nedlæggelse af græsplane ?
Fra : pellemanden

Dato : 11-11-08 06:23

Hvordan nedlægger/fjerner en græsplæne ? Der skal blomsterbede i
stedet for. Og der må ikke bruges gift.

vh
Jytte

Fra : TG

Dato : 11-11-08 08:59

On Nov 11, 2:22 pm, pellemanden <MisMer...@gmail.com> wrote:
> Hvordan nedlægger/fjerner en græsplæne ? Der skal blomsterbede i
> stedet for. Og der må ikke bruges gift.
>
> vh
> Jytte

Grav græstørven af, kør den væk, og grav så bedet godt igennem.

Hvis der skal jordforbedres, kan dt passende gøres i samme omgang, jeg
har ofte fordelt noget kompost eller noget harpet muld, som erstatning
for den fjernede græstørv, inden jeg har gennemgravet jorden i to
spadestiks dybde.

Det er hårdt arbejde, men det giver et godt resultat

God arbejdslyst

/TG

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-11-08 17:26

>Grav græstørven af, kør den væk, og grav så bedet godt igennem.

Hvorfor egentlig det? Vi graver bare tørven af og sætter planterne. Det
fungerer fint - altså bortset fra at græsset gror ind i det igen, men det
gør det jo uanset hvad hulen man så end gør. Selv vores bed 10 meter fra
græsplænen har masser græs i.

Mvh Maria

Fra : Jørgen

Dato : 11-11-08 18:31

pellemanden wrote:

> Hvordan nedlægger/fjerner en græsplæne ? Der skal blomsterbede i
> stedet for. Og der må ikke bruges gift.
>
> vh
> Jytte

Læg 12-15 cm flis ud over de arealer der ikke skal være bede i. Det kvæler
98% af græsset. Resten kan nemt håndluges.
Flis giver en suveræn jordstruktur nedenunder, så eventuelt flerårigt ukrudt
nemt kan trækkes op. Og skulle der være lidt skvalderkål, så flytter de op
flislaget, og kan indsamles som rænker.

- jørgen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-11-08 20:18

pellemanden wrote:
> Hvordan nedlægger/fjerner en græsplæne ? Der skal blomsterbede i
> stedet for. Og der må ikke bruges gift.

Man fatter en spade og går ud og vender tørven med toppen nedad nu i
efteråret. Så er arealet klar til brug når det bliver forår.

Erik Ginnerskov

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-08 21:12

Allerbedst dobbeltgraver man stykket. Først tager man en række tørv af, de
kan med fordel køres hen til enden af stykket. Så graver man ned i samme
rille en gang mere (kan det ikke være anderledes, køres dette også hen til
den anden ende. Så vendes anden rilles tørv ned i 1. rille, og bagefter
kommes anden rilles 2. gravning ovenpå, osv. osv. Det er ikke svært, men går
lidt langsomt. Det fine er at man med sikkerhed er fri af græsgenvækst, og
skal det være, man kan plante straks i sådan et stykke. Om ikke andet kommer
den dybt løsnede jord planterne til gavn, og deres rødder kan gå ned og få
fat i den gode omsatte græstørv, hvori den bedste del af mulden også
befinder sig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : pellemanden

Dato : 11-11-08 13:28

On 11 Nov., 21:11, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> den dybt løsnede jord planterne til gavn, og deres rødder kan gå ned og få
> fat i den gode omsatte græstørv, hvori den bedste del af mulden også

Uanset hvordan man gør, lyder det som om at det er hårdt fysisk
arbejde. Kan man ikke bare lægge fliser ovenpå og så lave nogle
højbede ?

vH
Jytte

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-11-08 22:00

"pellemanden" skrev

> Uanset hvordan man gør, lyder det som om at det er hårdt fysisk
> arbejde.

Tænk alle de penge og al den tid du sparer nede i det lokale motionscenter

> Kan man ikke bare lægge fliser ovenpå og så lave nogle
> højbede ?

Fliser?
Der skal jo graves af, lægges stabilgrus etc, såeh det kommer vel ud på et?

- Peter

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-11-08 22:09

Peter Lykkegaard skrev:

> Fliser?
> Der skal jo graves af, lægges stabilgrus etc, såeh det kommer vel ud på et?

Nu var det et højbed og ikke en indkørsel, der var tale om.

--
Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-08 08:39

On Tue, 11 Nov 2008 22:08:37 +0100, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Nu var det et højbed og ikke en indkørsel, der var tale om.

Jeg kan så afsløre at det meget hurtigt bliver meget grimt og ujævnt
hvis man bare ligger fliser direkte ovenpå en gammel græsplæne.

Det eneste man får ud af at lave det med mindst muligt arbejde i første
omgang, er at det meget hurtigt ser grimt ud og skal laves om. Dvs. så
har man pludselig lavet næsten dobbelt arbejde + ærgelse over at det ser
træls ud, i forhold til at gøre en lille ekstra indsats og få det gjort
"rigtigt" fra starten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-11-08 16:02

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> har man pludselig lavet næsten dobbelt arbejde + ærgelse over at det ser
> træls ud, i forhold til at gøre en lille ekstra indsats og få det gjort

Halloooo - der skulle være højbed ovenpå. Som en anden har været inde på
er det nok ikke den mest geniale idé at lægge fliser ovenpåå græsset
først, men det skader vel ikke hvis man har nogen til overs. Men
højbedet er formentlig ligeglad.

--
Niels

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-11-08 16:07

On Wed, 12 Nov 2008 16:02:05 +0100, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
>er det nok ikke den mest geniale idé at lægge fliser ovenpåå græsset
>først, men det skader vel ikke hvis man har nogen til overs. Men

Det er da ret ligegyldigt om der skal være det ene eller det andet.
Et højbed anlagt så det ser træls ud, ser stadig træls ud. Fliser som
hopper og danser i forhold til hinanden efter få år er stadig
irriterende at gå (og se) på, og man falder stadig over dem.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 16:15

"Mads Lie Jensen" skrev

> Det er da ret ligegyldigt om der skal være det ene eller det andet.

Ud fra det skrevne vil jeg formode at fliserne skulle placeres ovenpå
græsset men under jorden til højbedet
Hvad formålet skulle være kan jeg ikke lige gennemskue?

- Peter

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-11-08 19:19

Peter Lykkegaard skrev:
> "Mads Lie Jensen" skrev

> Ud fra det skrevne vil jeg formode at fliserne skulle placeres ovenpå
> græsset men under jorden til højbedet
> Hvad formålet skulle være kan jeg ikke lige gennemskue?

Det var da det pellemanden var ude på, men det lyder åbenbart for
idiotisk til at være forståeligt.

--
Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 20:07

"Niels P Sønderskov" skrev

> Det var da det pellemanden var ude på

Det tror jeg næppe, specielt efter det seneste svar til undertegnede

> men det lyder åbenbart for idiotisk til at være forståeligt.

Kan du så ikke forklare mig den dybere mening med at have fliser under
højbedet?
Fx nogle fordele?

- Peter

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-11-08 22:31

Peter Lykkegaard skrev:

> Kan du så ikke forklare mig den dybere mening med at have fliser under
> højbedet?
> Fx nogle fordele?

Nej.

--
Niels

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 12:11

"Niels P Sønderskov" skrev

> Nu var det et højbed og ikke en indkørsel, der var tale om.

Så bank nogle pigsten ned i jorden i stedet for fliserne
Det gør ikke noget de ligger lidt ujævnt med græs i mellem

- Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-11-08 14:24

Peter Lykkegaard wrote:

> Så bank nogle pigsten ned i jorden i stedet for fliserne
> Det gør ikke noget de ligger lidt ujævnt med græs i mellem

Øh, formålet var at omdanne plænen til blomsterbed, så ...

Erik Ginnerskov

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 16:17

"Erik Ginnerskov" skrev

> Øh, formålet var at omdanne plænen til blomsterbed, så ...

For mig lød det som om man ville have fliser mellem højbedene
Hvis man altsså vælge at anlægge et højbed, det er jo ikke givet :)

- Peter

Fra : Max

Dato : 11-11-08 22:19

Hej pellemanden

> arbejde. Kan man ikke bare lægge fliser ovenpå og så lave nogle
> højbede ?

Hvorfor fliser, bare lav højbede på græsset.

Eller læg fliserne på græsset, så er det væk når du fjerner
fliserne efter et par år.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 12-11-08 00:25

pellemanden skrev:
> Hvordan nedlægger/fjerner en græsplæne ? Der skal blomsterbede i
> stedet for. Og der må ikke bruges gift.

Fræs skidtet ned! Hæld evt noget groft sand over forinden til almen
jordforbedring.

--
Armand.

Fra : pellemanden

Dato : 12-11-08 10:29

On 12 Nov., 16:16, "Peter Lykkegaard" <plykkega...@gmail.com> wrote:
> "Erik Ginnerskov" skrev

> For mig lød det som om man ville have fliser mellem højbedene
> Hvis man altsså vælge at anlægge et højbed, det er jo ikke givet :)
>
> - Peter

Fnis - sikken en diskusion. Jeg forestiller mig at der skulle være
flere højbede lavet i noget sten af en slags, og derfor også sten
indimellem dem. Det er et ret lille areal der er tale om og jeg synes
det så må være bøvlet at lave bede og så skulle slå græs imellem
bedene.

Jytte

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-11-08 20:08

"pellemanden" skrev

> [...]
> indimellem dem. Det er et ret lille areal der er tale om og jeg synes
> det så må være bøvlet at lave bede og så skulle slå græs imellem

Det er usenet :)

Hvad med pigsten til at gå på?
Du kan bruge en kantrimmer til at holde græsset nede

- Peter