IE-helvede
Fra : Steen BJ

Dato : 18-11-08 15:02

Min kone læser noget efteruddannelse, og der er fjern-eksamen i næste
uge. Alle elever har modtaget en mail om, at denne eksamen, som tages
hjemme, blandt andet skal tages ved hjælp af Internet Explorer...og kun
IE!

Hvor er det trættende, at mange institutioner (og arbejdspladser)
åbenbart kun kan fungere, hvis man bruger Officepakken fra Microsoft og
Internet Explorer som browser.

....suk...

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jon

Dato : 18-11-08 15:17

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> [...]
>
> Hvor er det trættende, at mange institutioner (og arbejdspladser)
> åbenbart kun kan fungere, hvis man bruger Officepakken fra Microsoft og

Det hender jo at andre virker selv om det ikke sies - FF er ofte god.
Men hvis det er Microsots Active-X som er det kritiske moment, så må det
jo hete IE og Windows.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 15:38

> [...]

> Hvor er det trættende, at mange institutioner (og arbejdspladser)
> åbenbart kun kan fungere, hvis man bruger Officepakken fra Microsoft og

Prøv at spørge om IE 5.2, som er den seneste til Mac. Den er nok for
gammel.

Og ja, det offentlige synes at være gift med MS.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen BJ

Dato : 18-11-08 16:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Prøv at spørge om IE 5.2, som er den seneste til Mac. Den er nok for
> gammel.

Den er mange å gammel, er den ikke.
Hvis det var den der var pre-installeret på min første iBook, så var den
godtnok gammel, frim og utroligt langsom.

Tror faktisk konen hidtil har brugt Safari til hendes MLU-halløj, selvom
IE anbefales som "det eneste rigtige"
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 16:52

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Den er mange å gammel, er den ikke.

Den er trods alt ikke før-revolutionær. Den er fra 2001 ...

> [...]
> godtnok gammel, frim og utroligt langsom.
>
> Tror faktisk konen hidtil har brugt Safari til hendes MLU-halløj, selvom

Jeg tror stadig at den kommer med i Leopardens standardinstallation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-08 16:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den er trods alt ikke før-revolutionær. Den er fra 2001 ...

> Jeg tror stadig at den kommer med i Leopardens standardinstallation.

Det gør den så bestemt ikke ... heller ikke 10.4 ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 16:54

> Det gør den så bestemt ikke ... heller ikke 10.4 ...

OK, så har mine installationer bare 'arvet' den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-08 16:59

> OK, så har mine installationer bare 'arvet' den ...

ja, den ryger med når man migrerer ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 19:09

Steen BJ wrote:
> Hvis det var den der var pre-installeret på min første iBook, så var den
> godtnok gammel, frim og utroligt langsom.

De har vist opgraderet den nu. Nyeste version er ikke gammel. De to
sidste problemer har man endnu ikke formået at løse.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-08 21:26

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> De har vist opgraderet den nu. Nyeste version er ikke gammel. De to
> sidste problemer har man endnu ikke formået at løse.

IE på Mac er død. Microsoft har stoppet udvikllingen for længe siden:

<http://www.microsoft.com/mac/help.mspx?target=1939b861-1795-441a-a646-b
810bff3e32c1033&clr=99-4-0&MODE=ct&CTT=Search&ep=8&rtype=2&pos=3&quid=3c
fc9c77-4120-45ec-9e3e-789941d64dae&locale=en-US&usid=77fc2af2-be35-407e-
b148-b40ad6b957a4>

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 18-11-08 21:52

Thomas von Hassel wrote:
> IE på Mac er død. Microsoft har stoppet udvikllingen for længe siden:

Det var bare ment som en joke, der ikke var knyttet til mac-IE

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-11-08 19:35

Steen BJ skrev:
> [...]
> uge. Alle elever har modtaget en mail om, at denne eksamen, som tages
> hjemme, blandt andet skal tages ved hjælp af Internet Explorer...og kun

Det tror jeg faktisk du kan klage over... Og måske endda få medhold :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-08 23:07

> Det tror jeg faktisk du kan klage over... Og måske endda få medhold :)

