Parallel kabeltilslutning
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 25-07-01 14:25

Jeg har tilsluttet en stationær computer (win 98SE) med en bærbar computer
(win 95) ved hjælp af parallelkablet.

Jeg har sat den bærbare op som vært, og den stationære som gæst. Jeg har
også forsøgt at gøre det omvendt.

Imidlertid fungerer det ikke - gæstcomputeren melder, at "Denne forbindelse
virker ikke korrekt. Prøv en anden forbindelse eller prøv igen senere".

Har det noget at gøre med, at jeg ikke afinstallerer min printer, når jeg
benytter parallelporten til at tilslutte en anden computer?

Hvad gør jeg forkert?

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-07-01 16:01

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
forbindelse
> virker ikke korrekt. Prøv en anden forbindelse eller prøv igen senere".

Men hvad sker der så, hvis du prøver igen senere? (-:

> Har det noget at gøre med, at jeg ikke afinstallerer min printer, når jeg
> benytter parallelporten til at tilslutte en anden computer?
>
> Hvad gør jeg forkert?

Der skal i hvert fald være installeret de samme protokoller på begge
maskiner. Er der det? Installer f.eks. Netbeui - det er nemmest at få til at
virke sådan lige.

Fra : cr

Dato : 25-07-01 16:06

Kabel net er lavet til IPX.

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-07-01 22:36

"cr" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:9jmn7h$cc6$1@sunsite.dk...
> Kabel net er lavet til IPX.

???? Hvad mener du med det?

/Chr

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 25-07-01 16:17

I den forbindelse lige et yderligere spørgsmål:

Kan jeg tilslutte de to maskiners netkort ved hjælp af det kabel, som jeg
normalt benytter til at tilslutte den bærbare computer til et servernetværk?

Hvad med at forbinde de to modems?

Findes der andre muligheder?

Fra : cr

Dato : 25-07-01 16:33

Ja, hvis du indskyder en krydset adaptor, eller istedet bruger eet
krydset kabel

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 25-07-01 17:55

Vedrørende brug af parallel-porten har jeg lavet en test af porten på min
bærbare computer - den melder"External loopback test failed. Busy line
error". Hvad betyder det? Det er et testprogram af Compaq, som giver denne
tilbagemelding.

Fra : cr

Dato : 25-07-01 18:28

Enten er porten frakoblet i bios eller osse er den blæst, med den fejl
burde du ikke kunne printe ud fra den port.
Men til testen skal du sætte en test adaptor i stikket.
Prøv lige og sætte en printer på og se om den ikke kan printe.

mvh
cr

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-07-01 22:38

"cr" <a@b.dk> skrev i en meddelelse news:9jmvjn$61l$1@sunsite.dk...
> Enten er porten frakoblet i bios eller osse er den blæst, med den fejl
> burde du ikke kunne printe ud fra den port.

DET er altså noget vrøvl, for som du selv skriver her:

> Men til testen skal du sætte en test adaptor i stikket.

er problemet NETOP at der ikke er en loopback-dims sat i. Fejludskriftet er
derfor fuldstændigt normalt og tyder ikke på en fejl - kun at der ikke
fysisk er monteret et loopstik.

/Chr

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 26-07-01 06:26

.... og hvad betyder det så, at der ikke kommer et loopback ved testen?
Testen må vel være indrettet på at finde fejl, så det må da være en fejl,
når "loopback-testen" fejler??

Fra : Christian Mygind

Dato : 26-07-01 07:49

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> ... og hvad betyder det så, at der ikke kommer et loopback ved testen?
> Testen må vel være indrettet på at finde fejl, så det må da være en fejl,
> når "loopback-testen" fejler??

Hej Henrik,

1. Din citatteknik stinker. Lad det citerede stå øverst og svar nedenunder -
ellers bliver det grumset og umuligt at læse.
2. Når man kører en test af en port (parallel eller seriel) checkes flere
forskellige ting, som f.eks. enhedens adresse, irq m.m. SAM (typisk til
sidst) en speciel test, hvor der sendes data ud på TX-pin'en i kablet. Data,
der sendes UD af porten går typisk til en anden enhed (som f.eks. en
printer, et modem osv.). Det specielle i en loopback-test består i at
montere en "dims" på porten så den udgående TX direkte forbindes med samme
ports RX-pins, der modtager signaler. Loopbacktesten sender således data ud,
der modtages direkte tilbage på samme port, HVIS MAN HAR INSTALLERET EN
LOOPBACK-PLUG! (I eksemplet omtaler jeg en seriel com-port. Det er det samme
på en LPT-parallel-port - her transmitteres blot på flere pins samtidigt).
Derfor er der ikke tale om en fejl på din hardware, når du ikke har monteret
omtalte dims. Dit testprogram forudsætter en basal forståelse af dette og
burde skrive "optional" ud for testen for ikke at skræmme "porttestere". Det
gjorde Norton vistnok i gamle dage, da DOS herskede verden.

/Chr

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 25-07-01 19:05

Hej Henrik

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9jmh9f$2i7s$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> virker ikke korrekt. Prøv en anden forbindelse eller prøv igen senere".

Sørg for at have de samme protokoller bundet til "Opkaldskort".
Med Win95 virker det vist ikke med TCP/IP, så prøv med IPX eller NetBEUI.
Nogen påstår at det KUN virker med IPX, men det er ikke sandt.

> Har det noget at gøre med, at jeg ikke afinstallerer min printer, når jeg
> benytter parallelporten til at tilslutte en anden computer?

Det behøver du ikke, med mindre driveren jævnligt snakker med printeren.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 25-07-01 19:07

"Bjarne Duelund" <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i en meddelelse news:5UD77.326$lh7.14237@news010.worldonline.dk...

> Sørg for at have de samme protokoller bundet til "Opkaldskort".
> Med Win95 virker det vist ikke med TCP/IP, så prøv med IPX eller NetBEUI.
> Nogen påstår at det KUN virker med IPX, men det er ikke sandt.

Husk også at benytte et 'parallelkommunikationskabel'.
Til COM/Seriel-port kan du benytte et null-modem kabel.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 26-07-01 08:32

Bjarne Duelund <_X_duelund@danbbs.dk> skrev i meddelelsen ...

>Husk også at benytte et 'parallelkommunikationskabel'.
>Til COM/Seriel-port kan du benytte et null-modem kabel.

Hvordan ved jeg, om mit kabel er et parallelkommunikationskabel? Stikkene
passer i LPT-portene.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 26-07-01 18:05

Hej Henrik

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:9joh0p$25sd$1@news.cybercity.dk...

> Hvordan ved jeg, om mit kabel er et parallelkommunikationskabel? Stikkene
> passer i LPT-portene.

Hvis du har mulighed for at måle på det, skal følgende være forbundet:
<http://sunsite.dk/hwb/ca_InterLink.html>

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 27-07-01 13:50

Efter meget bøvl købte jeg mig et kabel til at tilslutte de to netkort - og
det fungerer faktisk! Dog kan jeg ikke fra den bærbare Win95-maskine "se"
den stationære win98-maskine - hvorfor kan jeg ikke det?

Fra : Christian Mygind

Dato : 27-07-01 13:56

> [...]
> det fungerer faktisk! Dog kan jeg ikke fra den bærbare Win95-maskine "se"
> den stationære win98-maskine - hvorfor kan jeg ikke det?

1) Fil- & udskriftdeling + klientprogram installeret på begge?
2) Firewall på 98'eren?

/Chr