FileMaker og kode
Fra : Mich Ottosen

Dato : 15-11-08 20:38

Så er den gal med en glemt kode. Har for meget længe siden lavet en
database til fruen. Spærrede layout-mode med en kode, så hun ikke ved en
fejl kunne komme til at slette et felt eller to.
Nu vil gerne have lavet nogle ændringer, men jeg fjols har jo glemt
koden. Så jeg kan kun få adgang i browse-mode, og der kan jeg jo netop
ikke lave ændringer (ulykker).
Nogle forslag til at løse mit problem?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 15-11-08 22:06

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> Nu vil gerne have lavet nogle ændringer, men jeg fjols har jo glemt
> koden. Så jeg kan kun få adgang i browse-mode, og der kan jeg jo netop

Jeg ville prøve at kontakte Jens Rasmussen (macBruger medlem) på denne
web adr.
http://www.fimano.dk/
Muligt han vil/kan hjælpe dig

Pøj Pøj
Karen Seiersen

www.MacBruger

--
Venligst slet GIRAF i mailadr. ved svar

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-11-08 13:13

Karen Seiersen <SolsortGIRAF@seiersens.dk> wrote:

> Jeg ville prøve at kontakte Jens Rasmussen (macBruger medlem) på denne
> [...]

Tak for svaret, Karen. Jeg prøver at kontakte Jens.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 18-11-08 13:08

Hej Mich

Jeg har ikke hørt fra dig... Karen har ellers ret i, at jeg sikkert
kan hjælpe dig. Du er velkommen til at give mig et ring - se nr. på
web.

Jens Rasmussen
Fimano

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 05:01

> [...]

> Nu vil gerne have lavet nogle ændringer, men jeg fjols har jo glemt
> koden. Så jeg kan kun få adgang i browse-mode, og der kan jeg jo netop

Eksporter dataene, og lav en ny database med samme udseende.

Og lav så eksempelvis en Excel-fil med løsener under dit eget
brugernavn, som din kone ikke har adgang til.

I øvrigt troede jeg at det var /koden/, alstå dine scripts, at der var
noget galt med ... ikke et 'feltråb' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 16-11-08 13:13

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Eksporter dataene, og lav en ny database med samme udseende.

Ja, det anede mig, at det skulle være så besværligt. Databasen har mange
felter, så det er noget af et hestearbejde. Håbede på en nemmere
løsning.

> Og lav så eksempelvis en Excel-fil med løsener under dit eget
> brugernavn, som din kone ikke har adgang til.

Det undersøger jeg lige. kender ikke Excel ret godt (har ikke haft
videre brug for det)

> I øvrigt troede jeg at det var /koden/, alstå dine scripts, at der var
> noget galt med ... ikke et 'feltråb' ...

Nu skal vi da ikke have den tvist igen, vel? Jeg mener: adgangskode =
feltråb = løsen på den adgang, der giver ret til at ændre layout. Har du
ikke et fif dér?

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-11-08 13:36

Mich Ottosen skrev:

> Det undersøger jeg lige. kender ikke Excel ret godt (har ikke haft
> videre brug for det)

Excel er fantastisk til at manipulere ustrukturerede data, og til
småting slipper man for at sidde og konstruere en masse beskrivelse som
måske næsten overskygger det faktiske problem, plus det er nemt at lave
ting _OM_ hvilket næsten er det vigtigste. "Åh, jeg skal også lige have
en ekstra dato på herude - kan du ikke lige lave det?".

Plus man kan lave en masse sjove grafer :)

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-08 13:47

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Ja, det anede mig, at det skulle være så besværligt. Databasen har mange
> felter, så det er noget af et hestearbejde. Håbede på en nemmere
> løsning.

Kunne man 'let' komme forbi et løsen, ville det jo i sig selv udgøre en
sikkerhedsrisiko ...

> Det undersøger jeg lige. kender ikke Excel ret godt (har ikke haft
> videre brug for det)

Andre regnearksprogrammer kan såmænd godt bruges ...

> Nu skal vi da ikke have den tvist igen, vel? Jeg mener: adgangskode =
> feltråb = løsen på den adgang, der giver ret til at ændre layout. Har du
> ikke et fif dér?

Havde der været det havde FileMaker © nok haft et problem ... et
sikkerhedsproblem, der også havde udgjort et salgsproblem ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk