Apple Cinema Display LED og Macbook
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-08 19:29

Hej gruppe,

Jeg har rodet lidt med tanken om den nye 24" Cinema Display. Er det en
skidt skærm?

Jeg har en Macbook model lige før Santa Rosa platformen og jeg er lidt i
tvivl om den er Mini display port... Vil jeg kunne koble min Macbook på
omtalte skærm via det smarte 3-delte kabel?

Mvh
Martin

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-11-08 20:16

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> tvivl om den er Mini display port... Vil jeg kunne koble min Macbook på
> omtalte skærm via det smarte 3-delte kabel?

Ikke uden noget adapter væsen .. din macbook har en MiniDVI port ..

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-08 20:30

> Ikke uden noget adapter væsen .. din macbook har en MiniDVI port ..

Sikker? Det er ikke samme stik som min hedengangne iBook som netop havde
MiniDVI.

Jeg har prøvet at sammenligne med
http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html

og det ligner på prik med det stik jeg har nu. Kan det være anderledes
alligevel?

Mactracker bringer mig ikke videre noget konklusivt.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-08 20:43

> Sikker? Det er ikke samme stik som min hedengangne iBook som netop havde
> MiniDVI.

Men ifølge min manual (som jeg lige har gravet frem) er det Mini-DVI den
bruger.

Men billedet i manualen er magen til det som er i manualen til en alu
Macbook og i den manual står det Mini displayport.

> Mactracker bringer mig ikke videre noget konklusivt.

Jeg har lige tjekket igen og der står MiniDVI for min og Mini
displayport for en ny model Alu Macbook.

Men stikkene ligner på en prik?

Synes jeg er forvirret på højt plan :-/

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-08 20:45

> Synes jeg er forvirret på højt plan :-/

Har fundet ud af det nu - stikket har samme form men ikke samme indhold.

ØV!

Typisk Apple.. nu skal jeg både have ny skærm og ny Macbook :-/

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-11-08 21:23

> Har fundet ud af det nu - stikket har samme form men ikke samme indhold.

Jeg synes nu ikke, stikkene har samme form. Ja OK, de er firkantede, men
mini-DVI er fire gange så stort som Mini DisplayPort. Den gamle iBook
havde i øvrigt ikke mini-DVI, men et lidt andet stik. De to ligner til
gengæld hinanden meget. Vi har haft begge to her i huset, og vi var nødt
til at købe forskellige adaptere til dem, så jeg har skam prøvet dem.

> ØV!
>
> Typisk Apple.. nu skal jeg både have ny skærm og ny Macbook :-/

I stedet for at ærgre dig, så glæd dig i stedet over, at der i fremtiden
kommer en smart skæmforbindelse i form af DisplayPort, som forhåbentlig
bliver en ny standard. Hvis det ender med ikke at blive en standard, så
har du i det mindste haft det godt i den tid, du glædede dig.
Hvis du vil købe ny skærm og ny MacBook, så er det jo dejligt.
De nye MacBook er betydeligt lækrere i kabinettet end de gamle, og de er
jo også en tand hurtigere. I modsat fald, så synes jeg, det vil være
fjollet at købe en dyr Apple-skærm, når du alligevel ikke kan bruge det
smarte tredelte kabel. Find hellere en lækker skærm i samme størrelse og
til den halve pris fra et andet firma. Dell laver vist f.eks. nogle
ganske gode nogle, der i hvert fald før i tiden brugte samme paneler som
Apple. Så kan du bruge pengene, du har sparet, til at spare op til din
næste computer. Sådan ville jeg i hvert fald gøre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 05:48

> Jeg synes nu ikke, stikkene har samme form. Ja OK, de er firkantede, men
> mini-DVI er fire gange så stort som Mini DisplayPort.

Ud fra billedet i manualerne synes jeg ligheden er slående.. men det er
måske bare mig

> [...]
> bliver en ny standard. Hvis det ender med ikke at blive en standard, så
> har du i det mindste haft det godt i den tid, du glædede dig.

