/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Rødglødende 'del' i Passat
Fra : bo@familiendudek.dk


Dato : 13-11-08 09:20

Hey

Først lidt baggrundsviden
Jeg har en Passat 1.8T Stationcar med automatgear fra slutningen af
2005. Jeg er bosiddende i Bulgarien og har købt bilen af en privatmand
hernede i marts måned, da den havde kørt 5.000km. Jeg har altså nu
haft bilen i 8 måneder, og den har ialt kørt 45.000km. Vi kører til
Danmark hernedefra 5-6 gange årligt - en tur på ca. 2.400km pr. vej
primært på motorveje og med kun 100km på bjergveje. Hernede kører vi
normalt blandet kørsel, men kører især i weekender rundt til
seværdigheder i bjergene.

Problemet
Anyway, her over de sidste 2-3 uger har den lidt 'varme lugt' der
normalt kan være, når man stopper bilen taget til og er nu begyndt af
have aner af lidt plastic lugt. Her til aften kom jeg hjem fra byen og
holdt ude på gaden, hvor det er helt mørkt. Jeg åbnede motorhjelmen og
kunne straks se en del dernede, der var rødglødende - så meget, at den
lyste en lille del af motorrummet op i ca. 1 minut. Derefter var den
ikke rødglødende mere.

Jeg har ikke en hund forstand på biler, og aner dermed ikke, hvad det
er for en del, men har selvfølgelig taget billeder.

Billede 1: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat01.jpg
Billede 2: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat02.jpg
Billede 3: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat03.jpg
Billede 4: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat04.jpg

Jeg er 100% sikker på, at delen MINDST var den orange markerede, men
det kan MULIGVIS også dreje sig om en del af den rød markerede del.

Bilen er normalt velsmurt og har fået skiftet olie for 10.000km siden
- vi har planlagt nyt olieskift om 1 uge. Der var et lille motorikon,
der lyste i bilen for 4-5 dage siden, men det er gået ud af sig selv
igen, og det er i øvrigt 'meget normalt' hernede, at biler fejltænder,
fordi kvaliteten af brændstoffet er MEGET svingende. Tidligere har vi
haft et par fejltændinger med samme lysende ikon, som derefter er
forsvundet igen.

Vi kører - igen - til Danmark præcis om 2 uger, og jeg smider
selvfølgelig bilen ind til værkstedcheck inden da, men jeg har brug
for følgende svar:

A) Hvad er det for en del?
B) Vi har kunne køre i 2 uger uden problemer - kan vi køre 2 uger
mere?
C) Vi er super afhængige af bilen - kan det direkte FRARÅDES at køre
videre i det?
D) Bør vi være urolige for turen til DK?
E) Andre bemærkninger?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

 
 
Kent Glerup (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 13-11-08 17:48

bo@familiendudek.dk skrev:

> A) Hvad er det for en del?

Det er turboladeren. Den bliver meget varm (rødglødende) når motoren
presses lidt. Jeg mener, men er ikke sikker på det, at turboen på 1,8T
motoren bliver varmere end gennemsnittet.

> B) Vi har kunne køre i 2 uger uden problemer - kan vi køre 2 uger
> mere?

Vil jeg tro, dog kan man blive lidt nervøs over plasticlugten.. Men hvis
du har stoppet motoren lige efter den for alvor har fået "prygl" kan det
måske forklare det. Hvis man virkelig presser en turbomotor er det
tilrådeligt at lade bilen holde i tomgang et par minutter så turboen får
en chance for at køle af inden stop.

> C) Vi er super afhængige af bilen - kan det direkte FRARÅDES at køre
> videre i det?

Vil jeg ikke mene.

> D) Bør vi være urolige for turen til DK?

Tror jeg ikke. Sørg dog altid for at den motor har en god fuldsyntetisk
olie. I USA har der været en del sammenbrud på de maskiner pga for
dårlig en oliekvalitet. Turboen bliver meget varm, hvilket kræver en
kvalitetsolie.

