Final Cut Studio 2 og analog video ind på ~
Fra : David Schjelde

Dato : 23-11-08 15:57

Hej med Jer

Jeg køber inden længe i ny iMac som jeg vil bruge blandt andet til at
lave (semi) prof videoer på.

Da jeg er ret uerfaren på området ville jeg høre:

Er Final Cut Studio det bedste software?

Jeg har også en del gamle klip og sekvenser på "gamle" analog VHS, VHS-C
osv. Så er der nogen der kender "den bedste" måde at få dette
overført/konvertert ind i fx Final Cut Studio?

Mvh
David

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-08 20:21

On 2008-11-23 15:57:13 +0100, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> [...]
> lave (semi) prof videoer på.
>
> Da jeg er ret uerfaren på området ville jeg høre:
>
> Er Final Cut Studio det bedste software?

Mja, Final Cut og Avid er i al fald de to suites der er mest udbredt.
Avids markedsandel er faldende mens Apple er ved at etablere Final Cut
som defacto standart. Apples agressive prissætning på Final Cut
softwaren har nok meget at sige her. Du kan snildt få en Final Cut
Studio licens /og/ en hæftig Mac Pro workstation for samme pris som en
lille AVID licens ex hardware koster.

Siden du har behov for at spørge vil jeg mene at du bør starte med at
kaste penge efter Final Cut Express hvis du blot skal klippe. Den
koster forsvindende lidt og kan formegenlig langt mere end du har behov
for. På Expresen kan du snildt lære de grundlæggende principper i Final
Cut og mere til. Dokument formatet er det samme som i Final Cut Pro.

På ét af de burauer jeg servicere er Final Cut Express ved at udvikle
sig til en std applikation AD'ernes laptops på linie med Adobe CS. De
kan kan have Final Cut Express med i marken og klipperen kan fortsætte
på Final Cut Pro Suiten når de kommer hjem.

> Jeg har også en del gamle klip og sekvenser på "gamle" analog VHS,
> VHS-C osv. Så er der nogen der kender "den bedste" måde at få dette
> overført/konvertert ind i fx Final Cut Studio?

Du skal ha' en hardware dims der kan konveretere et analogt signal til
DV. Udgiften afhænger af hvilken kvalitet du ønsker.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : David Schjelde

Dato : 24-11-08 09:40

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> kan kan have Final Cut Express med i marken og klipperen kan fortsætte
> på Final Cut Pro Suiten når de kommer hjem.

Tak skal du have for et godt svar!

> Du skal ha' en hardware dims der kan konveretere et analogt signal til
> DV. Udgiften afhænger af hvilken kvalitet du ønsker.

Det må gerne være så god kvalitet som overhovedet muligt til en ca. max
pris på en 5-8000 kr. Kender du noget der er godt til eller under dette
niveau?

mvh
david

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-11-08 09:51

> Det må gerne være så god kvalitet som overhovedet muligt til en ca. max
> pris på en 5-8000 kr. Kender du noget der er godt til eller under dette
> niveau?

Kig på MMforum.dk
http://www.mmforum.dk/viewforum.php?f=5

Prøv at beskrive dit behov, der er mange professionelle der, som ved hvad
der duer til dit budget. Du ku osse oprette en købsannonce - til almindelig
SD er et brugt kort nok der du får mest for pengene.

- Mikael

Fra : jagge

Dato : 24-11-08 21:50

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Prøv at beskrive dit behov, der er mange professionelle der, som ved hvad
> der duer til dit budget. Du ku osse oprette en købsannonce - til almindelig
> SD er et brugt kort nok der du får mest for pengene.

Men bliv ikke overrasket hvis et spørgsmål fra en "amatør" støder nogen
der. De fleste er dog fint hjælpsomme :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : David Schjelde

Dato : 25-11-08 07:36

jagge skrev:

> Men bliv ikke overrasket hvis et spørgsmål fra en "amatør" støder nogen
> der. De fleste er dog fint hjælpsomme :0)
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

Haha - Tak for advarslen (-:

mvh
david

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:20

On 2008-11-24 09:39:53 +0100, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> Tak skal du have for et godt svar!

> Det må gerne være så god kvalitet som overhovedet muligt til en ca. max
> pris på en 5-8000 kr. Kender du noget der er godt til eller under dette
> niveau?

Det er ikke mit bord. Jeg ved hvad der bruges hos os men jeg har
faktisk ingen aning om hvad løsningerne har kostet. Jeg plopper dem
blot i firewire porten og installerer en driver.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : David Schjelde

Dato : 25-11-08 07:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det er ikke mit bord. Jeg ved hvad der bruges hos os men jeg har faktisk
> ingen aning om hvad løsningerne har kostet. Jeg plopper dem blot i
> firewire porten og installerer en driver.

Ok - Thanks anyway
david