Netscape 6.0-problemer på fx Stofas side
Fra : Jakob Bork

Dato : 25-07-01 16:39

Jeg kan ikke få min hjemmeside til at virke i Netscape 6.0. Undermenuerne
kommer ikke frem når musen bevæges hen over menupunkterne. Det er
J(ava)Script, der vha. onMouseOver viser et lag med undermenupunkter. Jeg
har set (efter jeg har lavet den) at min side er bygget op efter de samme
principper som på www.stofa.dk. Kan jeg få nogen til at bekræfte at Stofas
side heller ikke virker i Netscape 6.0? Jeg kan ikke lige uploade min side
så I må nøjes med Stofas.

Er der andre browsere Stofas side ikke virker i? Jeg har kun mulighed for at
tjekke i IE 5.5 og Netscape 6.0 og alt virker perfekt i IE 5.5.

Er der nogen der hurtigt kan se hvad der gør at Stofas side ikke virker? Der
må være et eller andet Netscape ikke genkender. Jeg synes ikke engang det
usynlige lag med undermenuerne bliver skrevet.

Alt kan bruges, det her irriterer mig!

Mvh

Jakob Bork

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 25-07-01 18:41

"Jakob Bork" <bork@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> må være et eller andet Netscape ikke genkender. Jeg synes ikke engang det
> usynlige lag med undermenuerne bliver skrevet.

Stofas menu virker ikke i NS 60.

> Alt kan bruges, det her irriterer mig!

Bare for en anden gangs skyld så lad venligst være med at poste i alle
Webdesigngrupperne. Du skal nok få hjælp.

Hvis du er i tvivl om hvordan man skal bruge nyhedsgrupperne så kig forbi
<http://www.usenet.dk/>

/Kasper

Fra : ::PEDER::

Dato : 25-07-01 19:11

> [...]
> må være et eller andet Netscape ikke genkender. Jeg synes ikke engang det
> usynlige lag med undermenuerne bliver skrevet.

Jeg har haft samme problem, med noget kode jeg havde taget/lånt fra
viborgnet.dk ("som i øvrigt heller ikke virker i vers. 6"). Jeg fandt frem
til at man i JavaScript skulle lave et browsercheck, og i tilfælde af
Netscape 6 skulle man der hvor man refererede til "div-elementet" bruge
"GetElementById(box)" istedet for "document.all.box"... Temmeligt indviklet
og irriterende... Håber det kan bringe dig på sporet.

Jeg spurgte noget lignende i "dk.edb.internet.webdesign.clientside" engeng,
men jeg kan ikke lige finde tråden....

--
Klaus Petersen
AKA ::PEDER::

Fra : Stig Nygaard

Dato : 25-07-01 19:42

Hej !

> Jeg fandt frem til at man i JavaScript skulle lave et
> browsercheck,

Et "feature-check" er nok at foretrække.

> og i tilfælde af Netscape 6 skulle man der hvor man
> refererede til "div-elementet" bruge "GetElementById(box)"
> istedet for "document.all.box"... Temmeligt indviklet
> og irriterende... Håber det kan bringe dig på sporet.

For lige at få det helt korrekt: getElementById() (med bløde parenteser,
en funktion) og document.all[] (med kantede parenteser, et array).

getElementById() er W3C standard og understøttes udover Netscape 6+ også
af Internet Explorer 5+, Opera 5+ (4+?), Konqueror, Mozilla, Galeon,
K-Meleon, ICEBrowser og sikkert flere endnu. De eneste betydningsfulde
browsere der ikke understøtter getElementById() er Internet Explorer 4
og Netscape Navigator 4.x hvor du må bruge hhv. document.all[] og
document.layers() i stedet. Internet Explorer 5+ understøtter dog stadig
den gamle non-standard IE4-måde.

Se evt. links jeg har samlet på:

http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

og "feature-check" (eller "support-detection") kan laves således:

if (getElementById) {
/* Kode til W3C DOM kompatible browsere */
} else if (document.all) {
/* kode til IE4-kompatible browsere */
} else if (document.layers) {
/* kode til NN4.x kompatible browsere */
} else {
/* DHTML ikke understøttet */
}

Mvh.
Stig

Fra : Jakob Bork

Dato : 25-07-01 21:35

> Et "feature-check" er nok at foretrække.

Det er hermed gjort.

> For lige at få det helt korrekt: getElementById() (med bløde parenteser,
> en funktion) og document.all[] (med kantede parenteser, et array).

I min Script-fil skrives følgende lag kaldet introduktionsboks, som er
defineret i et stylesheet, men som bare ikke vil frem i NS6.

document.write("<DIV ID='introduktionboks' onMouseOver='visintroduktion() +
afventskift(0)' onMouseOut='skjulMenu() + afventskift(1)'>")
....alle mulige links i laget...
skriv("</DIV>")

Er det ikke der ved DIV ID at det går galt?
Jeg mener dette fordi jeg ikke engang kan få laget vist ved at fjerne
"visibility: hidden;" fra mit stylesheet, hvilket burde gøre laget synligt
med det samme. Jeg kan bare ikke lige få getElementById(introduktionsboks)
til at passe ind her.

Mvh
Jakob Bork

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 25-07-01 20:48

In article <9jn1pk$gkf$1@news.cybercity.dk>, ::PEDER:: wrote:

> [...]
> "GetElementById(box)" istedet for "document.all.box"... Temmeligt indviklet
> og irriterende... Håber det kan bringe dig på sporet.

Stig Nygaard har skrevet en god tekst om emnet som udemærket beskriver
hvordan det hele hænger sammen. Derudover er der henvisninger til mange
andre gode engelsksprogede sider om emnet. Læs og lær på:
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html

Bemærk FUT: dk.edb.internet.webdesign.clientside

mvh Thomas