Delphi eller JAVA ??
Fra : Polle

Dato : 25-07-01 09:19

Jeg har netop fundet mit Delphi frem igen for at ville lære mig selv
lidt programmering.
Det har jeg gjort flere gange i de sidste par år, og førhen var det
Pascal jeg legede med. Det er dog aldrig blevet til noget brugbart.

Min nabo vil dog gerne overtale mig til at lære JAVA istedet for.
Han er iøvrigt en haj til JAVA og flere andre P-sprog osse.

Han mener at det faktisk er nemmere at lære JAVA, end at lære Delphi.
Der er jeg dog ikke enig, da jeg syntes JAVA virkede meget stort og
indviklet da jeg på et tidspunkt forsøgte at sætte mig ind i det.
Det blev heller ikke til mere end begynderstadiet.

Jeg er klar over at der nok er mere fremtid i JAVA som i Delphi(al
respekt for Delphi), i al fald nok flere muligheder.

Men hvad mener i? er Delphi ikke en del nemmere at lære sig selv i
forhold til JAVA.?

Omend man skulle tage undervisning eller på anden måde blive en HAJ
til Delphi om et par år, hvor ligger mulighederne så i job?. Hvem
bruger Delphi, hvilke firmaer og i hvilke systemer/henseender?

En masse spørgsmål, men hvis i kan hjælpe med svar på et par af dem,
så skriv endelig - TAK

mvh Polle

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-01 10:33

"Polle" <Polle@Snave.dk> wrote in message
> Omend man skulle tage undervisning eller på anden måde blive en HAJ
> til Delphi om et par år, hvor ligger mulighederne så i job?. Hvem
> bruger Delphi, hvilke firmaer og i hvilke systemer/henseender?

Det er min fornemmelse, at Delphi primært anvendes følgende steder:
- internt i firmaer til egne tekniske / administrative systemer
- af enkelt-personer i firmaer til teknisk / faglige beregninger (typisk
udført af ikke-programmører)
- af private / hobbyprogrammører
- af smarte firmaer, som har opdaget at de kan lave hurtigere og bedre
løsninger end konkurrenterne, som anvender VB, VC++ m.v.

Om delphi eller java er bedst: Hvis du ikke skal bruge java's
platformsuafhængighed til noget, har det vist ikke så meget at tilbyde
i.f.t. Delphi. Men ellers afhænger det helt af, hvad du skal bruge det til.

hilsen
Uffe

Fra : Polle

Dato : 25-07-01 11:24

> [...]
>i.f.t. Delphi. Men ellers afhænger det helt af, hvad du skal bruge det til.

Tak
Tjaa, jeg ved jo ikke specifikt hvad jeg skal bruge JAVA til, men JAVA
har vel en lidt større fordel når der skal laves smarte ting osv. der
har forbindelse med hjemmesider.
Indtil videre tror jeg jeg holder mig til Delphi, og hvis jeg så når
et stadie hvor jeg kan lave lidt af hvert i Delphi, så kan jeg jo
overveje om jeg ville kunne få mere ud af JAVA.

mvh Polle - Jeg kan sagtens bruge mere respons på mine spørgsmål

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-01 11:37

> Tjaa, jeg ved jo ikke specifikt hvad jeg skal bruge JAVA til, men JAVA
> har vel en lidt større fordel når der skal laves smarte ting osv. der
> har forbindelse med hjemmesider.

Mener du javascript ?
For det er en helt anden ting end java.

Hilsen
Uffe

Fra : ZtinKyFinGaZ

Dato : 25-07-01 14:02

Man kan godt sætte Java ind på hjemmesider, Uffe.
Det var bare det jeg ville sige, så hejhej.

ZtinKyFinGaZ (Førhen Jens Christian Hillerup)

Fra : ApoX

Dato : 28-07-01 19:15

> Man kan godt sætte Java ind på hjemmesider, Uffe.

Uffe betvivler ikke at man godt kan sætte JAVA ind på hjemmesider, men da
det er mere normalt at bruge javascript på hjemmesider, spørger han hvorvidt
det virkelig _er_ JAVA han mener.

