Dynamiske views - nogle gode idéer ?
Fra : Stig Johansen

Dato : 22-11-08 07:10

Hej alle.

Jeg har et lille puslespil, som jeg ikke synes jeg kan få hul på.

Baggrund:
Jeg har en tabel, fieldlists, som indeholder informationer om felter i en
anden tabel.
Hvis jeg vil have fat i dem laver jeg eks.
SELECT Fieldname FROM Fieldlists WHERE Databasename=<navnet> ORDER BY
Fieldnumber
Ud fra denne bruttoliste vil jeg lave en <form>, der skal sende udvalgte
felter tilbage, så jeg kan lave en CREATE VIEW ud fra de valgte felter +
rækkefølge og sortering.

Jeg forestiller mig at bygge en simpel tabel som:
Felt Order Desc
----- ------ -----
Felt1 2
Felt2 1 J
Felt3

Order skal forestille rækkefølgen, og Desc f.eks. en checkbox der angiver om
det er DESC sortering.

Ud fra eksemplet skal jeg kunne bygge følgende statement:
CREATE VIEW <navnet> AS
SELECT Felt2,Felt1 FROM <tabelnavnet>
ORDER BY Felt2 DESC,Felt1

Det lyder nemt nok, men hvordan får jeg koblet de enkelte rækker sammen ?
Jeg overvejer at bruge eksempelvis disse navne til name attributten:
Felt Order Desc
----- ------ -----
field_1 order_1 sort_1
field_2 order_2 sort_2
osv.

Antallet af rækker er ukendt på forhånd.

Jeg har ikke postet noget kode, for det er dét jeg mangler, altså en metode
til at traverse Request.Form sammenhængene.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-11-08 08:03

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message
> Jeg har ikke postet noget kode, for det er dét jeg mangler, altså en
metode
> til at traverse Request.Form sammenhængene.

Nogle gange kommer inspirationen bare af at skrive om problemet. ;)
Jeg arbejder videre med følgende kodestumer:
----------- visning -------------
Response.Write
Counter = 0
Do while (Not oRs.eof)
Counter = Counter + 1
Response.Write "<tr>" + _
"<td><input type='text' name='field_" +cStr(Counter) + "'
value='"+oRs("fieldname")+"'/></td>" + _
"<td><input type='text' name='order_" +cStr(Counter) +
"'/></td>" + _
"<td><input type='checkbox' name='sort_" +cStr(Counter) +
"'/></td>" + _
"</tr>"
oRs.MoveNext
Loop
oRs.Close
Response.Write "</table>"
Response.Write "<input type='hidden' name='fieldcount' value='" +
cStr(Counter) +"'/>"
----------- oprettelse ------------
Fieldcount = Request.Form("fieldcount")
Response.Write "in adding view" +cStr(Fieldcount)
Counter = 0
For Counter = 1 to Fieldcount
Fieldorder = "order_" + CStr(Counter)
Fieldorder = Request.Form(Fieldorder)
if trim(Fieldorder) > "!" then
Fieldname = "field_" + CStr(Counter)
Fieldname = Request.Form(Fieldname)
Descending = "sort_" + CStr(Counter)
Descending = Request.Form(Descending)
Response.Write " Field: " + Fieldname + " order: " + Fieldorder
+ " sort: " + Descending
end if
next

Det giver de ønskede data til brug for opbygning af SQL'et.
Så skal jeg bare have fundet en primitiv sortering, så burde den ged være
barberet.

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen