Aqua vs. X11
Fra : rt

Dato : 24-11-08 09:45

Jeg har tænkt mig at give OpenOffice en chance på min nye MBP. Men
jeg ser nu, at der findes to udgaver, Aqua og X11. Som jeg forstår
det, så er Aqua udviklet specifikt til Mac OS X, men er ikke en
færdig, officiel version (vel en slags beta?). X11 er udviklet til
Unix-systemer, men fungerer også på OS X. Er det nogenlunde korrekt
forstået?

Hvad bør man så vælge?

Jeg synes det er lidt svært ud fra beskrivelsen at vurdere, hvad jeg
skal vælge. På den ene side skriver de, at såfremt man har en nyere
udgave end 10.4.x. så vil man nok vælge Aqua. Men omvendt skriver de
at Aqua kun har enkelte funktionaliteter (kan ikke lige huske
ordene).

Kan I hjælpe mig med dette valg? :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-11-08 10:16

On 24/11/08 09.44, rt wrote:
> Hvad bør man så vælge?

OO Aqua 3.0 er stable til Mac. X11 er /ikke/ et alternativ.

http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?product=OpenOffice.org&os=macosxintelaqua&lang=en-US&version=3.0.0

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : rt

Dato : 25-11-08 11:05

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> OO Aqua 3.0 er stable til Mac. X11 er /ikke/ et alternativ.

Ok, der kan man bare se. Synes det var uklart fra info på
hjemmesiden.

> http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?
product=OpenOffice.org&os=m
> acosxintelaqua&lang=en-US&version=3.0.0

Nu sidder jeg lige på job. Men jeg gætter på dette er linket til
programmet?

Jeg ville i går hente Aqua, men måtte opgive. Men klikker rundt i
ring på deres hjemmeside, uden at nå til en fil, man kan hente. Er
det fordi man skal hente 'SnapShots'? Ellers er der bare en
indgangsvinkel, jeg ikke kunne finde. Det var sgu lidt
irriterende. Jeg prøver dit link i aften.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-11-08 15:43

rt wrote:
> [...]
> udgave end 10.4.x. så vil man nok vælge Aqua. Men omvendt skriver de
> at Aqua kun har enkelte funktionaliteter (kan ikke lige huske

Forvirringen skyldes, at der ikke r rettet i den tekst, der står på
hjemmesiden omkring forskellene på X11 versionen og så native OS X
versionen. - Der er rent faktisk ingen forskel på de to.

Jeg vil helt klart vælge Aqua udgaven, da den er temmelig megt hurtigere
end X11 udgaven. - Og _én_ væsentlig ting. - Der bliver ingen problemer
med hverken at bruge eller ikke bruge skrifter, der er installeret i
systemet, hvilket der godt kan være med X11 versionen, da skrifter skal
tilføjes på en speciel måde, så de bliver omdannede til Linux-savvy
skrifter, - go det er noget bøvl at arbejde med.

Jeg har kørt med Aqua ver. af OOo 3.0.0 ligesiden Alpha 2 versionen, og
det kører uden problemer på min MacPro. - Men som altid med en første
udgave, er der jo altid småfejl og mangler, der kunne være bedre...

Fx. kan man ikke umiddelbart få OOo til at holde en bestemt
vinduesposition, hvis man bruger de default templates, pakken
indeholder. Men laver man selv sine templates med præcis de opsætninger,
man skal/vil bruge og lægger dem i templates mappen og derefter trækker
den/de specifikke ikoner ned i docken (ved siden af papirkurven) og
klikker på en sådan ikon, åbnes OOo altid i den ver., der er lavet til
den pågældende template - indeholdende alt, - skrifter, skriftfarver,
afsnitsopsætning, margins, headers/footers, placering på skærm, osv.osv..

Der er dog stadig _én_ fejl, der godt kan virke irriterende... Den
nederste dokument/vinduesramme er statisk og ikke dynamisk. Dvs., at
resizer man rammen til at være lig med dokumentstr., vil nogle af de små
felter med ekstra opl. i bundrammen forsvinde og ikke blot blive mindre
i str.,

Desuden er der stadig nogle fejl i regnearket, der kan medvirke til, at
referencer i et fx. konverteret Excel ark enten forsvinder helt, eller
ændres, så referencerne enten ikke virker eller viser forkert. Dette
betyder, man manuelt skal kontrollere hele arket for at være sikker. Et
andet problem, der måske er relateret til det første i regnearket, er,
at en valgt skrifttype i Excel fx. _ikke_ nødvendigvis vises korrekt,
selvom samme skrift er installeret i OS X.

- Fx., hvis der i Excel arket er brugt Calibra (MSO2007/2008), og
Calibra er installeret i OS X, vil skriften ofte blive erstattet med
LucidaGrande, hvis ikke Calibra er valgt som 'Font Substitude' i OOo
indstillingerne til regneark. Det samme gælder tilsyneladende også i
OpenOffice Writer, hvis der er brugt Calibra eller Cambria som std.
strifter i Word og dokumentet så åbnes i OOo. - De to skrifter kan godt
blive erstattet med LucidaGrande, selvom begge findes på OS X.

I øvrigt sker der præcis det samme med NeoOffice - det andet af de store
gratis officepakker. Og det samme sker også i både OpenOffice og
StarOffice på WinXP Pro, hvis man åbner Word og Ecel dokumenter i de to
programmer. og der er ligeledes samme problem med regneark på
XPPro+OOo/StarOffice, - så det er næppe et OOo problem, men et Microsoft
problem... - forkerte oplysninger og angivelser i dokumentheaderne....

Men generelt vil jeg mene, at OpenOffice 3.0.0 Aqua er klart bedre og
ikke mindst hurtigere end X11 versionen. - Du skal blot hske at slette
alt andet OpenOffice fra både username/library/ApplicationSupport og
username/library/preferences, hvis du har prøvet både X11 og beta
versioner af OOo.

mvh. Erik Richard

Fra : rt

Dato : 25-11-08 11:08

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in

> Forvirringen skyldes, at der ikke r rettet i den tekst, der står
> på hjemmesiden omkring forskellene på X11 versionen og så native
> OS X versionen. - Der er rent faktisk ingen forskel på de to.

Ja ok :)

> [...]
> hske at slette alt andet OpenOffice fra både
> username/library/ApplicationSupport og
> username/library/preferences, hvis du har prøvet både X11 og

Tak for god, lang forklaring. Jeg har endnu ikke fået downloadet
noget, da deres hjemmeside drillede mig, og jeg ikke kunne finde
ud af, hvad jeg præcis skulle hente. Se mit svar til Peter
Farsinsen ovenfor.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-11-08 11:43

In article <492ab130$0$11588$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> [...]
> alt andet OpenOffice fra både username/library/ApplicationSupport og
> username/library/preferences, hvis du har prøvet både X11 og beta

Skal denne fil fra Preferences også slettes?
org.openoffice.script.plist

Jeg har haft prøvet OOo 3 intel dansk - er det en X11 version?

Hvad er egentlig det bedste - jeg kan ikke se så meget forskel på OOo 3
dansk, den nye Aqua og Neooffice, men jeg har også kun haft startet
programmerne og skrevet et par linjer. Jeg er ikke begyndt at bruge
nogle af dem endnu.
Jeg har også downloadet iWork '08 for at prøve det. Der havde jeg håbet
at jeg kunne bruge nogle templates, men det er på engelsk altsammen.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-08 13:45

Kurt Brixen wrote:

> Skal denne fil fra Preferences også slettes?
> org.openoffice.script.plist

Ja, alt OOo fra både X11 og betaversionerne bør slettes helt, inden man
installerer den færdige Aqua ver. 3.0.0. Flere af de scripts, der er i
den færdige 3.0.0 er noget anderledes end dem i betaversionerne.

> Jeg har haft prøvet OOo 3 intel dansk - er det en X11 version?

Nej, hvis det er en X11 ver., vil du i menulinien øverst på skærmen se
'X11' ved siden af æblet.

> [...]
> dansk, den nye Aqua og Neooffice, men jeg har også kun haft startet
> programmerne og skrevet et par linjer. Jeg er ikke begyndt at bruge

Først og fremmest er OpenOffice 3.0 Aqua hurtigere end NeoOffice, men
funktionsmæssigt er de nogenlunde ens. Men i og med, OpenOffice bygger
på SUNs lange tradition med StarOffice, har OOo langt flere og bedre
features end NeoOffice, - selvom der jo stadig er div. småfejl, jeg
allerede har nævnt. - Eller sagt på en anden måde, - integriteten i
pakken er større end i NeoOffice. - Og så er kompatibiliteten i OOo
bedre end i NeoOffice, men ellers fungerer de ca. på samme måde.

> Jeg har også downloadet iWork '08 for at prøve det. Der havde jeg håbet
> at jeg kunne bruge nogle templates, men det er på engelsk altsammen.

Hm, jeg bryder mig ikke om iWork, - så går jeg hellere tilbage til go'e
gamle AppleWorks 6.2.9. - Har man kopieret den fra sin gamle Os 9.2.2
maskine, får man et rigtig godt værktøj med masser af
konverteringsmuligheder, - da den tager de gamle XTND oversættere med, -
og 99% af dem virker også på OS X. Så vi er mange, der mener, det var en
af de store brølere fra Apple, at de droppede AppleWorks...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-11-08 15:43

In article <492be6ef$0$11580$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Nej, hvis det er en X11 ver., vil du i menulinien øverst på skærmen se
> 'X11' ved siden af æblet.

OK - der står ikke X11. Vil det sige at den danske også er en Aqua
version. Den hedder "OOo_3.0.0_MacOSXIntel_install_da.dmg"

> [...]
> pakken er større end i NeoOffice. - Og så er kompatibiliteten i OOo
> bedre end i NeoOffice, men ellers fungerer de ca. på samme måde.

