FMTouch
Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 07:26

På:

<http://fmwebschool.com/reference/FMTouch_Connection_Wizard>

ser jeg følgende:

=
FMTouch can only sync over the network (no USB access in the iPhone SDK
at all), therefore it will work over wi-fi or potentially 3G if your
router has port forwarding enabled for a remote external 3G connection.
Both the iPhone and the workstation have to be on the same network to
see each other and sync.
=

Hertil kan jeg sige to ting:

1. Databasens /struktur/ og dens brugergrænseflade synkroniseres gennem
usb, så der er et eller andet her, der ikke stemmer.

2. Jeg forstår ikke 3G hvis routeren har port-forwarding tilladet,
samtidig med at de skal være 'på samme netværk'. Eller har det noget at
gøre med at de /virtuelt/ skal befinde sig på samme LAN, altså gennem et
Virtuelt Privat Netværk - indbygget i Leopard Server?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 16:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> gøre med at de /virtuelt/ skal befinde sig på samme LAN, altså gennem et
> Virtuelt Privat Netværk - indbygget i Leopard Server?

Jeg kan nu i hvert fald konstatere at:

Den virker ikke på gaden, gennem 3G.

Den synkroniserer ikke gennem et 'fremmed' WiFi, eksempelvis i en
Telia-buti.

Men den synkroniserer uden problemer, og meget hurtigt, gennem mit eget
WiFi, hvor routeren har port-forwardet 8000 til min MacBooks ip-adresse.
Jeg kan ikke lægge databasen på min Leopard Server, hvis jeg også vil
have den med på MacBook'en, og have adgang til den også når jeg ikke kan
få web-adgang.

Og så nærlæser jeg lige:

=
> or potentially 3G if your router has port forwarding enabled for a remote
> external 3G connection.
=

Og naturligvis understøtter min router ikke 3G - det ville vel i øvrigt
også have været hundedyrt i drift!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 16:42

> [...]

> =
> =
>
> Og naturligvis understøtter min router ikke 3G - det ville vel i øvrigt

Du misforstår .. uden at kende til FMtouch så vil du kunne få fat i din
filemaker hvis du router trafikken fra WAN -> LAN til din filemaker
maskine. Det kræver at du kan angive en IP/hostname i FMtouch og ikke
udelukkende fanger den via Bonjour .. Uanset om du er på via 3G eller
via et wlan ude i byen så er du på ydersiden af din router ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 17:04

> Du misforstår .. uden at kende til FMtouch så vil du kunne få fat i din
> filemaker hvis du router trafikken fra WAN -> LAN til din filemaker
> maskine. Det kræver at du kan angive en IP/hostname i FMtouch

OK, det ser ud til at der er mulighed for en »Manual Connection«, hvor
man kan angive en »Host Address« med følgende bemærkning:

=
When connecting outside of your local network, you must forward port
8887 through your router and/our firewall.
=

Så jeg skal vel bare skrive mit domænenavn, 'rqnne.dk', ind dér, når jeg
vil synkronisere »udefra«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 19:02

> [...]
> =
>
> Så jeg skal vel bare skrive mit domænenavn, 'rqnne.dk', ind dér, når jeg

ja, hvis dit domæne har en A record som peger på din routers wan ip...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-11-08 22:53

> ja, hvis dit domæne har en A record som peger på din routers wan ip...

Det virkede ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk