/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vandtæt batterimontering
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 31-10-08 21:51

Idet jeg takker for den brede og konstruktive respons på mit spørgsmål om
parallel-forbindelse af batterier (som i sidste ende førte til, at Steffen
skaffede mig et par nye fra Biltema til en god pris :0), kommer her et nyt:

Hvad sker der, hvis batterierne bliver oversvømmet af havvand? Vi antager,
at der ikke trænger vand ind i selve batterierne, men kortslutter de?
Jeg overvejer montering af en kraftig, elektrisk lænsepumpe til worst case,
men den er jo ikke meget værd, hvis det elektriske system, ved lækage,
bryder sammen som noget af det første. Batterierne monteres, bl.a. pga. den
store vægt, dybt i båden, under køjerne, så de vil hurtigt kunne komme under
vand, hvis fanden for alvor er løs.
Er det realistisk/ønskværdigt at lave det stuverum, som de er monteret i,
helt vandtæt?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk




 
 
claus b.p. (31-10-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 31-10-08 23:13


"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:490b6fa8$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Idet jeg takker for den brede og konstruktive respons på mit spørgsmål om
> parallel-forbindelse af batterier (som i sidste ende førte til, at Steffen
> skaffede mig et par nye fra Biltema til en god pris :0), kommer her et
> nyt:
>
> Hvad sker der, hvis batterierne bliver oversvømmet af havvand? Vi antager,
> at der ikke trænger vand ind i selve batterierne, men kortslutter de?
> Jeg overvejer montering af en kraftig, elektrisk lænsepumpe til worst
> case, men den er jo ikke meget værd, hvis det elektriske system, ved
> lækage, bryder sammen som noget af det første. Batterierne monteres, bl.a.
> pga. den store vægt, dybt i båden, under køjerne, så de vil hurtigt kunne
> komme under vand, hvis fanden for alvor er løs.
> Er det realistisk/ønskværdigt at lave det stuverum, som de er monteret i,
> helt vandtæt?
>
Hvis batteriet er forseglet, som Biltemas batterier er, kommer der ikke
vand ind i batteriet, og det er ikke i umiddelbare fare for at tage skade.
En kortslutning i de øvrige elektriske dele, hvis de kommer under vand, er
kun en meget teoretisk mulighed. Saltvand er godt nok strøm-ledende. Men det
er næppe sandsynligt at der vil komme så høj strøm, at det vil udløse en
decideret kortslutning. Faren for at saltresterne, når vandet er pumpet væk,
vil forårsage skade i form af irring er meget mere relevant. (På
kobberdele.) Batterierne bør IMO ikke være i et helt tætsluttende rum, da
der kan undslippe eksplosionsfarlige gasser fra batterierne. Men de kan fint
stå i en kasse hvor vandet skal højt op for at komme over kanten. Der bør
være en bundprop, for har der først været oversprøjtet med saltvand, eller
er der kommet syre ud, vil det være rart at kunne spule med ferskvand, og så
lade lænsepumpen tømme det ud. Og låget kan gå ud over kanten på kassen, så
der ikke så nemt sprøjter vand ned. Og husk at sørge for at batterierne står
fast. Hvis de kan rasle rundt er der fare både for kortslutning og for at de
kan slås i stykker.

Det er mine tanker om det.

Mvh. Claus



SørenH (01-11-2008)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 01-11-08 00:30

Hej Mads
Det er godt at vide at du forbereder den Orkney-tur godt, - de farvande
er ikke til at spøge med.
If the shit hits the fan, - og du får ½-1 meter vand under dæk, så tror
jeg ikke du har noget elsystem mere bortset fra vandtætte lygter (incl.
dem i redningsflåden), EPIRB'en (for sådn een har du vel osse med?!) og
en håndholdt VHF.
Man kan godt lege med ideen om at lave en forseglet kasse hvor kabler og
udluftning er ført vandtæt ud, - men jeg tror jeg ville bruge energi og
penge på andre ting, og så bruge armkræfter på en ordentlig god
håndbetjent lænsepumpe hvis det "bare" var en hård forkert medløbende sø
som kom inden jeg havde fået skalket luger mm.
Iøvrigt: I akkuer udvikles knaldgas (ilt og brint) ved ladning, og den
skal kunne komme væk. Jeg selv købte tynd 6mm klar plastslange og en
kasse med plastfittings (i Biltema!) og forbandt udluftningshullerne i
de fire akkuer som står samlet og førte slangen op bagom panelerne til
lugen.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Mads Bo Falk (01-11-2008)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 01-11-08 16:25

Min tanke var på situationen ved en større lækage. Jeg skal nemlig gøre
turen alene, og det ville jo være rart i sådan en situation (som
selvfølgelig ikke opstår, har jeg besluttet ;0) at kunne hellige sig at få
stoppet lækagen, mens en el-pumpe trak tiden ud for mig.
Men det er nok rigtigt, at skal der prioriteres (og det skal der altid, den
grundigste forberedelse til trods), så skal der satses på andre ting. Jeg
holder mig til min beslutning om ikke at springe læk!
Og ja: der er naturligvis EPIRB, nød-VHF, redningsflåde osv. osv. på
udstyrslisten...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:490b950f$0$24421$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Mads
> Det er godt at vide at du forbereder den Orkney-tur godt, - de farvande er
> ikke til at spøge med.
> If the shit hits the fan, - og du får ½-1 meter vand under dæk, så tror
> jeg ikke du har noget elsystem mere bortset fra vandtætte lygter (incl.
> dem i redningsflåden), EPIRB'en (for sådn een har du vel osse med?!) og en
> håndholdt VHF.
> Man kan godt lege med ideen om at lave en forseglet kasse hvor kabler og
> udluftning er ført vandtæt ud, - men jeg tror jeg ville bruge energi og
> penge på andre ting, og så bruge armkræfter på en ordentlig god
> håndbetjent lænsepumpe hvis det "bare" var en hård forkert medløbende sø
> som kom inden jeg havde fået skalket luger mm.
> Iøvrigt: I akkuer udvikles knaldgas (ilt og brint) ved ladning, og den
> skal kunne komme væk. Jeg selv købte tynd 6mm klar plastslange og en kasse
> med plastfittings (i Biltema!) og forbandt udluftningshullerne i de fire
> akkuer som står samlet og førte slangen op bagom panelerne til lugen.
> Mvh
> SørenH
> s/y Marie af Næstved



Harding Larsen (03-11-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 03-11-08 10:52

Hej Jens,

Jo historien kender jeg godt.
Det er vigtigt at påpege at det var en toptunet besætning i en
toptunet båd og de havde den fornødne overvågen af andre uden
for.
Der er nok et ganske stort spring til enkeltmandssejlads, det er
ligesom der vil mangle et par hænder, der kan udføre arbejdet,
samtidigt med at andre sejler skibet og der øverst vil være en
skipper med overblik og som har god erfaring og sikkert noget
fra tilsvarende episoder i baggagen.

Heldigvis er det sjældent med stor vandindtrængen, forårsaget af
enten materialedefekt eller påsejling af hvaler eller div.
affald.
Det er mere almindeligt at både kommer ud for fejl ved ventiler
og slanger og det er ofte på grund af manglende vedligeholdelse.
Vedligeholdelse skal sættes i system og procedurerne skal følges.
Ellers kommer der for mange smuttere.
I B-31 Klubben har vi på vores hjemmeside, for medlemmer, udlagt
en liste over forårs- og efterårsklargøring.
Den blev lavet året før at DS udgav deres lille folder om
vedligeholdelse.
Det giver en forøget tryghed ombord når man ved at vitale dele
bliver vedligeholdt.
Selvom det ikke er krav, som på større skibe, så gør det ikke
noget at man udfører forebyggende vedligeholdelse med et
vedligeholdelsesprogram som grundlag.

Mvh/Harding


Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
>Kære Harding
>Det var befæstelsen af deres
>svingkøl, der havde revet sig løs og
>lavet en revne i bunden. De
>klarede sig for lav fart til en by ved Kap
>Horn.
>Men jeg tror heller ikke metoden
>er brugbar for os almindeligt
>dødelige. Redningsflåden skal i
>hvert fald nok være klar i sin line
>ved siden af båden.
>Hilsen
>Jens
>
>On 1 Nov., 20:33, Harding Larsen
><hard...@94WRYlarsen.tdcadsl.dk>
>(slet 94WRY) wrote:
>> Hej Mads,
>>
>> Jeg tror ikke i sådan en
>>situation at man skal forlade sig på
>> elektronikken.


Mads Bo Falk (03-11-2008)
Kommentar
Fra : Mads Bo Falk


Dato : 03-11-08 22:43

Er det en liste, man kan få et link til? Det kunne være interessant at
sammenligne den med min egen liste, og se, om der er noget, jeg har
overset...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk


"Harding Larsen (slet F5XJM)" <harding@F5XJMlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12257063420.048825759885446@dtext.news.tele.dk...
> Hej Jens,
>
> Jo historien kender jeg godt.
> Det er vigtigt at påpege at det var en toptunet besætning i en
> toptunet båd og de havde den fornødne overvågen af andre uden
> for.
> Der er nok et ganske stort spring til enkeltmandssejlads, det er
> ligesom der vil mangle et par hænder, der kan udføre arbejdet,
> samtidigt med at andre sejler skibet og der øverst vil være en
> skipper med overblik og som har god erfaring og sikkert noget
> fra tilsvarende episoder i baggagen.
>
> Heldigvis er det sjældent med stor vandindtrængen, forårsaget af
> enten materialedefekt eller påsejling af hvaler eller div.
> affald.
> Det er mere almindeligt at både kommer ud for fejl ved ventiler
> og slanger og det er ofte på grund af manglende vedligeholdelse.
> Vedligeholdelse skal sættes i system og procedurerne skal følges.
> Ellers kommer der for mange smuttere.
> I B-31 Klubben har vi på vores hjemmeside, for medlemmer, udlagt
> en liste over forårs- og efterårsklargøring.
> Den blev lavet året før at DS udgav deres lille folder om
> vedligeholdelse.
> Det giver en forøget tryghed ombord når man ved at vitale dele
> bliver vedligeholdt.
> Selvom det ikke er krav, som på større skibe, så gør det ikke
> noget at man udfører forebyggende vedligeholdelse med et
> vedligeholdelsesprogram som grundlag.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
>>Kære Harding
>>Det var befæstelsen af deres
>>svingkøl, der havde revet sig løs og
>>lavet en revne i bunden. De
>>klarede sig for lav fart til en by ved Kap
>>Horn.
>>Men jeg tror heller ikke metoden
>>er brugbar for os almindeligt
>>dødelige. Redningsflåden skal i
>>hvert fald nok være klar i sin line
>>ved siden af båden.
>>Hilsen
>>Jens
>>
>>On 1 Nov., 20:33, Harding Larsen
>><hard...@94WRYlarsen.tdcadsl.dk>
>>(slet 94WRY) wrote:
>>> Hej Mads,
>>>
>>> Jeg tror ikke i sådan en
>>>situation at man skal forlade sig på
>>> elektronikken.
>



Harding Larsen (04-11-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 04-11-08 09:29

Hej Mads,

Listen vi har til B-31 bådene går selvfælgelig mere specifikt på
netop denne båds vedligeholdelse; men prøv at se på
DS´hjemmeside:

http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/TEMA%
20foraarsklaring.aspx

Her er et til sejlershoppen hvor du for 70,- kan få hæftet.

Mvh/Harding

Mads Bo Falk <mads.falk@get2net.dk> skrev:
>Er det en liste, man kan få et link
>til? Det kunne være interessant at
>sammenligne den med min egen liste,
>og se, om der er noget, jeg har
>overset...
>
>Venlig hilsen
>Mads Bo Falk
>
>
>"Harding Larsen (slet F5XJM)"
><harding@F5XJMlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:12257063420.048825759885446@dte
>xt.news.tele.dk...
>> Hej Jens,
>>
>> Jo historien kender jeg godt.
>> Det er vigtigt at påpege at det
>>var en toptunet besætning i en
>> toptunet båd og de havde den
>>fornødne overvågen af andre uden
>> for.
>> Der er nok et ganske stort spring
>>til enkeltmandssejlads, det er
>> ligesom der vil mangle et par
>>hænder, der kan udføre arbejdet,
>> samtidigt med at andre sejler
>>skibet og der øverst vil være en
>> skipper med overblik og som har
>>god erfaring og sikkert noget
>> fra tilsvarende episoder i baggagen.
>>
>> Heldigvis er det sjældent med stor
>>vandindtrængen, forårsaget af
>> enten materialedefekt eller
>>påsejling af hvaler eller div.
>> affald.
>> Det er mere almindeligt at både
>>kommer ud for fejl ved ventiler
>> og slanger og det er ofte på grund
>>af manglende vedligeholdelse.
>> Vedligeholdelse skal sættes i
>>system og procedurerne skal følges.
>> Ellers kommer der for mange smuttere.
>> I B-31 Klubben har vi på vores
>>hjemmeside, for medlemmer, udlagt
>> en liste over forårs- og
>>efterårsklargøring.
>> Den blev lavet året før at DS
>>udgav deres lille folder om
>> vedligeholdelse.
>> Det giver en forøget tryghed
>>ombord når man ved at vitale dele
>> bliver vedligeholdt.
>> Selvom det ikke er krav, som på
>>større skibe, så gør det ikke
>> noget at man udfører forebyggende
>>vedligeholdelse med et
>> vedligeholdelsesprogram som grundlag.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>>
>> Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
>>>Kære Harding
>>>Det var befæstelsen af deres
>>>svingkøl, der havde revet sig løs og
>>>lavet en revne i bunden. De
>>>klarede sig for lav fart til en by ved Kap
>>>Horn.
>>>Men jeg tror heller ikke metoden
>>>er brugbar for os almindeligt
>>>dødelige. Redningsflåden skal i
>>>hvert fald nok være klar i sin line
>>>ved siden af båden.
>>>Hilsen
>>>Jens
>>>
>>>On 1 Nov., 20:33, Harding Larsen
>>><hard...@94WRYlarsen.tdcadsl.dk>
>>>(slet 94WRY) wrote:
>>>> Hej Mads,
>>>>
>>>> Jeg tror ikke i sådan en
>>>>situation at man skal forlade sig på
>>>> elektronikken.
>>


Kondrup (01-11-2008)
Kommentar
Fra : Kondrup


Dato : 01-11-08 10:04

Kære Mads
Der var under forrige Volvo Ocean Race én af bådene, som fik en
alvorlig læk: ½-1 m vand i kahytten. De var på vej til at runde Kap
Horn - vandet var koldt. Alt strøm gik, inkl lænsepumpe. Én af
gasterne dykkede ned i vandet, fik fat i ledningerne til lænsepumpen,
satte dem direkte til batterierne - og så virkede pumpen! Han var
dagens mand -
Hilsen
Jens

On 1 Nov., 16:24, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:
Jeg
> holder mig til min beslutning om ikke at springe læk!
> Og ja: der er naturligvis EPIRB, nød-VHF, redningsflåde osv. osv. på
> udstyrslisten...
>
> Venlig hilsen
> Mads Bo Falk
>
> "SørenH" <so...@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelsenews:490b950f$0$24421$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Harding Larsen (01-11-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 01-11-08 20:33

Hej Mads,

Jeg tror ikke i sådan en situation at man skal forlade sig på
elektronikken.
Det afhænger meget af omstændighederne for indtrængen af den
halve til hele meter vand i kahytten.
Kommer det ind ovenfra er det til at få ud; men er det en læk
under vandlinien så fosser vandet ind hurtigere en du kan
forestille sig det. Her er en lille elektrisk lænsepumpe ikke
meget bevendt.
Her vil en redningsflåde nok være det rigtige valg og ikke en
balje til batterierne.

Mvh/Harding

Kondrup <kondrup@post4.tele.dk> skrev:
>Kære Mads
>Der var under forrige Volvo Ocean Race én af bådene, som fik en
>alvorlig læk: ½-1 m vand i kahytten. De var på vej til at runde
Kap
>Horn - vandet var koldt. Alt strøm gik, inkl lænsepumpe. Én af
>gasterne dykkede ned i vandet, fik fat i ledningerne til
>lænsepumpen,
>satte dem direkte til batterierne - og så virkede pumpen! Han
var
>dagens mand -
>Hilsen
>Jens
>
>On 1 Nov., 16:24, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:
>Jeg
>> holder mig til min beslutning om ikke at springe læk!
>> Og ja: der er naturligvis EPIRB, nød-VHF,
>>redningsflåde osv. osv. på
>> udstyrslisten...
>>
>> Venlig hilsen
>> Mads Bo Falk
>>
>> "SørenH" <so...@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en
>>meddelelsenews:490b950f$0$24421$ba624c82@nntp02.dk.teli
a.net...


Kondrup (02-11-2008)
Kommentar
Fra : Kondrup


Dato : 02-11-08 06:35

Kære Harding
Det var befæstelsen af deres svingkøl, der havde revet sig løs og
lavet en revne i bunden. De klarede sig for lav fart til en by ved Kap
Horn.
Men jeg tror heller ikke metoden er brugbar for os almindeligt
dødelige. Redningsflåden skal i hvert fald nok være klar i sin line
ved siden af båden.
Hilsen
Jens

On 1 Nov., 20:33, Harding Larsen <hard...@94WRYlarsen.tdcadsl.dk>
(slet 94WRY) wrote:
> Hej Mads,
>
> Jeg tror ikke i sådan en situation at man skal forlade sig på
> elektronikken.


Kondrup (03-11-2008)
Kommentar
Fra : Kondrup


Dato : 03-11-08 16:08

Kære Harding
Helt enig - jeg vil aldrig forlade mig på, at jeg kan klare en
nødssituation som de professionelle.
Hilsen
Jens

On 3 Nov., 10:52, Harding Larsen <hard...@F5XJMlarsen.tdcadsl.dk>
(slet F5XJM) wrote:
> Det giver en forøget tryghed ombord når man ved at vitale dele
> bliver vedligeholdt.
> Selvom det ikke er krav, som på større skibe, så gør det ikke
> noget at man udfører forebyggende vedligeholdelse med et
> vedligeholdelsesprogram som grundlag.
>
> Mvh/Harding  
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste