Firefox 3
Fra : Steen BJ

Dato : 08-11-08 11:32

Jeg har altid holdt fast i Sarari som min browser (lige undtagen når jeg
bruger Windows, så er den altså ikke den fedeste browser). For nyligt
hentede jeg alligevel seneste version af Firefox, og blev positivt
overrasket - den er da kommet helt op på siden af Safari...eller måske
et mulehår foran. Udseendet har den også fået med sig, default udseende
er blevet rigtigt pænt - så det er lige før FF bliver default browser
hos mig.

Hvad siger I - hvad bruger I?

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-11-08 11:51

Steen BJ skrev:

> Hvad siger I - hvad bruger I?

Jeg bruger begge dele. Safari er default og Firefox vælger jeg så til
ting der af en eller anden grund kræver specialbehandling. Fx har jeg
FLashblocker i Firefox. Det fungerer godt her for mig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-11-08 12:07

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> [...]
> et mulehår foran. Udseendet har den også fået med sig, default udseende
> er blevet rigtigt pænt - så det er lige før FF bliver default browser

synes stadig Firefox er for "gumpetung" i forhold til Safari. I
øjeblikker bruger jeg kun firefox til et web administraions interface
som ikke virker i Safari for tiden ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 13:11

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Hvad siger I - hvad bruger I?

Jeg bruger Safari på Mac med nogle ganske få undtagelser, hvor FireFox
er mere kompatibel. Jeg kan f.eks. ikke få min digitale signatur til at
virke i Safari, når jeg skal ind på Eboks.
På Windows er jeg blevet meget begejstret for Chrome, som
fungerer rigtig godt. Ellers bruger jeg Firefox der, men IE7 er såmænd
ikke så værst. Den har både faner og alt muligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-11-08 16:18

> På Windows er jeg blevet meget begejstret for Chrome, som fungerer rigtig
> godt. Ellers bruger jeg Firefox der, men IE7 er såmænd ikke så værst. Den
> har både faner og alt muligt.

Hov, det passer jo slet ikke, det jeg skriver. Jeg bruger faktiske meget
Safari på Windows. Sjovt nok har jeg bare et problem med MobileMe, hvor
et script eller sådan noget er langsomt, så man bliver spurgt, om man
vil lukke det. Derfor er jeg faktisk gået meget over til Chrome, som
ikke har givet mig problemer. Når man læser Googles tegneserie om
Chrome, lyder det som om, opbygningen er vældig fornuftig. Det fungerer
da også både stabilt og hurtigt i praksis. Det er også genialt, at hver
ny fane åbner med en lille udgave af de ni sider, man benytter mest.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen BJ

Dato : 08-11-08 16:33

Har kun prøvet den ganske kort. Den er hurtig, men grim som bare pokker

--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-11-08 06:40

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> Har kun prøvet den ganske kort. Den er hurtig, men grim som bare pokker

Jeg synes den er helt fantastisk. Den virker på en eller anden måde bare
gennemtænkt og understøtter min brug perfekt uden at gøre for meget
opmærksom på sig selv.

Glæder mig til den kommer på Mac

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Steen BJ

Dato : 09-11-08 12:42

> På Windows er jeg blevet meget begejstret for Chrome, som
> fungerer rigtig godt.

Af underlige årsager mislykkes alle forsøg på at installere macromedia
flash plugin i min Chrome
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 14:54

> Af underlige årsager mislykkes alle forsøg på at installere macromedia
> flash plugin i min Chrome

Jeg kan ikke huske, om jeg har installeret den, men flash virker da vist
fint. Skal man installere plugins for hver browser for sig? Der er ikke
et fælles sted i Windows, hvor de ligger? Jeg har i hvert fald ikke
bemærket, at der mangler noget i nogen hjemmesider. Virker flash ikke
hos dig?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Steen BJ

Dato : 09-11-08 17:25

> [...]
> et fælles sted i Windows, hvor de ligger? Jeg har i hvert fald ikke
> bemærket, at der mangler noget i nogen hjemmesider. Virker flash ikke

Næ, vd første start af Chrome kom jeg til en præsentation af browseren.
Der var en flash ting, og Chrome gav besked om at jeg først skulle
downloade Macromedia Flash plugin - med ved hvert forsøg fik jeg en
meddelelse om at installationen mislykkedes
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Steen BJ

Dato : 14-11-08 17:14

> [...]
> fungerer rigtig godt. Ellers bruger jeg Firefox der, men IE7 er såmænd
> ikke så værst. Den har både faner og alt muligt.

Pudsigt nok har jeg ingen problemer med min netbank og Safari - FF vil
derimod komme i banken - siger noget med java der mangler...
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jon

Dato : 08-11-08 15:25

> [...]

> et mulehår foran. Udseendet har den også fået med sig, default udseende
> er blevet rigtigt pænt - så det er lige før FF bliver default browser

FF3 er for tung på PPC, i alle fall på min noe tilårskomne PB G4, til at
jeg gidder å bruke den. Jeg bruker nesten konsekvent siste nightly build
av WebKit (kontinuerlig utviklet open source-variant av Safari) og
finner den strålende. Alternativt benytter jeg siste offisielle Safari.
IE7 på Win bruker jeg når det ikke finnes annet, men fordi jeg også
bruker .Mac via webgrensesnitt, velger jeg FF hvis jeg kan. IE7 er
utrolig langsom på .Mac. Kanskje noen her vet grunnen? - Apple advarer
også om det når man bruker den til å logge seg inn, og det stemmer.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 18:42

> [...]

> et mulehår foran. Udseendet har den også fået med sig, default udseende
> er blevet rigtigt pænt - så det er lige før FF bliver default browser

FireFox - da Safari ikke kan bruges med digital signatur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 08-11-08 18:55

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> FireFox - da Safari ikke kan bruges med digital signatur.

Særdansk fenomen, tror jeg?

Fra : Per Rønne

Dato : 08-11-08 20:11

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Særdansk fenomen, tror jeg?

Muligt. Det er vist et spørgsmål om at Safari tillader at man bruger
digital signatur uden at der skal indtastes løsen.

Det gør FireFox så også - det er derfor jeg bruger den ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : rt

Dato : 08-11-08 22:00

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in

> Muligt. Det er vist et spørgsmål om at Safari tillader at man
> bruger digital signatur uden at der skal indtastes løsen.

Det er sjovt du bruger udtrykket "løsen" (ikke ment negativt). Jeg
tror kun jeg, udover nu dig, har hørt en mand bruge det udtryk.
Det er Nils Andersen fra Datalogisk Institut ved Københavns
Universitet, og han bruger det konsekvent :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Per Rønne

Dato : 09-11-08 06:11

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Det er Nils Andersen fra Datalogisk Institut ved Københavns
> Universitet, og han bruger det konsekvent :)

Ja, Nils Andersen husker jeg. Engelsk 'password' betyder faktisk
'løsen', som det bruges blandt soldater og spejdere, og det passer jo
udmærket med hvad det bruges til.

'Password' er bare dårligt dansk, og 'kodeord' er vel for at undgå et
lidt for 'uniformeret' ord i en befolkning, hvor mange har fået
erstattet vikingeblodet med kyllingeblod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-08 09:39

Per Rønne wrote:
> 'Password' er bare dårligt dansk

Du plejer du ikke at være bleg for at tale engelsk i stedet for dansk

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 11:00

Lars Kongshøj skrev:

> Du plejer du ikke at være bleg for at tale engelsk i stedet for dansk

Nu må du ikke drille Per med at han hørte efter i skolen. DIKU er
berygtet for at alle udtryk skal have en dansk ækvivalent som er det der
skal bruges. Lidt som Det Franske Akademi...

Det er rart med noget fast i en verden hvor man fuldstændig ukritisk
sender mæglere (stakkels dem) frem og tilbage mellem folk.

/Thorbjørn

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:13

> DIKU er
> berygtet for at alle udtryk skal have en dansk ækvivalent.....

Og det er jo godt at kende sine rødder og dermed kunne mestre sit sprog,
ikke sandt?

> /Thorbjørn

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 12:36

Morten Lind skrev:

> Og det er jo godt at kende sine rødder og dermed kunne mestre sit sprog,
> ikke sandt?

Der er to vinkler i det. Det ene er at for dataloger er engelsk
fagsprog på samme måde som latin er fagsproget for læger, og den anden
er at der er menigmand "derude" som der ikke er nogen grund bruger
fagsproget. DIKU har så haft personligheder der har ment at i Danmark
burde man bruge dansk som fagsprog.

Du forlanger vel heller ikke at lægerne ikke må bruge latin i
journalerne, men man kan med en vis rimelighed forvente at læger der
henvender sig til den brede offentlighed bruger de almenkendte udtryk.
Det der bare er det sjove, er at den brede offentlighed har SUGET
fagudtrykkene til sig. Hvornår har du fx sidst set en skriver eller et
fastpladelager?

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 14:54

> [...]
> Det der bare er det sjove, er at den brede offentlighed har SUGET
> fagudtrykkene til sig. Hvornår har du fx sidst set en skriver eller et

Der er vel den forskel på datalogi og medicin, at de fleste i den brede
offentlighed bruger computer. Der er til gengæld ikke mange, der fjerner
blindtarme hjemme i stuen. Der er måske nogle amatørgynækologer derude,
men det er vel også det hele. Derfor har de fleste folk lært fagudtryk,
der har med computere at gøre, for de bruger begreberne dagligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter BP

Dato : 10-11-08 01:04

> Der er vel den forskel på datalogi og medicin, at de fleste i den brede
> offentlighed bruger computer. Der er til gengæld ikke mange, der fjerner
> blindtarme hjemme i stuen.

Jo vi prøver skam!

> Der er måske nogle amatørgynækologer derude,

ROFL!!!

> men det er vel også det hele. Derfor har de fleste folk lært fagudtryk,
> der har med computere at gøre, for de bruger begreberne dagligt.

Hvordan kører din Linieskriver? Kører dit fastpladelager også fint uden
hovedstyrt?

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-11-08 01:28

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> ROFL!!!

Det er vist en gammel Monty Python vittighed.

> Hvordan kører din Linieskriver? Kører dit fastpladelager også fint uden
> hovedstyrt?

Det kører fint. Jeg kan bare ikke komme til det lige nu, for computeren
skriver, at general Failure læser på drevet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-08 09:30

> Det er vist en gammel Monty Python vittighed.

> Det kører fint. Jeg kan bare ikke komme til det lige nu, for computeren
> skriver, at general Failure læser på drevet.

Er han i familie med Kernel Panic ?

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 10-11-08 09:45

Thomas von Hassel skreiv:

> Er han i familie med Kernel Panic ?
>
> /thomas
Han er i alle fall kollega av Sverre Diesen.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-08 21:53

Thomas von Hassel wrote:
> Er han i familie med Kernel Panic ?

Næ, hr. Failure er general i efterretningstjenesten - hvorfor tror du
ellers han ville finde på at læse Henriks disk?

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 08:00

> [...]
> er at der er menigmand "derude" som der ikke er nogen grund bruger
> fagsproget. DIKU har så haft personligheder der har ment at i Danmark

Næh, man mener bare at skriver man på dansk skriver man alle ordene på
dansk, skriver man på engelsk skriver man alle ordene på engelsk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 09-11-08 11:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> 'Password' er bare dårligt dansk

På norsk brukes nokså konsekvent "passord". IMHO lyder det som helt OK
norsk. Ville det fungere på dansk?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 11:54

Jon skrev:

> På norsk brukes nokså konsekvent "passord". IMHO lyder det som helt OK
> norsk. Ville det fungere på dansk?

I daglig tale bruger vi "adgangskode", "løsen" virker på en eller anden
måde lidt gammeldags?!

Fra : Jon

Dato : 09-11-08 12:07

> I daglig tale bruger vi "adgangskode", "løsen" virker på en eller anden
> måde lidt gammeldags?!

På norsk lyder i alle fall /svært/ gammeldags. "Adgangskode" kunne gå,
men er rett og slett mye tyngre å si enn "passord".

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 12:19

Jon skrev:

> På norsk lyder i alle fall /svært/ gammeldags. "Adgangskode" kunne gå,
> men er rett og slett mye tyngre å si enn "passord".

Det lyder lidt som en fornorskning af "password" i stedet for et rigtigt
norsk ord, men det er vel heller ikke værre end at vi på dansk
efterhånden bruger "mail" som en generisk betegnelse for alt hvad der
vælter ind af elektronisk post. E-post har aldrig rigtigt slået an på
dansk. Det viser bare hvor vigtigt det er at der er sammenhæng i
oversættelserne, således at man bruger samme begreb over det hele.

Personligt er jeg lidt i tvivl om det er fikst eller ej, men der er en
sproglig præcision i at overtage de engelske begreber, nemlig at man ved
præcis hvad det dækker. En "mail" vil aldrig være kommet med et postbud :)

Fra : Jon

Dato : 09-11-08 13:07

> Personligt er jeg lidt i tvivl om det er fikst eller ej, men der er en
> sproglig præcision i at overtage de engelske begreber, nemlig at man ved
> præcis hvad det dækker. En "mail" vil aldrig være kommet med et postbud :)

Jo - men merk at det så kun gjeder i ikke-engelsktalende land. I England
er "mail" i høy grad flertydig, i likhet med svært mange andre såkalte
"faguttrykk" fra dette faget. De blir entydige fagbegreper først når de
forlater sitt eget språkmiljø. (Hard disk/floppy disk,
parallell/seriell, memory, osv.)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:37

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> På norsk lyder i alle fall /svært/ gammeldags. "Adgangskode" kunne gå,
> men er rett og slett mye tyngre å si enn "passord".

Ja, men vores intonation er jo heller ikke så melodiøs som jeres.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 08:30

> I daglig tale bruger vi "adgangskode", "løsen" virker på en eller anden
> måde lidt gammeldags?!

Alle tre ord bruges.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-11-08 08:47

Per Rønne skrev:

> Alle tre ord bruges.

Afhænger sandelig af hvem du snakker med. Jeg er 99% sikker på jeg
ALDRIG har hørt nogen udtale ordet "løsen".

Tilsvarende tror jeg du er en af de ganske få der bruger ordet "datamat"
i dag.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 09:37

> Afhænger sandelig af hvem du snakker med. Jeg er 99% sikker på jeg
> ALDRIG har hørt nogen udtale ordet "løsen".

Måske fordi du er fra Århus?

> Tilsvarende tror jeg du er en af de ganske få der bruger ordet "datamat"
> i dag.

Jeg skifter lidt i brugen, og holder mig ikke til kun ét ord.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-11-08 19:48

Per Rønne skrev:

> MÃ¥ske fordi du er fra Ã…rhus?

Næppe. Jeg er tilflytter og har boet på Fyn og Bornholm og i København.
SÃ¥ det tror jeg ikke...

> Jeg skifter lidt i brugen, og holder mig ikke til kun ét ord.

Nok klogt, ellers kan dine elever ikke forstå dig :D

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-11-08 09:57

On 13/11/08 08.47, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Afhænger sandelig af hvem du snakker med. Jeg er 99% sikker på jeg
> ALDRIG har hørt nogen udtale ordet "løsen".

Jeg har ligeledes aldrig hørt ordet 'løsen' udtalt, og jeg har aldrig
set andre end Per bruge det.

Men det giver helt sikkert street credits at flashe den der ol' school
edb-slang ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-11-08 16:10

> Jeg har ligeledes aldrig hørt ordet 'løsen' udtalt, og jeg har aldrig
> set andre end Per bruge det.
>
> Men det giver helt sikkert street credits at flashe den der ol' school
> edb-slang ;)

Nå, nå - da vi legede indianere og David Crockett i selvlavede huler i
begyndelsen af nittenhundredetredserne skulle de andre da også have og
huske et løsen for at komme ind.

