Ja det er helt korekt fart bøden starter efter de 45km/t. Er man uheldig at
komme ind i en fart kontrol men over 76,5 km/t så er kørekortet i fare.
mvh. Thomas
"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> wrote in message
news:cbitlt07j8c9ck8ctok9v2u7to09uk97mr@4ax.com...
>
> Jeg stødte lige på nedenstående indlæg på
>
http://hjem.get2net.dk/bsoerensen/peugeot.htm
>
> Er det virkelig en korrekt udlægning af paragraffen?
> Dvs. at den relative overskridelse baseres på en fast
> værdi snarere end de regler der gælder for den øvrige
> trafik der hvor man nu tilfældigvis måtte køre?
>
> Mvh
>
> Jørgen Bech
> (Area51-ejer)
>
>
>
> ---- klip ---
> Hastighedsbegrænsning på 45Km/t
> Der er fra 1/7-2000 indført en generel hastighedsbegrænsning på 45Km/t
> for 'registreringspligtige knallerter', ved en ændring af
> Færdselsloven.
>
> Lovteksten lyder direkte:
>
> »§ 43 a. For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42
> aldrig overstige 45 km i timen. For ikke-registreringspligtig knallert
> må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.«.
>
> Det betyder at politiet, f. eks. ved en hastighedskontrol med laser,
> kan stoppe en EU45 der kører mere end 45 Km/t, og idømme bøder m.m. ud
> fra overskridelsen af 45Km/t, og ikke som tidligere den på stedet
> gældende hastighed på f.eks. 70 eller 80 Km/t.
> Kørekortet kommer i fare ved 70% overskridelse, hvilket er ved
> 76,5Km/t.
> ---- klip ---
>
>