--
Thomas a.k.a.||ApoX||

Fra : Polle

Dato : 26-07-01 09:01

>Mener du javascript ?
>For det er en helt anden ting end java.

Nej, jeg tænkte ikke på javascript, men det kan godt være jeg er
forkert på den.
Det er sgu svært at hitte ud af.
Polle

Fra : Martin Schultz

Dato : 25-07-01 14:10

I artikel <3b5e9264$0$775$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "Uffe
> [...]
> platformsuafhængighed til noget, har det vist ikke så meget at tilbyde
> i.f.t. Delphi. Men ellers afhænger det helt af, hvad du skal bruge det
Delphi køre fint på Linux.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-07-01 15:38

"Martin Schultz" <me@privacy.net> wrote in message
> Delphi køre fint på Linux.
Kun Linux Intel-32.

Fra : ApoX

Dato : 28-07-01 19:11

> Delphi køre fint på Linux.

Nu er Linux jo heller ikke den eneste platform, vel

--
Thomas a.k.a.||ApoX||

Fra : Jørgen Larsen

Dato : 28-07-01 18:59

Spm 1: Hvor nemt er det at lære?

Grundlæggende set er al programmering kun sekvens, selektions og
gentagelseskonstruktioner . På det område er der selvsagt en vis
syntaktisk forskel, men ikke større end enhver normalt begavet person kan
sættes sig ind i forskellene på ganske få minuter. Begge sprog er
objektorienteret og selv om der er forskel i måden hvor på et objekt
oprettes (create vs new) så er det grundlæggende koncept ens (singlearv
m.m.). I Delphi skal du dog lave en smule mere arbejde bl.a. fordi du både
skal lave en definition og en tilhørende implementering, eksplicit skal
erklærer metoder virtuelle m.m. I Delphi kan du arbejde med pointer, hvilket
ikke er muligt i Java (selv om der selvsagt anvendes pointer bagved).

Det helt store forskel er selvsagt det tilhørende klasse bibliotek. Både
Delphi- og Java har en intuitiv navngivning som gør det forholdsvis let at
finde den klasse der skal benyttes i en given situation. Java har ganske
rigtigt et opfattende klasse bibliotek og kvaliteten af de API'er der
frigives fra SUN er ganske god. SUN har dog en langt bedre (og gratis)
udviklings support med mange tutorials, mens Borland i meget vidt omfang har
overladt denne del til forskellige magasiner og forfattere.

Konklusion: Jeg ser ikke den store forskel i sværhedsgraden mellem at lærer
Delphi eller Java. Opsætning af udviklingsmiljøet er dog en smule mere
besværligt i Java med CLASSPATH m.m. Personligt synes jeg at JBuilder er
(trods mange ligheder med IDE i Delphi) dårligere og langsommere end Delphi,
men det er formodentlig kun et spørgsmål om tid før det bliver afhjulpet.

Spm 2: Fremtid

Ja - den er som bekendt svær at spå om, men alt tyder på at både Delphi- og
Java vil eksisterer mange år endnu. Det store fordel for Java er platform
uafhængigheden, men med dot.net initiativet fra Microsoft ser den fordel ud
til at blive mindre i fremtiden. Man må forvente at Borland vil give Delphi
programmører mulighed for at compilere deres kode til dot.net platformen.
Personligt tror jeg at fremtiden vil byde på mange serverbaseret løsninger
jfr. web service via SOAP interface. I den situation er Java IKKE nogen
fordel fordi det alt andet lige vil være langsommere end kompileret kode
(man kan dog godt forestille sig en løsning hvor man kan kompilere Java til
en bestemt platform).

Spm 3: Job

På nuværende tidspunkt kan der næppe være tvivl om, at Java Is hot and
Delphi Is Not. På den anden side så skal vi altså heller ikke gøre det svære
end det faktisk er. Enhver habil programmør kan relativ hurtigt lære både
Delphi- og Java. Skulle fremtiden betyde, at Delphi ikke længere anvendes i
nævneværdig omfang så er problemet altså ikke større end man kan lære Java
og tag de tilhørende certificerings eksamener.

Fra : ApoX

Dato : 28-07-01 19:19

> En masse spørgsmål, men hvis i kan hjælpe med svar på et par af dem,
> så skriv endelig - TAK

Ikke et svar, men bare en strøtanke. Det er mit indtryk, at JAVA
applikationer generelt fungerer langsommere end almindelige C- eller Delphi
skabte programmer. Indtrykket er hentet fra LimeWire.

--
Thomas a.k.a.||ApoX||

Fra : Alex B. P.

Dato : 03-09-01 09:40

Jeg har nu stiftet bekendtskab med flere ag de gænge sprog gennem min
uddannelse til Datamatiker.

Om et sprog er bedre end et andet, kommer an på det miljø og de opgaver de
applikationer man udvikler skal løse.

MEN alt det Java-hysteri man oplever lige nu, er simpelt hen for latterligt.
Java er laaaaangsomt, og der vil det altid være fra nu af og til det dør
(udfases), fordi hele tanken bag Java og dens såkaldte platformsuafhængighed
KRÆVER at det er en fortolket sprog, og ikke kompileret til maskine-kode.

Resultat: En software-simuleret "virtuel maskine" som Java kræver vil ALDRIG
give nær så god en preformance, som et program, der som Delphi-kompilerede
programmer. kan køres direkte i hardwaren - sådan er det bare .....!!!!!

Derfor er det min mening, at Java kun er anvendeligt, hvis man intet aner,
om hvilken platform sit program skal køres på - ellers har Java ingen
berettigelse, og er efter min mening spild af maskin-ressourcer, i en verden
hvor processor hastigheders max er ved at være nået.

Java er godt til plug-in som f.eks. SMÅ Java-appletter integreret i en
hjemmeside, idet det jo så kan køres i hvilken som helt browser.

Ellers er jeg efter 2-3 år med begge sprog, IKKE sønderligt imporneret over
Java - Nej hold du fast i Delphi, så kan dine programmer også bruges efter
Java-hystreriet har lagt sig, og floppet lidt ligesom .com og E-Commerce,
DVD, o.s.v.

Mvh

Alex

(Forkert: Det kræver jo en bestemt virtuel Java-machine pr. platform fra
Sun, som laves specielt til hver eneste CPU, og er vidt forskellige. Så den
der med platformsuafhængighed er noget opreklameret fis - Hvis der er
definitionen, så kan alle andre sprog, også betegnes som
platformsuafhængige, idet du så bare skal finde en kompiler pr. platform, og
så er Delphi også platformsuafhængig. - Se bare netop dette ske, v/
Borland's Delphi/Kylix til Linux)

Fra : Jens Borrisholt

Dato : 18-09-01 07:58

TAK, Alex Tak !

Jens B

Fra : Alex B. P.

Dato : 03-09-01 09:47

Jeg har nu stiftet bekendtskab med flere af de gænge sprog gennem min
[...]

Og endeligt knækker filmen da helt for Java, når Sun sender nye JDK'er ud,
hvor flere af de fine metoder man har brugt i sine klasser fra Sun's
klasse-bibliotek, pludselig er blevet "DEPRECATED" dvs. de kan ikke bruges
mere, og man skal så kode om ca. for hver 2. nye JDK version der kommer -
altså ikke engang en simpel bagud kompatibilitet kan Java klare, ak nej

Java er godt til plug-in som f.eks. SMÅ Java-appletter integreret i en
hjemmeside, idet det jo så kan køres i hvilken som helt browser.

Ellers er jeg efter 2-3 år med begge sprog, IKKE sønderligt imponeret over
Java, so du nok nu har bemærket.
- Nej hold du fast i Delphi, så kan dine programmer også bruges efter
Java-hysteriet har lagt sig, og floppet lidt ligesom .com og E-Commerce,
DVD, o.s.v. som heller ikke rigtigt er slået an.

Mvh

Alex