> E) Andre bemærkninger?

Næhh.. :)

> Mange gode hilsner
> Bo Kamp Dudek
> www.familiendudek.dk

Ligeover

/Kent Glerup

Kenny (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Kenny


Dato : 13-11-08 17:50

Hej

Kender ikke lige din bil.... men det du beskriver som rødglødende er din
turbo og det er fuldstændig normalt at den bliver rødglødende især efter
hård kørsel (f.eks bjergkørsel), så der er intet at være nervøs over der.

Udover det ville jeg ikke have den mindste betænkelighed ved at køre de
næste 2 uger, du skal selvfølgelig chekke oliestanden og toppe op hvis
nødvendigt.

God tur

Mvh

Kenny

<bo@familiendudek.dk> skrev i meddelelsen
news:795b946d-6c4f-4ddb-bbea-1f82e5d07ed8@l33g2000pri.googlegroups.com...
> Hey
>
> Først lidt baggrundsviden
> Jeg har en Passat 1.8T Stationcar med automatgear fra slutningen af
> 2005. Jeg er bosiddende i Bulgarien og har købt bilen af en privatmand
> hernede i marts måned, da den havde kørt 5.000km. Jeg har altså nu
> haft bilen i 8 måneder, og den har ialt kørt 45.000km. Vi kører til
> Danmark hernedefra 5-6 gange årligt - en tur på ca. 2.400km pr. vej
> primært på motorveje og med kun 100km på bjergveje. Hernede kører vi
> normalt blandet kørsel, men kører især i weekender rundt til
> seværdigheder i bjergene.
>
> Problemet
> Anyway, her over de sidste 2-3 uger har den lidt 'varme lugt' der
> normalt kan være, når man stopper bilen taget til og er nu begyndt af
> have aner af lidt plastic lugt. Her til aften kom jeg hjem fra byen og
> holdt ude på gaden, hvor det er helt mørkt. Jeg åbnede motorhjelmen og
> kunne straks se en del dernede, der var rødglødende - så meget, at den
> lyste en lille del af motorrummet op i ca. 1 minut. Derefter var den
> ikke rødglødende mere.
>
> Jeg har ikke en hund forstand på biler, og aner dermed ikke, hvad det
> er for en del, men har selvfølgelig taget billeder.
>
> Billede 1: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat01.jpg
> Billede 2: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat02.jpg
> Billede 3: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat03.jpg
> Billede 4: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat04.jpg
>
> Jeg er 100% sikker på, at delen MINDST var den orange markerede, men
> det kan MULIGVIS også dreje sig om en del af den rød markerede del.
>
> Bilen er normalt velsmurt og har fået skiftet olie for 10.000km siden
> - vi har planlagt nyt olieskift om 1 uge. Der var et lille motorikon,
> der lyste i bilen for 4-5 dage siden, men det er gået ud af sig selv
> igen, og det er i øvrigt 'meget normalt' hernede, at biler fejltænder,
> fordi kvaliteten af brændstoffet er MEGET svingende. Tidligere har vi
> haft et par fejltændinger med samme lysende ikon, som derefter er
> forsvundet igen.
>
> Vi kører - igen - til Danmark præcis om 2 uger, og jeg smider
> selvfølgelig bilen ind til værkstedcheck inden da, men jeg har brug
> for følgende svar:
>
> A) Hvad er det for en del?
> B) Vi har kunne køre i 2 uger uden problemer - kan vi køre 2 uger
> mere?
> C) Vi er super afhængige af bilen - kan det direkte FRARÅDES at køre
> videre i det?
> D) Bør vi være urolige for turen til DK?
> E) Andre bemærkninger?
>
> Mange gode hilsner
> Bo Kamp Dudek
> www.familiendudek.dk


bo@familiendudek.dk (13-11-2008)
Kommentar
Fra : bo@familiendudek.dk


Dato : 13-11-08 10:13

[...]

Tak for besvarelserne begge - ånder lige lidt lettet op, eftersom en
tur på 2x2.400,-km pludselig kan blive alt for lang, hvis der er noget
seriøst galt.

Anyway, nogle gode bud på, hvordan man nemmest fejlfinder på den varme
plasticlugt? Det skal lige siges, at vi har en lukket garage, og det
er LIGE efter vi er landet i garagen, at lugten er der. Er det også
bare 'normalt' grundet en rød turbo?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk



Kent Glerup (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 13-11-08 18:27

bo@familiendudek.dk skrev:
> [...]
>
> Tak for besvarelserne begge - ånder lige lidt lettet op, eftersom en
> tur på 2x2.400,-km pludselig kan blive alt for lang, hvis der er noget
> seriøst galt.
>
> Anyway, nogle gode bud på, hvordan man nemmest fejlfinder på den varme
> plasticlugt? Det skal lige siges, at vi har en lukket garage, og det
> er LIGE efter vi er landet i garagen, at lugten er der. Er det også
> bare 'normalt' grundet en rød turbo?

Det kommer altså meget an på hvordan du har kørt den sidste del. Har
motoren fået lov at arbejde hårdt, ja så vil turboen også være meget
varm umiddelbart efter.
Hvis du sørger for at køre stille og roligt de sidste kilometer hjem,
uden motoren får lov at sejtrække hårdt ved lave omdrejninger, så skal
den heller ikke lugte varm.

/Kent Glerup

Brian H (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Brian H


Dato : 13-11-08 18:14

> <bo@familiendudek.dk> skrev i meddelelsen
> news:795b946d-6c4f-4ddb-bbea-1f82e5d07ed8@l33g2000pri.googlegroups.com...
> Hey
>
> Først lidt baggrundsviden
> Jeg har en Passat 1.8T Stationcar med automatgear fra slutningen af
> 2005.

Fin vogn og motor. Jeg har en lidt ældre version af samme motor.

> Anyway, her over de sidste 2-3 uger har den lidt 'varme lugt' der
> normalt kan være, når man stopper bilen taget til og er nu begyndt af
> have aner af lidt plastic lugt. Her til aften kom jeg hjem fra byen og
> holdt ude på gaden, hvor det er helt mørkt. Jeg åbnede motorhjelmen og
> kunne straks se en del dernede, der var rødglødende - så meget, at den
> lyste en lille del af motorrummet op i ca. 1 minut. Derefter var den
> ikke rødglødende mere.
> Billede 1: http://www.familiendudek.dk/Files/Billeder/fd/passat01.jpg
> Jeg er 100% sikker på, at delen MINDST var den orange markerede, men
> det kan MULIGVIS også dreje sig om en del af den rød markerede del.

Begge dele lyste helt sikkert, men den orange del bliver varmest.

> Bilen er normalt velsmurt og har fået skiftet olie for 10.000km siden
> - vi har planlagt nyt olieskift om 1 uge.

God ide, husk lidt ekstra i bagagerummet! i en dunk selvf. ;)

> Der var et lille motorikon,
> der lyste i bilen for 4-5 dage siden, men det er gået ud af sig selv
> igen, og det er i øvrigt 'meget normalt' hernede, at biler fejltænder,
> fordi kvaliteten af brændstoffet er MEGET svingende. Tidligere har vi
> haft et par fejltændinger med samme lysende ikon, som derefter er
> forsvundet igen.

Du bør ikke presse motoren når ikonet lyser. Du kunne anskaffe dig en
fejlkode udlæser, låne en eller tage på værksted og få dem til det. Det kan
give et prej om hvad fejlen er...

> Vi kører - igen - til Danmark præcis om 2 uger, og jeg smider
> selvfølgelig bilen ind til værkstedcheck inden da, men jeg har brug
> for følgende svar:
> A) Hvad er det for en del?

Orange = turbo,
Rød = udstødningsrør (forrør)
De små 'bolte' er vand og olie

> B) Vi har kunne køre i 2 uger uden problemer - kan vi køre 2 uger
mere?