Jo jo bevares..

> Hvis du vil købe ny skærm og ny MacBook, så er det jo dejligt.

Det er min plan ihvertfald. Den er alt for lækker den nye Cinema skærm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 07:22

> Ud fra billedet i manualerne synes jeg ligheden er slående.. men det er
> måske bare mig

Jeg tror, du kigger på de forkerte stik. På den gamle i plastic er det
tredje stik bagfra. Først er der Magsafe, så netværk og derefter
mini-DVI. På den nye i aluminium er skærmstikket det tredje forfra efter
de to små minijackstik til hhv. mikrofon og hovetelefoner. Du kan finde
manualerne på Apples hjemmesider under Support, hvis du ikke har dem
begge to.

> Jo jo bevares..

Man må jo se på de lyse sider.

> Det er min plan ihvertfald. Den er alt for lækker den nye Cinema skærm.

Jeg kender det godt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 14:57

> Jeg tror, du kigger på de forkerte stik.

Nix. Dobbeltjekkede 15 gange i går..

Hvis du tjekker Wikipedia så har stikket også sammen form men ikke samme
indmad.

> de to små minijackstik til hhv. mikrofon og hovetelefoner. Du kan finde
> manualerne på Apples hjemmesider under Support, hvis du ikke har dem
> begge to.

Det var der jeg fandt dem begge to for at sammenligne med lidt mere end
blot deres galleribilleder.

> Jeg kender det godt.

Jeg håber lidt der kommer en adapter - synes ikke min Macbook er moden
for en udskiftning endnu - indtil videre klarer jeg mig med min Samsung
20" skærm - den gør det da okay men ville nu gerne have en 24" til mit
fotoarbejde.

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-08 18:06

> Nix. Dobbeltjekkede 15 gange i går..
>
> Hvis du tjekker Wikipedia så har stikket også sammen form men ikke samme
> indmad.

OK, på Wikipedia har de begge skråt afskårne hjørner forneden. Det synes
jeg derimod ikke er så tydeligt på tegningen i brugerhåndbogen. Jeg
synes da også, at indmaden er en ret fremtrædende del af stikket.
Endelig er der jo den store forskel i størrelse. Jeg synes da, de er ret
lette at se forskel på. Ellers så ligner alle stik jo hinanden: De er
firkantede.

> [...]
> for en udskiftning endnu - indtil videre klarer jeg mig med min Samsung
> 20" skærm - den gør det da okay men ville nu gerne have en 24" til mit

Hvis du vil beholde din computer, så synes jeg umiddelbart ikke, der er
nogen grund til at betale så meget for en Apple-skærm. Skal du have en
adapter på, passer de tre ret korte stykker ledning jo heller ikke i
længden. Den ene bliver alt for lang med adapter og skal slå en ekstra
sløjfe. Hvis ledningen er tynd og blød, og adapteren er tyk og stiv, som
de ofte er, så er det ikke sikkert, det bliver så nemt eller kønt.
Der findes masser af billigere skærme, men det kommer også an på
dine ønsker. Jeg slog Dells skærme op, og deres "fine" 24" skærm koster
faktisk det samme som Apples. Den er bare på tilbud for tiden. Til
gengæld har Dell og mange andre nogle betydeligt billigere modeller, som
måske også er i dårligere kvalitet. Så er der de andre faciliteter.
Apples LED display har iSight kamera, højttalere og 3 USB-stik. Det vil
i hvert fald nok knibe at finde en anden skærm med iSight kamera, hvis
det er vigtigt for dig.
Jeg må tilstå, at jeg skal have en Apple LED-skærm, for jeg
synes også, den er lækker og praktisk. Det er bare ment som et oplæg til
overvejelse, hvis du vil beholde din MacBook og dermed ikke har en
MiniDisplayPort
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 18:17

> OK, på Wikipedia har de begge skråt afskårne hjørner forneden. Det synes
> jeg derimod ikke er så tydeligt på tegningen i brugerhåndbogen.

Nej jeg synes heller ikke tegningen er så tydelig i bogen.

> Jeg
> synes da også, at indmaden er en ret fremtrædende del af stikket.

Ja men den kan ikke ses i bogen så jeg blev lige lykkelig et kort
øjeblik.. heheh.

> [...]
> sløjfe. Hvis ledningen er tynd og blød, og adapteren er tyk og stiv, som
> de ofte er, så er det ikke sikkert, det bliver så nemt eller kønt.

Det er ikke den bedste løsning nej, men Apple's skærm er ikke så dyr
igen - jeg går efter panelet. Ellers kan man jo finde 24" for under 3k..
de har bare ikke det bedste billede til mit brug (foto og grafik)

> [...]
> Apples LED display har iSight kamera, højttalere og 3 USB-stik. Det vil
> i hvert fald nok knibe at finde en anden skærm med iSight kamera, hvis

Jeg vil sige det sådan her: Jeg må bare have sådan en. Pga. kablet og
pga. de indbyggede ting.. og så er designet jo lige efter bogen - jeg
ville kunne få lavet et setup der passede ind i stuen uden at skæmme,
hvilket jeg ikke just kan med den skærm jeg har nu (eller en anden
non-apple skærm).

> [...]
> synes også, den er lækker og praktisk. Det er bare ment som et oplæg til
> overvejelse, hvis du vil beholde din MacBook og dermed ikke har en

Hvis jeg vælger en non-Apple skærm med tilsvarende panel så koster den
ca. det samme. Og så mangler jeg de sjove og fede ting ved Cinema'en.

Jeg ved ikke lige helt hvad jeg gør endnu, men en ny Macbook vil jeg
gerne vente med (er ikke tryg ved at købe 1.gen. af ting). Så måske til
foråret. Og så kan det da være jeg køber en ny skærm samtidig med - hvis
finanserne er til det...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:03

On 2008-11-24 18:17:05 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Det er ikke den bedste løsning nej, men Apple's skærm er ikke så dyr
> igen - jeg går efter panelet. Ellers kan man jo finde 24" for under 3k..
> de har bare ikke det bedste billede til mit brug (foto og grafik)

De bedre kan sagtens bruges og er måske at fortrække hvis du kan slippe
for glossy overfladen.

> Hvis jeg vælger en non-Apple skærm med tilsvarende panel så koster den
> ca. det samme. Og så mangler jeg de sjove og fede ting ved Cinema'en.

Med Dell'en får andre sjove nyttige ting som HDCP og flere skærminput
og ikke mindst en mat skærm. Sidste men ikke mindste er du ikke gift
med Displayport og slipper for dyre adaptere til din eksistrende
computer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-08 20:07

> [...]
> og ikke mindst en mat skærm. Sidste men ikke mindste er du ikke gift
> med Displayport og slipper for dyre adaptere til din eksistrende

Rygtet siger jo at de nye macbooks og den nye 24" display understøtter
HDCP og at Apple har sat flaget selv på film købt på iTunes Store ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-11-08 20:59

> De bedre kan sagtens bruges og er måske at fortrække hvis du kan slippe
> for glossy overfladen.

Problemet er at en *VA skærm ikke hænger på træerne til billige penge..
de løber alle op i Apple's pris hvis det skal være godt.

> [...]
> og ikke mindst en mat skærm. Sidste men ikke mindste er du ikke gift
> med Displayport og slipper for dyre adaptere til din eksistrende

HDCP skal jeg ikke bruge, skærminput heller ej.

Mat skærm.. hmm jeg er både for og imod. Jeg har ikke uheldigt
lysindfald og når solen skinner og stuen er lyst op synes jeg ikke jeg
kan foretrække den ene (mat Samsung) frem for den anden (glossy Macbook).

Og så har Dell'en et par alvorlige problemer som jeg ikke helt kan finde
ud af om de er løst med seneste firmware (inputlag som den værste).