iCal kalender fra Leopard Server vil ikke ~
Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 12:37

Jeg har tidligere nævnt mine problemer med at fjerne kalendere fra
Leopardens iCal, når disse klienter er knyttet til en nedlagt Leopard
Server; nedlagt fordi jeg har måttet reinstallere systemet.

I iCal->Indstillinger->Konti kan man se hvilke servere der er tilknyttet
iCal, og ved at klikke på '-' kan man naturligvis fjerne sådanne igen.

Men ikke ved konti knyttet til en nedlagt Leopard Server.

Her er løsningen i stedet at gå ind i programmet Directory Utility [jeg
fandt det først da jeg skiftede til engelsk sprog], og her slette den
ikke længere eksisterende server.

Det er også her man opretter forbindelse til en ny Leopard Server, når
man ikke installerer en helt ny Leopard Client på sin maskine.

Og ja, det havde været bedre med lidt bedre manualer, og så ser man
tydeligt ulempen ved at køre med dansk system.

Ulempen ved dansk system er til gengæld at Mail finder frem til at alt
man skriver er fuldt af stavefejl ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-08 20:02

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ulempen ved dansk system er til gengæld at Mail finder frem til at alt
> man skriver er fuldt af stavefejl ;-(.

Det skulle man kunne slå fra i den nye iPhone software 2.2.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 20:07

> Det skulle man kunne slå fra i den nye iPhone software 2.2.

På MacBook'en, der kører Leopard?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-08 20:26

> På MacBook'en, der kører Leopard?

Bøøøhh? Jeg havde på en eller anden måde opfattet det sådan, at du var
på iPhone. Den har jo også Mail
Hvad har systemsproget at gøre med, hvad stavekontrollen i Mail
opdager? Man kan jo sætte stavekontrollen til alle sprog uafhængig af
systemsproget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 20:44

> [...]
> Hvad har systemsproget at gøre med, hvad stavekontrollen i Mail
> opdager? Man kan jo sætte stavekontrollen til alle sprog uafhængig af

Hvordan?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-08 23:37

> Hvordan?

Det kan man da gøre på mange måder. Er man i det dokument og er landet
på et forkert sprog, højreklikker man bare på et ord og vælger vis
stavekontrol. Så kommer der et lille vindue med ordet og forskellige
forslag til stavning Nederst er der en menu, man kan åbne, hvor man kan
vælge forskellige ordbøger. Det kræver selvfølgelig, at de er
installerede. Hvis du ikke har fravalgt dem, vil du i hvert fald have de
vigtige europæiske hovedsprog, som i hvert fald rigeligt dækker mit
behov. Jeg skifter da tit, for det er irriterende at se alle de røde
streger, når man er i et andet sprog end stavekontrollen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 16:59

> [...]
> behov. Jeg skifter da tit, for det er irriterende at se alle de røde
> streger, når man er i et andet sprog end stavekontrollen.

OK, så kan jeg godt skifte til UK system - så man kan bruge bøgerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 20:25

> OK, så kan jeg godt skifte til UK system - så man kan bruge bøgerne.

Hvorfor får jeg altid en fornemmelse af, at vi taler forbi hinanden? Man
behøver ikke skifte systemsprog for at kunne bruge ordbøger på andre
sprog. Jeg bruger altid dansk system. Hvis du gør, som jeg har
forklaret, kan du vælge mellem alle de installerede ordbøger. Hvis der
ikke er nogen at vælge mellem, skyldes det, at der ikke er installeret
nogen. Hvorfor, ved jeg ikke, for normalt bliver ordbøger for de
væsentlige sprog installeret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 21:13

> [...]
> ikke er nogen at vælge mellem, skyldes det, at der ikke er installeret
> nogen. Hvorfor, ved jeg ikke, for normalt bliver ordbøger for de

De bøger jeg nu talte om er de edb-bøger der eksempelvis omhandler
Leopard og AppleScript, og hvor alt står på engelsk.

Ikke de ordbøger jeg skal bruge, når jeg skriver e-mails.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-11-08 23:21

> De bøger jeg nu talte om er de edb-bøger der eksempelvis omhandler
> Leopard og AppleScript, og hvor alt står på engelsk.

Så kan jeg bedre forstå, at vi taler forbi hinanden Denne
diskussion har strukket sig over en del dage. Jeg har vist glemt, hvad
den handlede om.

> Ikke de ordbøger jeg skal bruge, når jeg skriver e-mails.

Nu har jeg kigget tilbage. Du skrev, at ulempen ved et dansk system er,
at Mail synes, at alt man skriver, er stavet forkert. Jeg gik derfor ud
fra, at Mail er sat til at bruge dansk stavekontrol, mens du skrev på et
andet sprog som f.eks. engelsk. Jeg ville så bare fortælle, at man kan
ændre stavekontrollens sprog, så det ikke sker. Når jeg f.eks. følger
med i et fransk debatforum, ændrer jeg stavekontrollen til fransk. Ikke
at det hjælper meget på de andres forståelse af mine kommentarer, men
det tilfører da lidt kolorit og konfusion til diskussionen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 00:49

> [...]
> at det hjælper meget på de andres forståelse af mine kommentarer, men
> det tilfører da lidt kolorit og konfusion til diskussionen.

Og her talte jeg om instillingerne i International, så programnavnene
svarede til de engelsksprogede bøgers navne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-12-08 01:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Og her talte jeg om instillingerne i International, så programnavnene
> svarede til de engelsksprogede bøgers navne ...

Ja-ja, hvad forstår bønder sig på agurkesalat? De tror, det skal koges.
--
Henrik Münster
Esbjerg