Opera tilføjelser.
Fra : Per H

Dato : 23-11-08 21:36

Sidder og roder lidt med opere (igen) plejer at bruge FF

men jeg syndtes ikke at der er så mange tilføjelser til opera, eller
er det mig der søger forkerte steder.??

per

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 24-11-08 20:36

On Sun, 23 Nov 2008 21:35:42 +0100, Per H wrote:

> men jeg syndtes ikke at der er så mange tilføjelser til opera, eller
> er det mig der søger forkerte steder.??

Kommer an på, hvad man lægger i tilføjelser. Operas generelle tilgang
bygger på at have meget mere indbygget per standard i stedet for at skulle
udvide med det sådan at man ikke skal hente 100 ting til selv de mest
simple ting (fx ctrl+skift+v i Opera der sikkert i ff er en udvidelse)

Du kan tage et kig på http://opera.softwolves.dk/udvidelser.o

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-11-08 22:19

Christian Bohr-Halling wrote:

> bygger på at have meget mere indbygget per standard i stedet for at skulle
> udvide med det sådan at man ikke skal hente 100 ting til selv de mest

Der er stadig mange af de funktioner jeg har udvidet FF med som Opera
ikke kan overhovedet.

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 26-11-08 18:59

On Mon, 24 Nov 2008 22:18:37 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Der er stadig mange af de funktioner jeg har udvidet FF med som Opera
> ikke kan overhovedet.

Så er du en af dem, der bl.a. gider hente og opsøge de mange funktioner
særskilt, og så er ff sikkert god til dig.

Det er en opvejning. Personligt gider jeg ikke finde en udvidelse for at få
ret basale ting på plads for til gengæld også at kunne udvide med mere
avancerede ting. Dvs., min browser skal fx kunne "sætte en adresse ind og
gå til" i én operation (ctrl+skift+v) inden den skal kunne lave kaffe og
kører på månen.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 26-11-08 22:52

Christian Bohr-Halling wrote:

> avancerede ting. Dvs., min browser skal fx kunne "sætte en adresse ind og
> gå til" i én operation (ctrl+skift+v) inden den skal kunne lave kaffe og

Det er så en irrelevant funktion for mig.

Jesper Poulsen

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 27-11-08 19:24

On Wed, 26 Nov 2008 22:51:37 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> Det er så en irrelevant funktion for mig.

Og sådan er vi så forskellige.

Fra : Per H

Dato : 26-11-08 23:45

On Wed, 26 Nov 2008 18:59:09 +0100, Christian Bohr-Halling
<nospam@cbh.softwolves.dk> skrev:

>Så er du en af dem, der bl.a. gider hente og opsøge de mange funktioner
>særskilt, og så er ff sikkert god til dig.

Jeg syndtes ihvertfald at det er dejligt at FF kan huske de sider,
hvor man forstørre teksten på.

Det kan Opera vist ikke. (huske)

per

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-11-08 05:50

Christian Bohr-Halling escribió:

> [...]
> gå til" i én operation (ctrl+skift+v) inden den skal kunne lave kaffe og

Kære Christian, jeg LOVER at skifte til Opera, når den kan lave kaffe.
På ære!

Mikkel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-11-08 11:26

On Thu, 27 Nov 2008 22:50:02 -0600, Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Kære Christian, jeg LOVER at skifte til Opera, når den kan lave kaffe.
> På ære!

Vi vil da byde dig velkommen *holding my nose up and scoffs*

http://my.opera.com/chooseopera/blog/2008/10/01/typical-browser-users

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-11-08 14:23

Christian Bohr-Halling skrev:

> Vi vil da byde dig velkommen *holding my nose up and scoffs*

Yeah, du vil hellere være en Opera-fanboy.

> http://my.opera.com/chooseopera/blog/2008/10/01/typical-browser-users

Hm, jeg hører vel også under kategorien Obsessed User.
Umiddelbart virker Apple Safari mest indbydende ud fra
skemaet. Gad vide, om man kan få den til OS/2?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-12-08 19:24

On Sat, 29 Nov 2008 14:22:40 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Yeah, du vil hellere være en Opera-fanboy.

Nahe, ikke rigtig. Kun af ren trods, når der bliver FF-fanboy'et lige
lovlig meget :) FF, Saf, Opera osv. har alle gode kvaliteter - alt efter
hvilke krav man har. Men ingen er perfekt til alt.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 29-11-08 17:13

Christian Bohr-Halling escribió:

> Vi vil da byde dig velkommen *holding my nose up and scoffs*
>
> http://my.opera.com/chooseopera/blog/2008/10/01/typical-browser-users

Haha, men nu har den mand jo nok også andre til at lave kaffe for sig....

