7200 rpm 2.5" IDE 100 GB+ disk til Mac Min~
Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 01:09

Jeg gider ikke vente på, at der kommer en ny Mini længere og den
nuværende er for dyr når jeg tænker på hvad jeg får i forhold til min
gamle (G4 1.25 Ghz).

I stedet vil jeg skifte disken til en hurtig, men jeg kan ikke finde en
7200 rpm disk som beskrevet i min overskrift. Dvs. jeg ved de findes i
udlandet, men herhjemme?

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 08:39

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
>
> I stedet vil jeg skifte disken til en hurtig, men jeg kan ikke finde en
> 7200 rpm disk som beskrevet i min overskrift. Dvs. jeg ved de findes i

Det er der ikke meget salg i ... jeg kunne ikke finde nogen på en hurtig
søgning ...

Jeg ved heller ikke om du får så meget ud af det i forhold til pris og
bøvl med at skifte den ..

/thomas

Fra : Jon

Dato : 07-11-08 09:16

> Jeg ved heller ikke om du får så meget ud af det i forhold til pris og
> bøvl med at skifte den ..

Kjøp heller en hurtig 3,5" FireWire-disk og legg System på den. Bruk
SuperDuper! eller lignende til å klone det viktigste over, slik at du
har en god, bootable backup på den langsommere interne disk. Og sørg for
maksimalt med RAM - men det har du vel gjort?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 17:52

Jon wrote:

> [...]
> har en god, bootable backup på den langsommere interne disk. Og sørg for
> maksimalt med RAM - men det har du vel gjort?

En ekstern løsning er min plan B. Bliver det løsningen, så vil prioritet
1 dog blive en stille disk for med Firewire 400 kan man vist alligevel
ikke udnytte en hurtig 3.5".

Mht. ram har tingesten altid haft den ene GB ram som er max. Kunne man
dog bare montere en ekstra GB

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 07-11-08 18:50

Bruno <x@c.d> wrote:

> En ekstern løsning er min plan B. Bliver det løsningen, så vil prioritet
> 1 dog blive en stille disk for med Firewire 400 kan man vist alligevel
> ikke udnytte en hurtig 3.5".

Kommer an på hva som er "hurtig". 400 mbps = 50 MB/s. Det er da faktisk
ganske hurtig - svjv er det ikke mange singel-disker som kan overgå det.

> Mht. ram har tingesten altid haft den ene GB ram som er max. Kunne man
> dog bare montere en ekstra GB

I know. Sukk.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-11-08 11:56

On 2008-11-07 17:51:54 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> En ekstern løsning er min plan B. Bliver det løsningen, så vil
> prioritet 1 dog blive en stille disk for med Firewire 400 kan man vist
> alligevel ikke udnytte en hurtig 3.5".

det er korrekt at sustanined transfers fra FW disken til andre diske
ikke kan overstige ca 36MB/sek, men mht access tider kan du godt mærke
og måle forskellene. Det gælder også for cachede læse og skrive
operationer.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-11-08 14:50

> [...]
> ikke kan overstige ca 36MB/sek, men mht access tider kan du godt mærke
> og måle forskellene. Det gælder også for cachede læse og skrive

Jeg fik en iBook til at te sig som en kåd hund i løbetid ved at starte
op over Firewire.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bruno

Dato : 09-11-08 15:19

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> ikke kan overstige ca 36MB/sek, men mht access tider kan du godt mærke
> og måle forskellene. Det gælder også for cachede læse og skrive

Det lyder rimeligt nok, måske jeg bør forsøge mig med en 10000 rpm disk
og en mre gængs 7200 i en Firewire æske.

Når man læser den test jeg havde fundet:

http://www.barefeats.com/mini01c.html

Så er der eksempler på at ekstern er hurtigere, men også eksempler hvor
intern er hurtigst og i flere tilfælde ser man at samme harddisk er en
anelse hurtigere intern. De sidste er rimeligt nok for firewire giver
lige et ekstra interface undervejs så det skalselvfølgelig opvejes af en
hurtigere disk hvis firewire skal vinde.

Hvordan egentlig hvis der er flere firewire diske på samme kabel, så
skal de vel slås om forbindelsen og det er vel ikke godt for performance?

Mvh
Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-11-08 21:32

In article <gf6rgf$s6n$1@newsbin.cybercity.dk>, Bruno <x@c.d> wrote:

> Hvordan egentlig hvis der er flere firewire diske på samme kabel, så
> skal de vel slås om forbindelsen og det er vel ikke godt for performance?

Firewire er som SCSI en "intiligent" bus. Jeg tvivler på at du vil kunne
mærke eller måle forskel på om der er en eller flere hosts på.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Bruno

Dato : 11-11-08 20:25

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Firewire er som SCSI en "intiligent" bus. Jeg tvivler på at du vil kunne
> mærke eller måle forskel på om der er en eller flere hosts på.

Det lyder godt. Tak for info.

Mvh
Bruno

Fra : Peter BP

Dato : 09-11-08 15:30

> [...]
> ikke kan overstige ca 36MB/sek, men mht access tider kan du godt mærke
> og måle forskellene. Det gælder også for cachede læse og skrive

Hvis man ikke skal have fart på som en racerbølle på kokaintrip, så kan
en USB disk jo også gå an. Jeg er dog i tvivl om de ældre PowerPC
Mini'er kan boote fra en USB disk.

Iøvrigt, skal man have en 2,5" disk så sørg for at få en af de såkaldte
server-grade af slagsen; producenterne af 2,5" diske går ud fra at de
altid bruges i bærbare og 2,5" diske har således en egenskab der gør at
ved 5 sekunders inaktivitet fjerner den armene fra pladerne. Problemet
er at denne load/unload mekanisme (eller hvad den præcist kaldes?) kun
har et vist antal cyklusser før den står af. (Jeg mindes at have fået
300,000 at vide? Uanset, skal den bruges til filservning, går det ikke i
længden med sådan en disk).

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-11-08 13:22

> Det er der ikke meget salg i ... jeg kunne ikke finde nogen på en hurtig
> søgning ...
>
> Jeg ved heller ikke om du får så meget ud af det i forhold til pris og
> bøvl med at skifte den ..

Nej, jeg tænker osse at en moderne SATA disk er både hurtigere og billigere.
Jeg ville opgradere til SATA og ikke mindst Intel Core 2 Duo.
Og hvorfor kun 100GB?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 13:42

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Nej, jeg tænker osse at en moderne SATA disk er både hurtigere og billigere.
> Jeg ville opgradere til SATA og ikke mindst Intel Core 2 Duo.
> Og hvorfor kun 100GB?

Nu kan der jo ikke sidde en S-ATA disk i en G4 mac mini .. så det er jo
ligesom no go ;)

Men der kommer jo nye "Mini'er" eller hvad de nu kommmer til at hedde i
Januar .. til Macworld Expo ..

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-11-08 13:48

On 07/11/08 13.41, Thomas von Hassel wrote:
> Men der kommer jo nye "Mini'er" eller hvad de nu kommmer til at hedde i
> Januar .. til Macworld Expo ..

Mangler der måske et 'måske' i den sætning? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-08 13:49

> Mangler der måske et 'måske' i den sætning? ;)

pokkers ... nu kommer de nok efter mig ... jeg kan høre de sorte
helikoptere i baggrunden ..

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 18:00

Thomas von Hassel wrote:

> Nu kan der jo ikke sidde en S-ATA disk i en G4 mac mini .. så det er jo
> ligesom no go ;)
>
> Men der kommer jo nye "Mini'er" eller hvad de nu kommmer til at hedde i
> Januar .. til Macworld Expo ..

Se det lyder spændende, men den slags har der været rygter om så mange
gange at jeg har opgivet at vente.

Rygterne siger forøvrigt også at den næste "Mini" kommer med:

- mini Displayport
- Mulighed for to harddiske fremfor en harddisk og et optisk drev.
- 802.11n trådløst netværk
- 4 GB ram som max.

Mvh
Bruno

Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 17:56

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Nej, jeg tænker osse at en moderne SATA disk er både hurtigere og billigere.
> Jeg ville opgradere til SATA og ikke mindst Intel Core 2 Duo.

Det er lig indkøb af en ny Mini til 4000.- og jeg synes ikke springet
til den er 4000.- værd.

> Og hvorfor kun 100GB?

Du har overset mit "+" for flere hundrede GB ville selvfølgelig være
dejligt

Mvh
Bruno

Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 17:48

Thomas von Hassel wrote:

> Det er der ikke meget salg i ... jeg kunne ikke finde nogen på en hurtig
> søgning ...

Præcis - ingenting hos edbpriser.dk og heller ikke noget de steder jeg
plejer og shoppe.

> Jeg ved heller ikke om du får så meget ud af det i forhold til pris og
> bøvl med at skifte den ..

Alt er relativt, men der er en del og hente:

http://www.barefeats.com/mini01c.html

Bare det og gå fra det gamle drev til et mere moderne 5400 rpm vil give
en del, men jeg vil jo gerne klemme det sidste ud

Mvh
Bruno

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-11-08 10:10

Bruno <x@c.d> wrote:

> Jeg gider ikke vente på, at der kommer en ny Mini længere og den
> nuværende er for dyr når jeg tænker på hvad jeg får i forhold til min
> gamle (G4 1.25 Ghz).
>
> I stedet vil jeg skifte disken til en hurtig

Hvad skal du bruge den til?
Er Mini'en ikke meget kompakt med vanskelig køling?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Bruno

Dato : 07-11-08 18:12

Flemming Rubini wrote:

> Hvad skal du bruge den til?

Surf, email og lidt Office plus den kører 24-7 som musik og torrent
server(Ikke noget farligt kun obskur motorsport).

> Er Mini'en ikke meget kompakt med vanskelig køling?

Den er reelt en bærbar i en anden indpakning. Blæseren i min kører stort
set aldrig, det er kun når det er sommer og den bliver presset med
f.eks. filkonvertering.

De små 2.5" harddiske bruger næsten ingen strøm så det skal ikke være
noget problem, en 7200 rpm 2.5" bruger ca. 1 watt når den bare kører
rundt og ca. 3 watt når den arbejder hårdt. Det er måske 0,5-1 watt mere
end standarddisken. Det som bruger strøm i Mini'en er CPU og "grafikkort".

Mvh
Bruno