Sandsynligvis, men intet er sikkert.

> C) Vi er super afhængige af bilen - kan det direkte FRARÅDES at køre
videre i det?

Nej, men prøv at læse manualen om hvad det gul ikon betyder, og se så hvad
et tilsvarende rødt betyder :)

> D) Bør vi være urolige for turen til DK?

Nej

> E) Andre bemærkninger?

At den del bliver rød er helt normalt. Men når motoren/turboen har været så
varm så lad den køle lidt ned inden du slukker motoren. Det er også en god
ide at køre "stille og roligt" de sidste 5min inden man er ved sin
destination.

> Mange gode hilsner

Lige over!


Klaus G. (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 13-11-08 19:57

> At den del bliver rød er helt normalt. Men når motoren/turboen har været
> så varm så lad den køle lidt ned inden du slukker motoren. Det er også en
> god ide at køre "stille og roligt" de sidste 5min inden man er ved sin
> destination.
5min... Så er man man godt nok spændt fast med livrem og seler...

Jeg har endnu ikke oplevet nogen problemer, på de turbo biler jeg har haft
mellem hænderne, hverken benzin eller diesel øser. Og jeg har bare kørt
under 2000RPM de sidste 500-1000m. Har den fået lidt flere hug, så lader jeg
den stå i tomgang, indtil jeg har fået selen af, fundet min telefon og pung
frem.

De gange jeg har set en turbo bil på rullefelt, der er turboen blevet rød
ret hurtigt, men der gik dælme ikke ret lang tid, så var den ikke rød
længere. Ja, den er stadig varm, men ikke rødglødene længere, langt fra.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



N/A (13-11-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 13-11-08 18:27



bo@familiendudek.dk (13-11-2008)
Kommentar
Fra : bo@familiendudek.dk


Dato : 13-11-08 11:03

[...]

"anskaffe dig en fejlkode udlæser"

Pris?
Hvofra?
Evt. secondhand?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Ukendt (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-08 20:41

"anskaffe dig en fejlkode udlæser"

Pris?
Hvofra?
Evt. secondhand?

De hedder vagcom, og kan købes billigt på ebay :)



Klaus G. (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 13-11-08 21:37

> De hedder vagcom, og kan købes billigt på ebay :)
Og på så ny en bil, skal den understøtte OBD II, eller hvad faen det nu
hedder. Ellers er det no go. Og de koster noget mere end de tidligere
modeller.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



Klaus D. Mikkelsen (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-11-08 22:47

"Klaus G." skriver:
>
> Og på så ny en bil, skal den understøtte OBD II, eller hvad faen det nu
> hedder.

CAN bus...
ODB-II er for let at byge selv:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Per Henneberg Kriste~ (15-11-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 15-11-08 18:17


"Morten Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i meddelelsen
news:491c82bb$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> "anskaffe dig en fejlkode udlæser"
>
> Pris?
> Hvofra?
> Evt. secondhand?

Spørg i forum på www.clubgolf.dk. Der sælges en billig model...


--
Per
Sælges: Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm. Rødt Isabella 975 cm
fortelt. Fjern fjern i mailadresse for at skrive direkte


Klaus G. (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 13-11-08 19:59

> E) Andre bemærkninger?
Jep, FDM mener jo at sådan en motor MAX må gå 15.000km mellem olieskift,
ellers tilstopper oliesien pga. koks. Så få skiftet olie lidt før.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



bo@familiendudek.dk (13-11-2008)
Kommentar
Fra : bo@familiendudek.dk


Dato : 13-11-08 22:46

[...]

> Hvis du sørger for at køre stille og roligt de sidste kilometer hjem,
> uden motoren får lov at sejtrække hårdt ved lave omdrejninger, så skal
> den heller ikke lugte varm.

gør det nogen forskel, at der er automatgear i? jeg mener, jeg bruger
ALDRIG manuel transmission, men belaster automatgearet egentlig
turboen mere end manuelt?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste