1 års support?
Fra : Joe

Dato : 10-11-08 15:11

http://www.apple.com/dk/support/products/proplan.html

Alle de steder jeg kan se skriver Apple, at de kun yder 1 års support.
Jeg antager, at det må være en fejl, da danske firmaer skal give 2 års
support (½ års garanti og 1½ års reklamation)? Og Apples danske webside
er vel at betragte som værende med danske forpligtigelser?

Er der nogen der kan forklare hvorfor Apple så skriver 1 år?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-08 15:20

Joe <joe@asdasdasdasd.asdasd> wrote:

> [...]
> er vel at betragte som værende med danske forpligtigelser?
>
> Er der nogen der kan forklare hvorfor Apple så skriver 1 år?

For det første så giver Apple giver 1 års garanti, dvs. de stiller dig
som forbruger bedre end de skal, derudover så er "support" er det samme
som at opfylde garanti og reklamations forpligtelser ..

/thomas

Fra : Joe

Dato : 10-11-08 15:27

> For det første så giver Apple giver 1 års garanti, dvs. de stiller dig
> som forbruger bedre end de skal, derudover så er "support" er det samme
> som at opfylde garanti og reklamations forpligtelser ..

Ikke forstået? Jeg kender forskellen mellem garanti og reklamation men
jeg forstår ikke om du mener, at de kun giver 1 års garanti eller om de
giver 1 års garanti og 1 års reklamation?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-08 15:34

> Ikke forstået? Jeg kender forskellen mellem garanti og reklamation men
> jeg forstår ikke om du mener, at de kun giver 1 års garanti eller om de
> giver 1 års garanti og 1 års reklamation?

ja .. 1 års garanti og 1 års reklamation. Det du køber ekstra med
AppleCare er telefon support hvis der er noget du ikke kan finde ud af

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-11-08 15:32

> [...]

> er vel at betragte som værende med danske forpligtigelser?
>
> Er der nogen der kan forklare hvorfor Apple så skriver 1 år?

Forklaringen er enkel: og kaldes i min verden for
Brugtvognsforhandlertricket. Går den så går den.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-08 15:36

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Forklaringen er enkel: og kaldes i min verden for
> Brugtvognsforhandlertricket. Går den så går den.

bortset fra at det ikke er som han beskriver ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-11-08 16:28

> bortset fra at det ikke er som han beskriver ...

Whaaat, damn. Clever You. Det ville være pinligt hvis jeg bare
hoppede med på forkerte oplysninger ...

Pjat til siden, jeg har lige fornyligt gennemgået AppleStore, og kort
fortalt: Har man labyrinteksamen kan man hos Apple finde en engelsk
warranty-ting, som oplyser om et års warranty.

Men reglerne er jo som vi ved: Butikkerne skal give et halvt års garanti
og i forlængelse heraf halvandet års reklamationsret. Apple giver oven i
hatten en forlængelse af garantien på et halvt år. Se det er jo en god
ting.

Men generelt, butikkerne bevæger sig i retning af, ikke at gøre det nemt
at finde disse forbrugerrettigheder. Det er laaangt nemmere at finde
deres tilbud om serviceydelser der yder det samme som lovgivningen
kræver, mere eller mindre.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-11-08 22:12

> [...]

> fortalt: Har man labyrinteksamen kan man hos Apple finde en engelsk
> warranty-ting, som oplyser om et års warranty.

Apple yder som standard et års garanti, som der står i dokumentet.
Dokumentet gælder i flere lande og er jo også på engelsk. Det er derfor
ikke tilpasset danske forhold.

> Men reglerne er jo som vi ved: Butikkerne skal give et halvt års garanti
> og i forlængelse heraf halvandet års reklamationsret.

Og derfor skriver Apple, som de fleste andre firmaer, længere nede, at
Apple naturligvis ikke stiller forbrugerne ringere end den lokale
lovgivning foreskriver. Det giver jo sig selv, at et firma skal følge
loven. I Danmark betyder det så, at der er garanti det første år og
reklamationsret det næste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-11-08 23:44

> [...]
> lovgivning foreskriver. Det giver jo sig selv, at et firma skal følge
> loven. I Danmark betyder det så, at der er garanti det første år og

Og du anser det ikke som et problem at Apple skriver 1 års garanti, uden
at nævne der er to års reklamationsret. Jeg gætter således på du ikke er
abonnent af TÆNK forbrugerbladet, som igen og igen forklare dette, at
butikkerne fejlinformerer bevidst om reklamationsrettens længde.

Jeg mener at Apple helt fejlbedømmer det danske marked på dette punkt.
Jeg er enig med kritikkerne at det bedst beskrives som arrogance.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-08 00:08

> [...]

> Jeg mener at Apple helt fejlbedømmer det danske marked på dette punkt.
> Jeg er enig med kritikkerne at det bedst beskrives som arrogance.

Det har jeg såmænd ikke tænkt over. Jeg regnede med, at man som
forbruger kender sine rettigheder, men jeg kan da godt se, at det kan
være et problem. Jeg kan lige citere fra Apples betingelser nedenfor.
Som jeg skrev anerkender Apple lokale forbrugerbeskyttelsesregler, men
formuleringen er holdt i generelle vendinger, som om dokumentet skal
bruges over hele verden. Det er der jo ikke meget forbrugervejledning i:

FORBRUGERBESKYTTELSESREGLER

FOR SÅ VIDT ANGÅR FOBRUGERE, DER ER OMFATTET AF
FORBRUGERBESKYTTELSESRETSREGLER I DET LAND, HVOR PRODUKTET ER KØBT ELLER
I ET ANDET LAND, HVORI DE ER BOSIDDENDE, ER DE RETTIGHEDER, SOM DENNE
GARANTI GIVER, ET SUPPLEMENT TIL DE RETTIGHEDER, FORBRUGERNE HAR I
MEDFØR AF FORBRUGERBESKYTTELSESREGLERNE. Nogle lande, stater og
provinser tillader ikke fraskrivelse eller begrænsning af ansvar for
hændelige skader og følgeskader eller fraskrivelse eller begrænsning af
varigheden af garantier eller rettigheder. Ovenstående
ansvarsbegrænsninger og - fraskrivelser gælder derfor muligvis ikke for
dig. Denne garanti giver dig specifikke juridiske rettigheder, og du har
muligvis andre rettigheder, som kan variere for de enkelte lande, stater
og provinser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-08 08:44

> [...]
>
> Jeg mener at Apple helt fejlbedømmer det danske marked på dette punkt.
> Jeg er enig med kritikkerne at det bedst beskrives som arrogance.

Jeg er ved at være træt af forbruger organistationer og deres evige
hyleri om at virksomhederne kun er ude på at snyde de stakkels
forbrugere. Siden hvornår er det blevet for svært for folk at tænke selv
?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-08 22:47

In article <1iq9azx.l62e8hmx98ibN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> lovgivning foreskriver. Det giver jo sig selv, at et firma skal følge
> loven. I Danmark betyder det så, at der er garanti det første år og

Gældende lovgivning er vist 6mdr garanti og 2 års reklamationsret

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-08 23:20

> Gældende lovgivning er vist 6mdr garanti og 2 års reklamationsret

Faktisk er der alene tale om 2 års reklamationsret. Som i praksis tolkes
a la en egentlig garanti det første halve år, hvis forbrugeren ellers er
aktiv. Det ser ud som om man (undertegnede) burde nøjes med at tale om
reklamationsretten på to år, hvis man fx ser på forbrug.dk

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini