;BP ankommet men trackpad er svær
Fra : Erik

Dato : 12-11-08 16:51

Ligesom RT så har jeg også modtaget min længe ventede MBP idag. Jeg har ikke
tidligere haft MB så jeg er lidt i tvivl om hvordan trackpadden skal
fungere. Min trackpad er meget svær at trykke ned helt oppe mens den er OK
nem at trykke ned helt nede i bunden (og så er det gradvist svære/nemmere
der imellem).

Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke ned over
hele det store felt (for dét er den ikke)?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 16:54

Erik <a1asdfsdfhj321sdfjhg@gmail.where> wrote:

> [...]
>
> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke ned over
> hele det store felt (for dét er den ikke)?

Nej, det er meningn at du skal trykke der hvor du normalt ville trykke
hvis der var en knap .. altså i bunden ... de sidste 20%

/thomas

Fra : Erik

Dato : 12-11-08 16:58

> Nej, det er meningn at du skal trykke der hvor du normalt ville trykke
> hvis der var en knap .. altså i bunden ... de sidste 20%

De gør da ellers meget ud af at reklamere med, at hele pladen fungere som én
stor knap - og det gør den jo også, men den er bare sværere at trykke ned
foroven.

Er det lige sådan på jeres nye MBP'er?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 17:03

> De gør da ellers meget ud af at reklamere med, at hele pladen fungere som én
> stor knap - og det gør den jo også, men den er bare sværere at trykke ned
> foroven.

marketings snak .. derudover ville du få alt for mange fejl tryk hvis
hele pladen var så følsom som den er i bunden.

> Er det lige sådan på jeres nye MBP'er?

jep

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-11-08 17:46

> [...]

> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke ned over
> hele det store felt (for dét er den ikke)?

Paspå, find en tegning før du gøre mere. Formentlig er knappen bygget
som en vippekontakt, dvs. fastgjort i nakken.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 12-11-08 18:49

"Erik" <a1asdfsdfhj321sdfjhg@gmail.where> wrote in

> [...]
>
> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke
> ned over hele det store felt (for dét er den ikke)?

Det er svjv meningen, sådan er min også :) Så ingen klager der!

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-08 00:57

> [...]

> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke ned over
> hele det store felt (for dét er den ikke)?

Det har nok noget at gøre med, at den er hængslet foroven. Det er også
tiltagende svært at åbne en dør, efterhånden som man nærmer sig
hængselsiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 13-11-08 08:44

> [...]

> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke
> ned over hele det store felt (for dét er den ikke)?

Nu er jeg selvfølgelig nysgerrig. Hvordan sidder din skærm? (Jf. min
tråd nedenfor).

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik

Dato : 14-11-08 22:02

> Nu er jeg selvfølgelig nysgerrig. Hvordan sidder din skærm? (Jf. min
> tråd nedenfor).

Jeg tror den sidder som din - den er lidt løs, men jeg tror ikke det er en
fejl. Ikke på min i hvert fald. Den kan holde sig åben i alle positioner men
jeg kan nok ikke gå med den.

Fra : rt

Dato : 17-11-08 17:09

> Jeg tror den sidder som din - den er lidt løs, men jeg tror ikke
> det er en fejl. Ikke på min i hvert fald. Den kan holde sig åben
> i alle positioner men jeg kan nok ikke gå med den.

Mja..fejl eller ej, så er det sgu' for dårligt. Især når man har
prøvet en af de nye MacBooks, hvor den sidder _helt_ stramt. Øv.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik

Dato : 17-11-08 20:05

> Mja..fejl eller ej, så er det sgu' for dårligt. Især når man har
> prøvet en af de nye MacBooks, hvor den sidder _helt_ stramt. Øv.

Jeg synes selv det er dejligt, da den er nem at tage op/ned. Og så tit går
jeg heller ikke rundt med den, at det er et problem for mig.

En ting jeg dog mangler - ok, måske ikke ligefrem mangler vildt meget men
alligevel, er at der ikke er lys i powerknappen. Det undre mig, når der nu
er fin lys i alle andre knapper, at man så lige har glemt powerknappen.

Trackpadden synes jeg også er lidt mangelful - jeg ved det ikke er en fejl,
men jeg ville gerne have haft at hele padden havde fungeret som én stor knap
istedet for at den er meget svær at brug foroven. Jeg tror ikke man ville
komme til at trykke ned ved uheld, da det gør man ikke nede forneden.

Den sidste ting som jeg frygter lidt er slidtage i aluminiumens rammen
omkring trackpad/tastatur. Man hviler jo sin hånd der og rykker meget frem
og tilbage, så der kommer vel hurtigt mørke pletter (af sved og slidtage)?
Men... jeg ved ikke om det kan gøres anderledes ved andre sammensætninger
(plastic, titanium etc)?

Men man kan jo håbe, at den næste udgave en MBP er endnu bedre (den her er
stadigtvæk fed)

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-11-08 20:45

> Jeg synes selv det er dejligt, da den er nem at tage op/ned. Og så tit går
> jeg heller ikke rundt med den, at det er et problem for mig.

Jeg forstår heller ikke helt bemærkningen om, at den på en MacBook
sidder _helt_ stramt. Skærmen skal vel heller ikke være for stram. Det
er også irriterende, hvis man skal holde igen på selv computeren, når
man ændrer skærmens vinkel. Vi kan vel alle blive enige om, at en
passende stramhed er et sted midt imellem.

> [...]
> er fin lys i alle andre knapper, at man så lige har glemt powerknappen.

Den bruger man jo stort set aldrig. På en måde er det vel smart, at den
ikke er så let at få øje på. Det er jo helt almindeligt at gemme
power-knappen væk på forskelligt apparatur, så man ikke trykker på den
ved en fejl.

> [...]
> istedet for at den er meget svær at brug foroven. Jeg tror ikke man ville
> komme til at trykke ned ved uheld, da det gør man ikke nede forneden.

Du kan jo altid sætte den til at være følsom for lette klik med
fingeren, ligesom man kunne på tidligere bærbare. Jeg har godt nok
aldrig rigtig vænnet mig til det, da man nogle gange kommer til at
klikke, når man ikke vil. Den nye knap er hængslet foroven, og jeg tror,
det vil være svært at lave en stabil knap af den størrelse, som kan
trykket ned overalt. Hvis man bruger den, som man brugte den gamle knap,
ved at trykke med tommefingrene, så minder det meget om den gamle knap
under pegepladen.

> [...]
> Men... jeg ved ikke om det kan gøres anderledes ved andre sammensætninger

Det er vel altid en risiko. Jeg har altid sat mine bærbare op på en
piedestal (Griffin iCurve) og betjent dem med eksternt tastatur og mus.
Selv efter flere år ser de ud som nye. Skærmen kommer også op i en mere
ergonomisk højde. Det kan virkelig anbefales.

> Men man kan jo håbe, at den næste udgave en MBP er endnu bedre (den her er
> stadigtvæk fed)

Sådan vil det jo altid være. Når jeg tænker tilbage på min første
PowerBook 5300cs i plastic, som ikke var samlet videre pænt, så er det
en utrolig udvikling, der er sket.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 18-11-08 07:29

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> [...]
> selv computeren, når man ændrer skærmens vinkel. Vi kan vel alle
> blive enige om, at en passende stramhed er et sted midt imellem.

Med helt stramt mener jeg så stramt, at maskinen kan løftes og
vippes hele vejen rundt, uden at skærmen rykker sig. I hvert fald
stort set ikke. Bevares, skærmen skal da ikke sidde _for_ stramt.
Man skal jo gerne kunne åbne og lukke den :)

> [...]
> at den ikke er så let at få øje på. Det er jo helt almindeligt
> at gemme power-knappen væk på forskelligt apparatur, så man ikke

Det har jeg ikke tænkt over. Tror alligevel at det bliver
sjældent, at jeg bruger den i s mørke omgivelser, at jeg ikke kan
finde den. Og når man en gang har fundet den, så ved man vel hvor
den sidder.

> [...]
> den, som man brugte den gamle knap, ved at trykke med
> tommefingrene, så minder det meget om den gamle knap under

Jeg har ikke tænkt på det som et problem, da jeg nok vil bruge
enten højre hånds tommelfinger, eller venstre hånd, til at klikke
med, og så virker det på mig naturligt at klikke forneden.

Jeg kender trods alt ikke mange med en MacBook, men jeg har hørt
om en del af de hvide MacBooks, der efter relativ kort levetid
simpelthen er gået i stykker i plastikken nede omkring
trackpad'en. Tror de nye er langt mere holdbare.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Erik

Dato : 14-11-08 22:04

> [...]
>
> Er det sådan det bør være eller skal den være lige nem at trykke ned over
> hele det store felt (for dét er den ikke)?

En anden ting jeg har opdaget nu her til aften er, at min skærm skruer
op/ned for lyset selv om jeg sidder lige så stille foran den og lyset er det
samme i stuen. Det lyder som en fejl, for den bør vel kun ændre lysstyrke
i.fb. ændrede lysforhold?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-08 00:27

> [...]

> samme i stuen. Det lyder som en fejl, for den bør vel kun ændre lysstyrke

Den er mere følsom end vi selv er. Det er ligesom et fotografiapparat.
Der skal man også ændre lukkertid og blænder temmelig meget, selv om det
menneskelige øje ikke opfatter nogen særlig forskel. Derfor kan man ofte
synes, at skærmen skruer op og ned uden grund. Hvis du bevæger dig lidt
foran skærmen, dækker du for lyset på forskellig måde, og det kan være
nok. Særligt tydeligt bliver det, hvis du kommer til at dække for
lyssensoren, som på din nye MacBook Pro sidder øverst på skærmen ved
kameraet.
--
Henrik Münster
Esbjerg