Måske i teorien, men prøv lige at gøre det i praksis. Hvis man rækker
hånden op og siger, at man bruger noget andet, ser de på en, som om man
var tosset. Alle, læreren og eleverne i salen, er fuldstændig
uforstående for, at der findes alternativer. Får man så forklaret dem,
at der skam er andre fabrikanter af computerudstyr og programmer, end
dem de lige kender, så møder man absolut ingen forståelse. Det er jo ens
eget problem, at man har valgt noget andet. Det er sådan, de fleste
almindelige mennesker har det.
Det er ikke længe siden, jeg fortalte et par relativt unge
mennesker, at der var andre programmer end Powerpoint, der kunne lave
præsentationer. Det anede de ikke. For dem var en præsentation det samme
som en "Powerpoint". De var aldrig stødt på alternativer og havde aldrig
haft brug for andet.
Jeg færdes meget blandt læger og sygehuspersonale, og det er
trods alt relativt højtuddannede mennesker. Når jeg skal holde foredrag,
så har alle uden undtagelse en USB-stift med en Powerpoint-præsentation.
Når jeg så møder op med min Mac, fordi jeg er bange for, at min
præsentation trods løfter om kompatibilitet, vil drille på en
Windows-computer, så er det om at være forberedt med de rigtige adaptere
til projektoren og så i øvrigt være lynhurtig med at få ledningen
flyttet over. Ellers begynder folk at sukke over, at man er så
besværlig. Alle de andre har det jo bare på en USB-stift. OK, det har
lettet lidt de senere år. I dag sagde lederen af kurset faktisk, at hun
syntes, det var rart at se, at der er nogen, der bruger Mac
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-11-08 23:33

Henrik Münster skrev:

> [...]
> flyttet over. Ellers begynder folk at sukke over, at man er så
> besværlig. Alle de andre har det jo bare på en USB-stift. OK, det har

Der har lige været Forskerforum (eller hvad det nu hed) hvor de unge
mennesker fik 5 eller 10 minutter til at fremlægge noget forskning og
som der stod i JP (frit efter hukommelsen): "Det første man skal lægge
fra sig er PowerPoint". Der er simpelthen ikke tid til det pjat hvis
man skal formidle højkoncentreret.

Det er der virkelig noget om. Jeg læser hurtigt, og det irriterer mig
at foredragsholderen læser så langsomt højt det han har skrevet! Og at
han ikke siger andet end det der står som jeg HAR læst!

Jeg linkede forleden til noget fra ted.com, og den var lang. De her er
koncentrerede og gode:

http://www.ted.com/index.php/talks/johnny_lee_demos_wii_remote_hacks.html
http://www.ted.com/index.php/talks/siegfried_woldhek_shows_how_he_found_the_true_face_of_leonardo.html

Især den sidste er eksemplarisk.

PowerPoint skulle forbydes :)

Måske kunne du hænge http://www.edwardtufte.com/tufte/powerpoint op
strategisk så de fanger beskeden? :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-08 23:49

> [...]
> han ikke siger andet end det der står som jeg HAR læst!
>
> Jeg linkede forleden til noget fra ted.com, og den var lang. De her er

Men det er jo netop det, der er hele pointen. Det er jo ikke Powerpoint,
de taler om, men præsentationsprogrammer generelt. Det understreger jo
netop det uhyggelige, at folk ikke aner, at der er alternativer til
Microsofts PowerPoint. Selv forskere bruger det synonymt med et
præsentationsprogram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 04:26

> [...]
> som der stod i JP (frit efter hukommelsen): "Det første man skal lægge
> fra sig er PowerPoint". Der er simpelthen ikke tid til det pjat hvis

I øvrigt er det kun velegnet, hvis man skal gennemføre et foredrag mange
gange. Jeg har aldrig brugt programmet til noget seriøst, men jeg ved
dog at det er uhyre populært i erhvervslivet; i skolesammenhæng er det
generelt noget juks.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-08 22:16

> [...]
> han ikke siger andet end det der står som jeg HAR læst!
>
> Jeg linkede forleden til noget fra ted.com, og den var lang. De her er

Nu har jeg fået set filmene. Det er nogle vældig gode præsentationer.
Det er helt sikkert. Jeg synes bare, det er let nok blot at illustrere
med billeder, når man taler om billeder og tegninger. Det er også let
nok at illustrere noget med en computerskærm, når man taler om et
computerprogram. Når jeg som læge derimod skal fortælle, at en given
sygdom har ti symptomer, så synes jeg, det er svært at undgå at remse
dem op. Skulle jeg hellere vise et billede af en mand, der tager sig til
maven, mens han har et termometer i numsen, hoster og kaster op?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-08 22:23

> Skulle jeg hellere vise et billede af en mand, der tager sig til
> maven, mens han har et termometer i numsen, hoster og kaster op?

Det lyder ikke rart .. hvad fejler han ?

/tghomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-11-08 22:27

> Det lyder ikke rart .. hvad fejler han ?

Det er nok bare en virus
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 20-11-08 22:30

Henrik Münster skrev:

> computerprogram. Når jeg som læge derimod skal fortælle, at en given
> sygdom har ti symptomer, så synes jeg, det er svært at undgå at remse
> dem op.

Naturligvis er du nødt til at fortælle de ti symptomer, men du behøver
jo ikke klaske en PowerPoint på med symptomerne du så læser fra bladet, vel?

Der er en grund til at der er tavler i auditorier. Det fungerer altså
godt sammen med en ikke-helt-uduelig forelæser.

Er der iøvrigt lige meget lys indeni og udenfor en regnbue?

Fra : Steen BJ

Dato : 19-11-08 08:21

> [...]
> mennesker, at der var andre programmer end Powerpoint, der kunne lave
> præsentationer. Det anede de ikke. For dem var en præsentation det samme

Jeg får også tit spørgsmålet: Er der Word?
Mange tror at Word er et andet ord for tekstbehandling. Altså, skal man
skrive en tekst, så er man nødt til at have Word.

Word up?
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 15:14

> Jeg får også tit spørgsmålet: Er der Word?
> Mange tror at Word er et andet ord for tekstbehandling. Altså, skal man
> skrive en tekst, så er man nødt til at have Word.

Word [og Excel] har i øvrigt været til Mac næsten helt fra starten, lang
tid før Windows kom til verden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-11-08 06:42

> [...]

> Hvor er det trættende, at mange institutioner (og arbejdspladser)
> åbenbart kun kan fungere, hvis man bruger Officepakken fra Microsoft og

Klag for Guds skyld! Vi her i huset gør det altid: Det kan da ikke være
meningen - svarer til at man kun må køre over Storebælt/på vejene i et
betstemt bilmærke: Øøh brobizz virker kun på en FIAT.

Mange politikere ER klar over problemet, og jo flere vi er, som klager,
jo bedre.

(Kommunernes kort med lokalplaner er endnu et eksempel som kræver IE,
der er mange)
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Steen BJ

Dato : 19-11-08 08:21

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> jo bedre.
>
> (Kommunernes kort med lokalplaner er endnu et eksempel som kræver IE,

Det tror jeg ikke kan betale sig. En evt. klagebehandling vil sikkert
tage uger/måneder, og så er eksamen overstået.
Jeg klarer det ved at sætte 2 computere op til madammen, en Mac og en
fyr med Windows
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 19-11-08 08:36

Steen BJ wrote:
> Det tror jeg ikke kan betale sig. En evt. klagebehandling vil sikkert
> tage uger/måneder, og så er eksamen overstået.

Jo, ellers bliver tingene ikke ændret for fremtiden.

> Jeg klarer det ved at sætte 2 computere op til madammen, en Mac og en
> fyr med Windows

Det er ikke alle der har råd, tid, lyst, plads osv. til det.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 19-11-08 15:14

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Det tror jeg ikke kan betale sig. En evt. klagebehandling vil sikkert
> tage uger/måneder, og så er eksamen overstået.

Men det vil under alle omstændigheder da have betydning for
'efterkommerne' ...

> Jeg klarer det ved at sætte 2 computere op til madammen, en Mac og en
> fyr med Windows

Kan du ikke installere såvel Leopard som XP på din Mac?

Du har vel en Intel Mac?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Steen BJ

Dato : 19-11-08 19:37

> Kan du ikke installere såvel Leopard som XP på din Mac?
>
> Du har vel en Intel Mac?

Jowjow, men jeg har en Macbook (intel) og en bærbar windåse, lige til at
stille ved siden af hinanden - så må madammen skrife til Windows, hvis
Macbook'en ikke opfylder kravene til hendes MLU-eksamen.
--
http://isteen.wordpress.com