OK det er altså bedre at holde sig til OOo.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 16:05

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> OK - der står ikke X11. Vil det sige at den danske også er en Aqua
> version. Den hedder "OOo_3.0.0_MacOSXIntel_install_da.dmg"

Ja. Aqua er brugergrænsefladen i Mac OS X, så det er Aqua-udgaven, du
nævner. Den anden, som hidtil har været den eneste, kører under X11, som
er noget Unix. Derfor lavede nogen NeoOffice, som er en Java-udgave, der
kan køre på Mac OS X. Den bliver bare lidt langsommere, så den nye
OpenOffice 3.0 skulle være den bedste.
Jeg forstår i øvrigt ikke dine problemer med hjemmesiden. Går
man ind på <openoffice.org> er det andet punkt på forsiden "I want to
download OpenOffice.org". Når man klikker på det, folder et vindue sig
ud, hvor man kan hente OpenOffice.org 3.0.0 for Mac OS X Intel (Danish).
Nedenunder er der et link til andre platforme og sprog. Det kan da ikke
være lettere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 25-11-08 18:29

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> [...]
> Mac OS X Intel (Danish). Nedenunder er der et link til andre
> platforme og sprog. Det kan da ikke være lettere.

Jeg tror det var mig, der havde problemer.

Når jeg med FF klikkede ind på siden, og klikkede videre på andet
punkt, kommer ganske rigtigt et link til at hente OO. Det klikker jeg
så på, og bliver så linket videre til download-forsiden, som jeg kom
fra...derfor kørte jeg i ring.

Jeg er stadig på job og på Windows, så kan ikke lige teste det her.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 20:11

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> punkt, kommer ganske rigtigt et link til at hente OO. Det klikker jeg
> så på, og bliver så linket videre til download-forsiden, som jeg kom

Hm, det har du faktisk ret i. Man ender med at køre i ring. Jeg kan godt
se, at hvis man er lidt ny i Mac og ikke ved, at man skal gå efter
aqua-versionen, så er det ikke let. Løsningen kan være at vælge linket
med andre platforme og versioner:

<http://download.openoffice.org/other.html#da>

Her er alle de danske versioner incl. 3.0.0 til Intel-Mac.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 25-11-08 22:47

> [...]
>
> <http://download.openoffice.org/other.html#da>
>
> Her er alle de danske versioner incl. 3.0.0 til Intel-Mac.

Tak.

Mystisk opbygning.

Men er ved at downloade nu.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-11-08 23:42

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> Tak.
>
> Mystisk opbygning.
>
> Men er ved at downloade nu.

Jeg tror, der er gået et eller andet galt, da de opdaterede hjemmesiden
i forbindelse med, at ver. 3.0 dukkede op for nylig. Det var jo den
første endelige version, der kører direkte på Mac OS X og har Aqua
brugerflade.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-11-08 16:48

Kurt Brixen wrote:
> In article <492be6ef$0$11580$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> OK - der står ikke X11. Vil det sige at den danske også er en Aqua
> version. Den hedder "OOo_3.0.0_MacOSXIntel_install_da.dmg"

Ja, den er native OS X.

> OK det er altså bedre at holde sig til OOo.

Du kan sagtens have dem begge og så prøve dem hver for sig og
sammenligne, hvilken du synes best om. De konflikter _IKKE_ med hinanden.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-11-08 17:50

> Men i og med, OpenOffice bygger
> på SUNs lange tradition med StarOffice, har OOo langt flere og bedre
> features end NeoOffice,

Ovenstående er da ikke korrekt. NeoOffice = OOo afviklet i java.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-08 00:28

Martin Bredthauer wrote:

> Ovenstående er da ikke korrekt. NeoOffice = OOo afviklet i java.

Selvfølgelig afvikles Neooffice i java, men det er nu stadig rigtig nok,
at OOo har væsentlig flere features og indstillinger end NeoOffice. Men
modsat NeoOffice kan både StarOffice og OpenOffice godt køre _uden_
Java. - rent faktisk skal man slå Java til i begge, hvis man vil bruge det.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:05

On 2008-11-24 09:44:46 +0100, rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> said:

> [...]
> færdig, officiel version (vel en slags beta?). X11 er udviklet til
> Unix-systemer, men fungerer også på OS X. Er det nogenlunde korrekt

Aqua er nok nemmest at have med at gøre mht copypaste og fonte og
integration med OS'ets features iøvrigt..

I X11 varianten er der nok færre bugs.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : rt

Dato : 25-11-08 11:08

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote in

> Aqua er nok nemmest at have med at gøre mht copypaste og fonte
> og integration med OS'ets features iøvrigt..
>
> I X11 varianten er der nok færre bugs.

Det bliver så Aqua - også fedt navn i øvrigt ;)

--
De bedste hilsner,

/rt