Nyhedslæser
Fra : rt

Dato : 24-11-08 09:50

Sidste spam-post i denne omgang :)

Jeg har brug for en god, overskuelig News-reader til min nye MBP. Jeg
har oprindeligt brugt Outlook Express, og er for noget tid siden gået
over til Xnews, som vist kan en helt masse, men som jeg aldrig er
blevet rigtig gode venner med.

Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,
eller? Hvor findes det?

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-11-08 10:05

In article <Xns9B6064036B7B8rt@130.225.247.90>,
rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> har oprindeligt brugt Outlook Express, og er for noget tid siden gået
> over til Xnews, som vist kan en helt masse, men som jeg aldrig er

På Windows pc har jeg brugt Agent i lang tid. Jeg registrerede det i
1997. Jeg ledte efter noget til mac der ikke var så forskellig fra
Agent, men har ikke fundet noget.

> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,
> eller? Hvor findes det?

Jeg kan ikke vænne mig til MacSoup, men nu har jeg fundet
MT-NewsWatcher, det går meget bedre.

Der er link til mange nyhedslæsere her:
http://www.newsreaders.com/mac/clients.html

- jeg har prøvet Hogwasher, MacSOUP, Nemo, OSXnews, MT-NewsWatcher og
Unison - og endte med MT-NewsWatcher.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rt

Dato : 25-11-08 23:01

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote in

> Jeg kan ikke vænne mig til MacSoup, men nu har jeg fundet
> MT-NewsWatcher, det går meget bedre.
>
> Der er link til mange nyhedslæsere her:
> http://www.newsreaders.com/mac/clients.html

Tak.

Bør man downloade beta versionen til Leopard (3.5.3b3) eller den
'almindelige'?

Ja, undskyld mit måske dumme spørgsmål, men ny på mac, ved ikke helt
hvordan der udvikles hertil :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-11-08 23:09

In article <Xns9B61EA11780DErt@130.225.247.90>,
> [...]

> Tak.
>
> Bør man downloade beta versionen til Leopard (3.5.3b3) eller den

Jeg tog versionen til Leopard (3.5.3b3) og den virker udmærket. Jeg gik
ud fra at det måtte være den rigtige til Leopard, men er ikke sikker.

> Ja, undskyld mit måske dumme spørgsmål, men ny på mac, ved ikke helt
> hvordan der udvikles hertil :)

Jeg er ikke helt ny da jeg har brugt mac på arbejdet i mange år (er
grafiker), men dér havde vi en it-afdeling til at installere programmer
for os, så på en måde er jeg også ny. Jeg skal i hvert fald selv finde
ud af det nu

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rt

Dato : 25-11-08 23:18

> Jeg tog versionen til Leopard (3.5.3b3) og den virker udmærket.
> Jeg gik ud fra at det måtte være den rigtige til Leopard, men er
> ikke sikker.

Det prøver jeg også så :)

> [...]
> (er grafiker), men dér havde vi en it-afdeling til at installere
> programmer for os, så på en måde er jeg også ny. Jeg skal i

Ja ok, så er man tvunget til at lære.

Tak for hurtigt svar.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : rt

Dato : 26-11-08 00:49

> [...]

> (er grafiker), men dér havde vi en it-afdeling til at installere
> programmer for os, så på en måde er jeg også ny. Jeg skal i

Jeg sidder og nørkler med MT-NewsWatcher. Den er godt nok lidt
anderledes. Men det er de fleste sikkert.

Skal man åbne et emne, for at læse det? Kan man ikke lave en
splitscreen, så når det er markeret, så ses dets indhold
nedenunder?

Jeg har også lidt bøvl med at få samlet trådene korrekt, således
at svar står i samme tråd, og gerne under det, der svares på. Jeg
har sat Sort by til 'Date' og Thread by til 'References'. Men jeg
synes stadig den sætte nyeste svar øverst. Kan ikke helt se,
hvordan jeg kan få det sat rigtigt op.

Derudover kan jeg ikke forstå hvordan man ser om der er ulæste
(nye) posts, og hvordan man opdatere gruppen (men det er nok en
generel Mac-ting, jeg endnu ikke har lært, altså hvad virker som
F5 i Windows?)

Hvis du/I kan svare på noget af ovenstående vil det være super,
ellers må jeg rode videre...i morgen. Nu skal der soves :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-11-08 09:46

In article <Xns9B62845F95E6rt@130.225.247.90>,
rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Jeg sidder og nørkler med MT-NewsWatcher. Den er godt nok lidt
> anderledes. Men det er de fleste sikkert.

Det er meget anderledes, men den kan jeg bedre vænne mig til end MacSOUP.

> Skal man åbne et emne, for at læse det? Kan man ikke lave en
> splitscreen, så når det er markeret, så ses dets indhold
> nedenunder?

Jeg tror ikke man kan lave splitscreen. Jeg åbner det ved at trykke
mellemrum.

> [...]
> har sat Sort by til 'Date' og Thread by til 'References'. Men jeg
> synes stadig den sætte nyeste svar øverst. Kan ikke helt se,

Det har jeg ikke lagt mærke til før, men du har ret. Det er da dumt den
opfører sig på den måde. MacSOUP er perfekt til at styre tråde, så man
aldrig er i tvivl.

