt specielt op. -
Jeg har 'truet' dem med, at de ikke får den, men det vil de ikke være
med til.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 19:00

> Køb den så direkte hos LaCie...

US? Jeg tænker told...

> [...]
> begge svagtseende som jeg selv, så den skal sættes lidt specielt op. -
> Jeg har 'truet' dem med, at de ikke får den, men det vil de ikke være

Den er for stor.. skærmmæssigt set. Desværre.. den er ellers lækker
sådan en Pro

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 19:40

Martin Johansen [6000] wrote:

> US? Jeg tænker told...

Hm, mig bekendt er LaCie et europæisk firma i og med, de har
hovedkvarter i Schweiz, - og svjv. er der en toldaftale mellem EU og
Schweiz, men check for en sikkerheds skyld...

> Den er for stor.. skærmmæssigt set. Desværre.. den er ellers lækker
> sådan en Pro

Hm, størrelsen på selve maskinen er faktisk mindre end en 14" G4. -
MBP'en er jo med widescreen 16:10 format, så den er faktisk ikke så stor
igen....

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 21:01

> Hm, mig bekendt er LaCie et europæisk firma i og med, de har
> hovedkvarter i Schweiz, - og svjv. er der en toldaftale mellem EU og
> Schweiz, men check for en sikkerheds skyld...

Der er desværre toldrisiko fra Schweitz

> Hm, størrelsen på selve maskinen er faktisk mindre end en 14" G4. -
> MBP'en er jo med widescreen 16:10 format, så den er faktisk ikke så stor
> igen....

14" G4'en var også for stor

Min 13" Macbook er liiige på grænsen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-11-08 17:27

Martin Johansen [6000] skrev:
> [...]
> Designet er vigtigt, men funktionalitet kommer først.
>
> Den skal bruges til brænding af backup på DVD RW både plus og minus.

Det allerførste - skal den være lille og fiks (og dermed dyr) eller stor
og billig? Jeg har valgt det sidste og købt en brugt Plextor PX-708UF
med både USB og Firewire, som jeg er ok tilfreds med til det behov jeg
har. Den er så IKKE specielt transportabel, men fin i reolen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 17:41

> Det allerførste - skal den være lille og fiks (og dermed dyr) eller stor
> og billig?

Det ville være lækkert med en lille, fiks billig en

Men den skal bruges på skrivebordet (jeg kan ikke forestille mig jeg vil
tage den med ud).

Problemet er, at jeg prøver at droppe min desktop med Windows, men i den
har jeg DVD brænder som jeg bruger et par gange om måneden.

I min Macbook har jeg kun CD-brænder.

så indtil jeg skifter til en ny model Macbook var planen at "nøjes" med
en ekstern fætter.

> Jeg har valgt det sidste og købt en brugt Plextor PX-708UF
> med både USB og Firewire, som jeg er ok tilfreds med til det behov jeg
> har. Den er så IKKE specielt transportabel, men fin i reolen.

Jeg vil kigge lidt på den - tak for model nummer!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 18:35

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> en ekstern fætter.

> Jeg vil kigge lidt på den - tak for model nummer!

Martin - Hvad er der galt med din din MTN newsclient? - Den skriver i
Unicode, men sender i Western/ISO-8859-1.... - Skifter jeg til Unicode,
vises æ, ø og å korrekt....

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-08 18:39

On 24/11/08 18.34, Erik Richard Sørensen wrote:

> Martin - Hvad er der galt med din din MTN newsclient? - Den skriver i
> Unicode, men sender i Western/ISO-8859-1.... - Skifter jeg til Unicode,
> vises æ, ø og å korrekt....

Martins indlæg ser fint ud her. Har DU måske været i gang med at
optimere? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 18:49

Peter Farsinsen wrote:

> Martins indlæg ser fint ud her. Har DU måske været i gang med at
> optimere? ;)

Kun en ny ver. af SeaMonkey (ver. 1.1.13), men med de gamle
indstillinger. den står til ISO-8859-1 og ikke til 'automatic'. - sætter
jeg den til Unicode eller Automatic, er der heller ingen problemer. -
Det er faktisk en af de problemer, der klages over, at MTN - og Hogwaser
- kan finde på at skifte encoding system...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-11-08 18:55

Peter Farsinsen skrev:

> Martins indlæg ser fint ud her. Har DU måske været i gang med at
> optimere? ;)

Det ser også tegnsætsbesynderligt ud her, så måske har Erik også
fjernoptimeret MIN maskine? *uha*

Nah, det er nok et eller andet der NÆSTEN overholder en eller anden
MIME-standard. Lad os se om det går over.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 21:02

On 2008-11-24 18:39:24 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Martins indlæg ser fint ud her. Har DU måske været i gang med at optimere? ;)

Martin sendte UTF8 uden at fortælle det til resten af gruppen (aka
ingen tegnsæt angivelse i hans headder)
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 21:05

On 2008-11-24 18:39:24 +0100, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> Martins indlæg ser fint ud her. Har DU måske været i gang med at optimere? ;)

Martins newsagent angiver ikke hvilket tegnsæt han sender i, det går
som regel sålænge content er ISO-8859-1 eller US-ASCII som de fleste
newsreadere gætter på. Det indlæg der voldte Erik problemer var hverken
ISO-8859-1 eller US-ASCII.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 21:13

In article <ggf1e3$1g7k$1@newsbin.cybercity.dk>,

> [...]
> som regel sålænge content er ISO-8859-1 eller US-ASCII som de fleste
> newsreadere gætter på. Det indlæg der voldte Erik problemer var hverken

Jeg har lige prøvet at sætte den til Unicode (UTF-8 tror jeg).

Æ Ø Å æ ø å

Anderledes? (ved godt det ikke er dk.test men nu går snakken jo)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 22:25

On 2008-11-24 21:12:49 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> In article <ggf1e3$1g7k$1@newsbin.cybercity.dk>,

> Jeg har lige prøvet at sætte den til Unicode (UTF-8 tror jeg).
>
> Æ Ø Å æ ø å
>
> Anderledes? (ved godt det ikke er dk.test men nu går snakken jo)

Du skriver stadig ikke i din headder hvilket tegnsæt du poster i.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 23:15

> Du skriver stadig ikke i din headder hvilket tegnsæt du poster i.

Hvad med nu? æ ø å

Jeg har aktiveret "Send with MIME" som ifølge manualen burde sende
ekstra information afsted.

Alternativt skal jeg smide noget direkte ind i headeren.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 23:37

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Hvad med nu? æ ø å
>
> Jeg har aktiveret "Send with MIME" som ifølge manualen burde sende
> ekstra information afsted.
>
> Alternativt skal jeg smide noget direkte ind i headeren.

Nu virker det i MacSOUP.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-08 00:43

On 2008-11-24 23:14:32 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Hvad med nu? æ ø å

bingo:

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 25-11-08 00:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvad med nu? æ ø å
>
> Jeg har aktiveret "Send with MIME" som ifølge manualen burde sende
> ekstra information afsted.
>
> Alternativt skal jeg smide noget direkte ind i headeren.

Nu sender du ihvertfald i Unicode. Prøv så at finde, hvor du sætter
'character encoding' og sæt den til 'Western'/'ISO-8859-1'.

mvh. erik richard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-11-08 05:54

> Nu sender du ihvertfald i Unicode. Prøv så at finde, hvor du sætter
> 'character encoding' og sæt den til 'Western'/'ISO-8859-1'.

Ingen problem, men senere - er på vej på job nu

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 23:37

> Du skriver stadig ikke i din headder hvilket tegnsæt du poster i.

Det var flot læst, Morten. Min MacSOUP kunne ikke læse dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 23:39

Martin Johansen [6000] wrote:
> In article <ggf1e3$1g7k$1@newsbin.cybercity.dk>,

> Jeg har lige prøvet at sætte den til Unicode (UTF-8 tror jeg).
>
> Æ Ø Å æ ø å
>
> Anderledes? (ved godt det ikke er dk.test men nu går snakken jo)

Og som du kan se, kommer det frem i Western/ISO-8859-1.

Skifter jeg til 'Auto Define' eller Unicode i SeaMonkey, ser det sådan ud

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-11-08 00:46

On 2008-11-24 23:39:29 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> emer var hverken

> .

> Og som du kan se, kommer det frem i Western/ISO-8859-1.

vrøvl. Det indlæg du besvarer er UTF-8, men der er ingen angivelse af
tegnsæt i headderen. Hvis din klient gætter sig frem til ISO-8859-1 er
det er blot din klient der er for dum til at gætte rigtigt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 19:00

> Martin - Hvad er der galt med din din MTN newsclient? - Den skriver i
> Unicode, men sender i Western/ISO-8859-1.... - Skifter jeg til Unicode,
> vises æ, ø og å korrekt....

Hmm fisk.. jeg har liiige installeret den så jeg har måske misset en
indstilling.

Jeg tjekker lige op på det senere..

Takker!

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 19:39

> Hmm fisk.. jeg har liiige installeret den så jeg har måske misset en
> indstilling.
>
> Jeg tjekker lige op på det senere..

Det ser faktisk også forkert ud i MacSOUP. Eller rettere: SÅ forkert ud,
for det indlæg, jeg svarer på her, ser faktisk fint ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens\"Lyrik\" Bech

Dato : 24-11-08 17:31

Den 24.11.2008 kl. 15:17 skrev Martin Johansen [6000]
<martinlj@tiscali.dk>:

> [...]
> Designet er vigtigt, men funktionalitet kommer først.
>
> Den skal bruges til brænding af backup på DVD RW både plus og minus.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Du skal da have sådan en svend:
http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=BE06LU10
Det er en maskine der vil noget og kan noget. Den brænder også Blu-ray og
viser HD-DVD når du starter op i Windows. Den er USB2 og kan det hele. jeg
har den selv. Og så er den hvid og passer til min MacBook som er magen til
din.
Lægger man en CD i så cykler den ind i iTunes på et øjeblik, mens den
interne CD/DVD i MacBook er laaaangsom.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 17:39

> [...]
> har den selv. Og så er den hvid og passer til min MacBook som er magen til

Det er bestemt ikke et dårligt bud, MEN! Jeg burde måske have sat en
pris på

Jeg forestiller mig noget i omegnen af 500,-.