Alternativ til FAT32 til eksterne diske?
Fra : Bruno

Dato : 16-11-08 15:57

Når nu man har brug for eksterne diske både under OS X og Windows, men
samtidig er ked af at filstørrelsen i FAT32 er på max på 2 GB hvad gør
man så?

Jeg har læst mig til, at der er en NTFS driver til OS X ved navn NTFS-3G
og fuld NTFS understøttelse under OS X ville være en fin løsning. Men
inden jeg begynder at eksperimentere vil jeg gerne høre om nogen her har
noget godt, eller skidt at sige om NTFS-3G?

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-11-08 16:07

Bruno skrev:

> [...]
> inden jeg begynder at eksperimentere vil jeg gerne høre om nogen her har
> noget godt, eller skidt at sige om NTFS-3G?

Alt andet lige vil jeg anbefale et decideret produkt til folk der ikke
alligevel har motorhjelmen oppe på deres OS X dagligt. Jeg har
tidligere kigget på MacDrive http://www.media4.com/products/macdrive/ og
overvejede at købe det men havde ikke behovet.

MÃ¥ske var det noget?

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 16-11-08 17:13

On Sun, 16 Nov 2008 15:57:10 +0100, Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> inden jeg begynder at eksperimentere vil jeg gerne høre om nogen her har
> noget godt, eller skidt at sige om NTFS-3G?
Bruno! filstørrelsen i FAT32 er ikke 2 GB, men max. 4GB! Hvorfor er du ked
af det? VOB-filer i DVD er jo delt i 1 GB store filer så det kommer ikke
til at betyde noget.

Hvad er det du har der er større end 4 GB per enkeltfil?
Bruger du en ekstern HD i forbindelse med en PS3 så støder du også ind i
4GB loftet. En PS3 kan ikke bruge film fra en NTFS formatteret disk.
Alle de eksterne spilledåser er begrenset af-og skal bruge FAT32.

Det er farligt extern-wise at forlade det format.
Men du har ret i at det kunne være fint hvis der var et fælles filsystem
som ikke havde de grenser. jeg har tit spekuleret om PS3 kunne læse andre
filsystemer. Linux har nogle- og de fleste eksterne spilledåser er jor et
beset Linux-baserede.

Er der nogen som ved sådan noget?

--
Hilsen
Jens

Fra : Bruno

Dato : 16-11-08 18:29

Jens "Lyrik" Bech wrote:
> Bruno! filstørrelsen i FAT32 er ikke 2 GB, men max. 4GB!

Du har selvfølgelig ret, det var engentlig også min mening at skrive 4
GB og hvor de 2 GB så kom fra ved jeg ikke.

Hvorfor er du
> ked af det? VOB-filer i DVD er jo delt i 1 GB store filer så det kommer
> ikke til at betyde noget.

Det handler ikke om DVD images eller noget i den stil.

> Hvad er det du har der er større end 4 GB per enkeltfil?

Video i 1080P kommer hurtigt derop, så jeg vil tro der er en del der
oplever problemet. Helt konkret så handler det for mig pt. om nogle
databaser og nogle log-filer.

Faktisk er det ikke kun filstørrelsen jeg er træt af i FAT32. Det ville
være rart med nogle flere properties på filer, eksempelvis
oprettelsesdato og sidste tilgang.

> Bruger du en ekstern HD i forbindelse med en PS3 så støder du også ind i
> 4GB loftet. En PS3 kan ikke bruge film fra en NTFS formatteret disk.
> Alle de eksterne spilledåser er begrenset af-og skal bruge FAT32.

Eh, hvor kom en PS3 ind henne?

> Det er farligt extern-wise at forlade det format.

Det kommer an på hvad du mener med ekstern

Hvis nu jeg kunne løse og skrive NTFS fra Mac, så ville de eksterne
diske kunne formateres til det og virke med alt det jeg kommer i
nærheden af der har et tastatur.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 19:15

Bruno <x@c.d> wrote:

> Hvis nu jeg kunne løse og skrive NTFS fra Mac, så ville de eksterne
> diske kunne formateres til det og virke med alt det jeg kommer i
> nærheden af der har et tastatur.

De /kan/ altså læses og skrives fra Mac, jeg har endda givet dig et
link:

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

Men det koster så $40, 200 kroner ... og med licensbetaling til MS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno

Dato : 16-11-08 19:34

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> <http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>
>
> Men det koster så $40, 200 kroner ... og med licensbetaling til MS.

Det er jeg godt med på, men i mit oprindelige indlæg så eftersøgte jeg
også erfaringer.

Har du prøvet løsningen fra Paragon? Er den eksempelvis de 40 US dollar
bedre end den gratis løsning jeg omtalte i mit indlæg?

Mvh
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 17-11-08 05:23

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>
> Har du prøvet løsningen fra Paragon? Er den eksempelvis de 40 US dollar
> bedre end den gratis løsning jeg omtalte i mit indlæg?

Jeg har ikke anskaffet mig den da jeg ikke har brug for den. På
indeværende tidspunkt.

Jeg ville skulle bruge den hvis jeg havde brug for en ntfs-partition på
min MacBook, altså en partition til Windows større end 32 GiB. Så jeg i
forbindelse med forskellige ting kunne boote den ind i Windows; på
nuværende tidspunkt klarer jeg mig med en containerfil til Parallels, og
min vmware Fusion til MacMinien kan snildt klare sig med under 32G
partition [jeg er nødt til at kunne boote ind i Windows for at kunne
bruge scanner-ficiliteten på min all-in-one maskine] - Parallels er i
øvrigt ikke kompatibel med Leopard Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:41

On 2008-11-16 19:33:36 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
>
> Har du prøvet løsningen fra Paragon? Er den eksempelvis de 40 US dollar
> bedre end den gratis løsning jeg omtalte i mit indlæg?

Jeg har ikke prøvet den men hvis produktetet ikke er reverse
ingeneredog de har licenseret driveren fra MS vil jeg klart anbefale
den løsning frem for ntfs_3g
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-11-08 20:37

On 2008-11-16 18:29:04 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> Hvis nu jeg kunne løse og skrive NTFS fra Mac, så ville de eksterne
> diske kunne formateres til det og virke med alt det jeg kommer i
> nærheden af der har et tastatur.

Det kan du med ntfs_g3 i fuse, men det er unsupported og da MS aaldrig
har releset specifikationerne til NTFS er der tale om et stykke
kompliceret reverse engenering. Jeg har set sjove ting på NTFS efter en
ntfs_3g har haft fat i filsystemet.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 17:22

Fra : Lyrik

Dato : 17-11-08 12:35

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> <http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hej Per!

Jeg downloadede den i går i 10 dagesversionen. Nu havde jeg en NTFS
partition med Windows7. W7 havde selv formateret til NTFS, idet den nu
KRÆVER NTFS. Så det kommer vi til at se i bootcampinstallationerne fremover.
Her kunne jeg selvfølgelig læse fra, men ikke skrive til. Det er ikke nok,
for alene drevet hed "unavngivet drev" eller sådan noget. Et bedre navn var
"Windows" Men ikke engang drevnavnet kunne jeg ændre!;-(

Den plug-in fra Paragon er magisk! Luk-genstart og jeg kunne med det samme
ændre drevnavn. Jeg kunne smide en film fra Mac og ned til skrivebordet i
W7. Nu kan de dele eksterne drev. Ingen problemer. Den plug-in ser ud som et
"må ha'!"

Tak for hintet!.-)Kan indtil nu varmt anbefales.

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 18-11-08 08:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> for alene drevet hed "unavngivet drev" eller sådan noget. Et bedre navn var
> "Windows" Men ikke engang drevnavnet kunne jeg ændre!;-(

Jov du kunne; det skal bare gøres fra Windows ...

> [...]
> "må ha'!"
>
> Tak for hintet!.-)Kan indtil nu varmt anbefales.

Godt!

Jeg ved at der også findes en »uautoriseret« driver der skulle gøre det
samme; jeg tvivler dog på kvalitet og stabilitet. Paragon betaler
licens for adgangen til ntfs, og det virker mere sikkert.

Får jeg på et tidspunkt brug for en Windows-partition på min MacBook,
hvilket skulle skyldes at jeg skulle bruge Windows i forbindelser, hvor
Parallels ikke er nok, så tror jeg også at jeg vil bruge
Paragon-løsningen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 21-11-08 12:36

> [...]
> hvilket skulle skyldes at jeg skulle bruge Windows i forbindelser, hvor
> Parallels ikke er nok, så tror jeg også at jeg vil bruge

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu har jeg købt den. Den åbner mange dejlige muligheder. For eksempel kunne
jeg gemme min virtuelle Windows-maskine, en fil over 6 gigabyte på en
ekstern harddisk som var formatteret i NTFS, idet den også bruges til filer
kommende fra en PC.
Så er den jo nem at "geninstallere" aktiveret med programmer og det hele.

Fin behandling fra "Paragon" med alle supportmuligheder og hentning af
mistet fil. Pris 239,-kroner. Jeg overså at firmaet er Tysk! Jeg betalte i
dollars, det kunne lige så godt have været Euro.
Dollaren er iøvrigt helt oppe i 5,98 når man køber!

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 12:49

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]

> dollars, det kunne lige så godt have været Euro.
> Dollaren er iøvrigt helt oppe i 5,98 når man køber!

OK, jeg har downloaded og installeret, men endnu ikke købt.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 19-11-08 11:05

On Tue, 18 Nov 2008 08:07:42 +0100, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
> hvilket skulle skyldes at jeg skulle bruge Windows i forbindelser, hvor
> Parallels ikke er nok, så tror jeg også at jeg vil bruge
Drop "uautoriseret!" Paragon er et spitzenklasse systemsoftwarefirma.
Bedre renome på den front fås ikke. Det er en fryd at kunne bruge
NTFS-formatterede eksterne harddiske med sin Mac. Skal du vise noget til
en ven eller familiemedlem, så kan du tage NTFS disken med direkte fra Mac
til Windows.

--
Hilsen
Jens