Og da vi nu hjælper hinanden sprogligt, vil jeg da gerne vide, hvad
street credits er for noget?

Jeg går ud fra, at flashe betyder at oplyse?

Old school edb-slang: er det at benytte oprindelige ord, der senere er
ændret, eller er det noget andet?

På forhånd tak

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 13-11-08 19:49

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg har ligeledes aldrig hørt ordet 'løsen' udtalt, og jeg har aldrig
> set andre end Per bruge det.
>
> Men det giver helt sikkert street credits at flashe den der ol' school
> edb-slang ;)

Wolla! Min Fætter!

http://www.dr.dk/spil/mujaffa/

(Det kan Morten så spille til han opdager hvad der OGSÅ sker ude på vejen).

Fra : Morten Lind

Dato : 25-11-08 18:08

> Wolla! Min Fætter!

Voila, bro - respæækt, my maa(n).....

> http://www.dr.dk/spil/mujaffa/
>
> (Det kan Morten så spille til han opdager hvad der OGSÅ sker ude på vejen).

Ti minutter på Nørrebro ka´ gøre det....du sku´ ta´ at prøve

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 25-11-08 20:36

Morten Lind skrev:

> Ti minutter på Nørrebro ka´ gøre det....du sku´ ta´ at prøve

Nøp. Har kun führershine til almindelig dytbil. Og så er det ikke helt
så sjovt.

Jeg begriber ikke Københavnere, hvorfor fise rundt inde i byen i bil når
der helt klart ikke er plads?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-11-08 21:03

> Nøp. Har kun führershine til almindelig dytbil. Og så er det ikke helt
> så sjovt.
>
> Jeg begriber ikke Københavnere, hvorfor fise rundt inde i byen i bil når
> der helt klart ikke er plads?

Det er helt klart for at forhindre os besøgende i at frem til kunderne i
tide ....

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-11-08 21:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Jeg begriber ikke Københavnere, hvorfor fise rundt inde i byen i bil når
> der helt klart ikke er plads?

Det er der stort set heller ingen Københavnere der gør - de biler, der
belemrer København kommer for det meste fra resten af landet (og udlandet).

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-11-08 23:03

Lars Kongshøj skrev:

> Det er der stort set heller ingen Københavnere der gør - de biler, der
> belemrer København kommer for det meste fra resten af landet (og udlandet).

Er det ikke primært fordi en københavner ikke både har råd til bil OG
parkeringsplads?

Næh, luk H.C.Andersens Boulevard og lav den til parkeringsplads!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-11-08 08:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Næh, luk H.C.Andersens Boulevard og lav den til parkeringsplads!

Fint forslag, men du skulle have sendt det til Ritz Bjerregaard i stedet
for nyhedsgruppen. Men det bør være cykelparkeringsplads, dem mangler vi
mest.

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-11-08 17:36

Lars Kongshøj skrev:

> Fint forslag, men du skulle have sendt det til Ritz Bjerregaard i stedet
> for nyhedsgruppen. Men det bør være cykelparkeringsplads, dem mangler vi
> mest.

Jeg tror ikke Ritt Bjerregaard interesserer sig for hvad almindelige
mennesker mener om trafikken i København.

Det kunne være et interessant eksperiment at lukke Rådhuspladsen for
kørende trafik et par dage (dog undtagen busser og folk med dokumenteret
ærinde)...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-11-08 11:20

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er der stort set heller ingen Københavnere der gør - de biler, der
> belemrer København kommer for det meste fra resten af landet (og udlandet).

tak tak .. men hvad skal man ellers gøre som besøgende ? Hvis de nu var
smarte så gjore de som i visse tyske byer bla. .. nemlig lave store P
områder uden for centrum og så gratis shuttlebusser ind til strategisk
gode steder. Men hvis man som mig har grej og maskiner og ting og sager
med så er man pisket til at kæmpe sig igennem midtbyen ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-11-08 18:41

Thomas von Hassel wrote:
> Men hvis man som mig har grej og maskiner og ting og sager
> med så er man pisket til at kæmpe sig igennem midtbyen ..

Midtbyen? Ja, det ville være dejligt hvis bilisterne holdt sig ovre i
Gylland og lod os have Indre By for os selv

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 16:29

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Det er der stort set heller ingen Københavnere der gør - de biler, der
> belemrer København kommer for det meste fra resten af landet (og udlandet).

Ikke helt korrekt. Der er faktisk folk også på Nørrebro der er nødt til
at bruge bilen for at nå frem til deres arbejdsplads i det gamle
Frederiksborg Amt, langt fra en station.

Tænk blot på IBMs hovedkontor, masser af parkeringsplads, og busserne
kører kun forbi i myldretiden ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 16:50

Per Rønne skrev:

> Tænk blot på IBMs hovedkontor, masser af parkeringsplads, og busserne
> kører kun forbi i myldretiden ...

Tænk på Nærumbanen. Den holder ret tæt på...

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 19:54

> Tænk på Nærumbanen. Den holder ret tæt på...

Ja, der er også en S-station 'i nærheden'. En times gang, men man kan
naturligvis tage en løbehjul med i toget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 20:33

Per Rønne skrev:

> Ja, der er også en S-station 'i nærheden'. En times gang, men man kan
> naturligvis tage en løbehjul med i toget ...

Nærumbanen har station i gåafstand. Det er en frisk lille tur op fra dybet.

SÃ¥, masser af muligheder for en rask spejder som dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 21:13

> Nærumbanen har station i gåafstand. Det er en frisk lille tur op fra dybet.

Så må de da være flyttet siden jeg var der for under 10 år siden.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-11-08 21:36

Per Rønne skrev:

> Så må de da være flyttet siden jeg var der for under 10 år siden.

Ligger IBM ikke på Nymøllevej 91? Check Ravnholm station...

Fra : Per Rønne

Dato : 01-12-08 00:49

> Ligger IBM ikke på Nymøllevej 91? Check Ravnholm station...

Jeg husker ikke adressen fra da jeg var der.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-12-08 00:51

Per Rønne skrev:

> Jeg husker ikke adressen fra da jeg var der.

Suk, Per - så slå det op.

Hhv Ravnholm Station og IBM i Lyngby. Kom, kom, du KAN godt...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 13-11-08 20:11

> Alle tre ord bruges.

Under alle omstændigheder bør det ord man anvender være ligeså
almindeligt som tandbørste. Se evt. ordnet for korpus. Er Løsen i øvrigt
ikke svansk?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 10:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Under alle omstændigheder bør det ord man anvender være ligeså
> almindeligt som tandbørste. Se evt. ordnet for korpus. Er Løsen i øvrigt
> ikke svansk?

Næh, dansk. Faktisk er det fællesgermansk:

Politikens Store Ordbog [igen]:

løsen ['lø·søn] subst. -et, -er, -erne
1. et ord el. en sætning man bruger til at identificere sig med, fx for
at komme ind i en bygning el. for at få adgang til bestemte oplysninger
= KODEORD, PASSWORD, FELTRÃ…B
• tidens løsen et slagord som udtrykker ledende tanker el. ideer i
samtiden [] decentralisering er tidens løsen
løs+en Sammenblandet af to ord: (a) det ene <- ældre middeldansk løsæn
<- afl. af fællesgermansk *lausian 'løse, indløse' (jf. løse), (b) det
andet <- nedertysk *lösinge <- middelhøjtysk lôsunge 'løsen', egl.
'kasten lod' <- afl. af lôs 'lod, skæbne, mindre jordstykke'
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:19

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> På norsk brukes nokså konsekvent "passord". IMHO lyder det som helt OK
> norsk. Ville det fungere på dansk?

Ikke så godt - det ville blive til pasord, og pas er i daglig tale en
negation...næeh...adgangskode eller det udenlandske password er fint.

Løsen skal man være født inden 1955 for at forstå, medmindre åbenbart,
man er datamatiker.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 13:37

Morten Lind skrev:
> Løsen skal man være født inden 1955 for at forstå, medmindre åbenbart,
> man er datamatiker.

Ahem, Per er datalog.

Lidt som at sammenligne buskørekort med knallertkørekort

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 17:09

> Ahem, Per er datalog.

> Lidt som at sammenligne buskørekort med knallertkørekort

Ups, sorry, don´t push...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-11-08 17:50

Morten Lind skrev:

> Ups, sorry, don´t push...

Hæhæ, tænkte nok jeg kunne finde en bilanalogi du kunne forholde dig til

Der findes så mange nuancer af begrebet. Jeg tror fx Per er i den
teoretiske ende og jeg i den praktiske.

Det vil sikkert glæde dig at jeg jævnligt har set en fejl ved navn "BUS
ERROR" _OG_ at det er længe siden sidst :)

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 18:13

> Hæhæ, tænkte nok jeg kunne finde en bilanalogi du kunne forholde dig til

Hæ, hæ......

> [...]
>
> Det vil sikkert glæde dig at jeg jævnligt har set en fejl ved navn "BUS
> ERROR" _OG_ at det er længe siden sidst :)

Ja, den dér BUS har også altid glædet mig, selvom jeg da ikke glæder mig
over andres ulykke.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 08:30

> Løsen skal man være født inden 1955 for at forstå, medmindre åbenbart,
> man er datamatiker.

Eller datalog.

Har du i øvrigt aldrig været soldat eller spejder?

Politikens Store Ordbog:
[...]
samtiden d decentralisering er tidens løsen
! løs+en Sammenblandet af to ord: (a) det ene ¯ ældre middeldansk
l_sæn ¯ afl. af fællesgermansk *lausian 'løse, indløse' (jf. løse), (b)

Fra : Jon

Dato : 13-11-08 10:31

> [...]

> 1. et ord el. en sætning man bruger til at identificere sig med, fx for
> at komme ind i en bygning el. for at få adgang til bestemte oplysninger

<snip>
Interessant at selve Politikens også bruker den engelske stavemåte for
"Password" og ikke fordansker det til "pasord" (tilsv. no. "passord").
Men dansk har vel muligens vært noe langsommere til å fordanske
stavemåter på utenlandske ord enn norsk (som i sin tur er ennå
langsommere enn svensk)? Jeg minnes 'chauffeur', 'exhaust' og noen
flere, mener jeg? (Norsk: 'sjåfør', 'eksos'.)

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 11:32

> [...]

> Interessant at selve Politikens også bruker den engelske stavemåte for
> "Password" og ikke fordansker det til "pasord" (tilsv. no. "passord").

Jeg har aldrig set sådanne 'fordanskninger'.

> [...]
> langsommere enn svensk)? Jeg minnes 'chauffeur', 'exhaust' og noen
> flere, mener jeg? (Norsk: 'sjåfør', 'eksos'.)

Ja, der er skam en grund til at vi foretrækker at læse norske 1800-tals
forfattere i den originale stavemåde.

I Norge bliver de da vist i dag 'oversat' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 13-11-08 13:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, der er skam en grund til at vi foretrækker at læse norske 1800-tals
> forfattere i den originale stavemåde.
>
> I Norge bliver de da vist i dag 'oversat' ...

Ikke annet enn rent ortografisk. Man setter "seg" istf. "sig", "å" istf
"aa", osv., i alle fall i skoleutgaver.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 16:42

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ikke annet enn rent ortografisk. Man setter "seg" istf. "sig", "å" istf
> "aa", osv., i alle fall i skoleutgaver.

I Danmark er det vist kun Holbergs ortografi der ændres; han brugte
nemlig som samtidens danskere små begyndelsesbogstaver i substantiver.

De tyske trykkere 'fortyskede' derefter teksten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 13-11-08 16:59

> [...]

> nemlig som samtidens danskere små begyndelsesbogstaver i substantiver.
>
> De tyske trykkere 'fortyskede' derefter teksten ...

"Mer katolsk enn paven", som vi sier hersteds.

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-08 09:35

Per Rønne skreiv:

> I Danmark er det vist kun Holbergs ortografi der ændres; han brugte
> nemlig som samtidens danskere små begyndelsesbogstaver i substantiver.

Ludvig Holberg?

Forfatteren fra Bergen?

Han ble en gang arrestert i Danmark, mistenkt for å være svensk spion.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 10:51

Snorre Berg <snorremacberg@gmail.no> wrote:

> Per Rønne skreiv:

> Ludvig Holberg?
>
> Forfatteren fra Bergen?
>
> Han ble en gang arrestert i Danmark, mistenkt for å være svensk spion.

Det har jeg nu aldrig hørt om.

Derimod ved jeg at han blev professor, og at han blev adlet.

Samt at han blev Det kongelige Teaters direktør.

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-08 15:06

Per Rønne skreiv:

> Det har jeg nu aldrig hørt om.
>
> Derimod ved jeg at han blev professor, og at han blev adlet.
>
> Samt at han blev Det kongelige Teaters direktør.

En dyktig kar var han. Han er ved siden av Peter Wessel, en av de
nordmenn som har drevet det lengst i Danmark.

Men «gadesproget» han la seg til i Bergen fulgte visst med ham lenge.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 16:18

> [...]

> nordmenn som har drevet det lengst i Danmark.
>
> Men «gadesproget» han la seg til i Bergen fulgte visst med ham lenge.

Som regel skrev han nu på latin.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : rt

Dato : 13-11-08 12:47

> [...]
> norsk (som i sin tur er ennå langsommere enn svensk)? Jeg minnes
> 'chauffeur', 'exhaust' og noen flere, mener jeg? (Norsk:

Og en computer hedder på fransk en 'ordinateur'. De har om nogen
omskrivninger til deres eget sprog :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Jon

Dato : 13-11-08 13:19

> Og en computer hedder på fransk en 'ordinateur'. De har om nogen
> omskrivninger til deres eget sprog :)

Tysk: Rechner!

Det interessante er jo da at man nettopp ikke får engelsk som
"fagspråk", noe som gjør at "computer" mister sin opprinnelige
betydning, "something/-one that computes" og blir en entydig betegnelse
på en viss type maskin. På tysk og fransk (og sikkert islandsk?) har de
navn som forteller på landets eget språk noe om hva maskinen gjør. Mens
på arabisk kaller man det "kombjuter" (de liker ikke "p").

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-08 16:42

> [...]

> navn som forteller på landets eget språk noe om hva maskinen gjør. Mens
> på arabisk kaller man det "kombjuter" (de liker ikke "p").

Det 'autoriserede' danske ord er skam sammensat af data og automat.
Datamat.

En computer er i udgangspunktet det samme som en calculator, altså et
menneske der foretager beregninger. Men datamater bruges da som meget
andet end regnemaskiner ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 13-11-08 16:59

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det 'autoriserede' danske ord er skam sammensat af data og automat.
> Datamat.

Norsk bruker jo stort sett et helt synonymt or: Datamaskin.

> En computer er i udgangspunktet det samme som en calculator, altså et
> menneske der foretager beregninger. Men datamater bruges da som meget
> andet end regnemaskiner ...

Helt klart - selv om det jo alltid er binære beregninger som ligger
under.

Denne misforståelsen var vel grunnlaget for 50-tallets ofte siterte
fullstendige misforståelse m.h.t. antall datamaskiner (!) som ville være
nødvendig i verden - visstnok varierende fra noen titalls til noen
hundre. Man tenkte kun "regning/beregning", og at man måtte ha
spesialutdannelse for å bruke dem. Ingen så for seg tekst, bilder,
musikk, osv., og at "alle" skulle kunne benytte hver sin, lik som
privatbiler i motsetning til slike med sjåfør (!).

Fra : Per Rønne

Dato : 14-11-08 10:21

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Norsk bruker jo stort sett et helt synonymt or: Datamaskin.

Findes også på dansk.

> [...]
> musikk, osv., og at "alle" skulle kunne benytte hver sin, lik som
> privatbiler i motsetning til slike med sjåfør (!).

Jov, professor Peter Naur så det for sig. Det var ham der opfandt ord
som datalogi og datamat. Og en bunke andre ord.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : rt

Dato : 09-11-08 13:52

> Ja, Nils Andersen husker jeg. Engelsk 'password' betyder faktisk
> 'løsen', som det bruges blandt soldater og spejdere, og det
> passer jo udmærket med hvad det bruges til.

Det er jeg med på. Har bare ikke hørt begrenet anvendt før, altså
lige bortset fra i SML-undervisningen hos Niels Andersen.

Fra : Bruno

Dato : 08-11-08 19:29

Steen BJ wrote:

> Hvad siger I - hvad bruger I?

Firefox medmindre jeg bliver tvunget til andet pga. eksempelvis
Sharepoint der kun virker begrænset med alt andet end IE

Ting jeg er rigtig glad for på Firefox er bl.a.:

- Bookmark organisering
- Muligheden for og få åbnet en gruppe bogmærker på en gang. Et klik og
jeg får eksempelvis åbnet alle de danske aviser jeg har bogmærker med.
- Marker og højreklik på en tekst med mulighed for direkte søgning
- Plugins. Især reklameblokering og fleksibel flashblokering, men også
den plugins der gør det muligt let at gemme youtube videoklip.
- Fane systemet. Lukker man Firefox kan man lade den huske hvor man var
og næsten gang åbner den så alle de faner man havde før.

Chrome har forøvrigt potientiale, men uden f.eks. plugins så er der lang
vej til jeg skifter fra Firefox.

Safari - jeg kan ikke se argumentet. Det eneste jeg bruger den til er og
vælge hvilke RSS sider der skal kunne bruges fra Mac'ens screensaver.

Mvh
Bruno

Fra : Steen BJ

Dato : 08-11-08 23:28

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]

> - Fane systemet. Lukker man Firefox kan man lade den huske hvor man var
> og næsten gang åbner den så alle de faner man havde før.

De to ting er jeg også glad for
--
http://isteen.wordpress.com

Fra : Jon

Dato : 09-11-08 03:23

Steen BJ <isteen@gmail.rygeloven.com> wrote:

> De to ting er jeg også glad for

Og begge deler kan Safari. Det beviser ikke noe annet enn at det i seg
selv ikke er et argument for FF.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 10:44

Bruno <x@c.d> wrote:

> Ting jeg er rigtig glad for på Firefox er bl.a.:
>
> - Bookmark organisering

Kan man ikke det i alle browsere incl. Safari? Man kan da lave grupper
med bogmærker, men det er måske en anden funktion, du tænker på?

> - Muligheden for og få åbnet en gruppe bogmærker på en gang. Et klik og
> jeg får eksempelvis åbnet alle de danske aviser jeg har bogmærker med.

Det kan man da også i Safari. Man kan lave en gruppe med bogmærker oppe
i bogmærkelinien. Når man klikker på den, dukker der bl.a. et punkt op,
så man kan få alle bogmærkerne i gruppen til at åbne i hver sin fane.
Sådan gør jeg med alle de tegneserier, jeg følger med i.

> - Marker og højreklik på en tekst med mulighed for direkte søgning

Det synes jeg da også godt, man kan i Safari.

> Chrome har forøvrigt potientiale, men uden f.eks. plugins så er der lang
> vej til jeg skifter fra Firefox.

Chrome har da plugins, har den ikke? Du tænker måske på nogle specifikke
plugins?

> Safari - jeg kan ikke se argumentet. Det eneste jeg bruger den til er og
> vælge hvilke RSS sider der skal kunne bruges fra Mac'ens screensaver.

Jeg synes, du vender spørgsmålet om. Det er jo Safari, der ligger som
standard på en Mac, og for de fleste fungerer den glimrende. Det er på
samme måde, IE er blevet den mest brugte browser til Windows. Man skal
således ikke have et argument for at bruge Safari. Det gør man jo helt
automatisk, når man starter en ny Mac. Derimod skal man bruge et
argument for at skifte væk fra Safari.
Jeg synes, Safari kan bruges til langt det meste. Det er helt
undtagelsesvis, jeg er nødt til at bruge noget andet. Det sker oftere,
jeg støder på hjemmesider, der slet ikke kan bruges på en Mac, og det er
vel ikke Safaris skyld. Sandheden er vel, at alle browserne er ganske
gode og anvendelige. Det er mere et spørgsmål om personlig smag, hvilken
man kan lide. Nogle er til Mac, andre er til Windows. Nogle er til
Canon, andre foretrækker Nikon. Nogle sværger til BMW, andre til Alfa
Romeo. Nogle kan lide Shimano, andre vil have Campagnolo. Vi er jo alle
forskellige og har vores egne preferencer. Skal man prøve at være
objektiv, så kan det meste jo bruges.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-08 11:17

Henrik Münster wrote:
> [...]
> således ikke have et argument for at bruge Safari. Det gør man jo helt
> automatisk, når man starter en ny Mac. Derimod skal man bruge et

Tja. Før jeg skiftede fra PC til Mac brugte jeg Seamonkey til Windows og
Linux. Jeg så ingen argumenter for at skifte til Safari, så noget af det
første (og eneste) jeg har brugt Safari til, var at downloade Seamonkey.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 09-11-08 12:23

> [...]

> Linux. Jeg så ingen argumenter for at skifte til Safari, så noget af det
> første (og eneste) jeg har brugt Safari til, var at downloade Seamonkey.

Ja, vanens magt er jo ikke at foragte

M.

Fra : Bruno

Dato : 09-11-08 15:10

Henrik Münster wrote:

> Kan man ikke det i alle browsere incl. Safari? Man kan da lave grupper
> med bogmærker, men det er måske en anden funktion, du tænker på?

Selvfølgelig kan organisere sin bookmarks i alle browsere (dvs. det går
jeg i hvertfald ud fra). Måden det virker på i Firefox fungerer bare
rigtig godt.

Min liste over hvad der er i Firefox må ikke nødvendigvis forstås som en
liste over hvad der kun er i den browser, det er blot mine primære
argumenter for og bruge den. Mange af tingene på listen er dog ting som
først dukkede op i Firefox og eksempelvis er det først for nyligt at IE
har fået faner/tabs.

> Chrome har da plugins, har den ikke? Du tænker måske på nogle specifikke
> plugins?

Præcis, det kunne jeg havde skrevet bedre. Da jeg prøvede Chrome gik det
lynhurtig op for mig hvor mange reklamer der er på diverse sider, det
havde jeg helt glemt da jeg i lang tid er sluppet for den slags pga.
adblock, flashblock osv der er plugins til Firefox. For at jeg skulle
bruge en browser uden reklameblokering så skal den være magisk

> [...]
> således ikke have et argument for at bruge Safari. Det gør man jo helt
> automatisk, når man starter en ny Mac. Derimod skal man bruge et

Det at Safari automatisk ligger på Mac, eller for den sags skyld at den
næsten automatisk ligger på PC efter Apple er begyndt og pushe den samme
med QuickTime, er et meget lille argument for de computerkyndige. Men
for resten af computerbrugerne er billedet selvfølgelig noget andet.

Jeg har set browser markedsandele hvor Firefox får 10-20% gennerelt, men
omkring 50% på hjemmmesider der primært bruges af teknikkere.

Jeg er ikke sikker på hvad du mener med, at jeg vender spørgsmålet om.
Det at Firefox ikke er standard på en maskine men skal downloades,
installeres og udrustes med de ønskede plugins tager højest 5 minutter.
Derefter så sparer jeg konstant tid - også i forhold til Safari for
flashblock funktionaliteten har jeg ikke fundet på den.

> [...]
> jeg støder på hjemmesider, der slet ikke kan bruges på en Mac, og det er
> vel ikke Safaris skyld. Sandheden er vel, at alle browserne er ganske

Der er jeg så ikke enig hele vejen, det holder nemlig kun så langt at de
flete IE alternativer er ret gode for undtagelsen er IE.

Microsoft har med deres IE formået at få udbredt brugen af ikke-standard
kode og kobling til operativsystem afhængige plugins, det er derfor vi i
dag ikke altid har et reelt valg og samtidig har Microsoft været meget
langsomme med og levere en masse funktionalitet vi tager for givet i
andre browsere. Her taler jeg om Faner, pop-up blokering, stavekontrol i
forms, reklameblokering, download management, auto-complete, husk-kode
funktionalitet...

For det ikke skal være løgn, så bruger Microsoft deres IE som løftestang
til og tvinge folk til indkøb af nye Windows versioner. Og vi har da
også set Microsoft stoppe IE til Mac da først de havde fået et godt greb
om browser markedet. Resultatet er, at jeg eksempelvis ikke kan bruge
andet end Windows på mit arbejde da jeg ind i mellem er tvunget til og
kunne bruge IE.

Mvh
Bruno

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-11-08 20:39

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> Derefter så sparer jeg konstant tid - også i forhold til Safari for
> flashblock funktionaliteten har jeg ikke fundet på den.

Jeg mener såmænd bare, at Safari altid ligger på en Mac. Ønsker man at
bruge andet, kræver det tilvalg og handling. Du har ret i, at det ikke
er et problem for teknisk kyndige. Jeg henter f.eks. altid en anden
browser til Windows, og her er jeg faktisk blevet ret glad for Chrome.
Men ellers er jeg nok tilbøjelig til at se det hele fra almindelige
brugeres standpunkt, og de vil ofte vælge standardprogrammer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Bruno

Dato : 09-11-08 21:46

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Men ellers er jeg nok tilbøjelig til at se det hele fra almindelige
> brugeres standpunkt, og de vil ofte vælge standardprogrammer.

Klart nok, men kan man i det hele taget tale om at de almindelige
brugere egentlig træffer et valg

Mvh
Bruno

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-11-08 21:30

Bruno <x@c.d> writes:

> - Fane systemet. Lukker man Firefox kan man lade den huske hvor man
> var og næsten gang åbner den så alle de faner man havde før.

Det kan Safari faktisk også. Under "Historie" kan du finde et
menupunkt der åbner samtlige sidste faner/vinduer.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-11-08 08:32

On 2008-11-08 11:31:36 +0100, isteen@gmail.rygeloven.com (Steen BJ) said:

> [...]
> et mulehår foran. Udseendet har den også fået med sig, default udseende
> er blevet rigtigt pænt - så det er lige før FF bliver default browser

Firefox uden 3.parts extensions.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Steen BJ

Dato : 30-11-08 10:03

> Firefox uden 3.parts extensions.

Samme her - men den er lidt gumpetung i forhold til Safari