> [...]
> (nye) posts, og hvordan man opdatere gruppen (men det er nok en
> generel Mac-ting, jeg endnu ikke har lært, altså hvad virker som

Æble-Y henter nye posts.

Har du lavet din egen User Group List?

> Hvis du/I kan svare på noget af ovenstående vil det være super,
> ellers må jeg rode videre...i morgen. Nu skal der soves :)

Læs hele dette kapitel i Online manualen:
http://www.smfr.org/mtnw/docs/Starting.html#Installing_and_Configuring_Ne
wsWatcher

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rt

Dato : 26-11-08 21:43

> [...]
>
> Det har jeg ikke lagt mærke til før, men du har ret. Det er da
> dumt den opfører sig på den måde. MacSOUP er perfekt til at

Hmm, det synes jeg ikke.

> Har du lavet din egen User Group List?

Nej, hvad er det? :)

I øvrigt starter den heller ikke op med grupperne. Lige nu skal
jeg op i Windows-menuen og vælge en gruppeliste.

Det må jeg hellere gøre.

Tak for hjælpen.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 27-11-08 18:48

In article <Xns9B62DCDB57A0Art@130.225.247.90>,

> Hmm, det synes jeg ikke.

> Nej, hvad er det? :)

Det er en liste med de grupper du vil følge med i. Det er nok derfor
æble-Y ikke gør noget.

> I øvrigt starter den heller ikke op med grupperne. Lige nu skal
> jeg op i Windows-menuen og vælge en gruppeliste.

Du skal lave et Group Window - det er der allerede men hedder Untitled.
Der trækker du de grupper over i, som du vil læse hver gang, gemmer det
et sted, og starter NewsWatcher ved at dobbeltklikke på gruppelisten
eller en henvisning til den.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rt

Dato : 27-11-08 23:01

> Det er en liste med de grupper du vil følge med i. Det er nok
> derfor æble-Y ikke gør noget.

Ahh, ja. Det er det nok.

> [...]
> gang, gemmer det et sted, og starter NewsWatcher ved at
> dobbeltklikke på gruppelisten eller en henvisning til den.

Ok, på den vis. Det vil jeg forsøge. Jeg mangler bare mere tid,
for at lære den nye mac at kende.

Nogen der kan låne mig et par dage? :)

Tak for hjælpen igen, jeg må prøve at få læst den vejledning.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-08 08:32

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Nogen der kan låne mig et par dage? :)

Hvis du kan vaske op, gøre rent, ordne have og måske købe ind, så er vi
da en familie, der gerne vil låne dig et par dage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 29-11-08 11:25

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> Hvis du kan vaske op, gøre rent, ordne have og måske købe ind,
> så er vi da en familie, der gerne vil låne dig et par dage.

Ville ikke låne mig ud, men selv låne et par dage :)
"mig" var ment som et andet grammatisk led. Men ellers tak for
tilbuddet :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 26-11-08 10:03

> [...]

> har sat Sort by til 'Date' og Thread by til 'References'. Men jeg
> synes stadig den sætte nyeste svar øverst. Kan ikke helt se,

Nu har jeg gjort som dig. Har du hak i Reverse order? Hos mig er de
nyeste artikler i hver undertråd nu nederst, som jeg vil have dem.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : rt

Dato : 26-11-08 21:39

> Nu har jeg gjort som dig. Har du hak i Reverse order? Hos mig er
> de nyeste artikler i hver undertråd nu nederst, som jeg vil have
> dem.

Hmm, hvis jeg gør det, så er det hovedtrådene, der vender sig om, og
ikke undertrådene.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Esben

Dato : 24-11-08 10:36

> [...]

> blevet rigtig gode venner med.
>
> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,

MacSoup skal konfigureres en del fra starten - siden hen dimser man ikke
ret meget med det. Setup'et er oldnordisk, men trådvisningen slår alt
andet og det går stort set aldrig ned og hvis det gør genopbygger det
informationerne igen.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-08 10:51

On 24/11/08 09.49, rt wrote:
> [...]
> har oprindeligt brugt Outlook Express, og er for noget tid siden gået
> over til Xnews, som vist kan en helt masse, men som jeg aldrig er

Thunderbird minder på mange måder om Outlook, når det kommer til news.

> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,
> eller? Hvor findes det?

Jeg kan slet ikke finde mig til rette i det, men der er en del herinde
der bruger det.

Hent her http://home.snafu.de/stk/macsoup/. Koster $20.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jens\"Lyrik\" Bech

Dato : 24-11-08 11:21

Den 24.11.2008 kl. 09:49 skrev rt <trusellruneFJERN@hotmail.com>:

> [...]
> blevet rigtig gode venner med.
>
> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
For en Outlook Express fan som mig selv, sagde hunden, er der kun en der
kan tilfredsstille og det er "Opera":
http://www.opera.com/download/

Du får et Outlook Express-interface, hvor du kan markere tråde på
forskellig måde. Samtidig får du postprogram som du er vandt til i Outlook
Express. Oven i hatten får du den bedste browser du kan tænke dig med
faneblade. Kort sagt du får "IE sammenbygget med Outlook Express"
Derudover kan den hente filer som man kan højreklikke på i overførsel og
vælge "vis i Finder". Derudover kan den hente Torrentfiler og fortsætte
downloaden efter at den har været afbrudt.

--
Hilsen Jens "Lyrik" Bech
"Opera" kan!

Fra : Steen BJ

Dato : 24-11-08 15:12

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,
> eller? Hvor findes det?

Netop. Til tekstbaserede nyhedsgrupper findes ikke bedre.
Du kan godt køre gratis, indtil du beslutter dig for at købe.

Du kan få messer af hjælp til programmet herinde, da Suppen nok er det
mest benyttede program herinde

http://www.mothsoft.dk/osx/souposx.html

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 15:15

> Netop. Til tekstbaserede nyhedsgrupper findes ikke bedre.

Hvis jeg må være lidt kontrær så jo! Der findes bedre.. programmet
hedder MT Newswatcher.

> Du kan godt køre gratis, indtil du beslutter dig for at købe.

MT er helt gratis.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 15:53

rt wrote:
> [...]
> blevet rigtig gode venner med.
>
> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,

Tja, for nogle er 'suppen'det ultimative, men for andre er det bare revl
og krat... Brug newsdelen i Thunderbird istedet for, - den er klart
bedre end MacSOUP!

Alternativt er der også et par stykker som MT-Newswatcher og Hogwasher.
Begge kører fint på IntelMacs og 10.5.x, men begge har et lille problem
med at vise skandinaviske bostaver som æ, ø og å....

Mozilla Thunderbird 2.0.0.18 (freeware)
View e-mail and news the way you want it, personalized with themes and
intelligent junk controls.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10207484
MT-NewsWatcher (OS X) 3.5.3b3 Beta (freeware)
Find and read Usenet messages.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10779065
Hogwasher 4.3 (shareware)
usenet newsreader
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1993

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-08 15:57

> Tja, for nogle er 'suppen'det ultimative, men for andre er det bare revl
> og krat... Brug newsdelen i Thunderbird istedet for, - den er klart
> bedre end MacSOUP!

bedre for dig mener du vel ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-11-08 17:11

In article <492ab39e$0$11585$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Alternativt er der også et par stykker som MT-Newswatcher og Hogwasher.
> Begge kører fint på IntelMacs og 10.5.x, men begge har et lille problem
> med at vise skandinaviske bostaver som æ, ø og å....

Jeg ser fint æ, ø og å i MT-NewsWatcher. Er der problemer i det jeg
sender, ellers kan det vel rettes ved at vælge et andet tegnsæt.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 18:21

Kurt Brixen wrote:

> Jeg ser fint æ, ø og å i MT-NewsWatcher. Er der problemer i det jeg
> sender, ellers kan det vel rettes ved at vælge et andet tegnsæt.

Hvad sker der, hvis du skifter til Unicode som standard og ikke
western/ISO-8859-1? - Det skal lige nævnes, at jeg ikke har prøvet de to
seneste beta ver....

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-11-08 19:48

In article <492ad642$0$11596$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Hvad sker der, hvis du skifter til Unicode som standard og ikke
> western/ISO-8859-1? - Det skal lige nævnes, at jeg ikke har prøvet de to
> seneste beta ver....

Det ved jeg ikke. Jeg prøver at teste i morgen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 17:50

> Alternativt er der også et par stykker som MT-Newswatcher og Hogwasher.
> Begge kører fint på IntelMacs og 10.5.x, men begge har et lille problem
> med at vise skandinaviske bostaver som æ, ø og å....

MT kan fint vise de danske du har tastet ovenover

Fra : Steen BJ

Dato : 24-11-08 22:25

> [...]

> blevet rigtig gode venner med.
>
> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,

Du kan også gøre som jeg oprindeligt gjorde.
Henter en spandfuld newsreadere, tester og smider de fleste ud igen.
Jeg bruger Unison engang imellem, og MacSOUP dagligt.
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 25-11-08 09:19

rt skrev:
> [...]
> blevet rigtig gode venner med.
>
> Nogle snakker om MacSoup. Er det _programmet_? Og er det gratis,

Mozilla Thunderbird er meget lig Outlook express som du kender fra
tidligere. Jeg har også haft stor glæde af Unison, som dog ikke er
gratis at benytte og som derfor blev afinstalleret igen. Hvis du vil
betale så er Unison absolut det bedste (24,95 USD) af de 2 synes jeg.

Hilsen Jesper

Fra : rt

Dato : 25-11-08 10:57

Tak for alle svar!

Nu har jeg lidt at gå efter.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Michael Knudsen

Dato : 25-11-08 16:41

On Nov 24, 12:49 am, rt <trusellruneFJ...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har brug for en god, overskuelig News-reader til min nye MBP.

Hvis det ikke er et krav, at det nødvendigvis skal være være et stykke
software, så kan jeg varmt anbefale Google Groups (groups.google.com).
Det er let at overskue, let at bruge og desuden gratis.

--
Michael Knudsen