Har lige installeret Opera 9.62. Den seneste version kan jeg nu godt
lide. Og Firefox 3 er desværre alt for ustabil under Windows Vista, i
hvert fald med de udvidelser som er grunden til at jeg valgte Firefox...
Så måske jeg vil bruge Opera mere i den kommende tid.

Har du et link til en kom-i-gang-side for nye Operabrugere med de
vigtigste genveje eller forskelle fra Firefox?

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-11-08 18:08

Mikkel Moldrup-Lakjer skrev:

> Har du et link til en kom-i-gang-side for nye Operabrugere med de
> vigtigste genveje eller forskelle fra Firefox?

Jeg bruger:

F2 til at åbne en adresseboks
Ctrl-Space til at åbne primærsiden idet jeg har sat den op til at
være tom fra starten.
F4 til at slå venstre sidepanel til og fra. Det er sat op til at
vise bogmærker fra starten, men jeg har musegenvejen til Historie
på søjlen til venstre.
Skift-F12 åbner fanebladene til udseendet.
Ctrl-F12 åbner fanebladene til opsætningen.

På denne her side kan du ved et par klik på adgang til
musegenveje til at åbne FF og IE og vise den aktuelle side. Det
er uundværligt når man designer, og det er praktisk når man
surfer.

   http://bertel.lundhansen.dk/?page=internettet/operautil

Der kommer et par fejlmeddelelser øverst (som jeg lige har
opdaget), men det har ikke noget med funktionen at gøre.

--
Bertel

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 01-12-08 04:14

Jeg elsker Google Toolbar til Firefox og er ved at afprøve udgaven til
Opera. Men hvordan får jeg den widget integreret i Opera, så bjælken
ikke ligger oven på browservinduet og skygger for sidernes indhold, når
vinduet er maksimeret?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-12-08 19:33

On Sun, 30 Nov 2008 21:13:33 -0600, Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Opera. Men hvordan får jeg den widget integreret i Opera, så bjælken
> ikke ligger oven på browservinduet og skygger for sidernes indhold, når
> vinduet er maksimeret?

Du kan sætte den til altid at blive vist i baggrunden. Højreklik på den.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-12-08 04:14

Christian Bohr-Halling escribió:

> Du kan sætte den til altid at blive vist i baggrunden. Højreklik på den.

Det er meget smart hvis man har en stor skærm, men ikke så praktisk på
en bærbar...

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-12-08 19:26

On Sat, 29 Nov 2008 18:08:20 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> På denne her side kan du ved et par klik på adgang til
> musegenveje til at åbne FF og IE og vise den aktuelle side. Det

Det kommer også nu som standard via sidehøjreklik under punktet "åbn i"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-12-08 11:50

Christian Bohr-Halling skrev:

> Det kommer også nu som standard via sidehøjreklik under punktet "åbn i"

Sørme ja. Hvornår kom det med (version)?

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-12-08 19:12

On Tue, 02 Dec 2008 11:50:19 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> Sørme ja. Hvornår kom det med (version)?

9.50, mener jeg.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 01-12-08 19:21

On Sat, 29 Nov 2008 10:13:02 -0600, Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Har du et link til en kom-i-gang-side for nye Operabrugere med de
> vigtigste genveje eller forskelle fra Firefox?

Du kan tage et kig på
http://files.myopera.com/Rijk/blog/extensions.html?1228154200 mht.
udvidelserne.

Genvejene finder du på http://help.opera.com/Windows/9.62/da/keyboard.html

Et par starthints til mere eller mindre smarte/gode/normale ting at kunne
være
- søg: F8, g whatevere, enter
- Funktioner, indstillinger, avanceret, "vis mini. under gnmløb", og prøv
så en CTRL+TAB
- markering af hvortil du kom under en sidebladning (se
http://opera.softwolves.dk/nyti-o960.o)
- ændring af fanebjælken så den er lodret i stedet (funktioner, udseende,
værktøjslinjer, tryk på fanebjælken, vælg placering højre) + en dekoraion
der er lille, så der er plads til mange flere faner og man også kan se dem
(http://my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=656): eksempel:
http://div.softwolves.dk/temp/opera-layout.png
- kvik retur til forrige side: hold højre museknap, tryk venstre. (og frem
er så omvendt)

- osv.

Og ellers er det jo bare at prøve sig frem og spørge :)

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 02-12-08 04:13

> [...]
> er så omvendt)
>
> - osv.
>
> Og ellers er det jo bare at prøve sig frem og spørge :)

Tak for tips - jeg prøver nogle af dem.

Mikkel